handdator

Visa fullständig version : Vill komma igång igen


n1klas
2006-10-30, 15:41
hElloo.. :)

Det är så att för över ett år sedan var jag med om en bilolycka och efter den gick jag ner ca 10 kg... jag var bra tränad.. inte mycket fett där inte... men vad har hänt nu... efter det har jag inte tränat mycket alls... har inte haft motivationen och inte vetat riktigt hur jag ska göra.. Rädd att skada mig eller dylikt... jag gick upp typ 2 kilo direkt eftersom jag "åt" iaf men där stannade jag såklart....
För ett litet tag sen hade jag körtelfeber och gick ner 6 kilo YTTERLIGARE... så jag låg -14 kg eftersom jag en gång vägde 79 är 14kg en kraftig minskning...
Nu väger jag drygt 68 men jag vill komma igång igen...

Någon som har något förslag på hur man kan börja lugnt för att stärka alla muskler, stora som små... Gå till en sjukgymnast eller har ni nått bra?

Ganska kompakt och rörig text så jag ursäktar för det men hoppas på att ni förstår...

Tack för mig /Niklas

jim
2006-10-30, 15:44
Har du ont någonstans / några men från olyckan?

Om inte eller inte så omfattande så börja med lätt styrketräning, kör ett nybörjarprogram med ganska låg intensitet, promenera/jogga lätt kanske någon sport utan att överdriva intensiteten. Det är nog mest att komma in i träningskänslan igen :)

Sen efterhand kan du ju trappa upp styrketräningen, högre intensitet och mer omfattande.

n1klas
2006-10-30, 15:46
Vill även tillägga att mina ben är jao, som sagt förstörda... Nämen bara jag ställer mig i knäböjs ställning UTAN stång så gör det ont att bara komma upp,

Någon som har förslag på benövningar man kan utföra hemma för att stärka dem lite... Springer jag allt vad jag ahr ett tag ramlar jag ihop... så var det iaf i somras när jag spelade brännboll(skolan)/fotboll(korpen).. det är inget jag håller på med lixom.

n1klas
2006-10-30, 15:48
Kollar man på ryggraden så sitter en kota lite utanför (vet inte om det är något allvarligt eller farligt så...), jag kan inte vrida nacken fullt ut åt ena håller, det tar bara stutt... sen är det benen då som inte alls e bra...

Jag tränade ju styrketräning en gång i våras, det gick som det gick... nånting hände med mina armar efter bicepscurl... dom svällde upp 7cm i omkrets jag fick inte ens på mig mina långärmade tröjjor.. och jag kunde inte använda dem till någonting dom var lixom låsta --- och STENHÅRDA.

jim
2006-10-30, 15:51
Vill även tillägga att mina ben är jao, som sagt förstörda... Nämen bara jag ställer mig i knäböjs ställning UTAN stång så gör det ont att bara komma upp,

Någon som har förslag på benövningar man kan utföra hemma för att stärka dem lite... Springer jag allt vad jag ahr ett tag ramlar jag ihop... så var det iaf i somras när jag spelade brännboll(skolan)/fotboll(korpen).. det är inget jag håller på med lixom.

Oj ja det var väldigt annorlunda. Beror denna svaghet bara på bristande muskulatur eller är det skador från olyckan? Jag tycker du ska börja hos en sjukgymnast, de är väldigt varierande i kvalitet i min erfarenhet men det finns bra! När jag fluxerade min armbåge så la min sjukgymnast upp ett program som hade som mål att så fort som möjligt kunna belasta armbågen igen (t ex i bänkpress). :) Det var väldigt lätt i början men tog grymt mycket tid och ökade på efterhand, nådde också mitt mål redan efter drygt 2 månader. När det gäller skador så tycker jag personligen att man ska be om hjälp före att experimentera så man inte gör sig själv en otjänst.

Det mesta tror jag sitter i din vilja. Lycka till! :)

Wennerberg
2006-10-30, 16:22
Med skadorna du beskrev så tycker jag du skall ta det jävligt lugnt och köra rehab ett bra tag. Köra på väligt lätta vikter och öka pyttelite för varje månad, du är inte i sits att köra tungt

n1klas
2006-10-30, 16:46
tack för svar... näe det är skador från olyckan...
fick ju även yttre hjärnblödning... hade ganska tur med att alla 4 i bilen överlevde... föraren var den enda med bälte, 70-90km/h in i ett träd.

allt gick så bra för mig före den där skiten, jag tyckte allt var så roligt med mat och träningen men jag vet inte hur jag ska få tillbaka samma motivation.

gasoliner
2006-10-30, 17:46
Jag kommer ihåg dig N1iklas!

Välkommen tillbaka, och kul att du börjar bli sugen på att komma igång igen.

håller med de tidigare talarna, kontakta en sjukgymnast eller liknande för att få grönt vad du får och absolut inte får göra innan du gör något, jag gissar på att de kommer att stödja dig till 110% i din ansträngning att komma igång!

Lycka till!;)

//gassy.

prime^
2006-10-30, 17:55
Hmm tycker det e konstigt att du inte gått rehab tills du fixat alla dina sakdor. Jag hade iaf om jag vatt dig fixat remisser från sjukhuset och sen gått till något ställe där du får hjälp med din rehab träning regelbundet.

T.ex. så du kan gå ner i knäböjs-ställning och upp igen utan att få ont och så du kan vrida nacke fullt normalt.

Sen efter det hade iaf jag haft tillräckligt mycket motivation för att ta in styrketräningen i mitt liv för jag redan hade åtstadkommigt nått inom träningen.

Ska själv på rehab-träning i slutet av december för då har jag opererat mitt korsband, sen efter d blir d 6 månaders rehab och därfefter kan jag börja träna styrka i mina ben igen. Ser redan fram emot att få börja träna benen igen! :thumbup:

Hoppas allt löser sig för dig!

n1klas
2006-10-30, 17:59
Tack för svar!
jag hade en tid, så jag skulle dit men då fick min mormor en propp och vart förlamad i ansiktet osv. så jag var tvungen att hälsa på henne sen vart det inte av att jag hörde av mig mer till sjukgymnaste (och fy fan vad jag ångrar mig, må vara det sämsta jag gjort i mitt liv förutom att kliva in i en bil onykter med en onykter förare förstås :P)..

Jag hoppas också det ordnar sig! och jag önskar även dig lycka till!

n1klas
2006-10-30, 18:01
Jag kommer ihåg dig N1iklas!

Välkommen tillbaka, och kul att du börjar bli sugen på att komma igång igen.

håller med de tidigare talarna, kontakta en sjukgymnast eller liknande för att få grönt vad du får och absolut inte får göra innan du gör något, jag gissar på att de kommer att stödja dig till 110% i din ansträngning att komma igång!

Lycka till!;)

//gassy.

Nämen tjenare :D.. tack så mycket, väldigt trevligt att vara tillbaka... :) kul att någon minns i alla fall hehe :D... Aoh.. det låter som att det är det som krävs.
Får väll slå en pling och boka tid :)

nutz
2006-10-30, 18:35
Gå till gymmet och lasta på lika mycket i marklyftet som du gjorde sist och sen tar du i som bara fan och vrålar upp den som hulken själv!



:hbang: