handdator

Visa fullständig version : Uppdrag granskning just nu i svt1!


Dumleman
2006-10-31, 20:01
Tid: 20:00-21:00

Samhällsprogram. Del 10 av 16. Bilderna från Indien eller Kina där arbetare arbetar under usla förhållanden kommer med jämna mellanrum. Arbetare som tillverkar varor som vi kan köpa billigt i Sverige. De svenska företagen talar gärna om sina handlingsprogram, sitt etiska arbete och kontroller av underleverantörer. Men hur mycket är egentligen de vackra orden värda? Och betyder kontroller verkligen att förhållandena blir bättre? Billiga varor för svenska konsumenter, men vem betalar priset? Programledare: Janne Josefsson. Text-tv 199. Även 2/11 och 4/11.

Titta på det så vi får en uppfattning om vad som väntar oss här i Sverige om vi vill ha några jobb *popcorn*.

sehnpaa
2006-10-31, 20:52
Tid: 20:00-21:00

Samhällsprogram. Del 10 av 16. Bilderna från Indien eller Kina där arbetare arbetar under usla förhållanden kommer med jämna mellanrum. Arbetare som tillverkar varor som vi kan köpa billigt i Sverige. De svenska företagen talar gärna om sina handlingsprogram, sitt etiska arbete och kontroller av underleverantörer. Men hur mycket är egentligen de vackra orden värda? Och betyder kontroller verkligen att förhållandena blir bättre? Billiga varor för svenska konsumenter, men vem betalar priset? Programledare: Janne Josefsson. Text-tv 199. Även 2/11 och 4/11.

Titta på det så vi får en uppfattning om vad som väntar oss här i Sverige om vi vill ha några jobb *popcorn*.Hmm, man sitter och blir lite irriterad. Korruption och misshandel. Och gnäll på globalisation.

Haha, den här meningen gillar jag: "Billiga varor för svenska konsumenter, men vem betalar priset?"

Har skrämselpropagandan fungerat på dig, Dumleman?

Dumleman
2006-10-31, 20:57
Har skrämselpropagandan fungerat på dig, Dumleman?
Kan du förklara?

Papi
2006-10-31, 21:04
Såg dokumentären. Fan vilka vidriga förhållanden de jobbar under! *spy*
Bra dokumentär!

SWETiger
2006-10-31, 21:06
Man kan fråga sig om det verkligen vore så dyrt att anställa någon som granskar frabrikerna på heltid, annars vore ett fristående organ från vilket man kan köpa fabriksbevakning inte helt fel. Men det är väl kanske inte helt lönsamt med fabriker som följer alla regler.

Om inte annat kan man alltid köpa svensktillverkat, sägs vara bra kvalitet på sådana produkter också.

sehnpaa
2006-10-31, 21:09
Kan du förklara?
Förklara varför jag provocerar menar du? :)

Jag tror att det är en vanlig missuppfattning att vi inte kan konkurrera med utvecklingsländerna. Man väljer att se sig som svensk och säger att Sverige förlorar jobb. Vi svenskar måste tvinga kvar företagen för dom vill inte stanna frivilligt. Utvecklingsländerna hämnas väl för västvärldens historiska utsugning, som gett oss den välfärd vi ser idag, eller nått. *rolleyes*

Vissa tror att Sverige får utvecklingsländernas standard, när allt tyder på motsatsen.

Dumleman
2006-10-31, 21:12
Man kan fråga sig om det verkligen vore så dyrt att anställa någon som granskar frabrikerna på heltid, annars vore ett fristående organ från vilket man kan köpa fabriksbevakning inte helt fel. Men det är väl kanske inte helt lönsamt med fabriker som följer alla regler.

Om inte annat kan man alltid köpa svensktillverkat, sägs vara bra kvalitet på sådana produkter också.
Jag fick ivf en bild över hur icas kontroller går till. Typ "hej vi kommer och kontrollerar fabriken den 17e denna månad kl 10.00 se till att plocka bort barnarbetare och plocka fram skydden, hörselkåpor och ögonbindlar tar naturligtvis vi med oss eftersom det är vi som använder dem". Sen i Sverige säger de OMG så hemskt, jag blir helt bestört. Vi visste ingenting!.

