handdator

Visa fullständig version : Köpa DV-kamera- vilken?


Pinglan
2006-10-31, 14:21
Hej kamrater!
Nu när det är så många som lägger upp filmsnuttar (tänker ffa på Kolos SL-tävling) är det inte utan än att man blir lite sugen på att själv filma och lägga upp till allmän beskådan (jaja, inte än naturligtvis men sedan när jag återfått något av min tidigare styrka ;))

Problemet är att jag ska köpa mig en dv-kamera men vet inte vad jag ska köpa. Jag vet att det finns trådar om detta ämne men jag tycker de trådarna är lite för gamla....det har väl kommit nya godsaker på marknaden kan jag tro.

Jag ska ha kameran till att filma kortare sekvenser med, jag måste kunna få in skiten i datorn på ett lätt sätt och jag måste kunna redigera litegrann. Om jag ska filma SL-lyft kommer det ju ffa att ske i Ladan och då kan det vara lite si och så med ljuset...således behöver jag kunna filma i lite halvskumma förhållanden ;) Är total nybörjare inom detta så det får inte vara alltför avancerat.

Prisklass: 5000-8000

Nästa fråga lär ju bli hur i hela fridens dar man gör för att få upp filmen här men det får vi ta då ;)

Hjälp mig kära vänner :)

Fettecke
2006-10-31, 14:49
jag hade köpt:
http://prisjakt.se/produkt.php?e=79293
eller:
http://prisjakt.se/produkt.php?p=84612

Fördelen med sony-kameran är att du kan skicka över filmen med USBn, annars måste du rippa dvd-skivan, men det är INTE!!!! svårt alls.

varför köpa en DV-kamera igentligen?, själv så ser jag större fördelar med en DVD faktiskt. bara att ta ut skivan och spela den på tvn om man vill, kopiera den och skicka till släkten eller vad som helst.

DV är gammalt :D

på en miniDVD-skiva får du plats typ 20 min i full kvalitet, samt runt 60 min med kass kvalitet (väldigt acceptabel ändå!)

The_RobRoy
2006-10-31, 14:53
Det är lite bökigt att få in filmen på datorn (särskilt om man inte är så van vid datorer). Lättast är nog om du läser en guide och kan följa den steg för steg.

Jag tror iallafall de finns 2 varianter på dv kameror, de med USB anslutning och de med firewire.

Det beror på vad du köper för DV-kamera alltså.

Tidigare hade alla firewire anslutning, för det behöver du ett firewirekort i datorn (vilket man inte alltid har)

USB har du garanterat.

Sen behöver du en STOR hårddisk, filmer du lägger över är okomprimerade och tar upp enormt mycket plats.

SWETiger
2006-10-31, 15:05
En polare köpte nyligen en Panasonic NV-GS300 som han är väldigt nöjd med, tycker du kan ta en titt på den. Kostar runt 7,5-8kkr.

Pinglan
2006-10-31, 15:17
Fettecke: vet du vad.....jag har en dvd-kamera....men jag ska sälja den och köpa en dv-kamera istället :D Varför? Jo, alltså jag är jättenöjd med dvd-kameran så länge man bara ska filma och sen titta...det går bra...men det är jättekrångligt att få över filmen till datorn (har ingen sladd, det fanns inte med när jag köpte den) en kompis som är duktig hjälpte mig men det var som sagt var krångligt. Om man sedan vill redigera filmer lär det vara ännu krångligare (tänk på att jag inte kan någonting varken om kameror eller datorer ;) ) Alla jag pratat med säger att det är mycket enklare med en dv-kamera. Jag vill alltså ha det så enkelt som möjligt eftersom jag är så himla kass på sånt här ;)

The_RobRoy: menar du att det bökigt att få in filmen i datorn även med dv-kamera? Det jag har hört är att det bara är dvd som är krångligt..om man vill lägga upp en film på you tube (eller vad det heter som alla lägger upp på) måste man komprimera filmen själv först? är det svårt? Usch, jag är så dålig på allt sånt här :em: Kanske är bättre jag låter bli att filma helt och hållet :D

SWETiger: tack för tipset! Ska kolla upp den!

