handdator

Visa fullständig version : Smärta baksida lår


Northman
2006-10-30, 09:45
Jag har haft problem med höger baksida lår i mer än ett år. Detta har gjort att jag inte kunnat spela fotboll. Jag har dock kunnat löptränat samt styrketränat måttligt.

Hur jag upplever smärtan i vardagen:

*Om jag sitter på en stol och böjer mig framåt för att tex knyta skorna, då sträcker det i höger baksida lår, främst alldeles under skinkan och smärtar mycket.

*Om jag sitter på en stol och lyfter vänster ben(dvs det ben jag inte har ont i) i utsträckt läge, även då sträcker det i höger baksida lår och smärtar mycket.

*Att göra ovanstående med höger ben utsträckt undviker jag hellst, då smärtan i höger baksida lår blir väldigt påtaglig. Jag har då svårt att t.o.m. få benet rakt, då smärtan hindrar mig.

*Jag har även fått Ischias-liknande smärtor i låret vid några tillfällen.


Är det ngn som känner igen detta problem? Eller som vet hur jag ska bli av med detta elände? Då är jag väldigt tacksam för svar.

Bör kanske tillägga att jag varit till en naprapat, på ortobionomi samt hos en kiropraktor, men av dessa behandlingar har jag endast upplevt små förbättringar. Jag har även försökt stretcha mycket på egen hand.

Börje H
2006-10-30, 10:00
Förstår att ditt problem är besvärligt. Som du beskriver det så verkar det tydligt finnas en neurogen påverkan. Dvs nervvävnaden är retad någonstans. Frågan är bara vart. Tänkbart scenarion är att ischiasnerven kläms i sin passage under m.biceps femoris, ur hamstringsgruppen. Är nerven retad där KAN den svara på så lite belastning som en utsträckning av det andra benet medför. Detta är dock långt ifrån säkert. Ett problem med central komponent kan inte heller uteslutas då det blir så tydligt med provokation med det andra benet.
-Vad har de andra terapeuterna sagt till dig efter undersökning?
-Vilka strechingar gör du?
-Andra "konstiga" symptom runt ben och /eller ryggen?

Northman
2006-10-30, 12:26
Tack för ett så snabbt svar! Vad menas med central komponent?

Jag har även upplevt spänningar på högra ryggslutet alldeles ovanför skinkan, samt att rygg och mage på ngt märkligt sätt spänt emot när jag från att ha suttit en längre stund ställer mig upp.

De stretchningar jag utfört är framförallt höftböjarn, framsida lår, baksida lår, päronmuskeln samt sätesmuskeln. Jag har dessutom tränat ryggen under en period på en "bålboll". Men när jag varit på behandlingar har jag fått höra att det är mage jag ska träna. Detta talar emot min egen teori, då jag genom fotbollen nästan fått uteslutande magträning(sit-ups). Dvs jag tror att ryggen är för otränad i relation till magen.

När jag gick på ortobionomi fick jag veta att mitt högra ben var ngn centimeter kortare än det vänstra, detta behandlades vid 3-4 tillfällen och idag upplever jag att bägge benen är lika lång, hållningen på kroppen i övrigt har också blivit bättre. (Genom att trycka på lite olika punkter ökade blodtillförseln och benet "blev längre".)

När jag senare gick till en kiropraktor fick jag diagnosen att jag hade en framåt-rotation på höften på höger sida.(Han tyckte även att jag skulle stretcha utsidan på låret för där var jag kort) Behandlingen gick då ut på att jag låg på rygg, sedan tröck kiropraktorn med några fingrar på ryggen för att värma upp musklerna kring området. Därefter knäckte han till höften på höger sida genom att trycka till ordentligt, detta gjordes 3-4 gånger. Behandlingen var lindrig, det gjorde aldrig ont under behanlingen. Jag återkom för samma behanling två gånger till, då kiropraktorn sa att 2-3 behandligar brukar vara tillräckligt.

Det resultat jag upplevde var att jag nu hade lättare att sätta mig och sedan kliva upp utan att det gjorde lika ont som tidigare, rörligheten kändes också bättre(detta framförallt i rygg o mage som har känts spända tidigare).

Jag berättade detta för kiropraktorn, men att smärtan i låret består. Han behandlade mig då en gång till, och sa att om några dagar ska nog smärtan i låret också släppt. Nu har det gått ungefär en månad sedan sista behanlingen och smärtan i låret är kvar.

