handdator

Visa fullständig version : izza tränar på!


Sidor : [1] 2

izza
2006-10-30, 09:44
Namn: Anna
Stad: Örebro
Född: 1983
Längd: 170 cm
Vikt: 60 kg

Träningsbakgrund: Tränat sporadiskt tidigare på olika gym. Sen i början på sommaren 2006 har jag börjat smått att träna mer målinriktat, tack vare kolo!

Mål med träning: Att få lite lagom muskler och må bra. Och såklart ha kul!!

Har inte funderat på några särskilda viktmål, svårt att veta hur högt jag ska sätta dem. Kan återkomma när jag funderat mer på det, kan nog vara kul att ha!

Just nu försöker jag träna tre gånger i veckan med följande upplägg:
Dag 1: Ben och biceps
Dag 2: Axlar, bröst och triceps
Dag 3: Rygg och mage

Om det är nån som har synpunkter eller tips eller vad som helst, bara skriv!! :) Tips på genomförbara mål tas också emot !

Vill avsluta med att tacka kolo för att ni finns, hur mycket inspiration och kunskap som helst!!

*flex*

eleni
2006-10-30, 10:06
You go girl! :) Kul att du tog steget och började träna på gym. Du behöver inte sätta viktmål än. När jag startade min journal var det många som tyckte att jag skulle ha målen satta från början men det ville inte jag! Nu när jag tränat ett tag så har jag så sakta börjat sätta lite mål på diverse övningar. Så bara träna på och känn efter!

izza
2006-10-30, 10:44
Skriver upp några mål som jag har tagit lite ur luften, får utvärdera efter jul och se om det är för lite eller för mycket. Och kanske komplettera med fler mål!

Långsiktiga mål (innan sommaren 2007):
Marklyft 100 kg
Latsdrag 60 kg

Kortsiktiga mål (innan jul):
Marklyft 50 kg
Latsdrag 45 kg

Cilia
2006-10-30, 11:58
Ny journal!!!
Allt för att förvirra mig *L*

Dom där målen kommer du nå innan jul utan problem.
Du kan ju redan nu ta betydligt mer i mark än vad du kör på.
Det är jag övertygad om

izza
2006-10-30, 14:36
Ny journal!!!
Allt för att förvirra mig *L*

Dom där målen kommer du nå innan jul utan problem.
Du kan ju redan nu ta betydligt mer i mark än vad du kör på.
Det är jag övertygad om

Haha, sorry, kändes så inaktuellt med hemmaträning.... :Virro

Jag ska köra rygg och mage imorgon så då blir det till att testa hur mycket jag orkar!! Det är ju som sagt greppet som gör att jag inte orkar, men kanske inte behöver göra 6 reps, kan ju minska ner, bara för att testa lite högre vikter.

izza
2006-10-30, 16:13
Såhär kul kan man ha när man pluggar ;)
Borde verkligen plugga, har tenta på fredag, men har ingen aning om hur tentan ser ut så jag vet inte hur mycket jag behöver kunna utantill och vad jag bara behöver förstå....

Svårt att fota sig själv, men ni får hålla till godo med denna!

Fed up
2006-10-30, 16:19
Kul men ny journal och allt!

Vad pluggar du?

izza
2006-10-30, 16:36
Jag läser bara lösa kurser, just nu läser jag nationalekonomi och till våren ska jag läsa retorik.

Mass-Tech
2006-10-30, 16:45
Skriver upp några mål som jag har tagit lite ur luften, får utvärdera efter jul och se om det är för lite eller för mycket. Och kanske komplettera med fler mål!

Långsiktiga mål (innan sommaren 2007):
Marklyft 100 kg
Latsdrag 60 kg

Kortsiktiga mål (innan jul):
Marklyft 50 kg
Latsdrag 45 kg
Vad klarar du i marken idag?

izza
2006-10-30, 17:16
Det högsta jag kört på är 30 kg, men kan inte påstå att jag maxat det. Körde raka mark på 40 kg förra veckan.

Mass-Tech
2006-10-30, 17:20
Det högsta jag kört på är 30 kg, men kan inte påstå att jag maxat det. Körde raka mark på 40 kg förra veckan.
Då kommer 50kg till jul inte vara några problem.

izza
2006-10-31, 13:40
Frukost:
Råggrynsgröt med minikeso mixat med blötlagda fikon

Lunch
Tortilla med sojafärs, gurka, isbergssallad, riven ost och fetaost

Mellanmål
Färska dadlar och cashewnötter

Kvällsmat
Riven qournfilé, mini cremefraiche, grönsaker i tortillabröd

Kvällsmål
Mellanmjölk, havrefras och lättsockrad sylt

mystic[-_-]
2006-10-31, 14:05
Så då kommer du på koloträffen nu på lördag?

machine gun
2006-10-31, 14:11
Vi har ungefär samma stats på vikt, längd och ålder. Jag är 170, väger 59 kg och är född -82 :)

När jag testade mark första ggn tog jag 50 kgx7 i fjärde setet, så jag tror absolut att du kan fläska på mer där. 50 kg tar du säkert utan problem redan nu, varför vänta till jul? ;)

izza
2006-10-31, 18:56
Nej jag tror inte det blir några problem med 50 kg i marklyft innan jul. Men problemet är fortfarande grepp och i lats blir det framförallt underarmarna. Tar jag i fel när jag blir supertrött i underarmarna i latsdrag? Tips på hur jag tränar upp greppet och underarmar? Bara att köra och sen blir man starkare?

På schemat idag stod i alla fall rygg och mage!

Marklyft
20 kg (stången): 7
40 kg: 4, 3, 4, 2
som sagt, det är greppet som gör att jag inte orkar mer

Latsdrag
32 kg: 5
36 kg: 3
32 kg: 3, 4
utmaningen till jul blir att klara 50 kg, som sagt, underarmarna!!

Hantelrodd
9 kg: 6
10 kg: 6, 6
känns roligt när 10 kg känns så pass lätt, men tråkigt att nästa hantel är 12,5kg

Situps på lutande bräda
10, 10, 9

Dra upp knän i dipsställning (nedre magen)
10, 5
hade inte tålamod till mer

Lekte lite i cable och repet, sambon ville att jag skulle testa hans bicepsövning, man får pump vill jag lova!! Cooool, min biceps var stoooor ;)

Avslutade med 5 min på löpbandet. Första löpförsöket sen i sensomras. Skoj!

izza
2006-10-31, 18:57
Vi har ungefär samma stats på vikt, längd och ålder. Jag är 170, väger 59 kg och är född -82 :)

När jag testade mark första ggn tog jag 50 kgx7 i fjärde setet, så jag tror absolut att du kan fläska på mer där. 50 kg tar du säkert utan problem redan nu, varför vänta till jul? ;)

Skoj att vi har ungefär samma stats, men du har ingen träningsjournal man kan spana i va?

izza
2006-10-31, 18:58
']Så då kommer du på koloträffen nu på lördag?

Nä... jag skolkar från den....
Är det några fler tjejer från Örebro här på kolo förresten?

Mass-Tech
2006-10-31, 19:01
På marklyften kan du pröva att köra med mixat-grepp.

machine gun
2006-10-31, 19:17
Skoj att vi har ungefär samma stats, men du har ingen träningsjournal man kan spana i va?

Jo, fast inte på kolo :) http://www.halso.info/forum/t-20870.html Presentationen är nog inte så jätteaktuell längre eftersom jag inte riktigt håller på med samma saker. Men om du vill kolla nåt träningspass är det ju bara att klicka in på nån av de senaste sidorna i tråden.

Kan tillägga att jag också är väldigt ny på styrketräning, jag är mer en konditionsnörd. Men jag har nyligen kommit igång så smått även med styrkan. Har lite svårt att få in nån vettig rutin bara pga all annan träning jag vill få plats med.

izza
2006-10-31, 20:22
På marklyften kan du pröva att köra med mixat-grepp.

Okej, antar att jag då har ena handflatan fram och ena bakåt? Det verkar bra, ska prova det nästa gång!! Thanks!

izza
2006-10-31, 20:24
Jo, fast inte på kolo :) http://www.halso.info/forum/t-20870.html Presentationen är nog inte så jätteaktuell längre eftersom jag inte riktigt håller på med samma saker. Men om du vill kolla nåt träningspass är det ju bara att klicka in på nån av de senaste sidorna i tråden.

Kan tillägga att jag också är väldigt ny på styrketräning, jag är mer en konditionsnörd. Men jag har nyligen kommit igång så smått även med styrkan. Har lite svårt att få in nån vettig rutin bara pga all annan träning jag vill få plats med.

Vad kul! Har redan varit inne o läst lite på det senaste passet, får gå bakåt och läsa mera! Det är alltid kul och jämföra sig med nån jämnstark (typ). Då kan man ju även se om det är någon övning man kanske borde öka i osv.

machine gun
2006-10-31, 21:21
Vad kul! Har redan varit inne o läst lite på det senaste passet, får gå bakåt och läsa mera! Det är alltid kul och jämföra sig med nån jämnstark (typ). Då kan man ju även se om det är någon övning man kanske borde öka i osv.

Ja, precis. Alla andra är ju så jävla starka och har tränat i hundra år, haha. Så de går liksom inte att jämföra med, däremot är det en riktig motivationshöjare att läsa i folks journaler många ggr :)

izza
2006-11-01, 08:59
machine gun:
Jag läser i andras journaler flera gånger om!! Haha.
(Vi är snart ikapp och om alla andra i styrka *fniss*)


Frukost
Mellanjölk, lättsockrad sylt och havrefras

Mellanmål
2 skivor gott&gräddat med ost och bregott, en banan

Lunch
100 g snabbmakaroner (okokt vikt)
superhungrig vid två, nyss hemkommen från skolan

Lätt mellanmål
Färska dadlar

Proteindryck efter träning

Kvällstmat
Tacokryddad sojafärs, gurka, isbergssallad, gräddfilsdip och tortilla chili chips + 2 glas cola


Promenerade fram och tillbaka till skolan, sammanlagt 1 timme.

izza
2006-11-01, 09:05
Fy satan vad ont jag har på vänstra sidan i munnen, en visdomstand på "övre käken" som skaver. Kan ju fan inte ens öpna munnen. Sen sprider det sig liksom ner i halsen och gör ont som riktig halsont när jag sväljer. Som tur är gör det inte ont på nätterna så jag kan ju sova ordentligt i alla fall. Men det är inte speciellt kul att äta *cry*

mystic[-_-]
2006-11-01, 09:13
Nä... jag skolkar från den....
Är det några fler tjejer från Örebro här på kolo förresten?

Finns det ja men kan inga nicks :) Vet två stycken från ÖKK som är medlemmar här :)

izza
2006-11-02, 09:02
Frukost
2 skivor gott&gräddat med bregott och ost på

Lunch
Resterna från sojafärs, grönsaker, dip och tortillachips

Mellanmål
Banan

Kvällsmat
En fullkorns-fryspizza från Felix + en halv 3,5 öl

4cl captain morgan och 8 dl cola
Ondag, vilket betyder Harrys!!

izza
2006-11-02, 09:04
Vad lite jag äter... eller nåt. Det är mycket lättare att äta "lagom" när jag inte planerar mat och mellanmål hela tiden, utan bara tar det som det kommer... Äta när man är hungrig och sluta när man är mätt, istället för att hela tiden längta till nästa måltid, hehe.

izza
2006-11-02, 12:10
Shit, när man läser andra träningsjournaler och ser bilder på marklyft känns mitt mål med 100 kg i mark väääääldigt långt borta. Nåja, får väl ta det som det kommer, går det så går det *flex*

Har varit ute på promenad (1,5 timme) till utförsäljningen på Rönisch, det var kul att prova byxor! Måste försöka bli av med självbilden att jag tycker jag själv är "tjock", för det var jag verkligen inte i speglarna där borta, kul!

Kunde ha köpt hur många byxor som helst. Köpte med 3 par hem, men ska nog bara behålla ett par, ska lämna tillbaka de andra i eftermiddag, ekonomin tillåter inte allt man vill ha ;)

machine gun
2006-11-02, 12:29
Visst, det kanske är en bit till 100 (för mig med), men man måste ju ha långsiktiga mål också. Det är ju tråkigt om man tar allt på en gång :) Du kommer iofs säkert ta 100 kg i mark innan mig eftersom du satsar mer på styrka än vad jag gör. Vid årsskiftet påbörjar jag förhoppningsvis min marathonsatsning, förutsatt att min benhinneinflammation gett med sig. Den skadan gör även att jag inte får träna ben tungt och vader får jag inte träna alls :( Man känner sig som värsta discobyggaren, haha.

Fed up
2006-11-02, 12:33
Vi har ungefär samma stats på vikt, längd och ålder. Jag är 170, väger 59 kg och är född -82 :)


Jag kan också vara med i er klubb, väger ett par kg mindre men annars samma!:D

machine gun
2006-11-02, 13:55
Jag kan också vara med i er klubb, väger ett par kg mindre men annars samma!:D

Däremot är du betydligt starkare och har tränat styrka längre *flex* Det är kul att ha folk att jämföra sig med, då vet man vilka resultat man kanske kan vänta sig om nåt år eller flera.

EDIT: Din avatar äger! :laugh:

izza
2006-11-02, 14:34
machine gun:
Jo det är sant, det känns ju rätt långt kvar till sommaren just nu! Hehe.
Tråkigt med din skada. "Bara" en förslitning eller hur har du fått den? Jag är inte så duktig på vad benhinnor och sånt är för nåt.

Fedup:
Du skulle ju kunna få vara med i vår klubb om det visar sig att du tappat massor i styrka nu under tiden du varit sjuk ;)

Nåja, det är ju som sagt kul att veta vilka runt omkring en som har liknande förutsättningar! Vi får väl träffas alla i klubben om ett år eller nåt och ta ett kort på våra stora muskler! :hbang:

machine gun
2006-11-02, 15:19
Tråkigt med din skada. "Bara" en förslitning eller hur har du fått den? Jag är inte så duktig på vad benhinnor och sånt är för nåt.

Överbelastning, för mkt löpning för ofta skulle jag tippa på. Så nu är jag ute och rehabspringer i snigeltempo sådär 3 km åt gången. heh. Måttligt spännande. Iofs kanske spänningsgraden ökar en aning nu när det är blankis ute :Virro

Får satsa på att bli biff under tiden istället *flex*

izza
2006-11-03, 06:21
Weee, nu ska man snart iväg och skriva tenta. Vill bara dit och få den gjord, håller tummarna för att det är "my kind of questions". Vi får la se! :)

machine gun:
Läser i din journal att det iaf verkar kännas bättre med benhinnorn, det är ju bra. Men kul att få en anledning till att satsa på att bli biff :hbang: hehe. Kul med sammanställningar också, blir ju en slags utvärdering, det är bra! Kanske ska apa efter :D

Gårdagens mat nu då:
Frukost
Mjölk, havrefras och lättsockrad sylt

Efter 1,5 timmes promenad var jag helt slut så jag drack en proteindrink och åt en banan.

Lunch
Champinjonsoppa och två rågi med bregott på

Mellanmål
Dadlar, sötmandel och banan

Oplanerad fika
Morotskaka och en latte

Kvällsmat
Pågen Javisst med bregott och ost på

Onyttigt snaskande
Chips och ostbågar

machine gun
2006-11-03, 08:59
Lycka till på tentan!

Sammanställningar är jättebra, så kan man gå tillbaka och kolla bara på dme istället för att leta upp specifika pass sen med.

Eva_E
2006-11-03, 13:29
Så nu är jag ute och rehabspringer i snigeltempo sådär 3 km åt gången. heh. Måttligt spännande. Iofs kanske spänningsgraden ökar en aning nu när det är blankis ute :Virro

Får satsa på att bli biff under tiden istället *flex*

Får bara lägga in en gnutta sympati här, för rehab och i synnerhet löprehab...

Eva, fast i rehabträsket

izza
2006-11-03, 13:30
machine gun:
Thanks! Jag tror det gick bra, blir förvånad om jag inte får godkänt.
Ska nog göra en sammanställning över träning november sen!

Dagens träning: ben och biceps

Utfall i smith
Bara stång: 5 (på varje ben)
Stång + 10 kg: 6, 6 (kommer inte ihåg om jag gjorde ett tredje set med vikt eller inte)

Benböj i smith
Stång + 10 kg: 7, 6, 5

Vadpress
10 kg: 10, 8
körde lite lugnt, så jäkla jobbigt att få träningsvärk i vaderna, hehe

Raka mark
40 kg: 5, 5, 5 Reps-PB
körde med mixat grepp, vilken skillnad!!!

Sittande hammercurl
7 kg: 6, 6, 7

Konc. hantelcurl
7 kg: 4 ev. PB
6 kg: 6, 6

Biceps i cable med rep
18 kg: 6, 6
23 kg: 6, 6

Sedan stapplade jag hemåt på darriga ben, hehe.

Innan passet gick jag fram och tillbaka till skolan (1 timmes promenad)

izza
2006-11-04, 09:25
Igår var det en dålig matdag. Har såna dar där jag inte är sugen på mat ibland. Brukar sluta med godis eller chips. Inte bra... Nån som har idéer om nån måltidsersättning som är bra? Måste ju vara bättre än att inte äta alls o sen äta godis. Undra om det finns måltidsersättningar utan aspartam. Tänkte höra med affären där jag köpte mitt proteinpulver, om jag hittar den, de har flyttat, hehe.

Frukost
Mjölk och havrefras

Mellanmål under tentan
Banan, Bärry lätt, Pågen Javisst, satsumas

Proteindrink efter träning

Lunch
Först en Pågen Javisst
Sen en portion spaghetti

"Kvällsmat"
Chips & Cola

eleni
2006-11-04, 16:05
machine gun:
Thanks! Jag tror det gick bra, blir förvånad om jag inte får godkänt.
Ska nog göra en sammanställning över träning november sen!

Dagens träning: ben och biceps

Utfall i smith
Bara stång: 5 (på varje ben)
Stång + 10 kg: 6, 6 (kommer inte ihåg om jag gjorde ett tredje set med vikt eller inte)

Benböj i smith
Stång + 10 kg: 7, 6, 5

Vadpress
10 kg: 10, 8
körde lite lugnt, så jäkla jobbigt att få träningsvärk i vaderna, hehe

Raka mark
40 kg: 5, 5, 5 Reps-PB
körde med mixat grepp, vilken skillnad!!!

