handdator

Visa fullständig version : Firefox-användare: Nu byter jag! (fråga)


Nina L
2006-10-30, 09:32
Jag har tappat räkningen på antal ggr som jag har försökt byta till Firefox. Hela tiden har det varit någon funktion som jag saknat från Slimbrowser, och som har gjort att jag bytt tillbaka. Men nu jävlar har jag hittat plugins som täcker upp allt, tror jag.

Ett problem kvarstår dock. När jag skriver en adress i adressfältet och klickar enter så vill jag att det skall öppnas i en ny flik. Jag vill inte klicka ctrl+t (Ett onödigt steg). Detsamma skall gälla när jag väljer en länk bland favoriterna.

hio
2006-10-30, 09:54
Finessen med CTRL+T är ju att adressfältet blir markerat automatiskt så du inte behöver föra upp muspekaren dit, det är mest en vanesak.

Om du vill öppna en länk i en ny flik kan du alltid klicka på scrollhjulet (om du har något), så öppnas länken i en ny flik. Men borde finnas något plugin som gör exakt som du vill också.

Nina L
2006-10-30, 10:14
Finessen med CTRL+T är ju att adressfältet blir markerat automatiskt så du inte behöver föra upp muspekaren dit, det är mest en vanesak.Hmn... Det hade kanske kunnat vara smidigt om jag hade haft större händer, eller om tangentbordskombinationen vore en annan. Det är ju inte som att klicka ctrl+c, precis. T:et ligger för långt bort. Kan jag ändra till ctrl+ä eller något annat, så kanske. (Fast helst vill jag ju ha det som jag skrev.) :em:


Om du vill öppna en länk i en ny flik kan du alltid klicka på scrollhjulet (om du har något), så öppnas länken i en ny flik. Men borde finnas något plugin som gör exakt som du vill också.Me wants teh plug-in. :)

The_RobRoy
2006-10-30, 10:16
Hmn... Det hade kanske kunnat vara smidigt om jag hade haft större händer, eller om tangentbordskombinationen vore en annan. Det är ju inte som att klicka ctrl+c, precis. T:et ligger för långt bort. Kan jag ändra till ctrl+ä eller något annat, så kanske. (Fast helst vill jag ju ha det som jag skrev.) :em:

Me wants teh plug-in. :)

Tryck på den vänstra ctrl knappen?

Du kan ju omöjligt ha så små händer att du inte når därifrån.

Nina L
2006-10-30, 10:23
Jag har inte små händer alls, de är högst normalstora. Om jag har avslappnade händer så når mitt långfinger tangent-S. Om jag skall nå tangent-T så måste jag spänna armen och hålla handen på ett onaturligt sätt. (Jag skulle få ont i underarmen av att göra på det sättet många ggr per dag.)

The_RobRoy
2006-10-30, 10:32
Jag har inte små händer alls, de är högst normalstora. Om jag har avslappnade händer så når mitt långfinger tangent-S. Om jag skall nå tangent-T så måste jag spänna armen och hålla handen på ett onaturligt sätt. (Jag skulle få ont i underarmen av att göra på det sättet många ggr per dag.)

Okej, det är ju en annan 5a, vad man når med avslappnad hand :)

Ja det är fruktansvärt vad man kan få lida, spänna armen och flera gånger per dag till och med.. *rolleyes*

elan
2006-10-30, 10:33
Ett litet tips: höger hands lillfinger på högra Ctrl och vänstra handens pekfinger på T. Works for me.

L-Sami
2006-10-30, 11:11
Ett litet tips: höger hands lillfinger på högra Ctrl och vänstra handens pekfinger på T. Works for me.

Smart ;) varför ska man göra det svårt liksom?

Nina L
2006-10-30, 11:11
Ja det är fruktansvärt vad man kan få lida, spänna armen och flera gånger per dag till och med.. *rolleyes*Jag hör att du inte har haft några speciella problem med dina underarmar. Det har jag. :thumbup:

elan: Fanns det en ctrl där? :em:

elan
2006-10-30, 11:17
elan: Fanns det en ctrl där? :em:

Hehe, ditt liv måste varit komplicerat fram tills nu. ;)

Nina L
2006-10-30, 11:19
Hehe, ditt liv måste varit komplicerat fram tills nu. ;)Nu kanske man får liv i höger lillfinger också. Det svänger liksom mest med (lite som när man dricker té).

Hmn, ovant det här.

elan
2006-10-30, 11:27
Nu kanske man får liv i höger lillfinger också. Det svänger liksom mest med (lite som när man dricker té).

Hmn, ovant det här.
En helt ny värld öppnar sig!

The_RobRoy
2006-10-30, 11:38
Jag hör att du inte har haft några speciella problem med dina underarmar. Det har jag. :thumbup:

elan: Fanns det en ctrl där? :em:

Hehe, jag skrev ju det

"Tryck på den vänstra ctrl knappen?"

För det lät verkligen som du använde den högra.

