handdator

Visa fullständig version : Fettprocent för magrutor


henkebenke
2006-10-31, 00:34
Jag har läst att vid ca 10% underhudsfett så har man synliga magrutor. Är det någon som vet om det stämmer, eller har någon annan siffra?

För ett par år sen deffade jag ner mig till 5% men mina magrutor syntes inte ändå. Men i ansiktet såg jag rätt undernärd ut och mina biceps framträdde tydligare. Kan detta bara bero på att mina magmuskler är för små, eller kan det bero på nåt annat? För mycket vatten i kroppen till exempel?

L-Sami
2006-10-31, 00:50
Jag skulle gissa att du inte hade några större magmuskler om de inte var synliga vid BF 5%. Då behöver man inte ens spänna dem för att få dem fram.

LarsK
2006-10-31, 01:20
De brukar säga 8%. 5% och inga magmuskler syns, då kan du inte ha några magmuskler.

LadyG
2006-10-31, 01:29
Gäller samma procent för tjejer, det kan det väl knappt göra?

henkebenke
2006-10-31, 02:52
Tack för era svar!

En fråga till, vet ni hur lång tid det tar för att träna upp magmuskler, som syns vid 5 % fett? Jag vet att det är individuellt, men i genomsnitt? Jag vill veta hur länge jag måste träna innan jag inleder en deff igen ;)

Fredrik_S
2006-10-31, 03:09
Trana runt 2 till 4 ar innan du deffar igen.

henkebenke
2006-10-31, 03:16
Tack så mycket för informationen!

Beach 2010, here i come! ;D

Jacksatan
2006-10-31, 09:07
Jag har läst att vid ca 10% underhudsfett så har man synliga magrutor. Är det någon som vet om det stämmer, eller har någon annan siffra?

För ett par år sen deffade jag ner mig till 5% men mina magrutor syntes inte ändå. Men i ansiktet såg jag rätt undernärd ut och mina biceps framträdde tydligare. Kan detta bara bero på att mina magmuskler är för små, eller kan det bero på nåt annat? För mycket vatten i kroppen till exempel?

10% kroppsfett tror jag det är. Blanda inte ihop underhudsfett och kroppsfett.

pragmatist
2006-10-31, 09:11
Det beror helt på var fettet sätter sig på kroppen (vilket är individuellt) och inte bara en viss procentsats. Dessutom beror det på vad man menar med "syns".

henkebenke
2006-10-31, 11:15
10% kroppsfett tror jag det är. Blanda inte ihop underhudsfett och kroppsfett.

Jag vet inte om jag mätte underhudsfett eller kroppsfett. Jag stod på en sån där badrumsvågliknande sak som skickar ström genom benen och mäter motståndet, och därmed räknar ut fettprocenten.

stridis
2006-10-31, 11:24
Jag vet inte om jag mätte underhudsfett eller kroppsfett. Jag stod på en sån där badrumsvågliknande sak som skickar ström genom benen och mäter motståndet, och därmed räknar ut fettprocenten.

De ger så fel utslag på mig att det är lustigt. Sedan när man faktiskt hade gått och fettat till sig så hade jag gått ner i bf enligt den. Nä inte ens intressant som referensvärden över ens utveckling.

Philippp
2006-10-31, 11:27
Din fettmätare var keff, inte en chans i helsike att du hade 5% och mådde bra, det är en sån gräns som normala människor inte kan nå utan AAS och skelettet börjar typ brytas sönder och alla hormonen i hela kroppen är mega super mega knas och din kropp hade käkat sönder dina muskler
med 5% hade du också haft gudomlig mega definition, 5% är mer än många AAS bodybuilders ens har på tävlingsdag.

under 10% är en väldigt vanlig siffra och på mig så börjar de komma runt 9.5, men det beror på också på längd och på hur smal/stor man är och massa annat, men jag skulle personligen tippa på 10%-
Nej Lady G, tjejer kan ha rutor på typ 18%+

Philippp
2006-10-31, 11:36
glömde tillägga - Om tjejer kommer under typ 12% skelettet slutar växa, börjar brytas ned, mens upphör(kan upphöra vid högre % bf såklart, handlar lite mer om energi)

libido hos män vid 5% bf är också typ dead, alla normala hormon slutar typ tillverkas osv osv :P

King Grub
2006-10-31, 11:37
Din fettmätare var keff, inte en chans i helsike att du hade 5% och mådde bra, det är en sån gräns som normala människor inte kan nå utan AAS och skelettet börjar typ brytas sönder och alla hormonen i hela kroppen är mega super mega knas och din kropp hade käkat sönder dina muskler

*bs*

Friedl, K. E., R. J. Moore, L. E. Martinez-Lopez, J. A. Vogel, E. W. Askew, L. J. Marchitelli, R. W. Hoyt, and C. C. Gordon. 1994. Lower limit of body fat in healthy active men. J. Appl. Physiol 77:933-940.