The_RobRoy
2006-10-31, 15:27
The_RobRoy: menar du att det bökigt att få in filmen i datorn även med dv-kamera? Det jag har hört är att det bara är dvd som är krångligt..om man vill lägga upp en film på you tube (eller vad det heter som alla lägger upp på) måste man komprimera filmen själv först? är det svårt? Usch, jag är så dålig på allt sånt här :em: Kanske är bättre jag låter bli att filma helt och hållet :D



Ja tyvärr är det även bökigt med DV kamera.

Det finns säkert program som gör det mesta åt en, sånna program är ju dock inte alltid gratis, men din kunniga kompis kanske kan "fixa" programen till dig "billigt" :)

Men ger du dig fasen på att lära dig så klarar du det, så svårt är det inte.

Här är en guide t.ex.:

http://www.dvd-guides.com/content/view/33/59/

Det är bara första stegen som behövs för att få ner filen på datorn.

Fettecke
2006-10-31, 15:33
Redigeringen är ju ingen skillnad alls i, alla steg är desamma i en DVD och DV kamera, det enda som skiljer är just hur filmen sparas i princip... fördelen med DVD är att du får en bättre ursprungskvalitet, samt med lite kunskap så är det bara att göra en DVD-ripp av programmet för att få den till ett annat filformat som är mindre och behändigare (inte 1-2gb), utan kanske 400-500mb.... tex. AVI, MPEG eller annat format...

The_RobRoy
2006-10-31, 15:37
Redigeringen är ju ingen skillnad alls i, alla steg är desamma i en DVD och DV kamera, det enda som skiljer är just hur filmen sparas i princip... fördelen med DVD är att du får en bättre ursprungskvalitet, samt med lite kunskap så är det bara att göra en DVD-ripp av programmet för att få den till ett annat filformat som är mindre och behändigare (inte 1-2gb), utan kanske 400-500mb.... tex. AVI, MPEG eller annat format...

Bättre ursprungskvalitet, är du verkligen säker på det? På DVD tvingas filmen direkt sparas i ett mycket mer komprimerat format, medans på banden är det inte komprimerat på samma sätt alls.

Fettecke
2006-10-31, 15:41
robroy. nu blir jag osäker på mig själv, måste forska i detta.

Pinglan
2006-10-31, 17:00
Men! Är det verkligen så krångligt detta! Alla lägger ju upp filmer till höger och vänster....

aliquis
2006-10-31, 17:24
Jag tycker också det hade varit intressant att få veta hur mycket ett band för DV-kameror rymmer. Jag kan dock inte heller förstå vad som är svårare med att kopiera över filmen från en DVD än att koppla in en sladd och dra över filmen så, borde ju bli ungefär samma sak?

Jag är också lite sugen på en, bara för att, men då vill jag nog ha något billigare, 4000kr kanske? =P

DVD-kamerorna verkar ju vara dyrare, iaf de du länkade till, och klumpigare antar jag?

Sedan tycker jag att DVD låter mer B, men det låter jag bli att säga förens någon har sagt vad banden rymmer ;)

Fettecke
2006-10-31, 17:25
hmm, ska försöka förklara så grundligt som möjligt, och dra lite paraleller mellan DVD och DV i konverteringen till din dator

Som du nu gör med din DVD så tar du din skiva, stoppar den i datorn, och "rippar" om från DVD-format, till mpeg eller vad som helst, visst?

det funkar ungefär på samma sätt med en DV, fast tekniken är annorlunda. med DV så spelar du in filmen på datorn kort sagt, ungefär som du gjorde för 10 år sedan, med en CD-spelare till kasettband.

Ärligt talat så tror jag att det är minst lika lätt med DVD att "rippa" om filmen till avi/mpeg osv jämnfört med en DV.

Det är Inte svårt att konvertera en film till datorn från sånna kameror. det tar tid, det är det ända och lite, lite know-how (som jag kan förklara för dig om du väljer att ha kvar din DVD)

Att rippa en mini-DVD film för mig tar drygt 1.5 timmar med bra kvalitet(beroende på datorkapacitet), eller om du har stor hårddisk så är det bara att dra över filmen till disken.

När du väl har fått över filmen till din hårddisk så kanske du vill redigera den? - vi utgår från det. Då är det exakt samma problem varesig du har en "rippad" DVD film, eller film från en DV kamera, det är samma problem alltså, bara du har rippat filmen till ett godkänt format som redigeringsprogrammet tar emot, tex. avi/mpeg eller liknande. vilket är standard i Alla redigeringsprogram.

Så. som sagt. det är ingen större differans i det stora hela faktiskt...

Nu utgår jag från att du använder din DVDkamera. så ska jag tipsa dig om lite grejjer som kommer underlätta för dig så otroligt mycket.

1. Ett skitbra program för att rippa dvd-filmer är ett krav för att du ska kunna ha någon typ av nöje och fritid till övers. jag använder WinAVIVideoConverter samt ett annat program som jag inte kommer ihåg namnet på, iaf. det är inte svårt att hitta ett program som är barnenkelt att nyttja.

2. Du "måste" skaffa dig bättre "codecs", en codec är ett stöd till ditt dvd-rippar-program, som effektiviserar din film, du får oftast större möjligheter att påverka kvaliten på din film. det är lite som turbon i din bil. En bra codec kan förminska din film avsevärt jämnfört med en dålig både i kvalitet och i storlek, eller ge dig bättre kvalitet och storlek på filmen... ett bra codec-paket i mina ögon är iaf divX bundle v6 (och uppåt) med lite googleskills så finner du dessa program busenkelt om du så vill.

3. En stor hårddisk är ett måste om du filmar mycket. tänk på att en film kan ta upp mot 500+mb per styck. och råmaterial kan ta upp mot 1gb+

aliquis
2006-10-31, 17:25
Men! Är det verkligen så krångligt detta! Alla lägger ju upp filmer till höger och vänster....Hur ligger filmerna på din DVD-kamera då? Är det en färdig DVD-film som fungerar i random DVD-spelare eller ligger det typ klipp1.mpg osv?

Fettecke
2006-10-31, 17:27
Jag tycker också det hade varit intressant att få veta hur mycket ett band för DV-kameror rymmer. Jag kan dock inte heller förstå vad som är svårare med att kopiera över filmen från en DVD än att koppla in en sladd och dra över filmen så, borde ju bli ungefär samma sak?

Jag är också lite sugen på en, bara för att, men då vill jag nog ha något billigare, 4000kr kanske? =P

DVD-kamerorna verkar ju vara dyrare, iaf de du länkade till, och klumpigare antar jag?

Sedan tycker jag att DVD låter mer B, men det låter jag bli att säga förens någon har sagt vad banden rymmer ;)
DV band rymmer iaf 60+ minuter.
miniDVD är beroende på kvaliten i kameran, ju större kvalitet, desto mindre minuter, men allt från 20-60 minuter iaf....

Fettecke
2006-10-31, 17:29
Hur ligger filmerna på din DVD-kamera då? Är det en färdig DVD-film som fungerar i random DVD-spelare eller ligger det typ klipp1.mpg osv?

det finns väll Ingen DVD kamera som sparar i klipp1.mpg format ?, utan alla lagras som vanlig DVD-skiva, med vob-filer och grejjer.... (?)

aliquis
2006-10-31, 17:29
Jag förstår inte varför man skall rippa från DVD till divx eller vad det nu är, sedan redigera det redan försämrade filmklippet, och när man sparar igen göra ännu en försämring!=?!

Smartaste måste väl vara att komma åt vob-filerna (mpegII-filmerna) direkt, kopiera dem till disken utan någon dryg konvertering, redigera dem och när man är nöjd spara i ett annat mer komprimerat format om man nu vill det?

http://www.apple.com/ilife/imovie/

Är säkert ok för noobs, och nästan gratis, förutsatt att man har rätt dator =P

aliquis
2006-10-31, 17:30
det finns väll Ingen DVD kamera som sparar i klipp1.mpg format ?, utan alla lagras som vanlig DVD-skiva, med vob-filer och grejjer.... (?)Jag vet inte, jag har aldrig använt en. Men om det nu är vobfiler lär det ju inte finnas någon CSS, dvs kryptering, som man behöver knäcka, och om man dessutom skiter i att konvertera format på filmerna borde de ju gå att kopiera från skivan lika snabbt som man kopierar filer från en... Måste ju gå att bara läsa över vob-filerna direkt.

Fettecke
2006-10-31, 17:30
Jag förstår inte varför man skall rippa från DVD till divx eller vad det nu är, sedan redigera det redan försämrade filmklippet, och när man sparar igen göra ännu en försämring!=?!

