handdator

Visa fullständig version : Antal pass


Steelan
2006-10-30, 22:33
Ger det någon märkvärdig skillnad i resultat att köra exempelvis bröst mer än en gång i veckan? Utveckla gärna svaren.

Rock'nRoll
2006-10-30, 22:38
I mitt fall så blir resultatet sämmre av att köra mer än ett pass i veckan men det är inviduellt samt beror på antal set/hur mycket man tar ut sig per pass.

Steelan
2006-10-30, 22:52
Vid bröstträning kör jag 3 set varav 6-8 reps i bänkpress, lutande hantelpress och den övningen som denna smileyn '*flex*' gör när han blåser ut liggandes på en bänk (med hantlar). Glömt vad den heter :Virro

SvenGunnar
2006-10-30, 23:32
eeh.. liggande hantelpress ..?*screwy*

sweet_sunny_south
2006-10-30, 23:36
Vid bröstträning kör jag 3 set varav 6-8 reps i bänkpress, lutande hantelpress och den övningen som denna smileyn '*flex*' gör när han blåser ut liggandes på en bänk (med hantlar). Glömt vad den heter :Virro


rent generellt så tappar muskeln i styrka(reversibilitet) efter ca 6 dygn utan träning. 6-8 reps av RM innebär medeltung styrka och musklerna behöver ca 48 timmars vila tills nästa träning. rent teoretiskt så skulle du kunna träna oftare.

pragmatist
2006-10-30, 23:41
Att träna ofta är en belastningsparameter bland andra - man kan öka vikten, man kan öka antalet reps, man kan öka antalet set, man kan vila mindre mellan varje set... och man kan träna samma muskel med högre frekvens. Ett verktyg i verktygslådan liksom. Man bör dock tänka på att ju oftare man tränar desto mindre volym bör man använda varje enskilt pass.

De forskningsöversikter jag läst har varit eniga om att två gånger i veckan är bäst för styrkeutveckling för erfarna tränande (tre gånger i veckan för nybörjare).