Sittande hammercurl
7 kg: 6, 6, 7

Konc. hantelcurl
7 kg: 4 ev. PB
6 kg: 6, 6

Biceps i cable med rep
18 kg: 6, 6
23 kg: 6, 6

Sedan stapplade jag hemåt på darriga ben, hehe.

Innan passet gick jag fram och tillbaka till skolan (1 timmes promenad)

Varför kör du i smithen? Jag tycker du ska köra med fri stång! :)

Härligt att du upptäckt det mixade greppet! Det gör en enorm skillnad! :thumbup: Glöm dock inte bort att träna underarmarna!

Jag vill också träna :cryout:

Fed up
2006-11-04, 17:15
Däremot är du betydligt starkare och har tränat styrka längre *flex* Det är kul att ha folk att jämföra sig med, då vet man vilka resultat man kanske kan vänta sig om nåt år eller flera.

EDIT: Din avatar äger! :laugh:

Äsch, nu har jag ju tappat typ allt jag lyckats skrapa ihop när jag varit sjuk.*cry*

izza
2006-11-05, 23:33
Eleni: Har inte kört benträning med stång förut, provat nån gång utan smith. Men det var först nu när jag körd ei smithen som jag tyckte det var skoj, så skönt att veta att stången är på sin plats liksom. Men kan ju prova fritt lite längre fram.
Tråkigt att vara sjuk!! Hoppas du blir frisk snart!!

Fedup: Finemang, då får du vara med i vår klubb :D

Mat lördag:
Frukost
Havrefras och mjölk, lättsockrad sylt

Lunch
Javisst med tofuröra gjord på minicremefraiche

Fika
Massa onyttigt

Kvällsmat
Pizza, margeritha. Jättefräsch! De måste ha haft nån lättare ostvariant, den var inte alls drypande av fett som de brukar vara.

Kvällsmål
Massa fruktsallad

izza
2006-11-05, 23:36
Frukost
2 rostade skivor Äntligen med smör och ost på. Mjölk och kalaspuffar (hihi) och juice

Fika
Några pepparkakor och kaffe

Mycket sen lunch
Spaghetti och pastasås på tofu, bild och recept i mattråden

Kvälls"mål"
Lösviktsgodis



Ser fram emot morgondagens träning!! Ska köra bänkpress om jag lyckas på med mig sambo :) O blir det det ska jag banne mig få upp stången!!*flex*

izza
2006-11-06, 12:26
På schemat stod det alltså bröst, axlar och triceps

Omvänd pecdec
16 kg: 10
18,3 kg: 6, 5
16 kg: 7
skönt, nu känns det som det tar när man kör lite lägre vikter och fler reps

Dips
50 kg hjälpvikt: 5, 5, 6
fick in lite mer teknik på de andra seten, skönt, då kanske man kan öka (minska) lite snart

Drag till hakan
23 kg: 10
27 kg: 7, 7

Sittande hantelpress
5 kg: 7, 6, 6

Bänkpress
fick med mig sambon och han passade, svårt att säga hur mycket han hjälpte till, men på vissa reps så nuddade han bara stången, så bänkpress here I come!! hehe
20 kg: 3, 2, 5 PB!!!!

Pushdown
18 kg: 10
23 kg: 7, 7, 7 PB tror jag!

Stående tricepextension i cable
14 kg: 7
18 kg: 7, 7

Fint pass!!! Nu blir det till att äta lite och sen åka på föreläsning.

Semiramis
2006-11-06, 12:39
Jaaaa - bänkpress är kul!

Eva_E
2006-11-06, 21:32
Bänkpress
fick med mig sambon och han passade, svårt att säga hur mycket han hjälpte till, men på vissa reps så nuddade han bara stången, så bänkpress here I come!! hehe
20 kg: 3, 2, 5 PB!!!!
.

Så ska det se ut!! Har varit ett stort tomrum i den här journalen tidigare...:D
Bra jobbat tjejen!

Eva

machine gun
2006-11-06, 21:56
Bra jobbat i bänken! :thumbup:

izza
2006-11-07, 08:00
Tack Eva_E och machine gun!!
Semiramis: Ja faktiskt, det var jätteskoj! Får se om jag vågar mig på stången ensam, visserligen är ju inte 20 kg övertungt om man skulle behöva rulla ner den på magen eller så.

Måndag:
Frukost
En halv Javisst med bregott och ost på, mjölk, havrefras och lättsockrad sylt

Proteindryck + banan efter träning

Lunch
Potatismos och qourn-nuggets (bild i mattråden)

Kvällsmat
Pommes strips

Kvällsmål
Popcorn, några lösgodisar och glass

Idag blir det 1 timmes promenad till skolan och eventuellt ska jag prova ett aerobicspass ikväll!

Mass-Tech
2006-11-07, 08:04
Om sedan tar och börjar passet med bänkpressen så kommer nog klara av änno tyngre vikter.

Semiramis
2006-11-07, 11:39
Jag fastnade under stången med 30 kilo en oförglömlig gång. Jag lyckades rulla ner den litet diskret men passning är onekligen att föredra.

machine gun
2006-11-07, 14:58
Jag fastnade under stången med 30 kilo en oförglömlig gång. Jag lyckades rulla ner den litet diskret men passning är onekligen att föredra.

Hehe, jag höll nästan på att fastna under just 30 kg sist jag körde bänk :em: Men viljan blir starkare när man är själv än när man har pass, så jag fick upp stångjäveln. haha.

izza
2006-11-07, 20:46
Ja, det kommer nog gå att öka ett litet tag ganska snabbt i bänk. Passning är tryggt! Gör att jag vågar trycka på lite mer, även om det känns ostadigt. Sen är det nog också så att man kan ta i på ett annat sätt utan passning, hellre det än skrika på hjälp där under stången, haha.

Nu är jag precis hemkommen från ett aerobic-pass. Inte alltför jobbigt, men det beror nog på att jag inte hänger med fullt ut på alla rörelser! Skulle vara skoj om jag fick lite regelbundenhet och gick på samma pass flera gånger! Roligt var det iaf!!

Semiramis
2006-11-07, 20:55
Passning är bra! Dessutom är det bra med någon som har litet koll på en så att man inte slarvar med tekniken och börjar lyfta axlar eller annat otyg.

izza
2006-11-08, 07:20
Får väl försöka ta bröstpassen när sambon kan följa med, nog säkrast ;)

Frukost
Mjölk, havrefras och lättsockrad sylt

Lunch
Sojafärs med lagalätt i och skruvpasta
Dadlar

Mellanmål
Sötmandel och torkade aprikoser

Kvällsmat
Kikärtssoppa och nybakat bröd (se bild i mattråden)

Kvällsmat
Inbakad margeritha
oooops åt jag två kvällsmat igår :D

Idag blir det jobba hela dagen.

eleni
2006-11-08, 09:13
Får väl försöka ta bröstpassen när sambon kan följa med, nog säkrast ;)

Frukost
Mjölk, havrefras och lättsockrad sylt

Lunch
Sojafärs med lagalätt i och skruvpasta
Dadlar

Mellanmål
Sötmandel och torkade aprikoser

Kvällsmat
Kikärtssoppa och nybakat bröd (se bild i mattråden)

Kvällsmat
Inbakad margeritha
oooops åt jag två kvällsmat igår :D

Idag blir det jobba hela dagen.

Äntligen lite riktig och ordentlig mat ;)
Neee men jag blir lite orolig ibland när jag läser om vad du fått i dig. Låter som om du äter jättelite, men det kanske bara är det intrycket jag fått. Träna hårt, ät mycket och nyttigt :)

izza
2006-11-09, 08:17
Eleni: Hehe, jo mina matvanor går väldigt upp och ner, ibland är det jättebra mat och ibland inte...

Frukost
Havrefras, mjölk, lättsockrad sylt + rostad äntligen 2 skivor

Lunch
Kikärtssoppa med egenbakade brödet
väldigt mättande!

Fika
2 mandelkubb

Kvällsmat
En mikropizza + brämhults jordgubbs och guava smoothie

På Harrys
såå roligt att vara där varje onsdag när bartendern vet vad man ska ha ;)
2 cl mörk rom, 4 dl cola
2 st öl

Kvällsmacka
3 st rostade Äntligen

izza
2006-11-10, 08:45
Igår eftermiddag var jag så trött så jag sov en liten stund istället för att gå och träna. Efteråt när jag vaknade önskade jag att jag hade tränat istället för jag var helt snurrig och konstig. Och senare på kvällen fick jag träningsabstinens. Haha. Illa! Eller det är det ju inte, det är ju bra att man vill träna!! Jag gick i alla fall fram och tillbaka till skolan (1 timme).

Gårdagens mat då:

Frukost
Havrefras, mjölk, lättsockrad sylt, två skivor rostad längtan med smör och en skiva ost på

Mellanmål
En banan

Lunch
Matvetesallad (bild i mattråden) + en bit hembakad bröd

Mellanmål
En halv brödkaka med ett stekt ägg på

Kvällsmat
Massor med rostade Äntligen med smör på, lite mjölk och havrefras till. Mjölk att dricka med lite oboy i.

izza
2006-11-11, 08:19
Ännu en dag utan träning. Tänkte vänta på sambon, men så blev han så sen och så blev det ingenting. Och nu ska jag jobba hela helgen så det blir ingen träning förns på måndag, men då jäklar är jag laddad!
Gick i alla fall 1 timmes promenad igår.

Matintag:
Frukost
1 portion Dinkelgröt från Saltå Kvarn + 2 skivor crisp light 7-korn med babygemsallad

Lunch
Grekisk sallad

Mellanmål
2 riskakor, 1 banan

Kvällsmat
Potatisgratäng

Kvällsmål
Glass!!

eleni
2006-11-11, 08:47
Vad jobbar du med?

izza
2006-11-11, 09:10
På Coop Forum

izza
2006-11-12, 09:03
Frukost
Dinkelgröt, äppelmos, flagad mandel, mjölk. Två skivor crispnlight 7-korn

Lunch
Potatisgratäng och 1 st sojakorv
1 mandelkubb + mjölk

Fika
2 mandelkubb + mjölk

Kvällsmat
Banan
Råstekt potatis och qournfilé, bearnaisesås
Färska dadlar

Kvällsmål
Glass

izza
2006-11-13, 13:34
JIPPPPIIII!!!! Jag är så bäst! Jag är så stolt!!! Vi fick reda på tentaresultaten idag!!! Jag trodde inte det var sant, men jag hade 27 p av 30 möjliga. VG låg på 22 p. Hela 5 poäng tillgodo ner till VG. Inte klokt!! Wao!! *svårt att smälta* Det var bara 7 personer som hade mer än mig (av 99 st). Synd bara att det var 60% underkända. Men, men, jag är stolt som en tupp över mig själv i alla fall! Kommer sväva runt på moln resten av dagen!!!!!!

Gårdagens mat:
Frukost
Dinkelgröt, äppelmos, mjölk. Två skivor crisp 'n light

Lunch
Råstekt potatis, sojakorv, grönsaksblandning, knäckebröd
1 mandelkubb + mjölk

Fika
En liten bit tårta + mandelkubb & mjölk

Kvällsmat
Spaghetti och sojabullar

Kvällsgodis
Chips + lösgodis
Cola


DS. JIPPIIII!!!!!!!!!

Mass-Tech
2006-11-13, 18:50
JIPPPPIIII!!!! Jag är så bäst! Jag är så stolt!!! Vi fick reda på tentaresultaten idag!!! Jag trodde inte det var sant, men jag hade 27 p av 30 möjliga. VG låg på 22 p. Hela 5 poäng tillgodo ner till VG. Inte klokt!! Wao!! *svårt att smälta* Det var bara 7 personer som hade mer än mig (av 99 st). Synd bara att det var 60% underkända. Men, men, jag är stolt som en tupp över mig själv i alla fall! Kommer sväva runt på moln resten av dagen!!!!!!
Det var väll bra*yourock*

izza
2006-11-13, 19:03
Thanks Mass-Tech!

Äntligen dags att skriva in lite träningsresultat! När jag tittade i kalendern hade jag inte tränat rygg och mage på två veckor, så nu var det på tiden!

Marklyft
20 kg: 10
40 kg: 5, 5, 5, 5
försöker köra stabilt på 40 kg innan jag ökar mera, tänkte på att när jag ser filmer från marklyft så gör de hela lyftet från golvet, jag lyfter bara ner till knäna och sen upp igen, är det fel?

Latsdrag
36 kg: 4
bytte handtag från rakt till mer v-format (men inte v-handtag), kändes bättre, ska nog köra med det istället!
32 kg: 5, 6
36 kg: 4
kan bli tungt med 45 kg innan jul, men när jag känner mig redo ska jag börja med latsen och köra på 45 kg direkt! då jäklar! :)

Hantelrodd
10 kg: 6
12,5 kg: 4 PB!!! Stooor hantel, 10 kg är stor, men 12,5 är stoooor ;)
10 kg: 5

Situps lite lutande bänk
11, 13, 15

Dra upp knän i dips-ställning
7, 7, 5

Ben uppe på boll och gunga från sida till sida
10 st åt varje håll

Chins
50 kg motvikt: 5, 5, 2
kraften tog helt slut på sista

Sen lite sporadiskt sittande rodd i maskin vikter 15-25 kg
Var tvungen att prova lite bänkpress idag och se om jag fortfarande orkade ;)
20 kg: 10 st
Naaajs!

Mass-Tech
2006-11-13, 19:16
Marklyften är inte fel, men det är bättre om du kör dem från marken.
Det är därför det heter MARKlyft

izza
2006-11-14, 20:39
Dagens pass skulle bestå av aerobics, men den var inställd på grund av sjukdom. Så det fick bli ett core-pass istället.

Och jag trodde jag hade någorlunda bra koll på mina mag- och ryggmuskler, eller hur!? Hur jobbigt som helst! Orkade typ inte vända mig till andra sidan när vi skulle stretcha för magen var helt slut!

Avslutade med att springa 1 km på löpbandet.

Bra pass!! Mer än bara situps, tränade hela "korsetten"!

machine gun
2006-11-15, 07:17
Grattis till tentaresultatet! :hbang:

izza
2006-11-15, 08:12
Tackar machine_gun! Snygg avatar! Och bra träningsvecka du hade förra veckan!! :)

Cilia
2006-11-15, 08:27
Marklyften är inte fel, men det är bättre om du kör dem från marken.
Det är därför det heter MARKlyft
det andra blir ju mer kronlyftaktigt.
Ner med stången på golvet och lyft upp.
Fördelen med små vikter är att dom inte är lika stora i diametern och då kommer man längre ner. Djupa marklyft är jobbigt!!!!

izza
2006-11-15, 14:57
det andra blir ju mer kronlyftaktigt.
Ner med stången på golvet och lyft upp.
Fördelen med små vikter är att dom inte är lika stora i diametern och då kommer man längre ner. Djupa marklyft är jobbigt!!!!

Okej! Ska prova nästa gång!!

machine gun
2006-11-17, 15:03
Tackar machine_gun! Snygg avatar! Och bra träningsvecka du hade förra veckan!! :)

Tack! :) Jo, förra veckan var en riktigt bra vecka. Blev tyvärr ingen repris denna vecka, ibland måste man visst jobba också. Får se det som nån slags aktiv vila. Men lite träning hinns ju alltid med iaf.

izza
2006-11-17, 19:43
Puh! Glad att jag inte har några trappor att gå i när jag ska in i lägenheten, benen orkar inte sånt!!

Fokuserat ben- och bicepspass stod på schemat, 35 min

Knäböj (OBS! Ej i smith! :D )
20 kg: 10
30 kg: 5, 5
20 kg: 7

Utfall i smith
10 kg + stång: 10
20 kg + stång: 10, 10 PB!
Efter dessa två övningar var mina ben slut, så jag hoppade över raka mark

Vadpress
20 kg: 10, 10, 10
Också det högsta jag kört på, men är ju bara andra gången jag kör, så det räknas inte

Sittande hammercurl
7 kg: 8
8 kg: 5, 5 PB!

Konc. hantelcurl
7 kg: 5, 5, 5
nåja, hjälpte till med andra handen i sista setet, så lite fusk!!

Biceps i cable
23 kg: 4
18 kg: 5, 6

Pump i biceps! Konstig känsla att känna på den och den är helt spänd utan att man spänner ;)
snillet spekulerar...

Min sambo är bortrest över helgen så nu ska jag slappa i soffan, titta på Idol och snaska godis som jag köpte med efter träning! :)

Cilia
2006-11-17, 19:59
Du börjar ju komma upp i bra vikter, kul

izza
2006-11-18, 10:25
Cilia: Jodå, det plockar på! Men kände idag att det är skönt att inte vara så viktkåt heller och bara köra typ teknik.

Dagens pass triceps, axlar och bröst

Omvänd pecdec
16 kg: 8, 7, 8

Dips
50 kg hjälpvikt: 6, 6, 5

Drag till hakan
23 kg: 7, 7, 7

Bänkpress i smith
10 kg + stång: 6
15 kg + stång: 1
10 kg + stång: 4, 1
sen var det tydligen nog tyckte bröst

Sittande hantelpress
5 kg: 6, 6, 5
dålig på pressar! finns det lättare övningar som bygger där eller är det bara och pressa på? hehe

Stående french press
6 kg: 5, 5, 5

Pushdown
23 kg: 7, 7, 7

Lite segt pass. Tror jag ska ta två vilodagar nu. Träna aerobics på tisdag och sen köra styrka på onsdag eller torsdag.

izza
2006-11-20, 19:50
Grattis på födelsedagen machine_gun!

machine gun
2006-11-20, 21:48
Grattis på födelsedagen machine_gun!

Haha, tack! :) Lite kul att du skriver det i din journal bara ;) Du får skaffa ett konto på h-info. Eller så får jag starta en till journal här kanske :cool:

eleni
2006-11-20, 22:17
Haha, tack! :) Lite kul att du skriver det i din journal bara ;) Du får skaffa ett konto på h-info. Eller så får jag starta en till journal här kanske :cool:

Starta journal! Starta journal!!! Tjejjournaler äger :D
Grattis förresten ;)

Cilia
2006-11-20, 22:28
Cilia: Jodå, det plockar på! Men kände idag att det är skönt att inte vara så viktkåt heller och bara köra typ teknik.