Smartaste måste väl vara att komma åt vob-filerna (mpegII-filmerna) direkt, kopiera dem till disken utan någon dryg konvertering, redigera dem och när man är nöjd spara i ett annat mer komprimerat format om man nu vill det?

http://www.apple.com/ilife/imovie/

Är säkert ok för noobs, och nästan gratis, förutsatt att man har rätt dator =P
Visst kan amn göra så, jag har inte hittat nått program som klarar av att redigera vob-filer ännu bara

Fettecke
2006-10-31, 17:31
Jag vet inte, jag har aldrig använt en. Men om det nu är vobfiler lär det ju inte finnas någon CSS, dvs kryptering, som man behöver knäcka, och om man dessutom skiter i att konvertera format på filmerna borde de ju gå att kopiera från skivan lika snabbt som man kopierar filer från en... Måste ju gå att bara läsa över vob-filerna direkt.
jaja, men hur kul är det igentligen att ha massa råfiler som tar upp fetmycket plats ?

aliquis
2006-10-31, 17:39
Visst kan amn göra så, jag har inte hittat nått program som klarar av att redigera vob-filer ännu baraJag som trodde att de bara var mpegII-klipp?
jaja, men hur kul är det igentligen att ha massa råfiler som tar upp fetmycket plats ?Du kan ju ta bort dem när du är klar med klippet. Förlorar ju bara kvalite på varje konvertering av format och komprimering du gör eftersom de är lossless, hade kanske gått att nöja sig med en högre komprimering på slutklippet om du inte gjorde flera försämrande steg på vägen.

iMovie ovan kunde importera direkt över firewire, måste ju finnas fler program som kan det? Men nu var det ju inte en DV-kamera, ännu.

aliquis
2006-10-31, 17:43
"MiniDV tape will hold approximately 13 Gigabytes of data in this form of usage as the DV video format has a constant data rate of 3.6 Megabytes per second (3.6 MB/s×60 seconds×60 minutes = 12,960 MB per hour, divided by 1024 = 12.66 GB per hour)."

http://en.wikipedia.org/wiki/DV#MiniDV

"A high-definition version of DV has also been developed, called HDV. It differs significantly on a technical level since it only uses the DV and MiniDV tape form factor, but MPEG-2 for compression. MPEG-2's use of inter-frame compression allows more efficient compression, allowing higher resolutions at roughly the same quality (in terms of compression artifacts)."

Så miniDV är helt klart överlägset DVDs. 13GB på ett band och i HD-versionen används mpegII-komprimering istället för vad som nu används i vanliga fall.. 13GB mpegII-video lär ha schysst videokvalite =P.

aliquis
2006-10-31, 17:44
DV var också fett:
"DV uses DCT intraframe compression at a fixed bitrate of 25 megabits per second (25.146 Mbit/s), which, when added to the sound data (1.536 Mbit/s), the subcode data, error detection, and error correction (approx 8.7 Mbit/s) amounts in all to roughly 36 megabits per second (approx 35.382 Mbit/s) or one Gigabyte every four minutes. At equal bitrates, DV performs somewhat better than the older MJPEG codec, and is comparable to intraframe MPEG-2. (Note that many MPEG-2 encoders for real-time acquisition applications do not use interframe compression.) DCT compression is lossy, and sometimes suffers from artifacting around small or complex objects such as text."

1GB / fyra minuter, mao 15GB / timme, eller om det blir 13 precis som ovan.

Fettecke
2006-10-31, 17:51
"MiniDV tape will hold approximately 13 Gigabytes of data in this form of usage as the DV video format has a constant data rate of 3.6 Megabytes per second (3.6 MB/s×60 seconds×60 minutes = 12,960 MB per hour, divided by 1024 = 12.66 GB per hour)."

http://en.wikipedia.org/wiki/DV#MiniDV

"A high-definition version of DV has also been developed, called HDV. It differs significantly on a technical level since it only uses the DV and MiniDV tape form factor, but MPEG-2 for compression. MPEG-2's use of inter-frame compression allows more efficient compression, allowing higher resolutions at roughly the same quality (in terms of compression artifacts)."

