handdator

Visa fullständig version : Varför ska man träna kondition?!


Strongman
2006-10-30, 12:26
Hejsan!

Nästan varje dag sitter jag och kollar på z_bumbi's schema för att bestämma mig hur jag ska göra. Om jag ska köra 2dagarsschemat och ett "cykel-på-gymmet"-pass.. eller tredagarsschemat och kanske träna konditionen en gång i veckan....


Men sen läser jag på forumet massvis som säger "om du bara ska träna kondition 1 gång i veckan så kommer det inte hjälpa dig ett skit, lika jobbigt varje gång" osv osv.

Så varför ska man då träna kondition "minst en gång i veckan"

Det kanske underlättar för musklerna sen i styrketräningen bara av att träna kondition en gång i veckan, men inte den "riktiga" konditionen som man har när man springer och dylikt..? im not sure, help me! *popcorn*


Edit: Kan lika gärna passa på.. Varför fick jag lite ont i armbågarna när jag gjorde övningen Smal bänkpress? är det vanligt? eller gjorde jag den fel? (1a gången jag gjorde den)

Sunesha
2006-10-30, 12:35
För hjärtat är den viktigaste muskeln i kroppen?

Dessutom en god kondition är användbar i de flesta lägen i livet vid kroppskrävande.

Strongman
2006-10-30, 12:37
Hehe okej..

Räcker cykla från och till gymmet? :) Det tar ju ändå ca 20min, lite mer och är jävligt jobbigt med enväxlad cykel och uppförsbackar :P

Och sen, kan passa på igen.. Ska man hålla såhär vid marklyft? http://www.******.se/bilder/Good_Morning_Down.jpg


Edit: Bilden fungerade inte men, ska man hålla ena handen med handflatan mot sig, och andra handen med knogarna mot sig?

Edit2: Sen förstår jag inte hur marklyft kan ta så bra på korsryggen eftersom man lyfter upp stången med benen :S

Sunesha
2006-10-30, 13:02
Cyckla är utmärkt träning. Cykla så snabbt du kan till gymmet i idiot fart så får du bra uppvärming :)

Heh, jag cycklade till taek kwon do träning när jag var ung det var 3 mil fram och tillbaka :). Dock nog inte bra för de som vill ha massa. ;)

Pellefant
2006-10-30, 13:03
För att det är den träning som din partner kommer att uppskatta mest att du gör.

Strongman
2006-10-30, 13:13
Sunesha - men ni kampsportsnördar är ju sjuka när det gäller kondition, spänst och allt som har med snabba rörelser att göra :P

Pellefant - Jag kör många reps istället ( ha - ha )

Hur mycket tog ni i marklyft första gången?

Strongman
2006-10-30, 13:27
Editknappen försvann..

Jag har läst på lite nu om vissa övningar, t.ex skivstångsrodd och stela marklyft (är stela marklyft samma sak som rakbensmark?)

Och det står att man ska stå på en plattform eller en bänkpressits, tror jag! Vad sjutton menar dom, ska man stå på det man brukar sitta på och lyfta vikter? Är ju rätt garanterat att ramla då eller dunka huvet i taket :P

Och plattform...hm? På vårt gym har vi en liten plattform kanske man kan säga, det är någon slags trägrej som är fyrkantig och kanske 10cm hög, och på den ligger en stor skivstång med vikter på, och jag tror dom flesta kör marklyft där? :S

Eller spelar det någon roll vad man har för skivstång till marklyft? det finns ju sånna som är lite mindre och sånna stora som man har i bänkpressen t.ex

Honn
2006-10-30, 13:45
En viss kondition har man direkt nytta av i gymmet. Jag märker direkt att jag återhämtar mig bättre på framförallt ben och ryggpassen när jag får upp flåset lite. Hur mycket kondition du behöver träna för att förbättra den beror till stor del på hur bra den är nu. Om du, som jag, har en urusel kondis så behövs det inte mycket för att bli bättre. Jag är rätt säker på att jag skulle uppleva skillnad av ett pass/vecka i början.