Jag gillar också sånna pass
Dom kan ta minst lika mycket som tunga pass.

machine gun
2006-11-20, 22:30
Starta journal! Starta journal!!! Tjejjournaler äger :D
Grattis förresten ;)

Saken är den att jag redan har en på ett annat forum. Hmm.. tål att tänkas på dock ;) Tack!

Eva_E
2006-11-21, 09:17
Bänkpress i smith
10 kg + stång: 6
15 kg + stång: 1
10 kg + stång: 4, 1
sen var det tydligen nog tyckte bröst

Sittande hantelpress
5 kg: 6, 6, 5
dålig på pressar! finns det lättare övningar som bygger där eller är det bara och pressa på? hehe


Tyvärr finns det inga genvägar, det måste få vara lite jobbigt! Fast det vet du väl...
Men vad gäller övningar: när jag tränar bröst så brukar jag försöka få med:
en plan pressövning (bänk eller hantlar)
en sned pressövning (bänk eller hantlar)
en "flyesliknande" övning (flyes med kabel eller hantlar, alt. pecdec).
Vad menar du med "sittande hantelpress"? Är det en variant med lutande bänk eller? Du skulle kanske fundera på att ta med nåt slags flyes också? Jag vet att många talar illa om den övningen, men jag gillar den - man får ett helt annat rörelseomfång, och det bränner rätt bra i de "yttre" delarna av bröstet utan att man behöver ta så blodigt tunga vikter!

Eva

izza
2006-11-21, 11:49
Eva_E: Mina sittande hantelpressar är axelpressar. Just nu tränar jag inte så mycket bröst, har blivit endast bänkpress. Jag körde flyes ett tag, men tydligen har den övningen försvunnit ur min träning, kan ju alltid återinföra den :)

Machine_gun: Orkade inte registrera för att gratta, och vet ju att du brukar läsa min journal iaf ibland, så det var lättast så :) Hoppas du fick en bra dag!

Cilia: Funderade ju ett tag på att köra varannan lite tyngre och varannan lättare men tappade det nånstans på vägen. Tror jag ska satsa på det igen. Bra teknik-känsla, samtidigt som man får känna på de lite tyngre vikterna!

Nästa pass är rygga och mage *sugen* Men ikväll ska jag gå på aerobics så styrka får det nog bli imorn!

izza
2006-11-22, 08:48
Dagens pass bestod av ett aerobicspass. Andra gången jag var där och det märks att det är mycket roligare när man hänger med bättre! Urusel på armhävningar! Men kondisen hänger med bra! :)

eleni
2006-11-22, 10:55
Dagens pass bestod av ett aerobicspass. Andra gången jag var där och det märks att det är mycket roligare när man hänger med bättre! Urusel på armhävningar! Men kondisen hänger med bra! :)

Aerobics e skitkul :) Gick alltid på aerobics och step-up förr i tiden. Tyvärr så har de duktiga instruktörerna slutat på mitt gym :/

izza
2006-11-22, 19:51
Jösses amalia, trodde jag skulle dö idag! Haha, om det nu är så roligt... Men det var sååååååå jobbigt i alla fall...

Började med några ryggövningar på gymmet:

Hantelrodd
10 kg: 7
kändes lätt! fast visserligen brukar jag ju köra denna övning bland de sista så kan ju bero på det!
12,5kg: 6, 4

Latsdrag
36kg: 6, 5
41 kg: 2
36kg: 4
Uppe och snuddar vid mitt mål som jag satt till jul (45 kg), verkar ju inte alls omöjligt! (fast nästa steg är 46kg så jag får ha det som mål!)

Sedan var det dags! Spinning!! Ja, vad ska jag säga. När det gått 20-30 min lovade jag mig själv att aldrig mer gå dit, men nu efteråt börjar envisheten ge sig till känn, kanske går dit nån mer gång iaf ;) 60 min inkl stretch och nedvarvning.
Det var alltså under detta pass jag höll på och dö. Fattar inte hur det kan vara så jävla jobbigt att trampa på en cykel!


Aerobics är nog lite mer min grej! Men kan nog vara bra med spinning också, intensivare!

knazcandy
2006-11-22, 21:41
Sedan var det dags! Spinning!! Ja, vad ska jag säga. När det gått 20-30 min lovade jag mig själv att aldrig mer gå dit, men nu efteråt börjar envisheten ge sig till känn, kanske går dit nån mer gång iaf ;) 60 min inkl stretch och nedvarvning.
Det var alltså under detta pass jag höll på och dö. Fattar inte hur det kan vara så jävla jobbigt att trampa på en cykel!


Aerobics är nog lite mer min grej! Men kan nog vara bra med spinning också, intensivare!

Spinning är lite trixigt i början, de flesta tar ut sig för mycket de första gångerna. Jag kan ge tips att ta det lugnt de första gångerna, lär dig tekniken och de olika positionerna och hållningen..sen kan du ösa på med motståndet. De första gångerna är ganska tuffa, lovar dig att du kommer få blodad tand sedan ;)

izza
2006-11-23, 19:05
Spinning är lite trixigt i början, de flesta tar ut sig för mycket de första gångerna. Jag kan ge tips att ta det lugnt de första gångerna, lär dig tekniken och de olika positionerna och hållningen..sen kan du ösa på med motståndet. De första gångerna är ganska tuffa, lovar dig att du kommer få blodad tand sedan ;)

Jo kan tänka mig att det handlar mycket om teknik, för så jävla jobbigt kan det ju inte vara att trampa på en cykel, haha. Ska nog ge det några chanser till om jag får tillfälle!

machine gun
2006-11-23, 21:35
Du kommer lära dig att tycka om spinning sen ska du se. Välkommen till konditionsnördarnas underbara värld ;)

izza
2006-11-29, 08:36
Äntligen lite träning! Skulle egentligen kört aerobics, men eftersom ingen hade anmält sig i förväg så var det inställd. Så jag fick köra lite gym. Hade ingenting att skriva på så jag kommer inte ihåg vikter exakt, men ungefär såhär:


Sittande hammercurl
7 kg: 8
8 kg: 6, 6

Biceps cable
23 kg: 6, 6, 6

Utfall i smith jag kör varannat ben så varje ben får hälften av det jag skriver in
Bara stång: 12
20 kg: 12, 10
jag tror inte stången i smithen väger någonting på mitt gym

Baksida lår i maskin
27 kg: 7, 7, 7

Benpress
46 kg: 7
55 kg: 7, 7

Sedan sprang jag 1 km på löpbandet innan stretch och hemgång.

izza
2006-11-30, 11:02
Skönt att komma iväg och träna lite. I huvet surrar det massa helt onödiga problem, onödigt tjafs som inte behöver finnas egentligen. Suck! Men men det brukar lösa sig till och så har man funderat alldeles i onödan!

Dagens pass: Axlar, triceps och bröst

Omvänd pecdec
16 kg: 10
18,3kg: 5
16 kg: 7, 7

Bänkpress smith
10 kg: 7, 5, 6
när jag kör ben så känns det som stången inte väger nåt i smithen, nu när jag kör bänkpress känns den som tre ton ;) det är alltså 10kg + stång som antagligen inte väger nåt, hehe

Stående militärpress
ez-stång: 7
stång + 2,5 kg: 6, 6
frågade ju vad den vägde en gång, men glömt, tror det var 12,5 kg

Drag till hakan
27 kg: 7, 7, 7

Sidolyft hantlar
2 kg: 7, 7, 7
var visst mycket svagare än jag trodde, tänkte köra på 4 kg, haha, gick inge vidare! ;)

Liggande tricepsextension, hantel
5 kg: 7
6 kg: 7, 7
bra övning!!!!

Pushdown
23 kg: 7, 7, 7
tufft efter föregående övning!!

Sen körde jag 10 min crosstrainer på högt motstånd, jobbigt värre!!! Nu känns det plötsligt bättre med alla problem som surrade i huvet, kanske lite endorfiner som kryper fram, eller hur man säger :) Ha en bra dag alla!

Fed up
2006-11-30, 16:38
Skönt att komma iväg och träna lite. I huvet surrar det massa helt onödiga problem, onödigt tjafs som inte behöver finnas egentligen. Suck! Men men det brukar lösa sig till och så har man funderat alldeles i onödan!

Dagens pass: Axlar, triceps och bröst

Omvänd pecdec
16 kg: 10
18,3kg: 5
16 kg: 7, 7

Bänkpress smith
10 kg: 7, 5, 6
när jag kör ben så känns det som stången inte väger nåt i smithen, nu när jag kör bänkpress känns den som tre ton ;) det är alltså 10kg + stång som antagligen inte väger nåt, hehe

Stående militärpress
ez-stång: 7
stång + 2,5 kg: 6, 6
frågade ju vad den vägde en gång, men glömt, tror det var 12,5 kg

Drag till hakan
27 kg: 7, 7, 7

Sidolyft hantlar
2 kg: 7, 7, 7
var visst mycket svagare än jag trodde, tänkte köra på 4 kg, haha, gick inge vidare! ;)

Liggande tricepsextension, hantel
5 kg: 7
6 kg: 7, 7
bra övning!!!!

Pushdown
23 kg: 7, 7, 7
tufft efter föregående övning!!

Sen körde jag 10 min crosstrainer på högt motstånd, jobbigt värre!!! Nu känns det plötsligt bättre med alla problem som surrade i huvet, kanske lite endorfiner som kryper fram, eller hur man säger :) Ha en bra dag alla!

Hörrö du måste ju ta reda på hur mycket smithen väger. Jag är ju nyfiken!

machine gun
2006-11-30, 19:32
Kollade upp vad smithstången på vårt gym väger och det var ca 7 kg, dvs knappt någonting för ben, men antagligen klart märkbart i bänk. Märket heter Cybex.

izza
2006-11-30, 23:16
Ja jag får ta ett snack med gymmet, och så ska jag skriva upp det på en lista alla vikter på olika stänger så jag inte glömmer bort det heller! Hehe.

eleni
2006-11-30, 23:55
Egentligen är ju vikten på stången oväsentlig. Det är ju ökningarna man är ute efter :) Kul o se att du tränar på! Fortsätt så! :thumbup:

Fed up
2006-12-01, 09:16
Egentligen är ju vikten på stången oväsentlig. Det är ju ökningarna man är ute efter :) Kul o se att du tränar på! Fortsätt så! :thumbup:

var nu inte så jäkla vidsynt och klok. jag är NYFIKEN!:smash:

eleni
2006-12-01, 09:18
var nu inte så jäkla vidsynt och klok. jag är NYFIKEN!:smash:

bah förlåt, jag ska vara tyst då :em:

izza
2006-12-01, 13:01
Haha, lugn nu tjejer! ;)

Igår fick jag mitt nya protein pulver Whey-FX. En påse jordgubb och en påse naturell. Smakade lite på jordgubb, luktade gudomligt, men sukralos är verkligen ingen höjdare! Får väl hoppas man vänjer sig. Det gamla pulvret var verkligen perfekt smak på om man jämför, men så kostade det ju 3 gånger så mycket (nästan).

izza
2006-12-02, 10:45
Puh! Det var jobbigt idag, fast det kan ju bero på att jag körde så mycket marklyft det första jag gjorde.

Rygg och mage stod på schemat

Marklyft
först körde jag som jag brukar, stången strax nedanför knäna i nedersta läget
20 kg: 10
45 kg: 7, 7, 7
sen lättade jag på vikterna och försökte köra ända nedifrån golvet, jobbigt!!! tror jag ska fortsätta köra som jag brukar, i en bok som jag har, "Fitness för henne" så står det att man ska köra så långt ner att man inte böjer ryggen och att hon som skrivit boken kör till strax nedanför knät
30 kg: 5, 5, 4

Latsdrag
36 kg: 6
32 kg: 7
testade att köra lite på 41, men orkade knappt en, sen när jag skulle köra 36 igen så fanns det ingen ork kvar alls

Hantelrodd
12,5 kg: 5
10 kg: 7
12,5 kg: 5

Dra upp knän i dipsställningen
2*10

Situps på lutande bräda
30

Idag var det som sagt lite trögt, men ni andra brukar ju säga att ni tycker det är det när man tränar på bara frukost, så jag får väl också skylla på det ;) Fast det brukar ju gå bra. Men kanske inte körde rygg och marklyft då.

Förut när jag tränade (för längesen) och bara körde maskiner, när man tränade rygg i sån där korsryggsmaskin så tyckte jag att jag fick nästan ont i ryggslutet. Idag efter alla marklyft kändes det mer som pump i ryggslutet. Skönt!

Ha en bra helg alla! Jag ska jobba idag, sen hem och spela Buzz med jobbarkompisar och imorgon ska vi bowla och äta julbord med jobbet! skoj skoj!!

Cilia
2006-12-02, 12:08
Marklyft
först körde jag som jag brukar, stången strax nedanför knäna i nedersta läget
20 kg: 10
45 kg: 7, 7, 7
sen lättade jag på vikterna och försökte köra ända nedifrån golvet, jobbigt!!! tror jag ska fortsätta köra som jag brukar, i en bok som jag har, "Fitness för henne" så står det att man ska köra så långt ner att man inte böjer ryggen och att hon som skrivit boken kör till strax nedanför knät
Vad menar du med nedersta läget?

Det är jobbigt att köra marklyft och det SKA vara jobbigt. Det är en av dom jobbigaste övningarna du kan köra. Det är därför många av oss har en hat/kärlek till övningen.

Du gör ju naturligtvis precis som du vill och det blir säkert bra då med med kör du från strax under knäna så är det inte marklyft utan kronlyft.

Sen har jag också en sån där bok eller hade. Tror den har regnat sönder på balkongen. Det stod så mycket galna saker i den. Kör du marklyft så ska du naturligvis inte böja ryggen. Den SKA vara rak men du måste även böja benen. Dom kanske glömde den lilla detaljen. När du lyfter lyfter du både med ben och rygg.


Apropå vikterna så tycker jag att det kan vara en idé att veta även vad stängena väger. Inte bara för att det är kul att veta hur mycket man lyfter men för om/när man tränar någon annanstans så vet man vad man utgår ifrån.

Lycka till med träningen

machine gun
2006-12-02, 14:15
Detta är marklyft:
http://exrx.net/AnimatedEx/ErectorSpinae/BBDeadlift.gif

Stången ska lyftas från marken i varje rep, vänta 0,5-1 sek mellan repsen så att stången inte studsar i bottenläget. På engelska heter övningen dead lift eftersom man lyfter en "död" vikt. Sänk vikten snabbt, men kontrollerat, dvs håll inte emot för mkt på nedvägen. Att vända stången i luften kan vara mer riskfyllt ur skadesynpunkt eftersom bromsmomentet i samband med vändningen är påfrestande för kroppen. Vill du träna kronlyft är det bättre om du lyfter stången på en upphöjning. Ett tips är att tänka att man ska trycka fötterna genom golvet istället för att tänka att man ska lyfta någonting, då är det lättare att få rätt utförande tycker jag.

Marklyft ÄR jobbigt och det SKA vara jobbigt, men jag tycker att det är det som är själva grejen. Helt klart min favoritövning just nu :)

Semiramis
2006-12-02, 15:15
Jag håller med föregående talarinnor! Har du någon som kan kolla din teknik, det är guld värt, det är svårt att veta om man gör rätt och det går ju inte att se sig själv.

izza
2006-12-03, 11:44
Okej, jag tycker framförallt att mina knän kommer ivägen när jag ska böja ända nerifrån. Det någon utav er skrev om att börja lyftet från golvet och inte bromsa in lät ju bra. När jag lyfter lyfter jag av stången från en ställning så det kanske har varit mer kronlyft, ska kolla upp hur kronlyft såg ut, kommer inte ihåg.

Jag tycker det låter väldigt läskigt med att man ska släppa efter på nervägen, känns som skaderisken ökar....?

Cilia: Nedersta läget är så långt ner som jag tar stången, från raka armar och rak kropp, ungefär i midjehöjd, ner tills när stången är strax nedanför knät, då brukar jag vända. Vikterna på stängerna vet jag, förutom smithen. Frågade en instruktör igår och han hade inte koll på den, han skulle höra med en annan tjej.

Idag har jag ont i ryggen. Bar runt på en kompis lilla bebis, det var tydligen ingen bra kombination med att ha kört många set marklyft. Satt dessutom hela dagen i går i kassan så axeln är också ond på mig :(

En sista grej bara, jag får väl gå ner massa i vikt och öva upp den riktiga tekniken och se om det funkar. Svårt att köra med tom stång, men kanske kan ha 2,5 kg vikterna på iaf.

machine gun
2006-12-03, 11:56
Knäna slår man i emellanåt, det hör liksom till.

Egentligen finns det ingen negativ fas i marklyft, vilket gör övningen ganska unik på det sättet. Om du kollar på hur styrkelyftare gör så lyfter de bara upp stången för att sedan släppa den från toppläget. När man reppar så brukar man ju hålla emot lite på nervägen, för att hålla koll på stången. Det är nog större skaderisk att hålla emot för mkt och sänka stången riktigt långsamt eftersom det är större risk att råka krumma ryggen då skulle jag tro. Har du ingen instruktör på gymmet som kan visa dig utförande?

izza
2006-12-05, 17:08
Sådärja! Ett träningspass avverkat idag!

Ben & biceps stod på schemat

Utfallej smith!
varannat ben
20 kg: 12
25 kg: 12, 12

Knäböj
25 kg: 7
30 kg: 7, 7

Vadpress
30 kg: 10, 10, 10

Sittande hammercurl
8 kg: 6, 6
7 kg: 7

Konc. hantelcurl
6 kg: 6, 6, 6

Benpress
55 kg: 10
64 kg: 7, 7

Biceps, cable med rep
18 kg: 8
23 kg: 8
27 kg: 7

Seg som tusan nu...

izza
2006-12-06, 19:36
Nu har jag varit på spinning igen! Det känns lite lättare, men fortfarande jobbigt för axlar och rumpa! Ska prova att ha styret lite högre upp nästa gång. Kändes mest framsida lår idag, ska prova att ha sadeln lite längre bak också, men det kan ju bero på benpasset igår också, hehe.