Där anges 4% som lägsta siffra, och då är det med full hälsa i behåll, för normala aktiva män. Finns många idrottsmän som ligger lägre, år efter år efter år.

Diggler
2006-10-31, 11:49
Jag hade magrutor vid 16,5% BF, tror jag kunde ana dem vid 19-20% med. Nu har jag väl en 25%+ och slipper se dem.

Philippp
2006-10-31, 11:55
*bs*

Friedl, K. E., R. J. Moore, L. E. Martinez-Lopez, J. A. Vogel, E. W. Askew, L. J. Marchitelli, R. W. Hoyt, and C. C. Gordon. 1994. Lower limit of body fat in healthy active men. J. Appl. Physiol 77:933-940.

Där anges 4% som lägsta siffra, och då är det med full hälsa i behåll, för normala aktiva män. Finns många idrottsmän som ligger lägre, år efter år efter år.

jag har en känsla av att dina källor väger ut mina, ok ta allting jag skrev och sänk det ett par % så blir allting bättre :P

hursomhelst så är mina tvivel på att henkebenke hade 5% BF fortfarande rätt gigantiska, trotsallt är 5% bf rätt extremt och att nå dit är jäkligt svårt, speciellt om man väger under 100kg och ska deffa ner dit utan att förlora super mycket muskelmassa. Om nu mätningen är "real" och du inte har rutor vid FEM PROCENT så tycker jag personligen det känns rätt lönlöst att försöka

King Grub
2006-10-31, 12:10
hursomhelst så är mina tvivel på att henkebenke hade 5% BF fortfarande rätt gigantiska, trotsallt är 5% bf rätt extremt och att nå dit är jäkligt svårt,

Absolut. Det var vad som krävdes för att nå dit och dom hemska bieffekterna du målade upp (som inte stämmer) jag reagerade på. ;)

flenders
2006-10-31, 12:15
Varför tror folk att man mår dåligt bara för att man har ganska låg BF? Jag tror absolut inte att det skulle vara farligt att hålla 5% under en längre tid (möjligtvis kan det bli jobbigt med dieten men i vilket fall). Det är främst när du går ner till "shredded" då man varken har något underhudsfett och tömt sig själv på vatten som hälsoriskerna börjar komma.

henkebenke
2006-10-31, 20:59
Det är möjligt att fettmätaren ljög. De enda källor jag har är killen som hjälpte mig med mätningen. Han sa att fettmätaren var pålitligt! :thumbup:

Jag är 180 cm lång och vägde då 68 kg, och hade (eller har) inte så stora muskler.

henkebenke
2006-10-31, 21:12
Om nu mätningen är "real" och du inte har rutor vid FEM PROCENT så tycker jag personligen det känns rätt lönlöst att försöka

Lönslöst, varför då? Det är väl bara att träna ännu mer, musklerna måste ju finnas där! ;)

Gabbe
2006-10-31, 21:15
Men hur ska man kunna veta hur mycket BF. man har, var ligger genomsnitet? ;)

Philippp
2006-11-01, 12:21
Lönslöst, varför då? Det är väl bara att träna ännu mer, musklerna måste ju finnas där! ;)

om det nu hade varit ett riktigt resultat, som jag sa - har man inte det på FEM procent så känns det jäääääääkligt lönlöst att ens försöka få magrutor, folk som aldrig tränat mage i hela sitt liv har antagligen synliga rutor på FEM procent - Jag tror inte du inser hur sjukt 5% är, jag skulle bara drömma om att nånsin komma så lågt utan att förlora _mycket_ muskelmassa, och det skulle nog de flesta. Och nej musklerna måste inte alls finnas där, _alla_ har inte genetiken till magrutor.

