handdator

Visa fullständig version : Chinstest om 5 veckor!


Masters
2006-10-31, 21:34
Tjoho! Jag har ett beeptest om 5veckor som direkt följs av ett styrketest.. alltså, chinups, armhävningar.. och ... Chinups!:Virro
Vikt: 97
ålder: 17

Jag kan göra 5chins då med handflatan motmig, Men om jag tar i med viljan så får jag en 7.a.. Är det möjligt att komma upp i 10chins på 5veckor? borde väl funka om man får bort en låt säga 5kg? tips på träning för en "tungviktare"? Kör redan med latsdragen;)

hare bra!

jontahontas
2006-10-31, 21:49
Träna chins ofta och sätt dig själv på diet. Givet att detta test är mycket viktigt.

Masters
2006-10-31, 22:32
hur ofta får man träna chins för att inte få en "negativ" effekt?
Gäller 48timmars regeln då om man bara kör 4set, på 5reps?

hejs!

jontahontas
2006-10-31, 22:47
Nej för i helvete. Släpp dessa sketna tankar om 48 timmarsregeln illa kvickt ;D

Kör chins så ofta du har lust. Jag körde utan några som helst problem följande under en period:

2*10 på morgonen, 2*10+1*max med 20 kg bälte utöver min dåvarande 4 split.

Jag stegrade självklart upp mängden. Började typ med 1*70%/max på morgonen och 1*70%/max på kvällen.

Du vill bli bra på att göra många chins - träna med detta som mål. Var du står nu avgör hur din träning bör förändras för att nå ditt nyuppsatta mål. Har du en veckovolym på 40 chins är det kanske inte världens bästa idé att direkt öka den till 300. Öka den stegvis. Men att träna chins varje dag bör inte vara främmande för dig. Släpp den teoretiska forumkunskapen, den är skit.

sweet_sunny_south
2006-10-31, 23:16
hur ofta får man träna chins för att inte få en "negativ" effekt?
Gäller 48timmars regeln då om man bara kör 4set, på 5reps?

hejs!

85-100 % av RM(1-5 reps) kräver 72 timmar eller mer. 65-85 % av RM( 5-13 reps) kräver 48 timmar.

det här e teoretiskt. om man under en period vilar mindre än rekommenderat så spelar det kanske inte så stor roll, men på lång sikt så e det viktigt att vila så att muskeln hinner återhämta sig så att superkompensation kan hinna ske innan nästkommande träningspass.