Semiramis
2006-12-06, 19:59
Spinning är oslagbar konditionsträning :thumbup: Rumpan vänjer sig. Fast jag kör med både gelsadel och blöjbyxor :em: Axlarna blir mycket bättre när man vant sig att inte stödja på styret tycker jag, det tog sin tid för mig minst sagt men till slut satt det.

machine gun
2006-12-06, 20:35
Styret ska vara i jämnhöjd med sadeln eller lite lägre. Har man ryggproblem kan man dock ha högre styre. Håll bukstödet, kuta lite med ryggen ("tänk sköldpadda" brukar den ena instruktören säga ;)) och häng inte över styret, ha bara händerna lätt lutade mot det. Öm rumpa hör visst till, men det ger sig efter några ggr. Damn, jag borde gå på spinning snart, var ett tag sen sist tror jag allt :)

Milia
2006-12-08, 21:07
jag kikar in för första gången :) och nu blev jag sugen på spinning!!

izza
2006-12-10, 09:22
Milia: Kul att kunna inspirera! :)

machine_gun: Instruktören brukar säga det där med styret i samma höjd som styret och att de som har problem med rygg ska sitta högre. Sen var det en annan tjej som var med på spinningen sist som sa att hon tycker det är bättre med högre, så jag ska prova o se vad jag tycker.

Semiramis: Du, den där utrustningen låter inte alls fel!

izza
2006-12-12, 22:38
Nu har jag kommit fram till att ta det lilla lugna fram tills efter jul nånting. Jag tycker det är sååå kul att träna, men blir stressigt att hinna med, kan vara skönt att hinna vara hemma ibland också. Nu v50, 51, 52 och 1 så jobbar jag ca 25 timmar + skola och tenta 12 januari.

Har också kommit fram till att jag inte ska ha några målvikter. Blir bara stressad och kör dålig teknik. Tror det tar mycket bättre om jag kör strikt och helt i egen takt. Sen är det ju alltid kul och höja, men det blir bonus!

MEd andra ord blir det nog rätt lugnt här i journalen med träningsrapporteringar, men jag är dagligen inne och läser på kolo (det kan man inte leva utan ;)), så är det nåt vet ni var jag är! Haha.

izza
2006-12-24, 08:39
GOD JUL!!

eleni
2006-12-24, 09:01
God jul på dig med!

izza
2006-12-29, 11:45
Här är min CV. Kritik mottages tacksamt!

Jay-Z
2006-12-29, 12:07
Tycker det överlag såg bra ut. :thumbup:

Beroende på vilket jobb du söker kanske man skulle fundera på att byta plats på 'Anställningar' och 'Utbildningar'. Nu vet jag inte om det bryter mallen totalt för en stackars personalavdelning dock...

Sedan är det personliga brevet det viktiga, för det är ju där man gör sitt CV levande så att säga. Den svåra biten och den införsäljande biten.

Det känns lite språkligt ostrukturerat under 'Språk, Data och Övrigt' samt 'Intressen'.

izza
2006-12-29, 12:29
Tack för responsen Jay-Z! Har ändrat lite nu. Har egentligen gjort en pdf-fil av det också, men den ville inte bli uploadad här :)

Nu spammar jag min egen träningsjournal med helt andra grejer än träning. Men är man förkyld så är man, då blir det inte mycket träning! Hoppas återkomma nästa vecka med träningspass.

machine gun
2006-12-29, 13:17
Kan bara inflika en sak och det är att det heter "datorkunskap", inte "datakunskap". Data betyder fakta eller information. "Språk & data" borde således heta nåt i stil med "Språk & datorkunskap" eller "Språk & datorvana". Iofs tycker jag att språk respektive datorkunskap gärna kan ha en egen rubrik, men det är kanske mer av en smaksak. Däremot skulle jag helt klart ha en egen rubrik för "Körkort" och skapa en egen rubrik för "Övriga intressen".

Sen funderade jag över det där med "Civilstatus: Sambo, två katter". Katterna kanske ska lämnas utanför det formella dokumentet och istället tas upp i det personliga brevet?

Bara några synpunkter från min sida. Men som sagt är det ju det personliga brevet som är viktigast i ansökningshandlingarna och sen är det oftast den personliga kontakten som ger en jobbet. Att ringa och ställa frågor om tjänsten innan man skickar in sin ansökan är alltid bra, med lite tur har ens namn fastnat i bakhuvudet nånstans när de går igenom de 300 ansökningar de fått in. Att sedan ringa och höra om de fått ens ansökan kan också vara bra, för att visa att man är intresserad. Vad är det för jobb du söker?

Lycka till med jobbsökandet!

izza
2006-12-29, 13:36
Tack för dina synpunkter machine_gun!
Har ändrat lite tack vare dem med! Jag skriver nog datakunskap pga att jag tänker på själva burken när jag tänker på dator, och det är ju inte kunskap runt den jag menar, men har ändrat till datORkunskap i CVn nu. Thanks!

Katterna skrev jag nog med nån gång för skojs skull, har tagit bort dem med nu :) Har skrivit rubrik "Språkkunskaper & Datorkunskaper", gjort en egen för "Körkort" och en "Övriga intressen".

Jag tänkte söka jobb inom "bank" som sommarjobb eftersom det är någonting sånt jag utbildar mig till. Är lite trött på affär nu när man bara extrajobbar och endast får sitta i kassan hela tiden. Kan vara bra o testa på det man ev ska jobba med i framtiden, hehe.

edit: orka börja på personliga brevet, vet aldrig hur jag ska inleda

izza
2006-12-29, 14:31
Eftersom alla ni på kolo är mina idoler (;)) så lägger jag nu ut mitt personliga brev som jag lyckats knåpa ihop iaf!

Såga mig nu! Varför varför inte anställa mig? (titta inte på företagsadress eller obefintliga kontaktuppgifter och framtidsdatum ;))

izza
2007-01-02, 11:15
Äntligen lite träning! Årets första pass, och första passet på en månad!

Alla andra journaler har fått fina sammanfattningar av det gångna året och mål för detta nya kommande. Men jag håller mig nog till att bara skriva in mina pass. Kände att det blev så konstigt med styrkemål. Nu kör jag lite som jag tycker och ökar när jag känner att jag verkligen orkar, inte för att jag "måste".

Idag körde jag bara lite som jag tyckte enligt följande:

Marklyft
25 kg: blandade reps
Lite för att testa riktiga marklyft, men gick inget bra med så lätta viktplattor, får testa med 30kg nästa gång

Latsdrag
23 kg: 10
27 kg: 10
32 kg: 7

Militärpress med ez-stång
Stång: 10
Stång + 2,5 kg: 9, 7

Stångshrugs
20 kg: 10

Framåtlutad hantellyft
2 kg: 3*10

Drag till hakan, cable
23 kg: 10, 6
18 kg: 8


Lätta vikter, men skönt att komma iväg iaf! Jobbjulstress + förkylning har fördröjt träningen alldeles för länge!

machine gun
2007-01-02, 12:19
Skönt att äntligen få träna lite va? :)

Testa med 40 kg på marklyften nästa gång, så kommer stången upp lite mer från marken med. Det brukar vara lättare att få till tekniken då.

izza
2007-01-02, 12:54
Skönt att äntligen få träna lite va? :)

Testa med 40 kg på marklyften nästa gång, så kommer stången upp lite mer från marken med. Det brukar vara lättare att få till tekniken då.

Ja absolut! Har ju läst här på forumet ända sedan jag "slutade" träna så nu är man ju taggad! :)

Tror fortfarande "nedsläppet" är det läskiga för min del fortfarande. Men ska fortsätta studera lite marklyftsfilmer här på forumet så ska jag ge mig på det på riktigt sen!! hehe.

Patrik Svensson
2007-01-02, 14:17
Har du provat att träna med dragremmar? jag själv tappar mycket pga. mitt grepp, Något du borde testa om du inte ännu gjort det.

eleni
2007-01-02, 14:59
Har du provat att träna med dragremmar? jag själv tappar mycket pga. mitt grepp, Något du borde testa om du inte ännu gjort det.

Det är det absolut sämsta rådet du kan ge. Ge fan i dragremmar så länge som du bara kan izza. Greppet kommer, vänta och se :)

Patrik Svensson
2007-01-02, 15:04
Om man vill bli starkare i latsdragen är väl dragremmar grymmt! då hon ville bli starkare och klara sina mål. Om man dock vill träna sitt grepp är det inte bra att ha. men det var inte det jag hade i åtanke.

machine gun
2007-01-02, 15:46
Tror fortfarande "nedsläppet" är det läskiga för min del fortfarande. Men ska fortsätta studera lite marklyftsfilmer här på forumet så ska jag ge mig på det på riktigt sen!! hehe.

Har du ingen som kan visa dig?

Och jag säger som eleni, håll dig borta från dragremmarna!

izza
2007-01-02, 17:11
Oj vad mycket nya inlägg!

Greppet är inte problemet sen jag fick tipset om mixat grepp. Det är bara själva allting annat, haha. Nej då så illa är det inte. Idag var det ju som sagt viktskivorna som var för små för att det skulle kännas bra. Ska prova 30 kg eller 40kg nästa gång, så får vi se. Nedsläppet är jag nog mest rädd för för att jag inte vill väsnas, haha. Då kanske nån lägger märke till mig ;)

knazcandy
2007-01-02, 17:43
Hur går det för dig med ryggpassena? Utvecklas du något tycker du? Jag tycker som några andra av dina besökare att du ska hoppa dragremmarna, du vinner i längden på att köra på "naturlig" väg ;). Du kanske borde satsa lite på att öva upp styrkan i underarmarna och i greppet? Man får testa sig fram lite och se vad som ger bäst resultat. Själv har jag köpt mig en gripper för att orka hålla tyngre vikter, hoppas att det ska ge något. Lycka till, tjejen..

izza
2007-01-03, 11:13
Jippi! 40 kg marklyft! Tror jag fått in en teknik nu! Inga som helst problem med greppet än så länge! Skönt!

Knazcandy: Jodå, nog utvecklas jag i ryggövningarna, men nu över jul hann det gå en hel månad utan träning, men nu är jag taggad!!!!!!!!

Dagens pass: Rygg och mage

Tänkte egentligen börja med marklyft, men där bredvid marklyftet så stod det två och tjattrade och gjorde allt annat än att träna, så ville inte störa dem ;) haha
Hantelrodd
7,5 kg: 10, 10
10 kg: 10
väldigt skön övning tycker jag! trodde inte jag skulle orka 10 st med 10an, men det gjorde jag!!

Rodd
vet inte vad ni brukar kalla den, typ sittande rodd eller nåt?
23 kg: 10
27 kg: 10, 10
sista repen på sista setet var seeeeg

Marklyft
40 kg: gjorde "massa" ettor, typ 5-10 st nånting
när ni gör ett set med marklyft kör ni en reps och nästa direkt efter att ni "släppt" stången ner? blir ju jättejobbigt att göra typ 10 st då!!

Situps på boll
30, 25, 25

Benen på bollen, rullar benen från sida till sida
15 st åt varje håll

Igår kändes det som marklyft var hatövningen, men nu är jag på g igen! Idag kändes den mycket roligare!! Det känns som en månads uppehåll har gjort mig gott. Förut svek psyket mig i repsen, nu idag kunde jag liksom tvinga mig själv att göra fler reps än vad musklerna egentligen ville, kuuuuuuuul! :D

Kommer nog snart en sammanfattning av året också för nu jävlar! ;)

machine gun
2007-01-03, 11:39
Marklyft
40 kg: gjorde "massa" ettor, typ 5-10 st nånting
när ni gör ett set med marklyft kör ni en reps och nästa direkt efter att ni "släppt" stången ner? blir ju jättejobbigt att göra typ 10 st då!!

Bra jobbat! Ja, man kör ju nästa rep direkt, låter stången stanna till på backen bara. Klart det blir jobbigt, men det ska ju vara jobbigt. Helt klart den jobbigaste övningen enligt min erfarenhet, då den tar på hela kroppen. Näst därefter kommer knäböj. Jag tycker dock inte att mark lämpar sig så väl för högreps. 3-5 reps känns mer lagom än 10. Jag brukar köra 10 reps på låg vikt som uppvärmning, sen höja och köra 6 reps, höja igen och köra 5 reps och sen höja igen för att köra 3-5 reps i kanske 3 set eller nåt i den stilen. Detta för att vara ordentligt varm när vikterna börjar bli tyngre. Vill man pumpa ur lite till kan man ju sänka vikten och köra en 10:a på slutet också.

Och väsnas får man faktiskt göra när man kör mark, både genom att släppa ner stången så att vikterna skramlar och genom att stånka och frusta när man lyfter :D

izza
2007-01-03, 11:51
Bra jobbat! Ja, man kör ju nästa rep direkt, låter stången stanna till på backen bara. Klart det blir jobbigt, men det ska ju vara jobbigt. Helt klart den jobbigaste övningen enligt min erfarenhet, då den tar på hela kroppen. Näst därefter kommer knäböj. Jag tycker dock inte att mark lämpar sig så väl för högreps. 3-5 reps känns mer lagom än 10. Jag brukar köra 10 reps på låg vikt som uppvärmning, sen höja och köra 6 reps, höja igen och köra 5 reps och sen höja igen för att köra 3-5 reps i kanske 3 set eller nåt i den stilen. Detta för att vara ordentligt varm när vikterna börjar bli tyngre. Vill man pumpa ur lite till kan man ju sänka vikten och köra en 10:a på slutet också.

Thanks, känner mig nöjd! Tack för lite tips också! :)


Och väsnas får man faktiskt göra när man kör mark, både genom att släppa ner stången så att vikterna skramlar och genom att stånka och frusta när man lyfter :D

Haha

izza
2007-01-03, 11:53
Träningsåret 2006
Eller halvåret kanske man ska säga!

Juli
Började träna så sakteliga. Började med att springa i spåret några gånger. Men var segt och fick promenera ganska mycket. Sambon köpte ett viktpaket med stång och hantlar. Försökte köra så gott det gick här hemma i vardagsrummet.

Augusti
Tog mig runt 2,4 km i början på månaden, sprang hela 1,8 km i ett sträck utan att gå någonting, 17 minuter tog det. Några dagar senare sprang jag samma varv nästan helt utan att gå, bara i några uppförsbackar, det tog 15 min och 50 sek, dessutom blev det ett varv på 1,3 km efteråt.

14 augusti tog jag mig runt 5 km-spåret (minus första 200m som endast är en stor backe), 32 min 38 sek.
24 augusti, 4,8 km, 31 min och 27 sek

September
Smet in på universitetsgymmet när det var gratisveckor och fick träna lite på riktigt! Plus lite i det dåliga gymmet på jobbet.
25 september, första träningspasset på det gymmet jag fortfarande tränar på.

Resten av hösten
Inga superframsteg, självklart ökat en hel del i vikter och så. Men det bästa är nog att jag upptäckt utfall och knäböj och jag tyckte om det. Har i stort sett bara fria-vikters-övningar i mitt program. Löpningen blev det inte så mycket med under hösten. Däremot lite aerobics och spinning då och då.

December
Ingen träning alls på grund av mycket jobb och skola, dessutom en liten förkylning på det.

Slutsats
Jag har hittat glädjen i att träna och hoppas den håller i sig länge, länge!! :)

izza
2007-01-03, 13:51
Kommande träningsåret 2007

Förhoppningar
Att glädjen att träna håller i sig och att jag kan göra stadiga ökningar och skaffa mig synliga muskler

Satsningar
Bänkpress – Har varit en svag övning för min del. Inte prioriterat bröst överhuvudtaget. Men nu ska jag ta tag i det. Bänkpressen kommer jag nog lägga som en flexibel övning som utförs de gånger jag har pass med mig, är lite feg av mig, vill inte fastna under stången!!

Marklyft – Precis lärt mig hur den ska utföras på riktigt, så nu förväntar jag mig ökningar!

Knäböj – Våga lyfta på vikt, och få rutin på hur långt ner man ska gå.

Om allt går som det ska i övningarna ovan och jag övertalar någon att filma så kanske man så småningom kan våga sig på att vara med i kolo-serien ;)

Bygga/Deffa
Jag kommer börja året med någon slags deff av nåt slag. Fast jag föredrar att kalla det ”att jag har koll på vad jag stoppar i mig”. Jag kommer ha excel-bladet inställt på 2000 kcal (26% protein, 46% kolhydrater och 28% fett). Vissa dagar kanske det blir 1600-1800 kcal endast och vissa dagar kanske över 2000 kcal.

Anledningen till detta är att jag den senaste tiden känns som jag endast lagt på mig runt mage och rumpa, vill undersöka och se hur kroppen ser ut vid en ”neddeffning”. Om putmagen fortfarande är kvar så är det väl bara acceptera, men då vet jag, och så får jag förhoppningsvis en tjusig midja på köpet i alla fall :)

Det svåraste med deffen är kvällarna. Det är då jag helst av allt bara vill mula godis och chips. Men lyckas jag hålla en vecka eller två utan detta så hoppas jag att suget kommer försvinna och att jag vill unna mig nyttigt och fräscht tilltugg istället för flott.

Efter detta hoppas jag ha så pass kontroll över matintaget så att jag kan öka det, men på ett vettigt sätt och ägna mig helt åt att öka i muskler! De extra kalorierna som jag äter hoppas jag ska komma från endast hemlagat och hembakat lyx (alltså det som är förutom det extra som endast är vanlig mat), för att slippa onödigt onyttigt fett (typ transfetter och liknande).

Sammanfattning
Det viktigaste är att jag ska tycka det är kul att gå och träna och att jag trivs med min kropp! Mat, träning och humör hänger ihop just nu, bara jag får rutin på det så kommer det gå som smort! Wish me luck ;)

izza
2007-01-04, 08:39
Dagens morgonträning
Yoga hemma i vardagsrummet - 7 varv solhälsningen
+ 5 minuter avslappning



Kommentar: Skönt att röra sig lite på morgonen, även om det var segt och stelt de första varven. Ryggen och magen känns att de blev tränade igår!!!

machine gun
2007-01-04, 09:12
Dagens morgonträning
Yoga hemma i vardagsrummet - 7 varv solhälsningen
+ 5 minuter avslappning



Kommentar: Skönt att röra sig lite på morgonen, även om det var segt och stelt de första varven. Ryggen och magen känns att de blev tränade igår!!!

