handdator

Visa fullständig version : hur länge ska man vila?


Frakke
2006-10-31, 03:10
tjena, jo jag har läst lite om det här med cirkel träning på forumet. men jag har inte förstått riktigt.

jag vill ÖKA i muskelmassa för jag e rätt så smal. och då undrar jag hur jag ska träna i sets.

t.ex. bänkpress. ska jag göra 8reps vänta 30sek sen 8 till...vänta 30 göra 8 till. för jag får mjölksyra väligt snabbt då, men å andra sidan så känner jag att musklenrna pumpar.

eller ska jag gå runt i varv bänkpress > axelpress > rodd >latsdrag
sen börja om igen bänkpress > axelpress > rodd >latsdrag

är lite förvirrad så jag skulle vara jätte tacksam ifall någon kunde förklara det här för mej lite grann.

Whistler
2006-10-31, 03:20
Jag ser ingen som helst anledning till att byta övning innan du är klar med den aktuella muskelgruppen. Då blir du ju tvungen att värma upp på nytt, och blodet flyttar sig från den tidigare muskelgruppen och du är då kall när du ska tillbaka till din första övning. Nej, kör färdigt dina tre set eller vad du nu kör på t ex bänkpress, sen går du vidare till t ex axelpress. Glöm inte uppvärmningarna bara.

30 sekunder tycker jag är alldeles för lite. Jag kör alltid 2min - 2min30sek, det ger mig utmärkt återhämtning för att kunna köra riktigt tunga vikter men ändå med tillräckligt många repetitioner.

"Pump" är bara att du har mycket blod i muskeln, finns inga bevis på att just pumpet skulle hänga ihop med ökade resultat eller volymökningar.

pragmatist
2006-10-31, 08:48
30 sekunder är som sagt i minsta laget, du kommer prestera betydligt bättre om du vilar åtminstone en minut mellan varje set. Undantag är dock om du tränar två eller flera olika övningar efter varandra, t.ex. bänkpress och rodd, då kan du vila kortare tid.

Att växla mellan två övningar som gör motsatt sak (ett typexempel är just bänkpress som för armarna framåt och rodd som för armarna bakåt i samma rörelseplan - andra exempel är axelpress och latsdrag, bicepscurl och tricepspress o.s.v.) är ett ganska bra sätt att träna på eftersom det snabbar på återhämtningen och faktiskt gör att man blir starkare. Det stora problemet är att man ofta måste ockupera två redskap när man tränar på det sättet vilket kan vara svårt om det är mycket folk på gymmet.

Frakke
2006-10-31, 13:15
aha. tack för hjälpen. då försöker jag att köra som du sa: bänkpress och sen vila en minut sen rodd. vila en minut och sen bänkpress. tills jag är klar. sen byter kag mot axelpress ooch latsdrag.

perfekt!