Dumleman
2006-10-30, 12:01
Vänstra tummen på höger ctrl och vänstra lillfingret på T!

Nina L: Har för mig att du skrev en guide för hur man lägger upp bilder på imageshack, nu kan du väl göra en guide för hur man byter till firefox? :)

Nina L
2006-10-30, 12:01
Hehe, jag skrev ju det

"Tryck på den vänstra ctrl knappen?"

För det lät verkligen som du använde den högra.Jag har en lätt utvecklingsstörning. :)

SWETiger
2006-10-30, 12:59
Jag har en lätt utvecklingsstörning. :)
Håll ned alt när du trycker på enter.

Kabuto
2006-10-30, 13:34
Alla vet väl att man trycker ner vänstra ctrl med vänster lillfinger och T med vänstra pekfingret.

sehnpaa
2006-10-30, 13:37
Ett alternativ skulle kunna vara att använda sig av googles-adressfält istället, så man googlar adresserna. Det första sökresultatet hamnar i ny tab om man väljer det under "Alternativ för Google Verktygsfält".

X-Change
2006-10-30, 13:38
Nina: Solklart "Veckans I-landsproblem", mina ödmjukaste grattulationer! :D

Kabuto
2006-10-30, 13:38
SWETiger har ju svaret annars :P

Nina L
2006-10-30, 14:09
Det första sökresultatet hamnar i ny tab om man väljer det under "Alternativ för Google Verktygsfält".Det behöver jag också, men var hittar jag "Alternativ för Google Verktygsfält"? (Du menar sökrutan uppe i högra hörnet, va?)

SWETiger: Tack, men finns det inget sätt att lösa det så att man slipper göra specialgrejer varje gång?

sehnpaa
2006-10-30, 14:15
Det behöver jag också, men var hittar jag "Alternativ för Google Verktygsfält"? (Du menar sökrutan uppe i högra hörnet, va?)Visa -> Verktygsfält -> Google Verktygsfält. Du får fram en knapp som heter Alternativ. Under fliken Sökning kan du sedan ställa in att du ska öppna en ny sökning i ny tab.

Jarod
2006-10-30, 14:23
Eller när du är på väg upp till adress-fältet med muspekaren så passar du på att dubbelklicka på det fältet där flikarna är. Då öppnas en tom flik.
Eller så lägger du till knappen "ny flik" direkt till vänster om adressfältet så att du tar den lillllla omvägen med musen och klickar där innan du klickar in i adressfältet.

*fniss*

SWETiger
2006-10-30, 14:46
Nina L: Tror du vänjer dig rätt fort, du håller även inne alt-tangenten om du vill öppna en lännk i en ny tab. Vet inte om det finns något sätt att ställa om det precis som du vill ha det dessvärre.

Nina L
2006-10-30, 15:12
Nu börjar jag få det rätt cozy. Att högerklicka på en bild och välja "kopiera bildadress" kommer garanterat att göra mitt liv lyckligare.

Mina tillägg this far:

http://img237.imageshack.us/img237/806/screen25zq1.jpg

Kabuto
2006-10-30, 15:25
Flashblock och adblock plus fattas ;)

tossefar
2006-10-30, 15:34
herregud flicka, hur kan man leva utan mouse gestures? Är du någon slags tangentbordsbög eller?!?!?! (installera mouse gestures. nu)

Nina L
2006-10-30, 15:36
herregud flicka, hur kan man leva utan mouse gestures? Är du någon slags tangentbordsbög eller?!?!?! (installera mouse gestures. nu)Vad använder du det till? Bakåt och framåt i historien tar jag mig med musknapparna.

Kabuto: Det blir tomt utan reklamen tycker jag.

jim
2006-10-30, 15:37
Ett litet tips: höger hands lillfinger på högra Ctrl och vänstra handens pekfinger på T. Works for me.

En effektiv datorarbetare släpper ALDRIG musen när han/hon inte skriver! :D

Det är precis som någon sa, vänster ctrl ska tryckas med vänster lillfinger, sen verkar det ju lättare att trycka på t med pekfingret än långfingret? (har väldigt små händer)

jim
2006-10-30, 15:38
Vad använder du det till? Bakåt och framåt i historien tar jag mig med musknapparna.

Kabuto: Det blir tomt utan reklamen tycker jag.

Rakt uppåt = ny flik tycker jag är användbar =)

aliquis
2006-10-30, 15:38
Hmn... Det hade kanske kunnat vara smidigt om jag hade haft större händer, eller om tangentbordskombinationen vore en annan. Det är ju inte som att klicka ctrl+c, precis. T:et ligger för långt bort. Kan jag ändra till ctrl+ä eller något annat, så kanske. (Fast helst vill jag ju ha det som jag skrev.) :em:

Me wants teh plug-in. :)Använd vänstra ctrl?

Tigerkotten
2006-10-30, 16:13
Alla vet väl att man trycker ner vänstra ctrl med vänster lillfinger och T med vänstra pekfingret.