Det där har jag tänkt att jag ska göra på mornarna..lääänge, men.. *host* det har visst stannat i tankestadiet. Kan tänka mig att det är skönt dock.

izza
2007-01-05, 08:35
8 varv solhälsningen + avslappning till normal puls


För er som undrar så är det den här jag kör:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15856&a=236591

machine_gun: ja det är ju sånt här man kan gå och tänka på att man ska göra, men aldrig kommer till skott, vi får väl se hur länge min motivation håller sig. Känns ju som sagt bra att mjuka upp sig själv direkt på morgonen, även om det känns trögt först.

izza
2007-01-06, 09:31
7 varv solhälsningen

Knakade och brakade värre i kroppen idag. Vad anser man egentligen? Är det bra att "tvinga" i gång kroppen, eller behöver den sin hm... startbana?

machine gun
2007-01-06, 10:04
Har du gått på yoga tidigare? Jag gillar yoga och dte känns som att det är bra. Ofta prioriterar jag dock bort det för nåt mer konditionskrävande eller styrka. Måste lära mig att alla delar av träningen är lika viktig :)

izza
2007-01-07, 08:50
8 varv solhälsningen


Har du gått på yoga tidigare? Jag gillar yoga och dte känns som att det är bra. Ofta prioriterar jag dock bort det för nåt mer konditionskrävande eller styrka. Måste lära mig att alla delar av träningen är lika viktig :)

Nej jag har aldrig gått på ett yoga-pass. En gång för längesen var jag på nåt qui-gong (stavfel!). När man tränar är det svårt att prioritera lugna pass tycker jag, men de är nog lika bra de passen, speciellt för själen, eller nåt :)

Tänkte att jag kör solhälsningen nu som jag lärt mig och nån gång ska jag försöka lära mig lite mer rörelser och kunna köra lite längre pass härhemma.

izza
2007-01-07, 10:45
Ben och biceps 30 min

Knäböj
20 kg: 10
30 kg: 8, 5, 5
jag tycker det är svårt att ta i, har för mig att nån har skrivit nåt om höftböjare i samband med knäböj, nån som vet mer? första 10 repsen var riktigt djupa, sen tappar jag liksom styrkan känns det som

Utfallsgång med hantlar (och utan ;))
7,5 kg i varje hand: 7 (på varje ben)
Endast kroppsvikt: 10
7,5 kg: 7
skönt att köra utan vikt och bara testa lite teknik

Hantelcurl, stående
6 kg: 10 wtf vad lätt!! hihi, kul!
7 kg: 7 PB! Tror jag
6 kg: 7
kollade tillbaka i statistiken och har visst inte kört vanlig hantelcurl på nya gymmet, dumt, för det var ju kul!

Biceps, cable, rak stång
18 kg: 10
23 kg: 4½ oops, tungt!
18 kg: 10

Positivt
- Att jag kom i väg, tänkte skolka när jag låg där i sängen och var trött!
- Hantelcurl!

Negativt
- Trögt i knäböjen!

Som jag trodde var det tomt i fria-vikt-rummet, men det kom några på slutet. De körde också biceps. Synd att jag inte är lika stark som många andra tjejer här på kolo, då skulle jag "dwarfat" dem!! (första gången jag använder det uttrycket) De körde under 30 kg på stångcurlarna :)

Hihi, ha en bra dag alla! Själv ska jag iväg och jobba kl 13.

izza
2007-01-07, 11:11
VECKA 1 2007
Eftersom jag varit så duktig en hel vecka nu så vill jag kosta på mig en sammanställning, både av mat och träning!

MAT
Målet har varit följande (ungefär):
Totalt kcal-intag: 2000 kcal
Protein: 128 g
Fett: 63 g
Kolhydrater: 226 g

Verkligt utfall, i genomsnitt/dag:
Totalt kcal-intag: 1892 kcal
Protein: 85 g
Fett: 64 g
Kolhydrater: 238 g

TRÄNING
160 min inkl stretchning

- 3x30 min styrketräning
- 4x10 min yoga
- 2x15 min stretchning

KOMMENTAR
Jag tycker det ser bra ut. Bra jobbat med maten, tror inte jag lyckats hålla mig såhär länge som en vecka, planenligt förut! Träningen är bra, stolt över yoga-initiativet! Nästa vecka ska det satsas på cardio också!

izza
2007-01-08, 20:36
God dammit vilken träningsvärk jag har i benen idag!!! Går som jag, ja, ni vet vad :D Fast brorsan tyckte jag gick som en gammal kärring. Nåja, då vet jag ju att jag kämpade på bra igår iaf :)

Hade tänkt springa idag, men trodde inte det skulle vara så bra för mina ben. Promenerade iaf sammanlagt en timme till och från skolan!

Yogan vågade jag mig inte på idag, haha. Skriker ju högt bara jag ska böja mig! Hehe. Nåja, imorn blir det nya tag!

izza
2007-01-09, 12:55
Promenad: Sammanlagt 1 timme till och från skolan.

Planen är att komma iväg till gymmet en sväng också. Benen är fortfarande helt kaputt, så cardio får vänta. Blir nog axlar, triceps och lite bröst senare.

izza
2007-01-09, 15:57
Triceps, axlar och bröst

Pec-dec
9 kg: 10, 10, 10
lite pinsam vikt, trodde jag skulle vara åtminstona lika stark som i baksida axlar, men inte då! hehe

Baksida axlar (omvänd pecdec)
16 kg: 10, 10, 8

Militärpress, stående
ez-stången: 10
+2,5 kg: 10, 5
stång: 7

Liggande tricepsex.
7 kg: 10
6 kg: 10, 7

Drag till hakan
23 kg: 10, 10, 10

Bröstpress, maskin
10 kg: 10, 10, 10

Kommentar:
- Jobbigt att hela kroppen typ skakar när man försöker ta i. Det ser säkert ut som det är svintungt, men tycker inte att det är det :(
- Skönt att bara köra på och göra lite fler reps och köra lugnt och ordentligt!

Jag har kommit på att jag tycker det är jättestörigt när det känns som folk tittar på en i gymmet "sköt dig själv, skit i andra", typ. Men jag glor ju minst lika mycket på andra, men det är ju bara för att se hur de utför sina övningar och vilka övningar de gör, hehe. Dubbelmoral eller what? :D

machine gun
2007-01-09, 17:21
Nej jag har aldrig gått på ett yoga-pass. En gång för längesen var jag på nåt qui-gong (stavfel!). När man tränar är det svårt att prioritera lugna pass tycker jag, men de är nog lika bra de passen, speciellt för själen, eller nåt :)

Tänkte att jag kör solhälsningen nu som jag lärt mig och nån gång ska jag försöka lära mig lite mer rörelser och kunna köra lite längre pass härhemma.

Yoga är visserligen lugnt i bemärkelsen att man rör sig långsamt, men det kan faktiskt bli sjukt jobbigt emellanåt. Iaf om man kör en mer fysisk yoga som Vinyasa, Ashtanga eller Poweryoga (bygger på ashtanga). Testa att gå på ett pass!

izza
2007-01-10, 08:19
10 varv solhälsningen


Yoga är visserligen lugnt i bemärkelsen att man rör sig långsamt, men det kan faktiskt bli sjukt jobbigt emellanåt. Iaf om man kör en mer fysisk yoga som Vinyasa, Ashtanga eller Poweryoga (bygger på ashtanga). Testa att gå på ett pass!

Jag blir alldeles flåsig o lite trött i musklerna av bara min lilla vända som jag köra här hemma, så jag förstår att ett pass kan blir sjukt jobbigt! Hehe. De kör att pass yoga på mitt gym + två pass pilates tror jag. Men vet inte vilken typ av yoga det är.

izza
2007-01-10, 08:20
Nu är det klart! Jag ska läsa 40 poäng nu på vårterminen. Spännande! Är riktigt taggad att få det att funka!! :)

20poäng retorik
20poäng nationalekonomi b (blandade 5poängs kurser)

Cilia
2007-01-10, 08:22
hhmm vet inte det där om höftböjaren och knäböj men visst använder man den. Det känner jag av också men jag vet inte om det hämmar mig i styrkan?

Du får väl jobba med att sträcka den.


Yoga kan vara jättejobbigt och att du blir trött i musklerna är inte konstigt. Vore konstigt om du inte blev det tycker jag.

izza
2007-01-10, 08:38
hhmm vet inte det där om höftböjaren och knäböj men visst använder man den. Det känner jag av också men jag vet inte om det hämmar mig i styrkan?

Du får väl jobba med att sträcka den.


Yoga kan vara jättejobbigt och att du blir trött i musklerna är inte konstigt. Vore konstigt om du inte blev det tycker jag.

Jag har varit riktigt duktig på att stretcha nu efter juluppehållet!! *stolt*
Men jag hade ju redig träningsvärk efter knäböjen så jag behöver nog inte bekymra mig över styrkan, den kommer nog, bara jag som är svaaaaag, hehe.

Jag laddade hem en film som handlade om yoga, så om jag någon gång i framtiden får gott om tid ska jag se den och yoga samtidigt, hehe.

Fed up
2007-01-10, 09:11
Nu är det klart! Jag ska läsa 40 poäng nu på vårterminen. Spännande! Är riktigt taggad att få det att funka!! :)

20poäng retorik
20poäng nationalekonomi b (blandade 5poängs kurser)

Usch, jag har tenta i makroekonomi och ekonomisk historia nästa torsdag. Kan inte du göra den istället? Pleeeeease?! :D

Semiramis
2007-01-10, 09:21
Jag tycker Yoga är sjukt jobbigt fast bra. Men jag får liksom aldrig in det i mitt program.

izza
2007-01-10, 16:39
Usch, jag har tenta i makroekonomi och ekonomisk historia nästa torsdag. Kan inte du göra den istället? Pleeeeease?! :D

Jag har tenta i makroekonomi A på fredag så jag kan väl ta din i samma veva :) Hur djupt går ni? Håller ni på med mundell-fleming och as-ad o sånt oxå? Ska du bli ekonomilärare??

machine gun
2007-01-10, 16:44
Jag blir alldeles flåsig o lite trött i musklerna av bara min lilla vända som jag köra här hemma, så jag förstår att ett pass kan blir sjukt jobbigt! Hehe. De kör att pass yoga på mitt gym + två pass pilates tror jag. Men vet inte vilken typ av yoga det är.

Jaa, men efter avslappningen på slutet känner man sig verkligen som en ny människa. Hmm, jag borde börja prioritera yogan lite mer känner jag :)

Det är antagligen poweryoga, det är nog vanligast på gym.

Fed up
2007-01-10, 18:34
Jag har tenta i makroekonomi A på fredag så jag kan väl ta din i samma veva :) Hur djupt går ni? Håller ni på med mundell-fleming och as-ad o sånt oxå? Ska du bli ekonomilärare??

Ah, lajbans. Nej vi går inte så djupt, vi läser både makro- och mikroekonomi och ekonomisk historia på tio poäng. Vi snackar mest phillipskurvor, konjukturer, keynsianism, bnp, penningpolitik vs. finanspolitik och sånt lajbans. Jag ska bli samhällslärare, då ingår viss ekonomi.

Vad läser du egentligen? bara strökurser?

Varför är den aggregerade utbudskurvan vertikal egentligen? Jag hatar såna där diagram, jag fattar inte sånt. Jag tycker hela den ekonomiskpolitiska biten är rätt trevlig, men det där matematiska gör mig :Virro .

izza
2007-01-11, 08:09
Ah, lajbans. Nej vi går inte så djupt, vi läser både makro- och mikroekonomi och ekonomisk historia på tio poäng. Vi snackar mest phillipskurvor, konjukturer, keynsianism, bnp, penningpolitik vs. finanspolitik och sånt lajbans. Jag ska bli samhällslärare, då ingår viss ekonomi.

Vad läser du egentligen? bara strökurser?

Varför är den aggregerade utbudskurvan vertikal egentligen? Jag hatar såna där diagram, jag fattar inte sånt. Jag tycker hela den ekonomiskpolitiska biten är rätt trevlig, men det där matematiska gör mig :Virro .

Aha! Själv läser jag bara lösa kurser, men om jag läser tillräckligt mycket så får jag ju en ekonomi-examen. Tanken är att mitt huvudämne ska bli nationalekonomi, ev. lite statistik också. Läste företagsekonomi för ett tag sen.

Menar du den långsiktiga aggregerade utbudskurvan i Phillips eller? I sånt fall så brukar vi benämna den som jämviktsarbetslösheten. Den minsta arbetslösheten man kan ha utan att inflationen sticker iväg, även kallad NAIRU. Men det kanske inte är den du är ute efter? De vertikala kruvorna vi pratar om är iaf på lång sikt och då är utbudet "fast", eller vad man ska säga. Hör gärna av dig om det är nåt mer du undrar :D

izza
2007-01-11, 17:19
Yoga - 10 varv solhälsningen

Promenad - 1 timme sammanlagt, 2x30 min


Löpning - 5 km, 34 minuter, löpband, gym
Var ju tvungen att göra någon slags cardio förutom promenaderna den här veckan! Jobbar i helgen så tänkte det var bäst att passa på idag! Som vanligt är det mitt psyke som är tröttast! Hehe, inte kroppen! Men var väldigt slut när jag var klar även i kroppen! Försökte ta det i lite intervaller, ca 5min löpning, 1-2 min gång.

machine gun
2007-01-11, 17:30
Löpning - 5 km, 34 minuter, löpband, gym

Härligt! Vill minnas att du mest sprang kortare rundor på 2-3 km när du sprang i somras? 5 km är ju riktigt bra! :thumbup:

izza
2007-01-11, 18:14
Härligt! Vill minnas att du mest sprang kortare rundor på 2-3 km när du sprang i somras? 5 km är ju riktigt bra! :thumbup:

På slutet av sommaren blev det några 5km-varv. Men det är segt när man har avverkat första och andra km. Men bara man kommer över 2,5 så rullar det på :) Förutom att springintervallerna blir kortare och kortare och fler gångintervaller, hehe. Men men! Min erfarenhet från i somras säger mig att om man håller på så så ger det mycket i förbättringen!

machine gun
2007-01-11, 18:26
På slutet av sommaren blev det några 5km-varv. Men det är segt när man har avverkat första och andra km. Men bara man kommer över 2,5 så rullar det på :) Förutom att springintervallerna blir kortare och kortare och fler gångintervaller, hehe. Men men! Min erfarenhet från i somras säger mig att om man håller på så så ger det mycket i förbättringen!

Absolut! Det roligaste med konditionsträning är ju att det ger resultat så pass snabbt!

izza
2007-01-12, 09:44
12 varv solhälsningen


Idag blir det endast yogaträningen, och i helgen jobbar jag hela lördag och söndag.

Idag är det den stora tenta-dagen. Jag känner mig lugn, har inte ens drömt konstiga drömmar om händelsen. Det bådar gott, hoppas jag! Vi har ju böckerna med så stor ångest kan man väl knappast få när man är där.

izza
2007-01-14, 07:32
Sådärja, 12 varv med solhälsningen

Det var segt att jobba i helgen, iaf psykiskt, när jag väl var där igår gick det snabbt. Nu är det snart dags igen. Imorn börjar nya terminen, skoooj!!!

izza
2007-01-15, 08:40
12 varv solhälsningen

Skola och jobb idag, ingen annan träning

izza
2007-01-15, 08:50
VECKA 2 2007
Här kommer veckans sammanställning

MAT
Målet har varit följande (ungefär):
Totalt kcal-intag: 2000 kcal
Protein: 128 g
Fett: 63 g
Kolhydrater: 226 g

Verkligt utfall, i genomsnitt/dag:
Totalt kcal-intag: 1951 kcal
Protein: 82 g
Fett: 53 g
Kolhydrater: 284 g

TRÄNING
344 min inkl stretchning och promenader

- 1x30 min styrketräning
- 3x10 min yoga (måste nästan glömt att bokföra två pass yoga!?)
- 1x10 min stretchning
- 4x60 min promenad
- 1x34 min löpband

KOMMENTAR
Trodde fettintaget i genomsnitt den här veckan skulle ligga högre än förra veckan då jag har ätit chips och godis i helgen. Men istället låg det lägre, kolhydraterna låg högre den här veckan.

Mycket promenader, skönt med frisk luft! Tack vare skolan jag kommer ut, eftersom det är dit jag går. Lite förvånad över att jag bara tränade styrka 1 gång, men bra att jag kom iväg och sprang en gång i alla fall.

Kommande vecka:
Ser ut att vara fullt upp med nystart i skolan med två kurser. Men räknar med att komma iväg några gånger i alla fall, i helgen jobbar jag sent så om inte annat blir det nog två pass då!

edit: jag ångrar mig, vid en närmare titt på schemat borde jag komma iväg till gymmet ett antal gånger den här veckan!!

izza
2007-01-16, 07:36
Det bidde bara 7 varv idag

Sitter i valet och kvalet om jag ska gå eller inte till skolan idag. Man sparar lite tid på att gå och det är ruskigt väder ute. Men det är sååå skönt att få vara ute en stund på dagen!

izza
2007-01-17, 07:42
Det blev promenad till skolan! 2x30min!

izza
2007-01-17, 07:44
Yoga - 10 min, 12 varv


Promenad kommer det bli till skolan 2x30 min.

Skolan har ju som synes ovan börjat. Kommer nog bli tufft. Men det var ju det jag ville, att det verkligen skulle kännas som man har att göra! På retoriken ska vi hålla ett tal i veckan nu, med olika teman. :D *gah!* :em: :( :thumbup:

izza
2007-01-18, 07:15
Yoga - 10 min, 12 varv

Idag ska jag kastrera den andra katten, den första gjorde jag för ett år sen. Jag får ångest för den lilla stackaren. Hon kommer vara så rädd i buren och i bilen dit. Jag försöker intala mig att det blir bra när det är gjort, då slipper jag plåga i henne ppiller varje vecka.

Träning blir det nog ingen idag. Vill vara hemma så mycket som möjligt i eftermiddag när hon vaknar upp. Dessutom måste jag skriva i ordning min berättelse som jag ska läsa högt imorgon på retoriken.

izza
2007-01-20, 11:27
Yoga - 10 min, 12 varv

izza
2007-01-20, 11:32
Idag bar det äntligen iväg till gymmet. Har varit fullt upp i veckan, trots att schemat såg ut att erbjuda en hel del gymtid.

Hoppade över yogan idag eftersom jag skulle iväg och träna direkt efter frukost.