Så miniDV är helt klart överlägset DVDs. 13GB på ett band och i HD-versionen används mpegII-komprimering istället för vad som nu används i vanliga fall.. 13GB mpegII-video lär ha schysst videokvalite =P.
mini-DVD menar jag sådana man använder i dvdkamerorna, vanligtvis ligger dom på typ 1.3gb eller nått sånt

aliquis
2006-10-31, 18:29
Säker på att det inte är 13 som det står i wikin då?

Fettecke
2006-10-31, 18:37
Säker på att det inte är 13 som det står i wikin då?

http://www.anderswickman.net/files/skivor.jpg
skivan till höger är det som sitter i en DVD-kamera

The_RobRoy
2006-10-31, 19:09
Fasen va ni snurrar till saker :D

Okej

1) Filmer på en dvd skiva (så kallade vob filer) som kan spelas upp i en normal dvd spelare är alltid komprimerade med mpeg2. Det är den standarden av komprimering som valdes när DVD formatet lanserades. DVDer är alltså långt ifrån okomprimerade filmer.

2) DVDer som används i kameror är precis som fettecke skriver, mini DVDs (ni kan se i er cd-spelare att det finns en urgröpning som är ganska liten, det är storleken på mini DVD) Dessa skivor rymmer ~1.4 GB

3) miniDV och mini DVD är inte samma sak. miniDV är en utveckling av vanliga DV band, som man på namnet hör är, mindre än DV banden.

4) Båda DV (DV och miniDV) standarderna rymmer mycket mycket mer än en mini DVD, men dom använder en mindre softistikerad komprimeringsteknik för bilden, vilket gör att slutresultatet blir att DV bandsteknikerna ger bättre bild än mini DVD, men inte lika mycket bättre som man först skulle kunna tro.

5) Överföring av DVD till dator, innebär normalt att man bara drar över filerna (När man drar över en skyddad film, använder man en "ripper" som tar sig förbi säkerhetsskyddet). Formatet blir då alltså, samma som på dvd:n - mpeg2

6) Överföring av DV till dator (via firewire), innebär oftast att man får filmen i uncompressed, vilket alltså tar upp kanske 1Gb per minut. Man kan ibland direkt spara filmen i ett mer komprimerat format, som t.ex. mpeg2, för att en 60 min film från DV kameran inte ska bli 70-80 GB

aliquis
2006-10-31, 19:55
http://www.anderswickman.net/files/skivor.jpg
skivan till höger är det som sitter i en DVD-kameraAh, du hade skrivit mini-DVD, såg inte, i vilket fall som helst så pratar jag DV/mini-DV.

Men då rymmer ju ett mini-DV-band 10 ggr så mycket så vore ju konstigt om det var sämre bildkvalite från ett sådant.

aliquis
2006-10-31, 20:00
Fasen va ni snurrar till saker :D

Okej

1) Filmer på en dvd skiva (så kallade vob filer) som kan spelas upp i en normal dvd spelare är alltid komprimerade med mpeg2. Det är den standarden av komprimering som valdes när DVD formatet lanserades. DVDer är alltså långt ifrån okomprimerade filmer.Ingen har påståt något annat, däremot vill fettecke byta format till avi (vad han menar är väl divx) för att få mindre filer som är lättare att hantera.2) DVDer som används i kameror är precis som fettecke skriver, mini DVDs (ni kan se i er cd-spelare att det finns en urgröpning som är ganska liten, det är storleken på mini DVD) Dessa skivor rymmer ~1.4 GBVi vet, och de är 8cm.3) miniDV och mini DVD är inte samma sak. miniDV är en utveckling av vanliga DV band, som man på namnet hör är, mindre än DV banden.Vi vet.4) Båda DV (DV och miniDV) standarderna rymmer mycket mycket mer än en mini DVD, men dom använder en mindre softistikerad komprimeringsteknik för bilden, vilket gör att slutresultatet blir att DV bandsteknikerna ger bättre bild än mini DVD, men inte lika mycket bättre som man först skulle kunna tro.Förutom i fallet HD DV eller vad det nu hette, som använder mpegIV eller om det var mpegII som står där uppe, IV tror jag, för att kunna ge mycker bättre detaljer (HD...) på DV-band.5) Överföring av DVD till dator, innebär normalt att man bara drar över filerna (När man drar över en skyddad film, använder man en "ripper" som tar sig förbi säkerhetsskyddet). Formatet blir då alltså, samma som på dvd:n - mpeg2Fast visar windows vobbarna direkt eller måste man göra något speciellt för att börja visa dem så man kan dra över dem?6) Överföring av DV till dator (via firewire), innebär oftast att man får filmen i uncompressed, vilket alltså tar upp kanske 1Gb per minut. Man kan ibland direkt spara filmen i ett mer komprimerat format, som t.ex. mpeg2, för att en 60 min film från DV kameran inte ska bli 70-80 GB1GB per fyra minuter var det ju, och en timme var ju 13GB, med fw800 skall man ju teoretiskt kunna få nära 100MB/s, men det fixar väl antagligen vare sig banden eller diskarna, men en timmes film kommer ju inte ta SÅ lång tid att före över ändå.