Alla genomsnitt jag nånsin läst har varit superolika så det tänker jag inte ens kommentera på.

jim
2006-11-01, 12:54
Känns som jag borde veta detta, men vilket är det BÄSTA och MEST PÅLITLIGA sättet att få reda på sin bf%? Gärna inte jättedyrt :)

Sniggel
2006-11-01, 13:40
Varför tror folk att man mår dåligt bara för att man har ganska låg BF? Jag tror absolut inte att det skulle vara farligt att hålla 5% under en längre tid (möjligtvis kan det bli jobbigt med dieten men i vilket fall). Det är främst när du går ner till "shredded" då man varken har något underhudsfett och tömt sig själv på vatten som hälsoriskerna börjar komma.
Hur hjälper en tömning av vatten en att hålla en superlåg fettprocent?
Eller det gör det inte? Blir det bara synligare effekt av att både vara tömd OCH låg bf?
Kan man inte vara shredded (syftar på ungefär 3%) utan att vara tömd på vatten?

Sniggel
2006-11-01, 13:41
Gäller samma procent för tjejer, det kan det väl knappt göra?
Har för mig att man kan lägga på 9 procentenheter för tjejer eftersom de har 9 procentenheter mer essentiellt fett än killar generellt.

LadyG
2006-11-01, 13:53
Har för mig att man kan lägga på 9 procentenheter för tjejer eftersom de har 9 procentenheter mer essentiellt fett än killar generellt.

Tack, då blir det lättare att hänga med :)

buttcrack
2006-11-01, 16:06
jag har 14% BF och man ser mina magrutor..

henkebenke
2006-11-01, 18:46
Och nej musklerna måste inte alls finnas där, _alla_ har inte genetiken till magrutor.


Fan... Det som rent utseendemässigt är mitt största mål med styrketräning.*cry*

nutz
2006-11-01, 19:51
Fan... Det som rent utseendemässigt är mitt största mål med styrketräning.*cry*

Oddsen för att du inte har magmuskler är nog väldigt små, eller hur?

Hermanssson
2006-11-01, 23:40
När någon säger "vid vilken procent syns magrutorna?" Då är ju det alltid en nypa tolkningsfråga, var man drar procenten för när de syns. Enligt min tolkning tycker jag nog att det är mycket möjligt att folk med 16+ kan ha magrutor som syns.

jim
2006-11-02, 10:13
Känns som jag borde veta detta, men vilket är det BÄSTA och MEST PÅLITLIGA sättet att få reda på sin bf%? Gärna inte jättedyrt :)

bump ;)

Guddi
2006-11-02, 13:46
Känns som jag borde veta detta, men vilket är det BÄSTA och MEST PÅLITLIGA sättet att få reda på sin bf%? Gärna inte jättedyrt :)Det finns ingen som är bäst och mest pålitlig förutom att mala ner hela kroppen och blanda den med kemikalier för att se mängden av olika ämnen i kroppen. De indirekta metoderna som anses vara mest pålitliga är:

Sänka ner hela kroppen i vatten och se hur mycket man väger då jämfört med ovanför vattnet, bygger på arkimedes princip.
Göra en magnetröntgen av kroppen
bod pod
dual-energy X-ray absorption

att sänka ner kroppen i vatten är väl "guldstandarden" för närvarande men om det är den som är bäst är svårt att säga. Alla metoder har sina felkällor

jim
2006-11-02, 14:35
Det finns ingen som är bäst och mest pålitlig förutom att mala ner hela kroppen och blanda den med kemikalier för att se mängden av olika ämnen i kroppen. De indirekta metoderna som anses vara mest pålitliga är:

Sänka ner hela kroppen i vatten och se hur mycket man väger då jämfört med ovanför vattnet, bygger på arkimedes princip.
Göra en magnetröntgen av kroppen
bod pod
dual-energy X-ray absorption

att sänka ner kroppen i vatten är väl "guldstandarden" för närvarande men om det är den som är bäst är svårt att säga. Alla metoder har sina felkällor

Hmm, ja jag är inte ute efter en 99.999% korrekt mätning, men det verkar som att kalipermätning och såna här billiga BIA-mätare inte fungerar alls? Men dessa varianter du nämde hur får man en sån gjord och vad kostar det?

harding
2006-11-02, 14:55
har använd sök funktionen men hittar inge svar....
BMI = body mass index å de är väl det man kan få reda på genom en sån där våg som skickar ström igenom kroppen?

BFI = body fat index .. hur får man reda på BFI?

en annan snabb fråga =) , har sett att man kan få ut BMI genom å titta på längd å vikt .. är man då vältränad så får man väl högre BMI? så BMI borde inte väl inte vara så relevant om man har mkt muskler?

jim
2006-11-02, 14:59
har använd sök funktionen men hittar inge svar....
BMI = body mass index å de är väl det man kan få reda på genom en sån där våg som skickar ström igenom kroppen?

