handdator

Visa fullständig version : Ska ändra matvanor


Blueycute
2006-10-30, 00:32
Tjena tjena, så nu har jag suttit i två timmar och läst om kost.
Det jag kommit fram till är att om jag följer tallriksmodellen och äter typ potatis(som jag älskar) nån bit kött och mycket grönt, så kommer min hälsa förbättras och kombinerat med träning så kommer jag tappa kroppsfett. Nu har jag säkerligen missförstått allt men:

I princip kan jag äta tills jag blir mätt (inte övermätt, utan mätt) utan att oroa mig för att jag ätit osunt och rubbat på nån mystisk balans?

Tanken är att jag ska ändra på mig nu, på något mystiskt sätt så har jag hållit min vikt vilken är 91-93 kilo, (är 182 cm lång) i tre år ungefär.
Och under dom här tre åren har jag skamlöst latat mig vid datorn och har inte motionerat överhuvud taget, samt att jag har ätit väldigt onyttigt och extremt mycket, ändå har jag hållit mig på samma vikt, är det ett bra tecken?

Jag är lite små nervös över att jag kommer misslyckas, planerar att gå på gym 2-3ggr i veckan, och sen ta en promenad 30-60 minuter om dagen alla dagar i veckan, jag skulle vilja ha den mest optimala kosten för det här och jag förstår inte riktigt det där med energiintag osv, är det fullt möjligt att jag kan äta mycket? För jag har en enorm aptit, och ändå gå ner i vikt om jag lägger om mina matvanor och börjar att röra på mig?

Mest obetydligt svammel det här men hoppas någon ska förstå vad jag menar och kanske hjälpa till.

Vore grymt uppskattat med tips på vad för nyttig mat man kan äta, te.x. recept eller liknande. Är faktiskt smått uppspelt över att jag faktist gett mig f*n på att ändra på det här nu, så nu är det upp till min envishet och det har jag så det räcker och blir över.

Är mest intresserad på frukost/Mellanmål/kvällsmål, då jag hittat recept på fina middagar.

Tips, åsikter, örfil? nåt?
/Bluey

regus
2006-10-30, 00:45
Bra att du tänker ta tag i det! :)

Att äta oraffinerad och nyttig mat enligt tallriksmodellen gör halva slaget redan vunnet. Men det är inga problem att äta sig fet på nyttig mat, man måste se till att äta lagom mängder.

Viktnedgång handlar om att ha en negativ energibalans, alltså göra sig av med mer energi än du förbrukar. alltså kalori in ska vara mindre än kalori ut (kalori=energi, står förkortat kcal på näringsförteckningen om du inte visste)

För att få reda på din ungefärliga energiförbrukning kan du kolla in
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
där står det praktiskt taget det mesta om viktnedgång.

Gpajpen
2006-10-30, 00:50
Tips, åsikter, örfil? nåt?
/Bluey
:laugh:

regus
2006-10-30, 00:51
du ville visst ha lite recept också..

Att laga nyttig mat är inte svårt.
Ta en bra kolhydratskälla, ex potatis, ris, pasta osv
en bra proteinkälla, fisk, kyckling, magert kött, bönor osv
en nyttig fettkälla. olivolja, nötter ...
och ät grönsaker, inte bara gurka och grönsallad. utan "riktiga" grönsaker, typ broccoli, ärtor, morot, kål..

Det finns en avdelning som heter matlagning och recept

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397 kolla den tråden för inspiration.

maRRtin
2006-10-30, 01:07
Frukost/mellanmål var det.

Det finns massvis med gott, gröt med mjölk eller müsli med fil/yoghurt.
Grovt bröd/knäckebröd med makrill, ägg, ost, skinka, keso osv
Någon frukt eller grönsaker till också

Det är bara att variera på så blir det aldrig tråkigt.
Försök inte att tvinga i dig massa saker du inte tycker är gott, då är risken att man tappar intresset stor.

Blueycute
2006-10-30, 01:26
Härligt!

Är onyttig in i själen för tillfället men Müsli och så vidare är ju ruggigt gott, tycker mindre om gröt dock. Men antar att jag får prioritera.

Tack för tipsen! Ser fram imot att attackera ICA Imorrn med nya mat idéer!

Är inte Keso jätte onyttigt? Jag älskar Keso..

regus
2006-10-30, 01:28
Är inte Keso jätte onyttigt? Jag älskar Keso..

Nej, minikeso är en bra mager proteinkälla. vanlig keso är inte så fet den heller.

sailaways
2006-10-30, 01:36
Till frukost brukar JAG äta lättsockrad yoghurt med en fetthalt på 0,5% - naturell. Det är en av de smalaste yoghurtalternativen. (Tror dock att ProViva Yoghurt är smalast? men den är för dyr för mig.) Ät inte corn flakes etc till, välj hellre ett osockrat müsli med mycket kostfiber och fullkorn. Solrosfrön är riktigt gott att ha i också, samt nyttigt.
En liten tallrik med det. Sen dricker jag rött thé (antioxidantdrycken) och 2 mackor.