Precis, hur svårt är det lixom? :D

O jag har fasiken inte speciellt stora händer.

Nina måste pressa ihop fingarna om enbart når till S.

Sträcker jag ut långt med fingarna så når jag från vänstra ctrl till y/u med pekfingret. T,G,B är iaf inga problem, efter de har jag ett mellanrum. Sådant där knasigt tangetbord.

Smidigt det dära med mittenscroll o ctrl-t för ny flik visste jag inte förut :D

tossefar
2006-10-30, 16:18
Vad använder du det till? Bakåt och framåt i historien tar jag mig med musknapparna.

Kabuto: Det blir tomt utan reklamen tycker jag.
Dra upp för ny flik, dra ner för att stänga flik. Bakåt och framåt går jättemycketsnabbare med gestures. Jag använder det även i windows filhanterare. Vem orkar trycka på knappar?

elan
2006-10-30, 16:20
En effektiv datorarbetare släpper ALDRIG musen när han/hon inte skriver! :D

Hon skulle ju skriva in adressen så då måste hon ju ändå släppa musen. Om hon inte skriver med bara vänsterhanden alltså.

Annars kan det ju faktiskt vara så att man använder andra hjälpmedel än mus. Jag har en jättebra rollerpad eller vad det kan tänkas heta här på jobbet. Eller så sitter man med en laptop och använder pekpinne/touchpad/whatever. :D

Snake
2006-10-31, 00:19
Dra upp för ny flik, dra ner för att stänga flik. Bakåt och framåt går jättemycketsnabbare med gestures. Jag använder det även i windows filhanterare. Vem orkar trycka på knappar?

Ctrl+t, ctrl+w, ctrl+tab, ctrl+shift+tab. Flickor gillar fingerfärdiga pojkar.
Speciellt eftersom jag har liten *** :/

Nina L
2006-10-31, 06:21
VINNANDE LÖSNINGAR:

Problem: Adresser som skrivs i adressfältet bör öppnas i en ny flik.
Lösning: Tryck alt+enter istället för bara enter

Problem: Sökningar bör öppnas i en ny flik
Lösning: Installerade SearchLoad Options

Problem: Bokmärken bör öppnas i en ny flik
Lösning: ctrl-klicka (En lösning jag absolut inte är nöjd med *grr*)

Problem: Jag vill dubbelklicka för att stänga en flik, och kunna kopiera nuvarande när jag vill.
Lösning: Installera Tab Clicking Options

NYA PROBLEM:

Problem: Genom ctrl+f vill jag kunna söka i text som finns i en iframe (eller liknande) i befintligt fönster. Firefox låter mig bara söka i "yttersidan" vilket redan har blivit ett bekymmer.

Problem: När jag quotar någons inlägg och denne har en bild eller annan lång textrad i sitt inlägg så blir det scroll på bredden i fönstret, vilket gör meddelandet svårredigerat. Hur ser jag till att det blir en automatisk radbrytning?

Problem: Finns det någon funktion där jag kan öppna senast stängda tabbar?

Allmänt: Är det inte konstigt som fan att det inte finns ett allmänt val där man ser till att alla nya fönster öppnas som en ny tab iställt? Använder man tabbed browsing så är det väl på detta sätt man surfar. Vem vill någonsin ha ett nytt fönster när det finns tabbar?

Dumleman: Det skulle jag absolut kunna tänka mig att göra, men inte förrän jag tycker att jag har superkoll. Där är jag, som synes, inte än.

dynamo
2006-10-31, 07:01
Allmänt: Är det inte konstigt som fan att det inte finns ett allmänt val där man ser till att alla nya fönster öppnas som en ny tab iställt? Använder man tabbed browsing så är det väl på detta sätt man surfar. Vem vill någonsin ha ett nytt fönster när det finns tabbar?

Tools / Options / Tabs

New pages should be opened in:

a new window
a new tab


Det alternativet finns i Firefox 2.0 (har inte läst hela tråden).

jim
2006-10-31, 07:34
Hon skulle ju skriva in adressen så då måste hon ju ändå släppa musen. Om hon inte skriver med bara vänsterhanden alltså.

Annars kan det ju faktiskt vara så att man använder andra hjälpmedel än mus. Jag har en jättebra rollerpad eller vad det kan tänkas heta här på jobbet. Eller så sitter man med en laptop och använder pekpinne/touchpad/whatever. :D

Det är en principsak, ja släpper inte musen förrän jag väl börjat skriva :D

Känns som gestures är den vinnande lösningen här dock =) tar ett litet tag att vänja sig vid bara, jag har dock övergått till IE7 iom att jag kör Vista nu.

sehnpaa
2006-10-31, 09:21
Problem: Bokmärken bör öppnas i en ny flik
Lösning: ctrl-klicka (En lösning jag absolut inte är nöjd med *grr*)Klicka med musens hjul.