I vilket fall som helst, DV lär vara >>> DVD ;)

Dessutom är band elite!

The_RobRoy
2006-10-31, 20:12
1)

Ingen har påståt något annat, däremot vill fettecke byta format till avi (vad han menar är väl divx) för att få mindre filer som är lättare att hantera.

Som du nu gör med din DVD så tar du din skiva, stoppar den i datorn, och "rippar" om från DVD-format, till mpeg eller vad som helst, visst?

det finns väll Ingen DVD kamera som sparar i klipp1.mpg format ?, utan alla lagras som vanlig DVD-skiva, med vob-filer och grejjer.... (?)

Fettecke verkade inte helt på det klara hur det låg till.

2)

Vi vet, och de är 8cm.

Bra!

3)

Vi vet.

Somsagt det va du som läste fel och blandade ihop :)

4)

Förutom i fallet HD DV eller vad det nu hette, som använder mpegIV eller om det var mpegII som står där uppe, IV tror jag, för att kunna ge mycker bättre detaljer (HD...) på DV-band.

Jo precis, men det intressanta var ju inte direkt att det fanns en proffutrustnings variant.

5)

Fast visar windows vobbarna direkt eller måste man göra något speciellt för att börja visa dem så man kan dra över dem?

Har aldrig sett en DVD från en sådan kamera, men normalt visar alltid windows vobbarna direkt och dom bör gå att bara dra över.

6)

1GB per fyra minuter var det ju, och en timme var ju 13GB, med fw800 skall man ju teoretiskt kunna få nära 100MB/s, men det fixar väl antagligen vare sig banden eller diskarna, men en timmes film kommer ju inte ta SÅ lång tid att före över ändå.

Det var på bandet ja, det är inget som säger att du får precis samma bitrate när du spelar över till datorn via firewire, tror den sparar i något datorn kallar uncompressed, alltså helt utan komprimering och då är det betydligt mer än 1GB per fyra minuter. fw800?

1000mb/minut blir 16.67 mb/sek, långt ifrån firewires 400 Mbit i maxhastighet, så det är ingen omöjlighet med film som tar upp 1Gb/min.


BÖH bökigt att svara, nu får de va nog! :)

aliquis
2006-11-01, 00:08
Somsagt det va du som läste fel och blandade ihop :)Rent hypotetiskt kan väl även jag ha fel, men du får gärna visa var isf =PHar aldrig sett en DVD från en sådan kamera, men normalt visar alltid windows vobbarna direkt och dom bör gå att bara dra över.Oki, jag trodde windows visade det som typ "dvd-filmskiva" och så var det med det, men det kanske bara gäller krypterade skivor, eller något.Det var på bandet ja, det är inget som säger att du får precis samma bitrate när du spelar över till datorn via firewire,Varför skulle jag inte få det? Vad tror du sparas på bandet om just inte film? Möjligtvis isf att bandet "går" i en hastighet som tar 1GB/4min och att allt kanske inte behövs för den data som sparas (låter långsökt att man inte skulle utnyttja maxbitrate hela tiden dock om bandet ändå rullar på..).
Naturligtvis är det innehållet på bandet som skickas över, och naturligtvis tar det lika mycket plats på datorn.tror den sparar i något datorn kallar uncompressed, alltså helt utan komprimering och då är det betydligt mer än 1GB per fyra minuter.Vore ju helt idiotiskt att använda någon som helst form av komprimering på dv-kameran (utöver att det kräver cpu) för att sedan packa upp innehållet och skicka över det i ett "uppackat" format till datorn som sedan får packa ner det i ett annat format igen. Naturligtvis skulle man isf välja att skicka över det komprimerade innehållet direkt eftersom det inte leder till några förluster och det skulle vara mindre att föra över.

