handdator

Visa fullständig version : Tjejer - vad, när och hur mycket äter ni på en dag?


Jacky
2006-10-30, 20:53
Försöker få bukt med min ätstörning. Tänkte "malla av någons matschema" ett par dagar. Ja, leva någon annans liv. Tänkte höra med er tjejer vad, när och hur mycket äter ni på en dag?
Ange gärna hur mycket ni tränar också...
TACK

Fed up
2006-10-30, 21:38
Du menar en normal, icke-diet dag då?

Här är ett hypotetisk exempel som utgår från att jag vore helt frisk och kunde tränar:
8.00: ca 3 dl öresundsfil med en skivad banan, en stor grov macka med bregott mellan och äggröra på två ägg. vitaminer och omega 3+jucie, mjölk eller vatten
-gå till skolan, ca 30 min promenad-
10.30: ett äpple, rostade sojabönor
-gå till gymmet, ca 25 min-
13.30 (på vägen): proteinshake och kanelknäcke
-gymträning ca 45 min, på väg hem träningen nåt lite för att höja glykogenet typ kanelknäcke, riskaka, druvsocker, godis eller frukt-
15.00: fullkornspasta kanske 250 g, två quornfileer, kokt broccoli och lätt creme fraiche
18.30: 3 pannkakor gjorde på fullkornsmjöl och lite extra ägg, ovanpå massor keso och antingen sylt eller upptinade bär. Till det morotsbitar och vatten.
21.30:natrell yoghurt+kesella blandat med flytande honung i +två bitar mörk choklad framför tvn

hm. nu blev detta ett ganska oregelbundet schema, mina dagar är väldigt olika, här har jag låtsats att jag går i skolan mellan 9.15 och 13 eller nåt sånt.

jag försöker äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, kvällsmat, mellanmål, men får anpassa det efter hur dagen ser ut. Skippar ibland de sista målet och ibland försöker jag äta mer frukost och sen bara ett äpple på förmiddagen.

annan standardmat i mitt liv:
frukost: -fiberhavregröt med kanel i, keso och skivad banan på+mjölk
mellanmål: -Smoothie gjord på kvarg, yoghurt, juice och frusna bärknäckemacka med avocado
-två kokta ägg+frukt
-bröd med keso och banan
-keso med kanel och hackat äpple
lunch/kvällsmat: -omelett på 3 ägg, med hackad fetaost och tomat i
-quinoa, broccoli och linsröra
-potatismos, sojabullar, ärtor och lingon
-fullkornspasta och quornfärssås


jag är alltså vegetarian, men quornet osv går lätt att byta mot kyckling och kött.

Jag äter inte så himla mycket, men tänker inte överdriva hur mycket jag äter för att du "behöver äta upp dig" eller nåt sånt. Jag bulkar inte, men dietar inte heller.

Lycka till!

Jacky
2006-10-30, 21:44
TACK! Stoooort tack!

Fed up
2006-10-30, 22:12
TACK! Stoooort tack!

Nemas problemas!

Madde88
2006-10-30, 23:35
har varit sjuk så går bara i skolan på halvtid menungefär såhär ser mina dagar ut.. skoldag:

frukost kl 7 ungefär: 2 mackor (oftast typ nått lantbröd), ena med typ bregott och nått matigt pålägg (skinka/ost & grönsaker) andra med philadelphia och sylt (ibland bara eller beror på vad jag är sugen på) sen hinner jag inte äta nått mer..

Mellanmål: kanske nån frukt.. om jag har med mig nån.. ibland lite nötter eller nått.. men oftast är det så stressigt..

Lunch kl 12 på ett cafe (finns inte så stort utbud nära skolan, skolmaten är skit).. när det var varmt ute blev det många gånger olika sallader/pastasallader men nu på vintern vill jag ha varm mat.. blir väl hälsotallriken.

eller oftast äter jag hemma blir kanske kl 13: nått som går fort.. brukar vara utsvulten.. typ stekt kyckling/korv (må gott)/köttbullar el liknande.. ketchup, pasta/bönor.. grönsaker..

prommenad med hunden ca 1 timme..

ev nått mellanmål runt kl 15.. nötter eller keso med sylt/honung

middag (försöker äta runt 17 men blir oftast kl 19 ändå): t ex ris, med renskavsgryta (renskav, svamp, kryddor, matgrädde/havre (15 %) , svamp, svartvinbärssaft) grönsaker..

Kvällsmål: olika. tex vindruvor, nötter.. eller glass..



dagarna då jag inte går i skolan ser väl ungefär likadana ut på kvällarna men brukar äta nått annat till frukost typ gröt eller nått när man har lite längre tid (risgrynsgröt, favorit)
och till lunchen hinner jag oftast förbereda något gott.. typ nån gryta/sås.. (använder väldigt mycket färdiga såser, tyvärr kanske lite väl många sockerbaserade) men oftast blir det nått enkelt endå blivit mycket rotfrukter nu på sistone.. rostade.. jätte gott!!!!

Madde88
2006-10-30, 23:38
juste småäter ganska mycket oxå, älskar dom dära smakproverna dom bjuder på när man handlar... hehe.. brukar svänga förbi affären på vägen hem.. kul att testa nya produkter utan att behöva köpa hem ett helt paket

Milia
2006-10-31, 06:55
Jag äter till frukost vid 8-9 tiden: Fiberhavregrynsgröt med 2 äggvitor i. 60g äpple och 15 g russin, och 1,3 dl sojamjölk på. Massor med kanel.
2 fullkornsbröd (skovmand) med lättkaviar och ett ägg.
Lunchen klockan tolv, består av pasta/ris 50 g (torr vikt) 220 g potatis, 10g olja, 150 g kyckling och ibland lite kikärter till. Eller bara kikärter men då blir det mer, äter iaf ~500 kcal på lunchen. Träningsdagar äter jag mellanmål kl 14, en skovmand och en dubbelmacka polaroptimal med lätta och leverpastej.
Tränar, och efter träningen antingen en banan eller 30 g russin och ca 15 g protec.
Middag ca ½timme-timme efter det kl 17, ungefär samma som lunchen ibland lite mer ~500-550 kcal.
Klockan åtta äter jag fiberhavregröt på 30 g gryn som jag blandar med 2 hela ägg, och till det 50 g äpple och 1dl sojamjölk blandat med 10 g protec.
Träningsdagar blir detta runt 2500-2600 kcal, och vilodagar 2400 då jag skippar banan och protten på eftermiddagen.