Idag var det RYGG OCH MAGE

Marklyft
30 kg: 5, 5, 5
40 kg: 2
50 kg: 1, 1 PB!!
tog visst i lite för mycket på sista ettan, kändes i magen!! tur att det inte var ryggen det blev konstigt i! det gick över rätt snabbt

Sittande rodd
18 kg: 10
23 kg: 10
27 kg: 10

Bredaste latsdraget
23 kg: 10
27 kg: 9, 7

Hantelrodd
10 kg: 8
7,5 kg: 10
10 kg: 10
gav mig den på att jag skulle göra 10 på 10an på sista, och det gick ju! men tungt!

Situps på bollen
35, 35

Ben på boll, rulla åt sidan
15 st åt varje håll

Bäckenlyft, boll
1 minut

Kommentar
Det var inte så illa att nå mitt mål endast 20 dagar senare än jag egentligen tänkt. Men 50 kg var lite för tungt för mig kände jag. Kan ju köra på 40 kg och sen finns det ju faktiskt så man kan köra på 45 kg också!

Skön pump efter marken i ryggen! Gillar den känslan! Kul med marklyft! Ryggen känns överlag väldigt genomkörd idag!

Klockan 13.30 börjar jag jobba. Ska jobba till 22.00. Kommer ha sååå många kunder (inte).

machine gun
2007-01-20, 17:49
Grattis till PB i mark! :thumbup:

Den övningen tar väldigt mkt på magen också, så det är inte fel att den känns i magen.

izza
2007-01-21, 07:47
Grattis till PB i mark! :thumbup:

Den övningen tar väldigt mkt på magen också, så det är inte fel att den känns i magen.

Thanks!!

Fast det kändes så konstigt i magen, liksom sög till i magmuskeln. Men idag känns ingenting alls så det var nog ingen fara! (men i ryggen är det träääningsväärk :))

Tjuckot
2007-01-21, 08:11
Nämen, en örebroare. Var tränar du någonstans?
Såg du läste nationalekonomi, jag har också försökt mig på det här, men det gick inte så bra direkt :Virro

izza
2007-01-21, 12:21
Nämen, en örebroare. Var tränar du någonstans?
Såg du läste nationalekonomi, jag har också försökt mig på det här, men det gick inte så bra direkt :Virro

Hej! Jag tränar på Nautilus i Brickebacken!
Hehe, nej nationalekonomin kändes verkligen trögt i början, men jag lade ner lite tid på det och läste i boken (lyssnade inte så mycket på han som föreläste, speciellt på mikron) då gick det galant! :)

Anlin
2007-01-24, 16:24
Jag instämmer i att gratulera till PB i marklyft! :)

izza
2007-01-26, 12:51
Insåg att jag glömt sammanställa vecka 3.

Maten har jag inte inte dokumenterat.

Träning
Totalt: 260 min

5 x 10 min yoga
3 x 60 min promenad
1 x 30 min styrketräning


Kommentar
Lite futtig vecka, men tack vare de "dagliga" promenaderna till skolan kommer jag ändå upp i ganska många minuter. Svårt att prioritera träning med två kurser + jobb. Men det blir nog bättre när man kommer in i det!

izza
2007-01-26, 12:52
Jag instämmer i att gratulera till PB i marklyft! :)

Thanks! :)

izza
2007-01-26, 12:59
Idag äntligen lite gym! :)

Ben & Biceps
Jag tycker det är svårt att få till benträning + marklyft + kondition. Mina ben känner sig väldigt slitna efter knäböj och då har jag svårt att pressa mig till att springa, även fast de kanske skulle orka, men det blir en ursäkt... Men idag körde jag bara lite baksida ben och en löppass istället för knäböj. Hur gör ni i ert upplägg?

Raka mark
20 kg: 10
30 kg: 10, 10

Hantelcurl
7 kg: 7
6 kg: 10
7 kg: 5

Scottcurl med ez-stång
stång+ 5 kg: 5, 5, 5
jag tycker hantelcurl är den absolut bästa övningen för biceps, det är den enda som jag känner riktig kontakt med själva biceps, scottcurlen tog mycket på underarmarna

Sedan blev det dag för löpbandet!! Min ork sitter verkligen i psyket! Därför måste jag ge mig själv delmål hela tiden och köra något slags intervaller, idag blev det enligt följande:
5 min löpning
1 min gång
4 min löpning
2 min gång
4 min löpning
2 min gång
4 min löpning
2 min gång
4 min löpning
2 min gång
Resten löpning
Målet var 5 km

Tiden blev 32 min 50 sek

Det går framåt i alla fall! Det jag kan förbättra är ju att inte gå hela 2 minuter, det räcker ju faktiskt med 1 minut, men sen när man står där är det så skönt att bara fortsätta gå :em:

izza
2007-01-26, 13:03
Dagens fundering:
En bra egenskap som jag har upptäckt hos mig själv under senaste halvåret när jag börjat träna och plugga är att jag faktiskt är rätt envis. Det trodde jag inte förrut.
Här har vi två exempel:

Exempel 1: När jag pluggade Nationalekonomin och mikroteori så kändes det helt omöjligt att förstå, men när jag lämnat böckerna fick jag ändå en slags drivkraft att försöka igen, igen och igen. Till slut gick det ju superbra! Endast 3 fel på tentan.

Exempel 2: Löpningen, när jag väl springer så är jag rätt oenvis och som sagt sitter min ork mycket i psyket och jag typ intalar mig att jag inte orkar. Men efter när jag ändå lyckats pressa mig den sträckan jag ville ta mig runt så kan jag sitta och fundera på hur jag ska göra nästa gång för att orka bättre. I början av sommaren orkade jag ju bara springa kortare sträckor, nu tar jag mig ju faktiskt runt 5 km!

Det är bra att komma till instikt att man har andra egenskaper än vad man tror. Förut har jag trott att jag gav upp väldigt lätt och struntade i saker som inte fungerade. Framsteg!!!!

Semiramis
2007-01-26, 13:31
Jag tycker också att löpningen är svår för psyket och när benen är trötta vilket de nästan alltid är, åtminstone litet, är det ändå jobbigare. Jag brukar visualisera hur jag springer hur lätt som helt, det hjälper litet annars är det nog bara envishet och att känna igen när det bara är hjärnan som viskar "jag orkar inte". Men visst är det tillfredsställande att upptäcka att man ändå kämpar, det som man har lätt för ger inte tillfredsställelse på samma sätt tycker jag.

izza
2007-01-28, 15:11
Yes! Gymmet idag med! Fasen vad kul att träna! Blev lite impad av mina triceps när jag körde liggande och såg i spegeln! (gäller att peppa sig själv!! :))

Idag var det axlar, triceps och bröst på schemat

Baksida axlar (omvänd pecdec)
16 kg: 10, 10, 8
riktigt strikta, har stått stilla på vikten länge, men det känns fortfarande jobbigt så det är väl bara att kämpa på!

Dips
Hjälpvikt 50 kg: 7
Hjälpvikt 46 kg: 6
hatar dips! gör dem väldigt sällan också

Stående militärpress
ez-stång: 10
+2,5 kg: 7, 10
sista 3 på sista setet gick på ren vilja, tog i för kung och fosterland!!

Drag till hakan
23 kg: 10
27 kg: 5
23 kg: 10
likadant här, stilla på vikten ett tag, men känns mycket bättre med högreps och ordentligt, känns att det är rätt muskel det tar på liksom

Liggande tricepsextension (eller vad det heter) med hantel
6 kg: 10
7 kg: 7
6 kg: 10
det var här jag låg och beundrade mina muskler ;)

Bröstpress maskin
10 kg: 10
12,5 kg: 5
10 kg: 7


Sen hade jag siktet inställt på ännu en tur på löpbandet. Tänkte att jag skulle köra ett kortare pass, men högre hastighet (12). Gick bra första 5 minuter, men lite svårt att hitta rytmen. Resten körde jag på gamla vanliga hastigheten (10,5).
2,5 km: 15 min 30 sek
5 min löpning
1 min gång
4 min löpning
1 min 30 sek gång
Resten löpning

Skönt att jag lyckades ta mig fram till 2,5 km. Tänkte först ge upp på 2 km, sen tänkte jag att jag skulle springa i 15 min, sen var det så kort kvar så då blev det sista biten också! Bra! :)

izza
2007-01-29, 15:49
Sammanställning v 4

Totalt antal minuter: 348 min

4 x 60 min promenad
33 min löpband
15 min löpband
20 + 40 min styrka


Bra vecka med två konditionspass. Jag hann också med två styrka vilket har varit lite trögt ett tag iom skola + jobb. Känns bra att kommit igång med inspirationen, känns kul att träna!!

izza
2007-01-30, 13:23
Dagens gympass:

Rygg & Mage

Brett latsdrag
23 kg: 10
27 kg: 10, 10
kul att se lite orkesökning, orkade inte göra 10 på 27 kg förra gången och nu gjorde jag det x2

Hantelrodd
12,5 kg: 10
10 kg: 10
tänkte nog göra ett set till efter marklyftet, men glömde bort!

Marklyft
30 kg: 7
40 kg: 2, 2
45 kg: 1, 1, 1
marklyftet känns stabilt och tryggare nu, men vill inte hetsa med vikterna iaf, är lite osäker på hur jag gör när jag tar i mer, men 45 kg känns lite lagom tungt :)

Situps på boll
3x40 st

Tänkte göra mina "ha ben på boll och rulla åt sidan" men var några andra på stretchingplatsen och jag känner mig så fånig när jag gör dem så jag hoppade över dem.

izza
2007-02-01, 14:52
Yoga 10 min - 12 varv solhälsningen


Ingen annan träning idag förutom promenad till och från skolan. Vi höll vårt första tal idag, ett informativt tal. Kändes riktigt bra och inte alltför nervöst. Skönt! 16.30 ska jag jobba, mindre skönt, hehe.

izza
2007-02-01, 23:58
Totalt tränade minuter: 1322 min (22 timmar)
Genomsnitt per dag (31 dagar): ca 42minuter

Stretching: 2x15min + 10min
Styrketräning: 5x30min + 20min
Yoga: 12x10 min
Löpband: 2x33min + 15min
Promenad: 14x60min

izza
2007-02-02, 07:27
Vid närmare eftertanke tycker jag mitt genomsnitt är bra. Jag överstiger ju en halvtimmes aktivitet varje dag iaf! Skulle vara kul att komma upp i en timme. Men kan inte sätta några såna mål då jag faktiskt måste prioritera skolan också! Den som lever får se hur det ser ut i februari! :)

izza
2007-02-02, 13:06
Ben & Biceps

Hantelcurl
6 kg: 10, 10
7 kg: 7
6 kg: 10
tycker hantelcurlen är den enda roliga och sköna bicepsövningen, den känns att den tar på riktigt liksom, nån som har nåt annat förslag på övning? scottcurl gillar jag inte, bara tungt och känns inte så mycket i mina biceps

Knäböj
utan "skyddmuff"!!
20 kg: 7
30 kg: 5
35 kg: 5, 4 PB!!
inte så mycket och skryta med, men det högsta jag kört på iaf! kändes mycket lättare idag, det tog liksom inte bara stopp som det brukar kunna göra


Sen hade jag siktet inställt på att springa 5 km. Men när jag sprungit 2km kom det in två andra(jag var typ ensam i cardiorummet och hade löpbandet längst in). Den ena ställde sig på bandet längst ut och den andra var tvungen att knöka sig in bredvid mig, sen var de akut tvungna att skrika (eftersom de stod så långt ifrån varann) när de skulle prata med varann. Dessutom på nåt finsk-klingande språk! *suck* Då försvann min motivation och jag fick verkligen kämpa mig till 2,5 km.

Men har känts lite konstigt typ i hjärtat, lite hårda slag, kanske är lite stressad och nu efteråt känner jag mig rätt slut så det kanske var lika bra att det inte blev längre!

Löpning 2,5 km
15 min 30 sek
5 min löpning
1 min gång
5 min löpning
1 min gång
Resten löpning

machine gun
2007-02-02, 14:57
Vid närmare eftertanke tycker jag mitt genomsnitt är bra. Jag överstiger ju en halvtimmes aktivitet varje dag iaf! Skulle vara kul att komma upp i en timme. Men kan inte sätta några såna mål då jag faktiskt måste prioritera skolan också! Den som lever får se hur det ser ut i februari! :)

Du läser på 200 % dessutom va? Då är det riktigt bra att hinna med så mkt träning. Jag kör "bara" 100 % och jag tränade 30 h i januari (+ promenader då, för det räknar jag inte). Egentligen borde jag alltså hunnit träna nästan dubbelt så mkt om jag jämför med dig ;)

Semiramis
2007-02-02, 15:28
Bra jobbat! Vanlig skivstångscurl tycker jag är skön för biceps. Bra att köra knäböjen utan skumgummiskyddet, jag håller på att vänja mig av med det och tycker man får mycket bättre balans och koll på stången av det.

izza
2007-02-02, 18:34
Du läser på 200 % dessutom va? Då är det riktigt bra att hinna med så mkt träning. Jag kör "bara" 100 % och jag tränade 30 h i januari (+ promenader då, för det räknar jag inte). Egentligen borde jag alltså hunnit träna nästan dubbelt så mkt om jag jämför med dig ;)

Ja, 200%. Men i mitt genomsnitt är ju promenaderna medräknade, de består ju av hela 14 timmar, hehe. Så då har du ju tränat mer än dubbelt ju! :)

izza
2007-02-02, 18:36
Bra jobbat! Vanlig skivstångscurl tycker jag är skön för biceps. Bra att köra knäböjen utan skumgummiskyddet, jag håller på att vänja mig av med det och tycker man får mycket bättre balans och koll på stången av det.

Får prova skivstångscurl, men då får jag ta ez-stången, för vi har bara 20kg-stänger annars. Konstigt nog kändes det mycket bättre utan skydd, det trodde jag inte!

izza
2007-02-04, 21:23
Jag har ont i min högra axel :( Uppåt och bakåt gör det ont att röra den. Det knakar, eller knastrar lite i den när jag rör den :( Typisk rörelse som gör ont är att ta på sig en trång jacka.

Hoppas verkligen det går över snart så man kan fortsätta träna! Vet inte vad jag kan träna imorgon som inte berör axeln. Vader, tråkiga rygg- och magövningar och lite löpning kanske...?

Vet inte varför jag har fått ont... det känns som det var längesen jag körde axelpasset. Kände av axeln lite grann i fredags när jag körde ben- och bicepspasset. Kanske är axelpasset iaf :(

izza
2007-02-05, 08:35
När jag läste i Cam's journal om såna däringa dips så kom jag på att jag försökte köra sådana på mitt axelpass. Det är säkert därför jag har ont i axeln. Ska nog aldrig mer köra såna bråkiga saker! Men vad gör väl det, finns ju 100 andra övningar att välja mellan! Har ju aldrig tyckt om dem, känns som de mosar axeln.

Förresten känns det LITE bättre idag.

izza
2007-02-07, 16:25
Nu har det gått fyra dagar helt utan träning, så idag på femte dagen var det dags igen! Var lite orolig för axeln, men det gick överraskande bra, vissa övningar gick sämre, fast då var det andra axeln som började krångla!!?? No more dips säger jag bara!!

Dagens pass: Axlar, triceps och bröst

Alla rotatorcuffövningar jag kan, gjorde jag som uppvärmning, tänkte vara riktigt ordentlig idag!

Stående militärpress
endast ez-stång, ville vara försiktig idag
3 x 10
kände inte av axeln alls, men var riktigt tungt ändå... svagis idag

Baksida axlar, mha hantlar
2 kg: 10, 10
3 kg: 7

Drag till hakan
23 kg: 9
här började andra axeln krångla!! sänkte vikten
18 kg: 3
fortsatta krångla, så då struntade jag i att försöka mer

Liggande triceps, hantel, dubbelfattning
6 kg: 10, 10, 10
ny skön favoritövning! sen gör det ju inte det hela sämre när man ser muskeln jobba i spegeln ;)

Hantelpress (bänkpress med hantlar)
5 kg: 10
6 kg: 10, 10
längesen jag körde övningen, men blev positivt överraskad i styrkan jag hade, borde vara PB för jag trodde inte 6 kg skulle kännas så här "lätt"!



Sen blev det löpbandet!
2,5 km 15 min 30 sek
7 min löpning
1 min gång
5 min löpning
1 min gång
Resten löpning
Kändes riktigt lätt i början, så jag sprang hela 7 min! Sen blev det trögare och mjölksyran, eller vad det är, på smalbenen och ner mot foten ville inte släppa. Tråkigt att det känns som jag sprang mycket mer än jag brukar, men ändå inte snabba på tiden. Men det är väl sista löpningen jag behöver öka i också. Ska försöka öka takten lite nästa gång! Men behöver ta en 5km snart också, borde bli nästa gång!


Ha en bra kväll alla! Själv ska jag nog på musicquiz på Harrys!

izza
2007-02-10, 10:54
Hata hata hata, min telefon är sämst. Filmade mina marklyft på gymmet, men nu vill telefonen inte ansluta till datorn. Men ska gå bort o prata med Telenor innan jobbet, har bytt laddningssladd för att det inte funka, kanske behöver byta USB-sladden också, sämst kvalité!!

Så länge får ni hålla till godo med siffrorna endast.

Dagens pass: Rygg & Mage

Marklyft
Endast stång: 10
40 kg: 5, 3
50 kg: 2
40 kg: 2

Hantelrodd
7,5 kg: 10
12,5 kg: 9
filmade de jag gjorde med 12,5 kg, såg så konstigt lätt ut, fast jag tar i!
15 kg: 5 PB!!

Brett Latsdrag
23 kg: 10
27 kg: 8
32 kg: 6
27 kg: 8
det var längesen det kändes så mycket i greppet som här idag!

Crunches på boll
3 x 50

Bra pass, tråkigt att jag inte kan ladda upp filmerna!!

izza
2007-02-11, 10:01
Nu har jag fått in filmerna i datorn!
Här kommer marklyft 40 kg
Såg att det var lite dumt med gul tröja mot bakgrunden, ryggen syns inte i alla lägen. Men synpunkter och kommentarer mottages tacksamt!
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DKdyxMv4KzQ"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/DKdyxMv4KzQ" type="application/x-shockwave-flash" width="600" height="350"></embed></object>

Sheogorath
2007-02-11, 10:05
Sheo fixar.

DKdyxMv4KzQ

izza
2007-02-11, 10:07
Sheo fixar.


Thaaaaaanks! Höll på och exprimenterade, men fick inte fram den sådär fint med bild som alla andra, sen rätt var det var var ju edit-tiden slut, hehe

Du får gärna förklara hur man gör, har en till på 50kg ;)

Sheogorath
2007-02-11, 10:09
Det såg helt OK ut, men några småsaker. Det första är att du har tyngdpunkten alldeles för långt fram. Luta dig bakåt genom hela lyftet: du ser nästan ut att hålla på att trilla framåt i någon av repetitionerna. :)

Det andra är att det ser ut som att du drar lite snett, men det är väldigt svårt att avgöra p.g.a. vinkeln. Sträva hela tiden efter att dra stången intill kroppen hela vägen upp, och lika hårt mot vänster och höger ben, så blir det rätt (om det ens var fel). :D Om du drar mot en spegel kan du ju också kika så att din höft inte pekar åt vänster eller höger.

Det tredje är att du kan dra stången lite längre så att du verkligen skjuter fram höften i slutläget.

:thumbup:

Edit: tryck på quote-knappen på min post med filmen så kan du se hur det ska se ut. Fasligt enkelt. Det är yt-taggar med youtube-koden helt-enkelt. :)

izza
2007-02-11, 10:12
Tack för kommentarerna sheo! Ska tänka på alltihopa tills nästa gång!!

Här kommer lyftet med 50 kg
9hADRG6hO8g

knazcandy
2007-02-11, 11:51
Tack för kommentarerna sheo! Ska tänka på alltihopa tills nästa gång!!

Här kommer lyftet med 50 kg
9hADRG6hO8g

Det är inte lätt det där med, marklyft. Det är lixom inte bara att slänga upp vikten, full fokusering på hållning, placering och tyngdpunkt, jämt drag osv.. Huvudsaken är ju att man blir medveten om det, så kan man öva och öva tills tekniken sitter. Jag håller själv på att övar, kanske skulle filma jag med..kan vara bra att se sig själv.

Keep up the good work, girl!

izza
2007-02-12, 09:16
Sammanställning
Vecka 6

Totalt antal aktivitetsminuter: 315 min
Genomsnitt/dag: 45 min

Fördelning:
4 x 60 min promenader
1 x 15 min löpband
2 x 30 min styrketräning

Som sagt, tack vare promenaderna kommer jag ju upp i relativt bra siffror, minutmässigt. Men det är ju inte så mycket när man tittar på fördelningen på annat. Men allt beror ju på vad man jämför med, för ett år sen gjorde jag inte ett dyfft, nu är det iaf 2 träningspass i veckan. Skulle vilja komma upp i tre, men alltsom oftast springer veckodagarna iväg! Hehe

Lycka till den här veckan! ;)

izza
2007-02-12, 09:18
Det är inte lätt det där med, marklyft. Det är lixom inte bara att slänga upp vikten, full fokusering på hållning, placering och tyngdpunkt, jämt drag osv.. Huvudsaken är ju att man blir medveten om det, så kan man öva och öva tills tekniken sitter. Jag håller själv på att övar, kanske skulle filma jag med..kan vara bra att se sig själv.

Keep up the good work, girl!

Nej, det blir mycket och tänka på, men bra om man vill förbättra sig! Jag tycker absolut du ska filma! Man ser ju saker man inte kan se i spegeln! :)

izza
2007-02-12, 15:08
Dagens gympass: Ben & Biceps

Knäböj
20 kg: 7 nånting
blev förvirrad av alla småttingar som sprang runt och skulle prova skridskor, gymmet ligger i anslutning till skolan så jag tror de har gymnastik i samma lokaler på nåt sätt
30 kg: 6
35 kg: 5, 5
tänkte prova 40 kg, men blev lite ofokuserad så jag tar det nästa gång, kändes inte riktigt lika bra utan skydd på stången idag, men höjning nästa gång hoppas jag på!

Hantelcurl
6 kg: 10
7 kg: 8, 8, 7

Sittande vadpress
20 kg: 10
30 kg: 10
40 kg: 10
det är nog högsta vikten jag kört på här, men orkar nog mycket mer, mest "rädsla" för den mastodonta träningsvärken jag brukar kunna få i vader som gör att jag är lite försiktig

Stångcurl
ez-stång: 10
löjligt lätt det kändes
+ 5 kg: 6, 7
desto tyngre! haha

Sen körde jag någon slags greppövning i brist på annat, höll 3 stycken 2,5kg-vikter i handen och alternerade lite mellan höger och vänster när det blev för tungt

Kommentar:
Kändes som ett lite likgiltigt pass nu efteråt. Lite tråkigt att träna ben tycker jag för jag får sån faslig träningsvärk av det mesta så jag vågar inte köra på samma sätt som i de andra muskelgrupperna. Men men! Det kommer väl det med! :)

izza
2007-02-12, 15:16
Glömde skriva att det var en tjej som körde bänkpress + fler övningar i viktrummet. Kul! Första tjejen som jag ser som inte bara kör i maskinrummet. Förutom nåt undantag nån gång som kört nån övning i "viktrummet".

:D

sissa
2007-02-12, 18:19
Kul med film!

Jag har precis börjat med marklyft (kört två ggr bara än så länge)

Du verkar köra på bra! Både med styrkan och konditionsträningen:)

izza
2007-02-12, 18:57
Kul med film!

Jag har precis börjat med marklyft (kört två ggr bara än så länge)

Du verkar köra på bra! Både med styrkan och konditionsträningen:)

Ja, jag är ju så illa tvungen! Du har kört mark två gånger och är redan på väg om mig så jag får ju ligga i!! haha.

sissa
2007-02-14, 13:53
ja, känn stressen. känn dig jagad :whipped:


:D

izza
2007-02-14, 15:13
sissa: haha, det är bra! Vilken tur att jag hade PB-"regn" på mitt pass idag då! ;)

Dagens pass: Axlar, triceps och bröst

Rotatorcuffuppvärmning

Baksida axlar, hantlar
3 kg: 8, 8, 8

Hantellyft åt sidan
3 kg: 8, 8
2 kg: 10
sänkte vikten på slutet, lite rädd om axlarna, körde den här istället för "drag till hakan", läste att det var samma muskel som tränades så!

Stående militärpress
ez-stång: 10
stång+2,5kg: 8, 8
jobbigt med övningar över huvudet!

Hantelpress, bröst, liggande
6 kg: 10
7 kg: 8 PB!
kändes ju riktigt lätt! häärligt
7,5 kg: 5 PB!!
var tvungen att prova med de stora hantlarna också, hihi, gick ju riktigt bra

Liggande triceps över huvudet, 1 hantel, dubbelfattning
7 kg: 10, 7, 7 PB!!


Bra pass! Bra tryck! ;)
Skönt att det händer nåt, har stått stilla ett tag på det mesta, men nu jäklarns :D

sissa
2007-02-14, 15:43
ditt pass påminner mig om att jag helt struntar i att köra baksida axlar separet..det är så tråkigt. men jag borde nog köra det ibland.

axelpressar är sjukt jobbigt. men kul. en hatkärlek:)

gött med pb!

izza
2007-02-15, 18:37
Det bidde gym idag med! Tänkte rensa hjärnan lite inför morgondagens tenta!

Dagens pass: Rygg & Mage
men mage hoppade jag visst över, oops ;)

Marklyft
40 kg: 6
45 kg: 4, 3
50 kg: 1, 1, 1
kändes lite trögt så vågade inte lasta på mer, PB får det bli en annan gång! :)

Brett latsdrag
27 kg: 10
32 kg: 8
36 kg: 4, 4
årets starkaste vikter i latsdrag, men i november var jag uppe på 6 reps på 36 kg, snart så blir det PB här med, hehe

Hantelrodd
12,5 kg: 10
15 kg: 5
12,5 kg: 8


Sen hoppade jag upp på löpbandet. Jag trodde jag skulle dö. Första 2 minutrarna var jättesköna, men det varade inte länge. Den som säger nu att det är skönt att springa skulle jag vilja slå nåt hårt i huvet på :smash: Nåja, jag ska väl upp på't igen snart antar jag, men just nu känns det lååångt dit, haha.

2,4 km 14 minuter
orkade verkligen inte springa 2,5 km...
5 min löpning
1 min gång
4 min löpning
1,5 min gång
2,5 min löpning
hade farten inställd på 11 idag, 0,5 snabbare än jag brukar, skulle ha blivit årsbästa om jag hade orkat hela vägen

izza
2007-02-15, 18:39
ditt pass påminner mig om att jag helt struntar i att köra baksida axlar separet..det är så tråkigt. men jag borde nog köra det ibland.

axelpressar är sjukt jobbigt. men kul. en hatkärlek:)

gött med pb!

omvänd pecdec är ju inte så fasligt jobbigt. Iofs är det en tråkig övning för jag har svårt att ta i ordentligt på den. Jag brukar köra på ganska låg vikt för att få bättre kontakt och strikt utförande, annars fuskar jag bara, hehe.

Axelpressar är kul för det känns ju verkligen i axlarna att man tränat dem!

machine gun
2007-02-15, 19:41
Kul med filmer! Hade jag haft nån träningspolare eller var garanterad ostördhet på gymmet skulle jag också filma mina lyft, hehe.

Jag tycker att rädsla för träningsvärk låter som en dålig ursäkt för att inte ta i ordentligt. Oftast får man bara sådär mördande träningsvärk efter långa uppehåll eller när man byter övningar. T.ex. förra vecka var jag stel som en pinne i tre dar efter mina marklyft eftersom jag inte hade markat på en månad innan dess. Igår markade jag på högre vikt än sist och har inte alls lika mkt träningsvärk idag.

Face pulls är en ganska rolig övning för baksida axlar tycker jag.

izza
2007-02-15, 19:52
Kul med filmer! Hade jag haft nån träningspolare eller var garanterad ostördhet på gymmet skulle jag också filma mina lyft, hehe.

Jag tycker att rädsla för träningsvärk låter som en dålig ursäkt för att inte ta i ordentligt. Oftast får man bara sådär mördande träningsvärk efter långa uppehåll eller när man byter övningar. T.ex. förra vecka var jag stel som en pinne i tre dar efter mina marklyft eftersom jag inte hade markat på en månad innan dess. Igår markade jag på högre vikt än sist och har inte alls lika mkt träningsvärk idag.

Face pulls är en ganska rolig övning för baksida axlar tycker jag.

Mitt gym är superbra! Jag var helt ostörd hela lördagspasset! Hihi

Rädsla för träningsvärk, jo, jag får ALLTID mördande träningsvärk efter mina benpass. Brukar knappt kunna röra mig. Men var överraskande smidig i vaderna efter senaste vadpressen! Det var skönt! :) Så nu blir det fullt mag nästa gång ;) Haha

Facepull har jag läst om i andra journaler men inte tänkt på att det är en övning för baksida axlar. Ska man ha cablen i ansiktshöjd och sen ett handtag med smalt grepp och dra mot ansiktet eller?
edit: ansiktshöjd kanske är lite högt, men nånstans där kanske, om du fattar hur jag beskrivit, hehe

machine gun
2007-02-15, 19:59
Facepull har jag läst om i andra journaler men inte tänkt på att det är en övning för baksida axlar. Ska man ha cablen i ansiktshöjd och sen ett handtag med smalt grepp och dra mot ansiktet eller?
edit: ansiktshöjd kanske är lite högt, men nånstans där kanske, om du fattar hur jag beskrivit, hehe

Ja, fast med rep. Tycker den känns mycket bättre än t.ex. framåtlutade hantellyft åt sidan eftersom man kan hantera mer vikt. Den går tydligen att köra med underhandsgrepp också, det diskuteras i nån tråd i träningsdelen.

http://www.ironworkout.com/face.jpg

izza
2007-02-16, 06:49
*gääääsp*
Nu ska jag snart promenera iväg och skriva tenta i Strategiska beslut (mikroekonomi), weehuu ;)

izza
2007-02-16, 06:49
Ja, fast med rep. Tycker den känns mycket bättre än t.ex. framåtlutade hantellyft åt sidan eftersom man kan hantera mer vikt. Den går tydligen att köra med underhandsgrepp också, det diskuteras i nån tråd i träningsdelen.


Tack för tipset och bilderna!

Leanandtall
2007-02-16, 23:38
Hoppas det gick bra för dig på tentan!

Kul med journal, jag stalkar dig så stalkar du mig. Ok? ;)

machine gun
2007-02-16, 23:40
Hoppas tentan gick bra! Själv skriver man tenta på tisdag och har knappt kommit igång med tentapluggandet :em:

izza
2007-02-17, 09:30
Hoppas det gick bra för dig på tentan!

Kul med journal, jag stalkar dig så stalkar du mig. Ok? ;)

Det låter bra! Kan vi stödja varann! :D Krya på dig nu i helgen!

Hoppas tentan gick bra! Själv skriver man tenta på tisdag och har knappt kommit igång med tentapluggandet :em:

Tentan gick väl bra, girig som man är vill man ju alltid ha högsta betyg, men får nöja mig vid ett G. Blev lite förvånad över poängantalet, max var 14p och G var 7p. Trodde max typ skulle vara det dubbla. Är typ säker på 3 av frågorna= 6p, så G förväntar jag mig (minst 1 p måste man ju ha skrapat ihop nån annanstans!)

Tentaplugg kan vara segt att komma igång med, speciellt om man känner att man hängt med relativt bra på lektionerna, då vet man inte var man ska börja! Vad har ni tenta i? Lycka till!

- - - - -

Funderar på om jag ska träna idag eller inte. Kanske är lika bra, annars kommer jag bli uttråkad i väntan på att få åka iväg till sambons föräldrar och titta på melodifestivalen till kvällen! Tränar jag idag, innebär det vilodag imorn och träning på måndag, vilket är bra, för på tisdag har jag skola + jobb. *tänker högt* Ha en bra helg alla om jag inte tittar in något mer!

izza
2007-02-17, 11:57
Såklart blev det ett gympass! Gött! Snart är jag lika stark som alla andra på forumet ;)

Dagens pass: Ben och biceps

Hantelcurl
6 kg: 10
7 kg: 8
7,5 kg: 3 PB!
lite töntigt med bara tre, men gick verkligen inte mer, att det är sån skillnad på ett halvt kilo!?

Knäböj
30 kg: 7
lätt! :)
40 kg: 5 PB!!
50 kg: 3 Lite fusk-PB!
var bara tvungen att prova lite tyngre, de blev inte så djupa, men nu har jag ju provat att ha så mycket vikt på axlarna och det funkade jättebra! kuuuul

Stångcurl
var ju tvungen att se om jag orkar, vi har ju bara tunga raka stänger
20 kg: 3
gick ju nästan bra ju! den tredje fick jag dock gunga upp

Sittande vadpress
40 kg: 10
50 kg: 10 PB!
60 kg: 10 PB!

Kommentar:
Märks verkligen skillnad när man tränar regelbundet i en månad (oj! det är ju snart 2 månader!) med 2-3 pass i veckan, man känner att man ökar utan att det blir supertungt. Braaaa. Hoppas resten fortsätter lika bra som det gjort hittills i år!

Eddie Vedder
2007-02-17, 12:06
Såklart blev det ett gympass! Gött! Snart är jag lika stark som alla andra på forumet ;)

Dagens pass: Ben och biceps

Hantelcurl
6 kg: 10
7 kg: 8
7,5 kg: 3 PB!
lite töntigt med bara tre, men gick verkligen inte mer, att det är sån skillnad på ett halvt kilo!?

Knäböj
30 kg: 7
lätt! :)
40 kg: 5 PB!!
50 kg: 3 Lite fusk-PB!
var bara tvungen att prova lite tyngre, de blev inte så djupa, men nu har jag ju provat att ha så mycket vikt på axlarna och det funkade jättebra! kuuuul

Stångcurl
var ju tvungen att se om jag orkar, vi har ju bara tunga raka stänger
20 kg: 3
gick ju nästan bra ju! den tredje fick jag dock gunga upp

Sittande vadpress
40 kg: 10
50 kg: 10 PB!
60 kg: 10 PB!

Kommentar:
Märks verkligen skillnad när man tränar regelbundet i en månad (oj! det är ju snart 2 månader!) med 2-3 pass i veckan, man känner att man ökar utan att det blir supertungt. Braaaa. Hoppas resten fortsätter lika bra som det gjort hittills i år!

Ahaaa, nu vet jag vem du är. Vi tränade ihop alldeles för en liten stund sen uppenbarligen;).

Ser ut å gå bra för dej oxå:thumbup:

machine gun
2007-02-17, 15:44
Tentaplugg kan vara segt att komma igång med, speciellt om man känner att man hängt med relativt bra på lektionerna, då vet man inte var man ska börja! Vad har ni tenta i? Lycka till!

Barndietetik, dvs kostbehandling för barn med diverse åkommor. Jo, jag känner att jag kan det ganska bra och då är det av nån anledning ännu svårare att ta tag i pluggandet. Men det går säkert bra, har på känn att tentan kommer vara ganska logisk.

Fint pass du drog av där!

SNOTCROW
2007-02-19, 11:49
Sådär, nu har jag läst igenom din journal också (skummat en del, men ändå!).
Får jag också vara med i er klubb? :D Visserligen väger jag snäppet mer, och håller på med nybörjarhelkroppspass...
Jag tränar iaf på ÖUIF, pluggar också där. Jag läser till hälsoutvecklare med tjuckot, och läste med Eddie Vedder förra terminen.

Lycka till vill jag säga, i alla fall!

Fed up
2007-02-19, 11:53
Hoppas tentan gick bra! Själv skriver man tenta på tisdag och har knappt kommit igång med tentapluggandet :em:

Jag har hemtenta som lämnas in på fredag, gud vad vi har tentor hela tiden! Jag har ju ett nytt distraktionsmoment här hemma nu, ska försöka komma igång och skriva imorgon....staters suveränitet...globalisering...yada yada...