Cilia
2006-10-31, 21:13
Just Kina är ju eg hela världen orolig för.
Inte bara deras expansion i befolkningstillväxt utan också hur dom utnyttjar sina naturresurse och hanterar sin miljö.

Vi vet inte vilka konsekvenser det kommer att få i framtiden för dom eller för resten av världens miljö.

Men allt som kommer fram är inte bara skrämselpropaganda utan även ren fakta. Sen är det upp till var och en att hantera denna fakta och bestämma hur vi ska agera utifrån det.

Kaboffastar
2006-10-31, 21:14
JANNE klapp klapp klapp JANNE klapp klapp klapp JANNE klapp klapp klapp JANNE klapp klapp klapp ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅhhh JANNE!!!!

Killen äger sverker olofsson vilken dag som helst.

Bra dokumentär - bojkotta JYSK, jävla skitkedja.

Trance
2006-10-31, 21:17
Just Kina är ju eg hela världen orolig för.
Inte bara deras expansion i befolkningstillväxt utan också hur dom utnyttjar sina naturresurse och hanterar sin miljö.

Vi vet inte vilka konsekvenser det kommer att få i framtiden för dom eller för resten av världens miljö.

Men allt som kommer fram är inte bara skrämselpropaganda utan även ren fakta. Sen är det upp till var och en att hantera denna fakta och bestämma hur vi ska agera utifrån det.

Finns det någon sida jag kan läsa mer om detta?

SWETiger
2006-10-31, 21:19
Jag fick ivf en bild över hur icas kontroller går till. Typ "hej vi kommer och kontrollerar fabriken den 17e denna månad kl 10.00 se till att plocka bort barnarbetare och plocka fram skydden, hörselkåpor och ögonbindlar tar naturligtvis vi med oss eftersom det är vi som använder dem". Sen i Sverige säger de OMG så hemskt, jag blir helt bestört. Vi visste ingenting!.
Därav behovet av att ha en ICA-representant där på heltid, eller åtminstone så pass ofta eller osynligt att det blir olönsamt för en fabrik att missköta sig. Ett fristående organ skulle kunna vara ett initiativ av de länder med störst utnyttjande av fabriker i de länder där den här typen av arbetsförhållanden är vanliga och inte reder ut sig på egen hand, det skulle förslagsvis handla om personer som kan röra sig i områdena kring fabrikerna utan att dra uppmärksamhet till sig och helst inte granska samma område mer än en månad åt gången för att minska risken för hot. (Dvs att rapporten om eventuella missförhållanden skulle komma en gång i månaden då granskningsområdet byts).

pragmatist
2006-10-31, 21:37
Anledningen till att de har dåliga villkor och pisslöner är att det finns miljontals människor i resten av de länderna som har ännu sämre villkor och ännu lägre löner. Fabriker som inriktar sig på export är extremt populära arbetsgivare i sådana länder eftersom de faktiskt betalar förhållandevis bra. Bojkottar man sådana företag så slår de bara igen verksamheten i fattiga länder och situationen blir värre.

tomccc
2006-10-31, 21:57
Just Kina är ju eg hela världen orolig för.
Inte bara deras expansion i befolkningstillväxt utan också hur dom utnyttjar sina naturresurse och hanterar sin miljö.

Världen är orolig för kina för att det inte finns plats för en till västvärld som exploaterar jorden. :laugh:

SWETiger
2006-10-31, 21:57
Anledningen till att de har dåliga villkor och pisslöner är att det finns miljontals människor i resten av de länderna som har ännu sämre villkor och ännu lägre löner. Fabriker som inriktar sig på export är extremt populära arbetsgivare i sådana länder eftersom de faktiskt betalar förhållandevis bra. Bojkottar man sådana företag så slår de bara igen verksamheten i fattiga länder och situationen blir värre.
Så eftersom det finns folk som har det sämre betyder det att man bör acceptera att företag fuskar med de etiska regler som satts upp? För att det finns dem som svälter ihjäl bör vi acceptera slaveri då de faktiskt överlever?