BFI = body fat index .. hur får man reda på BFI?

en annan snabb fråga =) , har sett att man kan få ut BMI genom å titta på längd å vikt .. är man då vältränad så får man väl högre BMI? så BMI borde inte väl inte vara så relevant om man har mkt muskler?

BMI är väldigt generaliserande och tar inte hänsyn till kroppsbyggnad, det du tänker på med ström kallas BIA tror jag. BMI är bara en matematisk formel. Tells you very little, jag blir t ex ganska överviktig (enligt BMI) så fort jag bulkar lite även om jag fortfarande har rutorna på magen och ser väldigt slank ut.

Guddi
2006-11-02, 17:23
Hmm, ja jag är inte ute efter en 99.999% korrekt mätning, men det verkar som att kalipermätning och såna här billiga BIA-mätare inte fungerar alls? Men dessa varianter du nämde hur får man en sån gjord och vad kostar det?Det enda stället jag vet som gör någon av dem testarna är pauluns näringcenter där du får göra en bod pod mätning för 300kr. Jag har dock aldrig försökt leta efter något ställe som gör mätningarna då de känns väldigt orelevant att veta bf %. Hade ju dock kunnat vara en kul grej om man haft pengar att lägga på sånt :)

Philippp
2006-11-02, 17:39
har använd sök funktionen men hittar inge svar....
BMI = body mass index å de är väl det man kan få reda på genom en sån där våg som skickar ström igenom kroppen?

BFI = body fat index .. hur får man reda på BFI?

en annan snabb fråga =) , har sett att man kan få ut BMI genom å titta på längd å vikt .. är man då vältränad så får man väl högre BMI? så BMI borde inte väl inte vara så relevant om man har mkt muskler?

behövs ingen våg för bmi det kan du räkna ut i huvudet, BFI är ju samma som fettprocent och kaliper mätarna är väldddddddddigt precisa TILLS man börjar få väldigt låg bf, spegeln är helt enkelt bästa sättet enligt mig.
De elektroniska kalipermätningarna anses av många vara väldigt säkra, och min visar i stort sett samma på 10 mätningar (0.1%+-), mätningarna tar typ 10 sekunder :P En sån föreslår ju jag iallafall.
Nej BMI är irrelevant, speciellt om man styrketränar det går bara att applicera på den "perfekta" människan, alltså den människa som träffar det exakta genomsnittet i muskelmassa skelettvikt organvikt bla bla lol

jim
2006-11-03, 09:08
Det enda stället jag vet som gör någon av dem testarna är pauluns näringcenter där du får göra en bod pod mätning för 300kr. Jag har dock aldrig försökt leta efter något ställe som gör mätningarna då de känns väldigt orelevant att veta bf %. Hade ju dock kunnat vara en kul grej om man haft pengar att lägga på sånt :)

Japp precis så resonerar jag. :) Hade varit kul att en gång få vet vad man har för BF% och sen har man ju en uppfattning om ungefär vad man har i en viss form.

LadyG
2006-11-03, 11:03
Det enda stället jag vet som gör någon av dem testarna är pauluns näringcenter där du får göra en bod pod mätning för 300kr. Jag har dock aldrig försökt leta efter något ställe som gör mätningarna då de känns väldigt orelevant att veta bf %. Hade ju dock kunnat vara en kul grej om man haft pengar att lägga på sånt :)

Är det där pålitligt då? Vill ju inte slösa bort pengarna.

jim
2006-11-03, 11:05
Finns Pauluns bara i sthlm?

Guddi
2006-11-03, 11:55
Är det där pålitligt då? Vill ju inte slösa bort pengarna.Jag är ingen expert på området, vet bara det som står i böckerna som jag har här hemma. Enligt dem så fungerar BOD POD väldigt bra i de flesta studier som har gjorts även om det i vissa studier på amerikanska fotbollspelare, svarta och ungdommar har haft en tendens att underskatta mängden fett (1-2,5%). Dock verkar den fungera väldigt bra rent generellt

här är en undersökning på dess validitet publicerad i år på blandad pupulation.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16888466&query_hl=2&itool=pubmed_DocSum
och här är en från 2004 på kvinnliga athleter
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15064602&query_hl=2&itool=pubmed_DocSum

Om du frågar mig så verkar den bra. Har dock för mig att någon skrev här i forumet för några veckor sen att han fick ett resultat på 2% bf när han var på palun stället. Skulle dock tro att det felet beror på dem som jobbar på paulun stället och inte på deras BOD POD.