Fed up
2007-02-19, 11:55
Ja, fast med rep. Tycker den känns mycket bättre än t.ex. framåtlutade hantellyft åt sidan eftersom man kan hantera mer vikt. Den går tydligen att köra med underhandsgrepp också, det diskuteras i nån tråd i träningsdelen.

http://www.ironworkout.com/face.jpg

Det där är förövrigt min favvoövning för baksida axlar, men jag brukar nog hålla tvärt om med händerna...tror jag...brukar ha svårt att bestämma mig vilket som känns bäst.

izza
2007-02-19, 18:04
Ahaaa, nu vet jag vem du är. Vi tränade ihop alldeles för en liten stund sen uppenbarligen;).

Ser ut å gå bra för dej oxå:thumbup:

Aha, där ser man. Har nog sett några bilder här på forumet så jag har koll på vem du är också. Men är inte så social när jag tränar, hehe.

Sådär, nu har jag läst igenom din journal också (skummat en del, men ändå!).
Får jag också vara med i er klubb? :D Visserligen väger jag snäppet mer, och håller på med nybörjarhelkroppspass...
Jag tränar iaf på ÖUIF, pluggar också där. Jag läser till hälsoutvecklare med tjuckot, och läste med Eddie Vedder förra terminen.

Lycka till vill jag säga, i alla fall!

Vad kul med en tjej som bor här i Örebro och medlem på kolo! Nu har jag läst igenom din journal också! Hade missat den helt!

Det där är förövrigt min favvoövning för baksida axlar, men jag brukar nog hålla tvärt om med händerna...tror jag...brukar ha svårt att bestämma mig vilket som känns bäst.

Jag får helt klart prova den övningen nästa gång!

izza
2007-02-19, 18:14
Sådär, nu har jag läst igenom din journal också (skummat en del, men ändå!).
Får jag också vara med i er klubb? :D Visserligen väger jag snäppet mer, och håller på med nybörjarhelkroppspass...
Jag tränar iaf på ÖUIF, pluggar också där. Jag läser till hälsoutvecklare med tjuckot, och läste med Eddie Vedder förra terminen.

Lycka till vill jag säga, i alla fall!

Glömde skriva att du såklart får vara med i klubben ;)
Men då måste du snart börja köra lite roliga övningar med fria vikter snart också! Hehe

sissa
2007-02-19, 18:57
härligt med böjen!

Var evigheter sen jag körde på 50..*grr27*

Eddie Vedder
2007-02-19, 18:58
Aha, där ser man. Har nog sett några bilder här på forumet så jag har koll på vem du är också. Men är inte så social när jag tränar, hehe.

Jasså där ser man, måste va bilderna från när vi tränade på Universitetet då för annars har nån smygfotat mej hehe;)

Nä jag e oxå extremt osocial, jag stönar å väsnas å tar i som en tok så jag framstår väl bara som en idiot antar jag*whistle*.
Men nästa gång jag ser dej ska jag säga hej iaf nu när jag vet vem du är.

ta gärna en titt i min journal oxå, ska börja följa din iaf:)

izza
2007-02-20, 08:46
Har helt glömt min sammanställning! Ska snart till skolan, får svara på inläggen senare!

SAMMANSTÄLLNING VECKA 7

Totalt antal minuter: 285 min
Genomsnitt/dag: 41 min

Fördelning:
3 x 60 min promenad
3 x 30 min styrketräning
1 x 15 min löpband

Kommentar: Äntligen har jag fått till 3 styrkepass på en vecka! Brukar alltid bli precis att jag inte hinner med och kör "3e" på typ måndagen, hehe. Styrkan har verkligen gått framåt denna vecka med ökningar. Får se hur det bli den här veckan, lite konstig i halsen, sambon hemma och är sjuk... *håller tummarna*

SNOTCROW
2007-02-20, 11:02
Glömde skriva att du såklart får vara med i klubben ;)
Men då måste du snart börja köra lite roliga övningar med fria vikter snart också! Hehe

Tack som fan!

Fria vikter kommer när jag varit duktig i ett par månader och lärt musklerna vad de ska göra, och vant in muskelfästen och ledband och sånt. Det ska bli mkt spännande!

machine gun
2007-02-20, 13:56
Tack som fan!

Fria vikter kommer när jag varit duktig i ett par månader och lärt musklerna vad de ska göra, och vant in muskelfästen och ledband och sånt. Det ska bli mkt spännande!

Man kan börja med fria vikter på en gång. Det är bättre att vänja muskelfästen mm vid rätt rörelser och belastning redan från början. Börja på lätta vikter och få in tekniken bara så är det inga problem.

SNOTCROW
2007-02-20, 15:38
Man kan börja med fria vikter på en gång. Det är bättre att vänja muskelfästen mm vid rätt rörelser och belastning redan från början. Börja på lätta vikter och få in tekniken bara så är det inga problem.

Jag vet att man kan göra så, men jag har valt att göra mitt nybörjarpass till stor del i maskiner, där inget kan 'gå fel', och för att lära mig hitta muskelkontakten, dvs hitta tekniken.
Jag är ingen total gröngöling på området, men efter att ha pluggat en del styrketräning i skolan är jag ännu mer rädd om mina ligament och muskelfästen osv. Det tar ju mycket längre tid för dem att vänja sig vid belastning än musklerna själva.
Upplägget är att köra mitt helkroppspass i ett par månader, och sen splitta, byta ut övningar mot mer fria vikter, byta ut mot övningar som aktiverar fler muskelgrupper, öka vikterna osv. Självklart ska jag öva in dem också på trivsamma vikter först. Tack för tips i alla fall!
Det här får ta lång tid! :)

Eddie Vedder
2007-02-20, 15:49
Jag vet att man kan göra så, men jag har valt att göra mitt nybörjarpass till stor del i maskiner, där inget kan 'gå fel', och för att lära mig hitta muskelkontakten, dvs hitta tekniken.
Jag är ingen total gröngöling på området, men efter att ha pluggat en del styrketräning i skolan är jag ännu mer rädd om mina ligament och muskelfästen osv. Det tar ju mycket längre tid för dem att vänja sig vid belastning än musklerna själva.
Upplägget är att köra mitt helkroppspass i ett par månader, och sen splitta, byta ut övningar mot mer fria vikter, byta ut mot övningar som aktiverar fler muskelgrupper, öka vikterna osv. Självklart ska jag öva in dem också på trivsamma vikter först. Tack för tips i alla fall!
Det här får ta lång tid! :)

Men att du enbart kör maskiner är väl en sanning med modifikation va? Kör du inte typ latsdrag å militärpress å hantellyft åt sidan å såna saker?

Felet me maskiner e ju annars att dom är alldeles för anatomiskt korrekta så man inte får den naturliga bålstabiliteteten när du sitter med ryggstöd å har en s.a.s. "färdig" rörelsebana så maskinen nästan gör jobbet åt en ibland. Genom fira vikter tränas balansen å stabiliteten i hela kroppen även om man bara kör stående bicepscurl exempelvis. Då tvingas man till att spänna magen å hålla ryggen rak, även om vikterna blir lägre.

Maskiner e som penicillin, dom gör susen i början och ger snabbt resultat men i slutändan har det bara försämrat kroppens egen förmåga att förstärka sej (hmm, de va nog ett konstigt exempel*whistle* ).

PS: Förlåt Izza för att vi snor din journal för att diskutera med varann.:smash:

knazcandy
2007-02-21, 12:42
Har helt glömt min sammanställning! Ska snart till skolan, får svara på inläggen senare!

SAMMANSTÄLLNING VECKA 7

Totalt antal minuter: 285 min
Genomsnitt/dag: 41 min

Fördelning:
3 x 60 min promenad
3 x 30 min styrketräning
1 x 15 min löpband

Kommentar: Äntligen har jag fått till 3 styrkepass på en vecka! Brukar alltid bli precis att jag inte hinner med och kör "3e" på typ måndagen, hehe. Styrkan har verkligen gått framåt denna vecka med ökningar. Får se hur det bli den här veckan, lite konstig i halsen, sambon hemma och är sjuk... *håller tummarna*

Tycker att du får till det bra med din träning under veckorna. Ibland hinner man helt enkelt inte, så är det ju bara. Jag brukar ibland om jag är ledig, köra dubbla pass en dag. Tex styrka på förmiddagen och cardio på kvällen, för att hinna det jag vill ha med under en vecka. Man får helt enkelt anpassa det efter livet..
Jag håller mina tummar att inte du också åker på någon elak bacill. Vad är det för otäckheter som härjar i kalla norden??

SNOTCROW
2007-02-21, 14:18
Men att du enbart kör maskiner är väl en sanning med modifikation va? Kör du inte typ latsdrag å militärpress å hantellyft åt sidan å såna saker?

Felet me maskiner e ju annars att dom är alldeles för anatomiskt korrekta så man inte får den naturliga bålstabiliteteten när du sitter med ryggstöd å har en s.a.s. "färdig" rörelsebana så maskinen nästan gör jobbet åt en ibland. Genom fira vikter tränas balansen å stabiliteten i hela kroppen även om man bara kör stående bicepscurl exempelvis. Då tvingas man till att spänna magen å hålla ryggen rak, även om vikterna blir lägre.

Maskiner e som penicillin, dom gör susen i början och ger snabbt resultat men i slutändan har det bara försämrat kroppens egen förmåga att förstärka sej (hmm, de va nog ett konstigt exempel*whistle* ).

PS: Förlåt Izza för att vi snor din journal för att diskutera med varann.:smash:


Du har helt rätt, Nicklas! Långt ifrån enbart maskiner! Bara att kolla de få sorgliga pass jag skrivit in i min journal... En del cable-övningar, mkt hantlar, bänkpress...
Och jag vet verkligen vad fria vikter gör för stabiliserande muskler och hela kroppen. Jag har pluggat detta, remember? :) (Men jag vill påpeka att man får spänna bålen för att hålla kroppen rak i alla övningar, även i maskiner...)

Eddie Vedder
2007-02-21, 15:54
Du har helt rätt, Nicklas! Långt ifrån enbart maskiner! Bara att kolla de få sorgliga pass jag skrivit in i min journal... En del cable-övningar, mkt hantlar, bänkpress...
Och jag vet verkligen vad fria vikter gör för stabiliserande muskler och hela kroppen. Jag har pluggat detta, remember? :) (Men jag vill påpeka att man får spänna bålen för att hålla kroppen rak i alla övningar, även i maskiner...)

Haha, jo jag vet att du vet. De va inte menat som nån "behavioristisk uppläxning" från min sida haha:D Det va mest såsom det kan tänkas i allmänhet hos folk om fria vikter/maskiner. Att det ena lixom e överkurs för idrottsmän å nästintill livsfarligt samtidigt som maskiner är det man ska träna om man inte tillhör den kategorin människor.

Å dina pass e inte sorgliga, jag e impad av dom faktiskt:thumbup:

izza
2007-02-21, 16:21
Oj! Här diskuteras det friskus i min frånvaro! Skoj :) Själv ska jag ta det lite lugnt med tränandet den här veckan bara för att låta kroppen vila, risken är stor att jag åker på nåt eftersom sambon fortfarande är hemma och sjuker.

Annars går jag runt i ett stort lyckorus. Har fått ett sommarjobb på Forex bank + att jag har haft ett samtal med chefen på mitt nuvarande jobb, vilket lät väldigt lovande inför framtiden. Weeeeee. Spännande som tusan!!

izza
2007-02-21, 16:24
Tycker att du får till det bra med din träning under veckorna. Ibland hinner man helt enkelt inte, så är det ju bara. Jag brukar ibland om jag är ledig, köra dubbla pass en dag. Tex styrka på förmiddagen och cardio på kvällen, för att hinna det jag vill ha med under en vecka. Man får helt enkelt anpassa det efter livet..
Jag håller mina tummar att inte du också åker på någon elak bacill. Vad är det för otäckheter som härjar i kalla norden??

Ja, jag är helt nöjd själv också! Blir ju en hel del tack vare de sköna promenaderna till skolan! Men allting är relativt och vem man jämför med, såg några andra veckosammanställningar med maaassor med fler minuter, hehe. Att köra två pass på en dag har jag tänkt på, men inte utövat i praktiken.

Tack för att du håller bassilluskerna borta från mig mha dina tummar ;)

SNOTCROW
2007-02-21, 18:29
Haha, jo jag vet att du vet. De va inte menat som nån "behavioristisk uppläxning" från min sida haha:D Det va mest såsom det kan tänkas i allmänhet hos folk om fria vikter/maskiner. Att det ena lixom e överkurs för idrottsmän å nästintill livsfarligt samtidigt som maskiner är det man ska träna om man inte tillhör den kategorin människor.

Å dina pass e inte sorgliga, jag e impad av dom faktiskt:thumbup:

Hihi, behavioristisk... ;)

Impad, you say? Ja, men tack då.. :em:

SNOTCROW
2007-02-21, 18:30
Oj! Här diskuteras det friskus i min frånvaro! Skoj :) Själv ska jag ta det lite lugnt med tränandet den här veckan bara för att låta kroppen vila, risken är stor att jag åker på nåt eftersom sambon fortfarande är hemma och sjuker.

Annars går jag runt i ett stort lyckorus. Har fått ett sommarjobb på Forex bank + att jag har haft ett samtal med chefen på mitt nuvarande jobb, vilket lät väldigt lovande inför framtiden. Weeeeee. Spännande som tusan!!

Bra att ta det lugnt! Man vet inte vad man kan gå omkring med i kroppen utan att ha blivit sjuk än... Akta kroppen! I know for a fact att det finns influensa i stan.

izza
2007-02-22, 07:35
Bra att ta det lugnt! Man vet inte vad man kan gå omkring med i kroppen utan att ha blivit sjuk än... Akta kroppen! I know for a fact att det finns influensa i stan.

Ja usch ja (usch till influensan alltså), sambon börjar bli frisk nu, vilket resulterar i att han sover hårt och snarkar högt pga fortfarande nästäppa. Själv sitter jag här och känner att det är nåt på gång uppe i huvet :( Men ska promenera till skolan för att få lite frisk luft och så hoppas jag att det blir en god fika i eftermiddag! Ha en bra dag alla!


Nu nös jag "tio" gånger också, faan

SNOTCROW
2007-02-22, 22:23
Nu nös jag "tio" gånger också, faan

Tio? Det är många det. Säker på att du inte bara behöver dammsuga? ;)

izza
2007-02-27, 08:00
Sammanställning
VECKA 7

Vilovecka, inte så mycket att säga

2 x 60 min promenad

Kommande vecka:
Vet fortfarande inte om jag kommer bli sjuk eller inte. På morgonen är jag relativt pigg, men på kvällarna är jag helt matt och känner mig febrig, men ingen feber. Om ingen förändring sker ska jag nog provträna lite igen snart.

izza
2007-03-04, 14:53
Pepp......pepp.....
Försöker få mig att gå till gymmet. Var förbaskat seg idag.... Ska byta om nu iaf

izza
2007-03-04, 16:31
Sådärja! Lite segt, men nånstans måste man ju börja efter typ 2 veckors uppehåll! :)

Dagens pass: Triceps, axlar och bröst

Hantellyft åt sidan
2 kg: 10, 10
3 kg: 7

Face pulls
18 kg: 10
23 kg: 10
27 kg: 10
premiär! Kändes bra!!

Stående militärpress
ez stång: 10
+ 2,5 kg: 9, 7

Liggande hantelpress (bröst)
7 kg: 9, 8
7,5 kg: 2
haha, vad tungt det var, sist orkade jag göra 5, men man måste väl inse att man tappar lite på inaktivitet ;)

Tricepsextension, liggande
7 kg: 10, 8
6 kg:10
först kändes det jättelätt sen blev det supertungt, kanske var energin som började ta slut också, inte bara musklerna :)


På torsdag ska det vara tjejkväll på gymmet!! Med massa grejer, föreläsning, makeuprådgivning, hudanalys, arombastu, erotiska leksaker, massage. Lät ju jätteskoj ju! :) Blev lite orolig att jag jobbade, men det gjorde jag inte!!

Eddie Vedder
2007-03-04, 19:12
På torsdag ska det vara tjejkväll på gymmet!! Med massa grejer, föreläsning, makeuprådgivning, hudanalys, arombastu, erotiska leksaker, massage. Lät ju jätteskoj ju! :) Blev lite orolig att jag jobbade, men det gjorde jag inte!!

Vafan e detta!? Då får man hålla sej undan torsdagkväll då:D


Bra pass för övrigt, få pass e så underbara som när man kommer tebax efter att man varit borta från träningen ett tag.:thumbup:

izza
2007-03-05, 08:43
Sammanställning
vecka 9

Träning
2 x 60 min promenad
1 x 30 min styrketräning

Totalt minuter: 150 min
Genomsnitt/dag: 21,5 min


I torsdags började jag även hålla koll på kalori-intaget
Genomsnittligt intag tors-sön:

Totalt kcal: 1696 kcal
Kolhydrater: 198 g
Protein: 82 g
Fett: 56 g

izza
2007-03-05, 08:44
Vafan e detta!? Då får man hålla sej undan torsdagkväll då:D


Bra pass för övrigt, få pass e så underbara som när man kommer tebax efter att man varit borta från träningen ett tag.:thumbup:

Haha, japp det gör du nog rätt i ;)

Ja skönt att dra av ett pass när det var ett tag sen!!

machine gun
2007-03-05, 13:20
På torsdag ska det vara tjejkväll på gymmet!! Med massa grejer, föreläsning, makeuprådgivning, hudanalys, arombastu, erotiska leksaker, massage.

Ingen träning? :confused:

izza
2007-03-05, 14:16
Ingen träning? :confused:

Hehe, nja, man fick ju ta med en kompis gratis och så stod det "provträning" i gymmet... så jag vet inte riktigt, själv känner jag nog att jag kan träna vilken annan kväll som helst och fokusera på det lyxiga runt omkring :)

machine gun
2007-03-05, 14:24
Jag kanske är för feministiskt lagd, men jag blir lite irriterad när en tjejkväll på ett gym ska innebära sminkrådgivning och sånt som inte alls har med träning att göra. Lockar det fler tjejer att börja träna är det väl bra, men ändå..

izza
2007-03-05, 14:29
Jag kanske är för feministiskt lagd, men jag blir lite irriterad när en tjejkväll på ett gym ska innebära sminkrådgivning och sånt som inte alls har med träning att göra. Lockar det fler tjejer att börja träna är det väl bra, men ändå..

Haha, jo jag brukar inte heller digga speciella tjejkvällar, men gratis är gott var mer min tanke ;)