OM det är så att data som skickas över till datorn skulle vara okomprimerat så skulle det naturligtvis vara okomprimerat på bandet också, annars finns det ingen som helst mening med att föra över det okomprimerat. Enligt wikin används ju dock en komprimering även på DV-band:
"DV uses DCT intraframe compression at a fixed bitrate of 25 megabits per second (25.146 Mbit/s), which, when added to the sound data (1.536 Mbit/s), the subcode data, error detection, and error correction (approx 8.7 Mbit/s) amounts in all to roughly 36 megabits per second (approx 35.382 Mbit/s) or one Gigabyte every four minutes. At equal bitrates, DV performs somewhat better than the older MJPEG codec, and is comparable to intraframe MPEG-2. (Note that many MPEG-2 encoders for real-time acquisition applications do not use interframe compression.) DCT compression is lossy, and sometimes suffers from artifacting around small or complex objects such as text."

Mao, komprimering används, bitraten är fast så oavsett vad som komprimeras kommer det ta lika mycket data i anspråk per sekund, och slutligen verkar ju prestandan vara likvärdig med någon form av mpegII, om det är så att intraframe är bättre eller sämre än den andra varianten vet jag däremot inte.fw800?800mbps firewire/IEEE1394.1000mb/minut blir 16.67 mb/sek, långt ifrån firewires 400 Mbit i maxhastighet, så det är ingen omöjlighet med film som tar upp 1Gb/min.Men nu tar den ju inte det. =P, om det nu inte är någon konstig extrakvalitativ version eller så, men 250MB/minut lär ju ge helt acceptabel videokvalite och mer därtill =P.BÖH bökigt att svara, nu får de va nog! :)

Pinglan
2006-11-01, 09:44
Jäklar vad mycket text.......ska läsa igenom det ordentligt när jag får tid! Men ni menar alltså att det är typ sådär krångligt så fort man vill lägga upp en liten filmsnutt här? Alla som lägger upp filmersekvenser åp you tube måste alltså krångla sådär! Jösses :Virro

SWETiger
2006-11-01, 09:52
Tycker det hela börjat låta bra mycket mer komplicerat än det faktiskt är. Och jag är fortfarande ensam om att faktiskt ge en reckomendation av en kamera. :em:

Pinglan
2006-11-01, 09:56
Tycker det hela börjat låta bra mycket mer komplicerat än det faktiskt är. Och jag är fortfarande ensam om att faktiskt ge en reckomendation av en kamera. :em:
Jag tycker också det låter sjukt komplicerat...det känns som att en nybörjare som jag aldrig någonsin skulle kunna få det där att funka! Jag tackar för rekomendationen :thumbup:

JJ
2006-11-01, 10:02
Spara till webben från t.ex. Pinnacle Studio så är det bara att posta den filmen sen, svårare behöver det inte vara.

slappe
2006-11-01, 10:02
Jäklar vad mycket text.......ska läsa igenom det ordentligt när jag får tid! Men ni menar alltså att det är typ sådär krångligt så fort man vill lägga upp en liten filmsnutt här? Alla som lägger upp filmersekvenser åp you tube måste alltså krångla sådär! Jösses :Virro

Jag tror de flesta som lägger upp filmsnuttar på youtube här från kollo har filmat med en vanlig digitalkamera eller en mobiltelefon. Nya digitalkameror är helt okej på att spela in kortare filmsnuttar som t.ex. lite knäböj.

Pinglan
2006-11-01, 11:02
Spara till webben från t.ex. Pinnacle Studio så är det bara att posta den filmen sen, svårare behöver det inte vara.
Men för att göra det måste man först ha fått över filmen från kameran till datorn och det är det som pojkarna här beskriver som komplicerat...eller? Är förresten Pinnacle Studio ett program för filmer? Jag trodde det bara var för bilder?