Ayla
2006-10-31, 07:53
Här kommer ett utdrag ur min matdagbok:

[Frukost -6.40
Yoghurt med kanel och linfrö
Rågbröd med 1 skiva kalkon (3 %) och 1 skiva ost (17 %)
Kaffe med mjölk

Mellanmål -9.30
Apelsin

Lunch -11.20
1 vegetarisk biff
Tomatsås (ca ½ dl)
Pizzasallad (ca 1dl)
Paprika (ca 4 ringar)
1 knäckebröd
1 Morot
Kaffe med mjölk
1 äpple

Mellanmål -14.20
2 knäckebröd
Lätta (5g)
Kaviar (ca ½ tsk)
1 äpple
Kaffe med mjölk

Middag -18.30
1 morot
Purjolök (8 skivor)
1 tomat
Broccoli
Krossade tomater (ca1dl)
Keso (2 msk) (1,5%)
Sambal oelek
½ Paprika
Apelsin
Lax

Kvällsmål -21.00
Rågbröd med 1 skiva kalkon (3 %) och 1 skiva ost (17 %)
½ granatäpple

Träning 07.30 + 17.30
Cykla 2 * 8km

Jacky
2006-10-31, 08:05
Åhhh..tack allesammans. Vilka fina tips! Har mycket att "härma" nu. Känns som en rivstart...motiverande...! :)

Jacky
2006-10-31, 08:06
Klockan åtta äter jag fiberhavregröt på 30 g gryn som jag blandar med 2 hela ägg, och till det 50 g äpple och 1dl sojamjölk blandat med 10 g protec.

Måste provas!

Semiramis
2006-10-31, 10:04
En typisk dag kan se ut så här (jag är lacto-ovo-vegetarian):

Frukost - havregrynsgröt med linfrö, russin och lättmjölk.

Mellanmål - frukt och något proteinrikt, kaseinprotein eller minikeso för det mesta

Lunch - wokade grönsaker med Tofu och ris

Mellanmål - frukt och något proteinrikt eller en proteinbar

Middag - linssoppa, quorngryta, kikärtsgryta e dyl.

Innan träningen - vassle och minimjölk

Och ibland tillägg av ost, choklad, vin eller annat mindre hälsosamt men gott och tillfredställande

jenny
2006-10-31, 11:08
Jag äter:
frukost: fiberberikad havregrynsgröt med linfrön och solrosfrön + lättmjölk, 1 skiva knäckebröd sport med gräddleverpastej och en halv grapefrukt + ett stort glas vatten

lunch: sushi ca: 1 gång i veckan alternativt matlåda med kyckling eller lax, fullkornsris alt. fulkornspasta med lite sås alternativt bara kryddor.
lite grönsaker också, men det är nog det jag är sämst på att äta + vatten

mellanmål: också dålig på, blir en frukt alternativt ingenting, dricker mycket té, 1.5 liter om dagen med mjölk men inget socker. Äter en bit mörk choklad också

middag: samma som lunch

efter träning: en gainomax eller någon bar, blir sedan på kvällen ofta en extra knäckebrödmacka med leverpastej eller kesella med bär

Jag har en tendens att periodvis småäta dock. Då får jag dessutom i mig bullar och godis som finns på jobbet. Om jag har druckit vin så slinker det lätt ner en påse smågodis. Blir verkligen sötsugen av alkohol.

emmzan
2006-10-31, 17:50
Frukost - kornrisgröt (1dl kornris som blötlägggs), 2-3 dl lättmjölk, lite russin och jordnötter i gröten, 0,5-1dl vassleprotein, kaffe

Förmiddag - frukt + grovmacka alternativt bara frukt

Lunch - Kött/köttfärs/fisk/kyckling + pasta/ris/couscous/potatis + grönsaker

Eftermiddag - proteinbar + frukt

Middag - som lunch

Kväll - slarvar ofta här.

Efter träning i regel en vassle/maltodextrindrink.

Jacky
2006-10-31, 20:32
Jättebra tips verkligen. Undrar dock hur mycket pasta, ris & bulgur/couscous ni kokar t ex till lunchen?

Cinna
2006-10-31, 20:41
Undrar dock hur mycket pasta, ris & bulgur/couscous ni kokar t ex till lunchen?

För min del blir det ca 50 g till lunch/middag.

heraso
2006-10-31, 22:24
Jättebra tips verkligen. Undrar dock hur mycket pasta, ris & bulgur/couscous ni kokar t ex till lunchen?
75-125gram torrvikt beroende på aktivitetsgrad den dagen. Vill inte gå lägre, då jag upplever att jag tappar alldeles för mycket i energi i kroppen.

Madde88
2006-11-06, 14:34
beror på om det är ris/pasta etc som sväller mycket när man kokar de och sen beror det på vad man ska ha till också.. men ca 3 dl ris till 4 pers.. (ca 60 g per person)

pasta lite mindre än 1 hg om man bara har typ pasta och nån sås.. om man har pasta och tex kycklingfile kanske 50-70 g pasta?