Att bojkotta företag som sköter sig leder snarare till att de företag som sköter sig kan expandera och förhoppningsvis blir fler. Efterfrågan sjunker inte för att företag som missköter sig förlorar sin marknadsandel om de inte bättrar sig. Och du som förespråkare för en fri marknad bör du väl om något uppmuntra konsumentens möjlighet att påverka vad som säljs.

MacLeod
2006-10-31, 22:03
Jag är mer orolig för den "fria televisionen", som fortfarande styrs av gamla sosspampar samt Janne själv. Barnarbete kommer du fan aldrig ifrån, så länge du inte handlar etnobutiker.

sehnpaa
2006-10-31, 22:22
Det är ett lite intressant ämne vi nästan ramlar in på. Bör konsumenterna ta hänsyn till arbetsvillkor, eller bara den slutliga varan? Är det vettigt, ur ett samhällsperspektiv, att bojkotta ett företag vars arbetsförhållande man som konsument inte gillar? Även om arbetstagarna stormtrivs?


MacLeod, barnarbete är väl inte så hemskt vanligt i Sverige numera?

MacLeod
2006-10-31, 22:34
Det är ett lite intressant ämne vi nästan ramlar in på. Bör konsumenterna ta hänsyn till arbetsvillkor, eller bara den slutliga varan? Är det vettigt, ur ett samhällsperspektiv, att bojkotta ett företag vars arbetsförhållande man som konsument inte gillar? Även om arbetstagarna stormtrivs?


MacLeod, barnarbete är väl inte så hemskt vanligt i Sverige numera?

Nu pratar vi om produkter man köper i Sverige. Det är lika vanligt med barntillverkade produkter här som i resten av Europa. Nike som ligger som annons här till höger är duktiga på att sätta kidsen framför allt! Men jag KAN inte bry mig, jag är ju konsument av deras produkter. Jag behöver barn som gör mina prylar, barnen behöver mig!
Jag MÅSTE få ha barn under mitt köpeparaply!

mendezzz
2006-10-31, 22:36
MacLeod, barnarbete är väl inte så hemskt vanligt i Sverige numera?

Kan tänka mig att han syftade på att mycket av det som vi konsumerar inte är producerat i sverige.

thomast
2006-10-31, 22:39
http://video.google.com/videoplay?docid=5633239795464137680&q=johan+norberg

Sevärt inlägg i debatten.

Dumleman
2006-10-31, 22:50
MacLeod, barnarbete är väl inte så hemskt vanligt i Sverige numera?
Det förekommer nog främst i nöjesbranschen. Amy Dimond för att ge ett exempel.

sehnpaa
2006-10-31, 22:51
Nu pratar vi om produkter man köper i Sverige. Det är lika vanligt med barntillverkade produkter här som i resten av Europa. Nike som ligger som annons här till höger är duktiga på att sätta kidsen framför allt! Men jag KAN inte bry mig, jag är ju konsument av deras produkter. Jag behöver barn som gör mina prylar, barnen behöver mig!
Jag MÅSTE få ha barn under mitt köpeparaply!Det var inte så otroligt länge sen vi hade barn som arbetade/slavade i Sverige. Idag har vi det inte. Hur kommer det sig? Varför tror du detta mysterium inte kan ske i övriga världen?
Det jag störde mig på var alltså ditt påstående att barnarbete alltid kommer finnas.

Jag förstår inte varför du tvingas köpa Nike. Inte heller din eventuella sarkasm. :)

sehnpaa
2006-10-31, 22:57
Det förekommer nog främst i nöjesbranschen. Amy Dimond för att ge ett exempel.Javisst, jag vill inte moralisera om åldrar, det är tvånget i barnarbete jag är emot. Låsa in människor och äga dom. Amy Diamond är nog långt därifrån.

SWETiger
2006-10-31, 23:24
http://video.google.com/videoplay?docid=5633239795464137680&q=johan+norberg

Sevärt inlägg i debatten.
Notera dock att det talas om de företag som sköter sig vad gäller säkerhet för de anställda, inte använder barnarbete eller förstör miljön. De företag som utpekas i uppdrag granskning är exempel på sådana som inte sköter sig, dessa bör inte förbli lönsamma i mina ögon.

Vägen mot välfärd behöver inte kantas av förstörd miljö, förgiftade och sjuka människor och utnyttjade barn.

mendezzz
2006-10-31, 23:35
Jag drar till med några chansningar:

Det var inte så otroligt länge sen vi hade barn som arbetade/slavade i Sverige. Idag har vi det inte. Hur kommer det sig?
I och med att den industriella revolutionen i Sverige slog igenom ordentligt i början på 1900-talet och tekniken inom industrin utveklades blev barnen överflödiga.


Varför tror du detta mysterium inte kan ske i övriga världen?

Västvärldens ovilja att sänka sin levnadsstandard och dela med sig.

MacLeod
2006-10-31, 23:41
Jag drar till med några chansningar:


I och med att den industriella revolutionen i Sverige slog igenom ordentligt i början på 1900-talet och tekniken inom industrin utveklades blev barnen överflödiga.


Västvärldens ovilja att sänka sin levnadsstandard och dela med sig.


Killen har en jävla panda som avatar, klart han inte är som vi andra.

sehnpaa
2006-10-31, 23:55
Jag drar till med några chansningar:

I och med att den industriella revolutionen i Sverige slog igenom ordentligt i början på 1900-talet och tekniken inom industrin utveklades blev barnen överflödiga.

Västvärldens ovilja att sänka sin levnadsstandard och dela med sig.Svenskarna krävde inte att någon sänkte sin levnadsstandard för att vi skulle ha råd att sätta barnen i skolan. Västvärlden behöver inte få det sämre för att utvecklingsländerna får det bättre.

MacLeod: *slap*

SWETiger
2006-11-01, 00:04
Jag drar till med några chansningar:


I och med att den industriella revolutionen i Sverige slog igenom ordentligt i början på 1900-talet och tekniken inom industrin utveklades blev barnen överflödiga.
Du menar att barnen skulle utföra ett bättre jobb än deras föräldrar eller menar du att utbudet på arbete är så stort att det inte finns någon arbetslöshet? Hur skulle då de låga lönerna och usla arbetsförhållandena förklaras? Påverkar inte en andra klassens arbetare med mindre möjligheter att stå upp för sig själv och med lägre lön den allmänna lönenivån och arbetsvillkoren negativt?

Västvärldens ovilja att sänka sin levnadsstandard och dela med sig.
Du kan tala för dig själv på den punkten. En anledning till den negativa inställningen till globalisering tror jag är att många av de som talar för den råkar vara dem som redan har en relativt högre levnadsstandard och kortsiktigt snarare kan sko sig på globaliseringen än att bli del av dem som delar med sig.

mendezzz
2006-11-01, 00:10
Svenskarna krävde inte att någon sänkte sin levnadsstandard för att vi skulle ha råd att sätta barnen i skolan.
Ser du själv inte skillnaden på situationerna?

Västvärlden behöver inte få det sämre för att utvecklingsländerna får det bättre.

MacLeod: *slap*

Vad tror du skulle hända om tex lika många människor procentuellt sätt skulle ha bil i Kina och Indien som i USA?

mendezzz
2006-11-01, 00:22
Du menar att barnen skulle utföra ett bättre jobb än deras föräldrar eller menar du att utbudet på arbete är så stort att det inte finns någon arbetslöshet? Hur skulle då de låga lönerna och usla arbetsförhållandena förklaras? Påverkar inte en andra klassens arbetare med mindre möjligheter att stå upp för sig själv och med lägre lön den allmänna lönenivån och arbetsvillkoren negativt?

Jag svarade på frågan "Det var inte så otroligt länge sen vi hade barn som arbetade/slavade i Sverige. Idag har vi det inte. Hur kommer det sig?"
Jag anser inte att man riktigt kan jämföra situationerna Sverige runt 1900-talet och barnarbete i låglöneländerna idag.


Du kan tala för dig själv på den punkten.
Säg upp ditt bredband och skänk pengarna till ett fadderbarn

sehnpaa
2006-11-01, 00:24
Ser du själv inte skillnaden på situationerna?
Nej. :confused:

Vad tror du skulle hända om tex lika många människor procentuellt sätt skulle ha bil i Kina och Indien som i USA?Vi hade förmodlingen haft ett annat drivmedel, och du hade slutat påstått att västvärlden fått det sämre för att vi inte kan släppa ut avgaser.