Jag frågade även om det kunde vara ngn inflammation i låret, men detta avfärdades med motiveringen att smärtan borde då vara mer konstant.

-Hoppas jag lyckats berätta så det går att förstå, tycker själv att det kan vara lite svårt att berätta exakt var det gör ont ibland.

Börje H
2006-10-30, 13:45
Tackar för utförlig förklaring av problemet:thumbup:

Förutsatt att du sköter din töjning på ett bra sätt så kan man nog anta att det inte är där problemet ligger iom att du töjt "rätt" muskler. När det gäller uttrycket central komponent så menar jag det i motsatt till perifer. På hederlig svenska alltså att problemet inte enbart sitter i benet eller skinkan utan också kan ha relation till ryggraden (disk, nervrot mm).

När det gäller din träning på bollen så är det en kombinationsträning av de stabiliserande musklerna på fram och baksidan av kroppen (teoretiskt de djupa ryggflexorerna samt m.transversus). Dessa musklerns funktion runt ryggen/bäcken är tämligen väl studerar och mkt tyder på att en störning av detta system lätt kan bidraga till en instabilitet. Att detta skulle vara hela sanningen känns dock avlägset.

Mitt råd till dig blir att du återigen söker kontakt med den kiropraktor som behandlade dig och förklarar problemet. Om han inte har ngn hypotes om vad felet beror på så ber du honom rekomendera någon annan som kan. Förhoppningsvis så föreligger det ingen presigeförlust i detta. Som terapeut gäller det att inse att alla fall löser man inte.

Northman
2006-10-30, 14:37
Tack för informationen!

Angående om jag utförd töjningen rätt vet jag inte, jag har övervägt att söka ngn som kan hjälpa mig med detta. Som kan värma o massera benet, samtidigt som korrekt töjning utförs.

Problemet för mig är att jag bor Ca: 10 mil från närmaste stad, så åka ivåg flera gånger i veckan kan ibland vara ett problem. Och inom kort drar försäsongsträningen igång inför nästa fotbollssäsong. Tiden rinner iväg, så jag är väldigt mån om att hitta rätt behandlingssätt denna gång. Så jag inte spiller mer tid på fel behandlingsmetod.

Jag kommer dock att följa ditt råd att söka upp kiropraktorn och ge han en chans till!

Återigen tack för att du delar med dig av din kunskap!

sweet_sunny_south
2006-10-30, 16:30
Jag har haft problem med höger baksida lår i mer än ett år. Detta har gjort att jag inte kunnat spela fotboll. Jag har dock kunnat löptränat samt styrketränat måttligt.

Hur jag upplever smärtan i vardagen:

*Om jag sitter på en stol och böjer mig framåt för att tex knyta skorna, då sträcker det i höger baksida lår, främst alldeles under skinkan och smärtar mycket.

*Om jag sitter på en stol och lyfter vänster ben(dvs det ben jag inte har ont i) i utsträckt läge, även då sträcker det i höger baksida lår och smärtar mycket.

*Att göra ovanstående med höger ben utsträckt undviker jag hellst, då smärtan i höger baksida lår blir väldigt påtaglig. Jag har då svårt att t.o.m. få benet rakt, då smärtan hindrar mig.

*Jag har även fått Ischias-liknande smärtor i låret vid några tillfällen.


Är det ngn som känner igen detta problem? Eller som vet hur jag ska bli av med detta elände? Då är jag väldigt tacksam för svar.

Bör kanske tillägga att jag varit till en naprapat, på ortobionomi samt hos en kiropraktor, men av dessa behandlingar har jag endast upplevt små förbättringar. Jag har även försökt stretcha mycket på egen hand.


jag har haft liknande problem med mitt vänstra baklår. gick hos sjukgymnast i 6 månader för att bli kvitt problemet. jag hade även falsk ischias i samma lår året innan.

men hur började dina besvär egentligen??
hur känns baksidan under aktivitet som t.ex. fotboll? gör det mycket ont eller känns det bara att det tar emot?

Northman
2006-10-31, 08:34
Allting började faktiskt att min axel gick ur led under en fotbollsträning, jag blev då borta från fotbollen i ngn månad, då jag gick hos sjukgymnast o rahabeliterade skadan. När jag sedan började spela fotboll igen fick jag ont i både vänster o höger baksida lår. Men den smärtan var lindrigare än denna men mera konstant. Sista matchen jag spelade(förra hösten) fick jag väldigt ont i ryggen, smärtan satt sig lite grann på andningen. Jag upplevde den smärtan som att jag gjort en snabb vridning o sträckt mig på ngt vis.