LadyG
2006-11-03, 12:27
2% tror jag inte speciellt många kan ha utan att må lite si och så, men det kan ju vara den mänskliga faktorn precis som du säger.

Man kanske ska hålla sig till måttandet och spegeln ändå, kostnadsfritt och hyfsat pålitligt. Känner man sig rippad kanske man ska vara nöjd med det och inte gräva mer i saken.

Philippp
2006-11-03, 13:24
2% tror jag inte speciellt många kan ha utan att må lite si och så, men det kan ju vara den mänskliga faktorn precis som du säger.

Man kanske ska hålla sig till måttandet och spegeln ändå, kostnadsfritt och hyfsat pålitligt. Känner man sig rippad kanske man ska vara nöjd med det och inte gräva mer i saken.

Nah det känns ju rätt onödigt att mäta BF överhuvudtaget om man inte kommer ner till såna låga nivåer då man vill ha reda på om man har 5% eller 6% för att veta om man kan rippa sig själv ännu mer.

LadyG
2006-11-03, 13:29
Nah det känns ju rätt onödigt att mäta BF överhuvudtaget om man inte kommer ner till såna låga nivåer då man vill ha reda på om man har 5% eller 6% för att veta om man kan rippa sig själv ännu mer.

Det är väl i så fall mest för dem som tävlar och har anledning att oroa sig för en % hit eller dit, för mig som är en vanlig dödlig är det med andra ord helt ointressant :)

Exhale_
2006-11-03, 13:41
Bara för att klargöra, de där vågarna som mäter fettprocenten genom att skicka ström genom kroppen är inte alls tillförlitliga. Så köp aldrig en sån våg, de är knappt bra till att mäta förändringar i bf hellre (som man kan vilja veta vid deff).

För att veta att deffen går bra föreslår jag att man använder spegeln, alternativt en våg och måttband.

Att lita på dem där vågarna är som att tro på speglarna i lustiga huset på Grönan, inte riktigt tillförlitliga... :(

Fredrik_
2006-11-03, 19:57
Nah det känns ju rätt onödigt att mäta BF överhuvudtaget om man inte kommer ner till såna låga nivåer då man vill ha reda på om man har 5% eller 6% för att veta om man kan rippa sig själv ännu mer.

Jag tycker det är ett relevant och viktigt mått för att se åt vilket håll det barkar, och om man behöver ändra på något i kost och träning för att få bättre resultat.

Själv bryr jag mig inte speciellt mycket om vilken % bf jag ligger på, men däremot förändringen.. det behöver hända en hel del för att man ska märka något i spegeln. Sen kan det väl lika gärna vara själva kalipermåttet i mm eller midjemåttet i cm man håller rätt på, men vågen och spegeln är ganska trubbiga instrument.

Philippp
2006-11-04, 16:47
glömde säga, självklart om man är intresserad av att veta hur mycket muskler man byggt på ett år, säg test 1. Bf 10% 77 kilo - 12 månader senare
bf 10% 81 kilo, då är det ju trevligt att veta :P

larre
2006-11-04, 17:01
Vet inte ifall någon har nämt det men endel olyckligt lottade har inte magrutor oavsett fett %

henkebenke
2006-11-04, 17:33
Vet inte ifall någon har nämt det men endel olyckligt lottade har inte magrutor oavsett fett %

Kan man ha stark mage ändå? Eller kan man inte få stark mage om man inte kan få rutor?

larre
2006-11-04, 17:35
Kan man ha stark mage ändå? Eller kan man inte få stark mage om man inte kan få rutor?
Vet ärligen inte men jag tror säkert att magen kan vara lika stark.

Identisk
2010-10-28, 21:14
Tack så mycket för informationen!

Beach 2010, here i come! ;D

Så.. 4 år senare, hur gick det? :cool:

944RS
2010-10-28, 21:32
Så.. 4 år senare, hur gick det? :cool:

Killen har inte varit här sedan 2007 så jag gissar på att han kommer ha t-shirt på sig stranden även nästa sommar;)

Kimkay
2010-10-29, 05:44
Haha, vilken megabump!

martikainen
2010-10-29, 11:19
Så.. 4 år senare, hur gick det? :cool:

Skönaste bumpen på länge! :thumbup: