handdator

Visa fullständig version : Tung ryggsäck vid promenader?


Rhino
2006-10-31, 10:05
Om man går snabba promenader i syfte att förbruka energi (för att gå ned i vikt), kan det det vara vettigt att bära med ryggsäck fylld med lite lämplig tyngd?

Jag tänker mig att detta kommer bränna mer energi under samma tidsmängd. Samtidigt borde det ge en del rygg- och axelträning, dock har jag hört någon säga att det istället kan förslitningsskador och annat. Vad tror ni?

Tryman
2006-10-31, 12:38
Det beror väl lite på ryggsäcken oxå. Alla som gjort lumpen vet att det kan bli långa "promenader" med packning. Om det inte överbelastar borde det stärka rygg och axlar tycker jag.

blekfet2
2006-10-31, 12:53
Jag brukade gå omkring med en ryggsäck med cirka 16-20kg packing, nån slags träning blev det då med tanke på att packningen blev lättare för varje gång :D

Cilia
2006-10-31, 14:30
Jag brukade gå omkring med en ryggsäck med cirka 16-20kg packing, nån slags träning blev det då med tanke på att packningen blev lättare för varje gång :D
du menar att den kändes lättare, va?
eller åt du upp lite av innehållet varje gång?

nutz
2006-10-31, 15:41
du menar att den kändes lättare, va?
eller åt du upp lite av innehållet varje gång?


HAHAHAHA

blekfet2
2006-10-31, 19:17
du menar att den kändes lättare, va?
eller åt du upp lite av innehållet varje gång?


jag vet inte vad jag menar, jag har en mask på ögat.

Ja jag menar att den kändes lättare :D

Sverker
2006-10-31, 19:38
Fanns en fluga på 80-talet, power walking. Raska promenader med tunga fotmancheter och väst med tyngder.

z_bumbi
2006-10-31, 20:33
Man bränner mer energi men det ställer en del krav på kroppen, om man ska testa så öka antalet pass med packning och vikten på packningen gradvis. Se till att ha mycket bra kängor på fötterna, ha en bra ryggsäck och ställ in ryggsäcken rätt, inget hippieaktigt med säcken hängande lågt på ryggen t ex.

En enklare variant om man bara är ute efter kaloriförbrukningen är att springa istället.

Rhino
2006-10-31, 20:53
Tack för bra råd!


En enklare variant om man bara är ute efter kaloriförbrukningen är att springa istället.

Kan man på något sätt räkna ut, eller höfta lite, på energiförbrukning av säg 60 minuters snabb marsch med 15 kilo packning eller att springa kanske 30-40 minuter? Vad som bör förbruka mest?

nutz
2006-10-31, 21:06
Bergsklättring ftw!

Antosh
2006-10-31, 21:11
Tack för bra råd!



Kan man på något sätt räkna ut, eller höfta lite, på energiförbrukning av säg 60 minuters snabb marsch med 15 kilo packning eller att springa kanske 30-40 minuter? Vad som bör förbruka mest?


www.caloriesperhour.com är en jättebra sida för att få en uppskattning av energiförbrukningen vid olika aktiviteter, tycker jag du ska prova :)

Princy
2006-10-31, 21:13
Istället för att ha 10 kilos extra packning så kan du ju gå 10 minuter längre också. :thumbup:

Rhino
2006-10-31, 21:41
Istället för att ha 10 kilos extra packning så kan du ju gå 10 minuter längre också. :thumbup:

Det är väl lite det jag är ute efter. :) Hur pass mycket mer energi bränner man med lite packning på ryggen jämför att gå lite längre t.ex.

King Grub
2006-10-31, 21:55
Titta på Caloriesperhour hur mycket du skulle förbruka om du vägde så mycket mer.

z_bumbi
2006-10-31, 21:59
Kan man på något sätt räkna ut, eller höfta lite, på energiförbrukning av säg 60 minuters snabb marsch med 15 kilo packning eller att springa kanske 30-40 minuter? Vad som bör förbruka mest?

Det finns en studie utförd av/ i sammarbete med amerikanska armén som tar upp de flesta faktorerna med att gå med tung packning, jag har den ligger på någon backup (=nedpackat i en flyttlåda.) men någon annan kanske känner till den.

hasse36
2006-10-31, 22:11
Enkel (förenklad kanske) fysik säger att energin är proportionell mot massan. Ökar man massan med 15% ökar även energin med 15%. Detsamma uppnår man genom att öka tiden med 15%.

Det är ingen tvekan om vilket som är lättast att utföra.

Rhino
2006-10-31, 22:29
Titta på Caloriesperhour hur mycket du skulle förbruka om du vägde så mycket mer.

Bra idé! Det visade sig vara så att med 15 kilo extra ökades energiförbrukningen med 75 kalorier (per timme), vilket också var i princip lika mycket den ökade om man gick 10 minuter längre utan packning.

Detta indikerar på att det kanske inte är någon bra idé, då det som Hasse36 skrev är oerhört mycket jobbigare med den extra lasten.

Lite lustigt att den extra bördan inte "betalar" sig mer..