Philippp
2006-10-30, 13:57
Sunesha - men ni kampsportsnördar är ju sjuka när det gäller kondition, spänst och allt som har med snabba rörelser att göra :P

Pellefant - Jag kör många reps istället ( ha - ha )

Hur mycket tog ni i marklyft första gången?

110kg*1

Strongman
2006-10-30, 14:11
Okej.. jag har ju inte så bra kondition men ja ligger runt VG tider i skolan när d gäller springning


Philippp - sheet

Empe
2006-10-30, 14:24
Första gången jag maxade tror jag att jag tog 80 eller nåt. Har nästan dubblat den vikten nu. Snart drar jag 160.

RassK
2006-10-30, 14:39
145 :(

Strongman
2006-10-30, 15:12
Wow. Jag kommer verkligen se ut som en idiot med två stycken 10:or (knappt det) och stången när jag ska göra marklyft

jakkan
2006-10-30, 16:02
om du är över 12år och inte har någon skada så orkar du nog garanterat mer än 40kg i mark, dock så ska du väl inte försöka dig på några högre vikter om du inte har rätt utförande.

egge
2006-10-30, 17:12
110kg*1

Maxade första ggn du körde övningen?

Kanske inte det smartaste...

Själv började jag på 50kg i mark.

machine gun
2006-10-30, 17:17
Som svar på konditionsfrågan hänvisar jag till min signaturtext ;)

Strongman
2006-10-30, 17:50
om du är över 12år och inte har någon skada så orkar du nog garanterat mer än 40kg i mark, dock så ska du väl inte försöka dig på några högre vikter om du inte har rätt utförande.


Aha, för jag kände och försökte lyfta stången, lite oseriöst när det satt 2 stycken 20kg's plattor på den.. Men då blir det trots allt 60kg.

Vad ska jag försöka med till en början?

Alltså jag är inte hur klen som helst, har tränat hockey i typ 10år men la av med det för ca 1 år sen..

machine gun : räcker det inte med att ragga upp tjejer och sen bli dumpad? det borde härda en del iaf

nutz
2006-10-30, 18:01
Började på 40 kg, nästa vecka drog jag 135 kg 6x6 och veckan efter det så slutade jag gå till gymmet och har inte vart där sen dess. Fem-sex månader sen nu.

Strongman
2006-10-30, 18:54
Nutz, sheeeeeeeeet!?

Varför gymmar du inte längre? annan sport?

nutz
2006-10-31, 15:13
Nutz, sheeeeeeeeet!?

Varför gymmar du inte längre? annan sport?

Många skäl..

tycker det är grymt tråkigt att styrketräna och har inte heller tid för det.

40 kg-vikten var väl den allra första repan för att känna hur man gjorde, och vid 135 kg gick jag sönder i småbitar kändes det som och det har väl också spelat sin roll.. :-P Appropå annan sport så tränar jag lite thaiboxning.

Strongman
2006-11-12, 16:20
Alltså, kan fan inte släppa dedär med att träna kondition minst 1 gång i veckan.

Vad hjälper det hjärtat liksom? kommer ju verkligen inte få bättre kondition av det

muffe85
2006-11-12, 16:27
Hejsan!

Nästan varje dag sitter jag och kollar på z_bumbi's schema för att bestämma mig hur jag ska göra. Om jag ska köra 2dagarsschemat och ett "cykel-på-gymmet"-pass.. eller tredagarsschemat och kanske träna konditionen en gång i veckan....

Men sen läser jag på forumet massvis som säger "om du bara ska träna kondition 1 gång i veckan så kommer det inte hjälpa dig ett skit, lika jobbigt varje gång" osv osv.

Så varför ska man då träna kondition "minst en gång i veckan"

Det kanske underlättar för musklerna sen i styrketräningen bara av att träna kondition en gång i veckan, men inte den "riktiga" konditionen som man har när man springer och dylikt..? im not sure, help me! *popcorn*


Jag har 4 styrkepass i veckan, och ungefär 5-6 konditionspass beståendes av olika former av idrott, badminton, dans, osv och jag mår bra av det och tycker det är enormt kul. Allt handlar inte om maximal muskeltillväxt...?! eller? :P det finns välbefinnande ochså.

jag hade iaf sagt MINST 1 konditionspass per 2 styrkepass du kör.

Men självklart ska man skräddarsy din egen träning utifrån dina egna mål, men att helt utesluta det ena eller det andra, oavsett om det skulle betyda ingen kondition eller ingen styrka så känns det osmart. En balans är alltid bra.

Vad ger det att bygga enorma muskler som du kan spänna på stranden, men ha för dålig kondition för att orka spela volleyboll med grabbarna(alt tjejerna) eller så...? det är iaf min åsikt.

Fartman
2006-11-12, 16:57
Alltså, kan fan inte släppa dedär med att träna kondition minst 1 gång i veckan.

Vad hjälper det hjärtat liksom? kommer ju verkligen inte få bättre kondition av det
Klart du får bättre kondis av ett pass varje vecka än inga pass!
Sen är det ju du själv som bestämmer, vill du inte träna konditionen så skit i det.

Sniggel
2006-11-12, 17:36
Håller med Muffe och vill tillägga att jag är övertygad om att 1 konditionspass per vecka ger eller bibehåller någon typ av kondition som är bättre än den kondition man får på 0 pass i veckan.

propser
2006-11-12, 18:10
Hur länge och intensivt ska ett konditionspass vara då? Ska man springa i en hel timme?

Strongman
2006-11-12, 18:19
Alltså, kan ju lova att det inte kommer ge ett skit av ett konditionspass per vecka och jag verkligen inte lust att ägna mer tid åt det :)

z_bumbi
2006-11-12, 18:22
Alltså, kan ju lova att det inte kommer ge ett skit av ett konditionspass per vecka och jag verkligen inte lust att ägna mer tid åt det :)

Varför skulle inte det ge något?

Strongman
2006-11-12, 18:32
Det kommer bara vara lika jobbigt varje gång, om man hade fått bättre och bättre kondition hela tiden så hade jag ju fan varit maraton löpare nu

muffe85
2006-11-12, 19:09
Det kommer bara vara lika jobbigt varje gång, om man hade fått bättre och bättre kondition hela tiden så hade jag ju fan varit maraton löpare nu

vad snackar du om?
Om du har enormt bra kondition, kommer du tappa i kondition om du tränar 2 konditionspass i veckan, och därefter "plana ut".
Om du har noll kondition kommer du få bättre kondition, och därefter plana ut, om du tränar konditionspass 2ggr i veckan.

SJÄLVKLART ger varje träningspass något. du kanske inte märker skillnad, men skillnaden hade varit NEGATIV(tappar) om du skitit i passet istället för NEUTRAL(står stilla) som du verkar uppfatta det.


Omvänt : Det ger inget att träna 1 pass styrka i veckan, så man kan lika gärna skita i det? Om man inte ökar på ett pass, så behåller man iaf muskelmassan (uppenbarligen), men hade man inte tränat hade man tappat. fattar egentligen inte varför jag ens orkar kommentera egentligen.. :P

Fartman
2006-11-12, 20:10
Skit i konditionen, det kommer ändå inte att ge något utan 100pass i veckan!!
Var det vad du vill höra?

muffe85
2006-11-13, 18:11
Det kommer bara vara lika jobbigt varje gång, om man hade fått bättre och bättre kondition hela tiden så hade jag ju fan varit maraton löpare nu

Inte för att vara uppkäftig eller vass, men varför startar du en diskussionstråd när du redan innan bestämt dig om vad som är rätt eller fel?, och avfärdar alla andra som t.ex. väldigt pålästa och/eller erfarna som t.ex. Z_bumbi o Fartman?

Det är som att fråga en lärare i skolan:
-"är vatten blött?"
Läraren -"Ja det är det"
-"Nej det är det inte alls, även om du häller vatten över dig själv så blir du inte alls blötare!, isf vorre jag sjöjungru nu av alla gånger jag duschat o badat!!!"

Om du nu är så övertygad om att din konditionsträning är värdelös, sluta då träna kondition och bespara oss skitsnacket.

Tack.