Ps ursäkta att jag ställer så dumma frågor men när jag säger att jag är nybörjare så menar jag verkligen nybörjare :em: ;)

Slappe: ja, så kan det ju vara....

z_bumbi
2006-11-01, 12:26
Men för att göra det måste man först ha fått över filmen från kameran till datorn och det är det som pojkarna här beskriver som komplicerat...eller?

Plugga in en kontakt i kameran och en i datorn, starta överföringen. Ev installera något litet program som hjälper till.

Att filmerna ev tar mycket plats är ju inget problem om man har en modern datorn och/eller skaffar man en kamera för 7-8 tusen så har man råd att köpa till en extra hårddisk på några hundra gig. Tänker man spara alla filmerna på datorn och filmar mycket så kan det börja bli ont om plats men då får man fundera på saken då. Med DVD-kvalitet så ryms det iofs ganska mycket film på en vanlig brännbar dvd-skiva som kostar 20 kr styck så det är inget stort problem det heller.

Jag skulle även köpa en bygglampa för 200 kr så blir inte ljuset något problem i ladan.

Pinglan
2006-11-01, 12:51
Plugga in en kontakt i kameran och en i datorn, starta överföringen. Ev installera något litet program som hjälper till.
Tack Björnen! Det var ju precis det jag ville höra! Jag ville höra att det inte är svårare än så :thumbup:

Att filmerna ev tar mycket plats är ju inget problem om man har en modern datorn och/eller skaffar man en kamera för 7-8 tusen så har man råd att köpa till en extra hårddisk på några hundra gig. Tänker man spara alla filmerna på datorn och filmar mycket så kan det börja bli ont om plats men då får man fundera på saken då. Med DVD-kvalitet så ryms det iofs ganska mycket film på en vanlig brännbar dvd-skiva som kostar 20 kr styck så det är inget stort problem det heller.
Jag hade absolut inte tänkt spara alla filemr på datorn....jag vill bara kunna få över filmen till datorn för att därifrån kunna lägga upp den på nätet, här tex. Ev vill jag även kunna redigera filmen litegrann.

Jag skulle även köpa en bygglampa för 200 kr så blir inte ljuset något problem i ladan.
En bra ide´! Tack Björnen, nu känner jag mig lite lugnare igen...kanske att tom jag klarar detta iaf :D

Pinglan
2006-11-01, 12:54
Och så kommer vi osökt in på frågar som tråden ursprungligen handlade om: vad för kamera ska jag köpa? SWETiger har föreslagit en, finns det fler tips?

aliquis
2006-11-01, 17:06
Jäklar vad mycket text.......ska läsa igenom det ordentligt när jag får tid! Men ni menar alltså att det är typ sådär krångligt så fort man vill lägga upp en liten filmsnutt här? Alla som lägger upp filmersekvenser åp you tube måste alltså krångla sådär! Jösses :VirroFrån min digitalkamera drar jag över filen o laddar upp den, klart.

aliquis
2006-11-01, 17:10
Plugga in en kontakt i kameran och en i datorn, starta överföringen. Ev installera något litet program som hjälper till.

Att filmerna ev tar mycket plats är ju inget problem om man har en modern datorn och/eller skaffar man en kamera för 7-8 tusen så har man råd att köpa till en extra hårddisk på några hundra gig. Tänker man spara alla filmerna på datorn och filmar mycket så kan det börja bli ont om plats men då får man fundera på saken då. Med DVD-kvalitet så ryms det iofs ganska mycket film på en vanlig brännbar dvd-skiva som kostar 20 kr styck så det är inget stort problem det heller.

Jag skulle även köpa en bygglampa för 200 kr så blir inte ljuset något problem i ladan.Diskar är ju så grymt billiga nu att skivor knappt lönar sig, man får dessutom säkrare lagring och allt på samma ställe, enklare att hålla koll på det också. Men om man nu skall köpa dvd-skivor (och kanske en brännare, bläck till skrivaren, ...) så rekommenderar jag starkt http://www.svp.co.uk/, handlar man i övriga europa slipper man ju den fördömda kassettavgiften och just där är de ruskigt billiga, en riktig kvalitetsskiva är de med Taiyo Yuden 8X DVD-R dye som kallas TY002 (tror jag, kanske är TY02), de säljer blanka sådana 100st för 250kr eller något, de är bättre än ALLT du lär finna i någon vanlig butik i Sverige och priset går ju inte att klaga på...