Efter den matchen upplevde jag att jag gick mycket med böjd rygg. Och som jag minns det så var det när detta började bli bättre som skadan i högra låret gjorde sig påmind.

Bör kanske tilläga att en eller ngn match innan min senaste, fick jag en regäl tackling i ryggen, men jag kunde fortsätta spela, så jag tror inte jag blev skadad då, men det kan kanske vara värt att nämna.


Eftersom jag var borta ganska länge för ryggen, och det blev säsonguppehåll, har jag inte testat fotboll så jätte mycket med den här skadan. Jag har resonerat så att jag inte bör ha ngn smärta i vardagen när jag ska börja med fotboll igen. Detta kanske är fel? Kan kanske fotboll eller annan sport fungera som rehabilitering?

De gånger jag har testat lite fotboll har det kännts ganska bra när jag blivit varm, jag kan springa o dribbla nästan utan smärta. Jag har dock undvikigt att skjuta, då jag tänkt att jag kanske sträcker sönder skadan ännu mer.

-Hur var din skada? Och vad gjorde du hos sjukgymnasten för att bli kvitt skadan?

sweet_sunny_south
2006-10-31, 18:46
Allting började faktiskt att min axel gick ur led under en fotbollsträning, jag blev då borta från fotbollen i ngn månad, då jag gick hos sjukgymnast o rahabeliterade skadan. När jag sedan började spela fotboll igen fick jag ont i både vänster o höger baksida lår. Men den smärtan var lindrigare än denna men mera konstant. Sista matchen jag spelade(förra hösten) fick jag väldigt ont i ryggen, smärtan satt sig lite grann på andningen. Jag upplevde den smärtan som att jag gjort en snabb vridning o sträckt mig på ngt vis.

Efter den matchen upplevde jag att jag gick mycket med böjd rygg. Och som jag minns det så var det när detta började bli bättre som skadan i högra låret gjorde sig påmind.

Bör kanske tilläga att en eller ngn match innan min senaste, fick jag en regäl tackling i ryggen, men jag kunde fortsätta spela, så jag tror inte jag blev skadad då, men det kan kanske vara värt att nämna.


Eftersom jag var borta ganska länge för ryggen, och det blev säsonguppehåll, har jag inte testat fotboll så jätte mycket med den här skadan. Jag har resonerat så att jag inte bör ha ngn smärta i vardagen när jag ska börja med fotboll igen. Detta kanske är fel? Kan kanske fotboll eller annan sport fungera som rehabilitering?

De gånger jag har testat lite fotboll har det kännts ganska bra när jag blivit varm, jag kan springa o dribbla nästan utan smärta. Jag har dock undvikigt att skjuta, då jag tänkt att jag kanske sträcker sönder skadan ännu mer.

-Hur var din skada? Och vad gjorde du hos sjukgymnasten för att bli kvitt skadan?


jadu..min skada var resultatet av "för mycket av det goda". mitt baklår var överbelastat efter alltför mycket träning. låret kändes obehagligt varje löpsteg jag tog i flera månader. men hos sjukgymnasten fick jag en massa övningar(bålstabilitet, rörlighetsövningar o styrkeövningar). viktigt var att jag oxå fortsatte men min vanliga träning så långt som det inte gjorde ont. detta hjälpte inte ett dugg de första 2 månaderna o man var en aning frustrerad.men ja tog mej samman o sen blev det sucessivt bättre och bättre o till slut var man symptomfri.

men eftersom du nämner problem med ryggen så kan man ju säga rent spontant att det kan hänga ihop med smärtorna i låret. jag trodde först att ryggen hängde ihop med mina smärtor, trots att jag aldrig har haft några riktiga problem med ryggen.jag drog och röntgade den nästan direkt. har du röntgat ryggen? det skulle ju kunna vara en nervpåverkan eller nåt annat. men de åsikterna sparar ja till någon mer kunnigare o mer erfaren, en sjukgymnast t.ex.

Och efter du vart hos sjukgymnasten någon gång så kan du kanske även gå till läkare för att få remiss för en MR av ryggen(om sjukgymnasten anser det dvs.) man måste jobba steg för steg hela tiden. det e en sjukt frustrerande process men nödvändig om man ska bli kvitt eländet.