Man kan säga så här också: 1960 var vi socialare och hade det trevligare, men det är ändå bättre idag. Ett steg bakåt, två steg framåt.

mendezzz
2006-11-01, 00:36
Vi hade förmodlingen haft ett annat drivmedel, och du hade slutat påstått att västvärlden fått det sämre för att vi inte kan släppa ut avgaser.

Om vi tar bort delen "Vi hade förmodlingen haft ett annat drivmedel"
Så hade vi påverkats otroligt mycket då vi är väldigt beroende av transport av varor och oss själva.


Man kan säga så här också: 1960 var vi socialare och hade det trevligare, men det är ändå bättre idag. Ett steg bakåt, två steg framåt.

Nu såg inte jag dokumentären, men vad har det med diskutionen att göra? klockan är mycket jag kanske missar något uppenbart.

SWETiger
2006-11-01, 00:44
Jag svarade på frågan "Det var inte så otroligt länge sen vi hade barn som arbetade/slavade i Sverige. Idag har vi det inte. Hur kommer det sig?"
Jag anser inte att man riktigt kan jämföra situationerna Sverige runt 1900-talet och barnarbete i låglöneländerna idag.
Du sa att barnen blev överflödiga och därmed tyckte jag mig se en antydan till att de någon gång varit en nödvändigt del av vår utveckling, därav min reaktion. Om du inte anser att de är nödvändiga i dagsläget är vi på samma spår där och jag ber då om ursäkt för påhoppet.


Säg upp ditt bredband och skänk pengarna till ett fadderbarn
Jag stödjer på globaliseringen och tycker att det räcker för tillfället. Kan tänka mig att skänka pengar när jag tjänar mina egna pengar annars sänker jag hellre den mängd lån jag tar, men bredbandet tror jag lönar sig när man studerar. :thumbup:

MacLeod
2006-11-01, 01:56
Vart är dom som alltid brukar debattera? Här tvingas man ju lägga in nått, bara för att tråden ska bumpas upp lite!

Jet
2006-11-01, 07:07
Jag är mer orolig för den "fria televisionen", som fortfarande styrs av gamla sosspampar samt Janne själv. Barnarbete kommer du fan aldrig ifrån, så länge du inte handlar etnobutiker.

+1. Samt människans dubbelmoral som är fullständigt fantastisk, hade filtarna kostat 400:- istället för 179:- så hade människor gnällt på det......

SWETiger
2006-11-01, 08:38
+1. Samt människans dubbelmoral som är fullständigt fantastisk, hade filtarna kostat 400:- istället för 179:- så hade människor gnällt på det......
Du får gärna utveckla varför inslaget skulle spela på en renodlad sosse-linje, nog tror jag att det finns intresse i den här typen av inslag från fler håll än så. Är det inte bra att folk som inte förstått det här med varför priserna är så pass låga får sig en tankeställare?

Dumleman
2006-11-01, 10:15
Du får gärna utveckla varför inslaget skulle spela på en renodlad sosse-linje, nog tror jag att det finns intresse i den här typen av inslag från fler håll än så. Är det inte bra att folk som inte förstått det här med varför priserna är så pass låga får sig en tankeställare?
Det kan jag utveckla. Inslaget spelar på en renodlad sosse-linje eftersom sossarna faktiskt ser vanliga arbetare som människor.

aliquis
2006-11-01, 17:11
Får jag se online, verkar intressant.

Jet
2006-11-02, 00:21
Du får gärna utveckla varför inslaget skulle spela på en renodlad sosse-linje, nog tror jag att det finns intresse i den här typen av inslag från fler håll än så. Är det inte bra att folk som inte förstått det här med varför priserna är så pass låga får sig en tankeställare?

Ungefär som att "Köp inte smuggelsprit ni stöder kriminella" grejen, där tänker ju gemene man också till....

SWETiger
2006-11-02, 00:37
Ungefär som att "Köp inte smuggelsprit ni stöder kriminella" grejen, där tänker ju gemene man också till....
Det var väl aldrig tal om att man inte skulle köpa varor som tillverkas i utvecklingsländer utan snarare en uppmuntran att sätta press på att företagen ser till att de avtal de har med sina leverantörer, och därmed företagens egna etiska riktlinjer, efterföljs.