Ät aldrig vitt bröd, köp det grövsta, vartill jag har keso normalt sett. Ibland med bananskivor över. Har läst här att kanel är gott att ha på. Ska själv pröva det, du med? :)

Mitt förslag är att skippa ALLT vad ost och smör/margarin heter!! Det är inte nyttigt. För mycket mättat fett. Hitta nåt annat att ha på istället, som keso. Men även sallad, frukstskivor, ...
Till matlagning använd rapsolja istället (innehåller inget mättat fett, utan bara fleromättat- & enkelomättat fett).

Ät annars spenat och broccoli = extremt nyttigt.

Till mellanmål, russin och lite nötter?

Några av mina personliga förslag...

regus
2006-10-30, 02:16
Mitt förslag är att skippa ALLT vad ost och smör/margarin heter!! Det är inte nyttigt.
Det är inget större fel på feta mejeriprodukter, se till att ha en lagom mängd, ost/smör är energirikt.

Till matlagning använd rapsolja istället (innehåller inget mättat fett, utan bara fleromättat- & enkelomättat fett).

Lite mättat fett innehåller det allt, men ja det är ett bra alternativ att steka i.

Ät annars spenat och broccoli = extremt nyttigt.
Och morötter och blomkål och ärtor och paprika och bönor och kål och.....

Det gäller att variera sig.

Blueycute
2006-10-30, 02:49
men men men men men...

Jag gillar grönsaker, tillochmed broccoli, har små problem med blomkål osv dock.

Hur som helst! Jag drar till mig alla tips och blir mer förvirrad och mer upplyst för varje tips.

letar febrilt efter en effektiv träningsmetod för att få det mesta ur kost och träning.

Räknade ut att jag har runt 2800-2900 MEE, eller var det EEM... eller..... EME... aja ni vet säkerligen vad jag menar, den normala energi nivån jag bör äta, jag planerar att dra undan 500-800 från det för att få 0,5-0,8 kg viktnedgång i veckan, vilket jag tycker låter rimligt. har ingen våg dock, borde jag köpa en?

PowPow
2006-10-30, 03:00
men men men men men...

Jag gillar grönsaker, tillochmed broccoli, har små problem med blomkål osv dock.

Hur som helst! Jag drar till mig alla tips och blir mer förvirrad och mer upplyst för varje tips.

letar febrilt efter en effektiv träningsmetod för att få det mesta ur kost och träning.

Räknade ut att jag har runt 2800-2900 MEE, eller var det EEM... eller..... EME... aja ni vet säkerligen vad jag menar, den normala energi nivån jag bör äta, jag planerar att dra undan 500-800 från det för att få 0,5-0,8 kg viktnedgång i veckan, vilket jag tycker låter rimligt. har ingen våg dock, borde jag köpa en?

Hade du tänkt börja träna också så är chansen stor att det finns våg där. Då får du i och för sig inte din morgonvikt, men det kan väl kanske duga ändå. Annars är väl en våg inte speciellt dyr.

Lycka till i alla fall. Om du börjar träna, så tycker jag du ska starta en journal som man kan följa! Alltid intressant att följa folk som inte tränat så mycket, eller alls, innan.

0,5-0,8 kg i veckan låter rimligt tycker jag.

Letar du efter olika styrketräningsupplägg, eller letar du efter olika träningsformer?

Blueycute
2006-10-30, 03:04
Alltid velat ha synliga myskler på armarna så är väl det jag satsat på, samt att få bort cola-magen (dricker inte öl så det blir cola!)

Så jag antar att det är styrketräning jag är ute efter.

Bra tips on journalen, då kan jag följa mig själv och engagera mig själv mer när och om jag ser resultat!

Med våg menade jag våg för maten, läste nånstans att det är livsviktigt att väga maten när man räknar kalorier osv!

Trodde aldrig jag skulle hitta mig själv på ett sånt här forum för att vara ärlig men jag känner mig riktigt positiv till det här, dags att öva på självkontroll, kanske kan köpa lite på e-bay...

PowPow
2006-10-30, 03:18
Alltid velat ha synliga myskler på armarna så är väl det jag satsat på, samt att få bort cola-magen (dricker inte öl så det blir cola!)

Så jag antar att det är styrketräning jag är ute efter.

Bra tips on journalen, då kan jag följa mig själv och engagera mig själv mer när och om jag ser resultat!

Med våg menade jag våg för maten, läste nånstans att det är livsviktigt att väga maten när man räknar kalorier osv!

Trodde aldrig jag skulle hitta mig själv på ett sånt här forum för att vara ärlig men jag känner mig riktigt positiv till det här, dags att öva på självkontroll, kanske kan köpa lite på e-bay...

Ja, men du kan väl gå till gymmet och väga maten?
Nej, skämt åsido, ska du räkna kalorier så är nog en matvåg nödvändig. Blir ganska svårt att räkna ut hur mycket du får i dig annars.

Tycker du styrketräning är kul så är det nog en ypperlig träningsform, och om du ska gå ner i vikt så kan det även vara en bra idé att även köra cardioträning, så att du får upp din energiförbrukning ännu mer. Förbrukar du mer energi så kan du ju äta mer, och kan du äta mer så slipper du gå hungrig :)

Gällande styrketräning så har z_bumbi här på kolo satt ihop ett nybörjarprogram, som kan vara värt att ta en titt på:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

Är det några övningar du inte vet hur de ska utföras, så hittar du dem antagligen här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Det finns även en bra länksamling som Allan har sammanställt, där du hittar länkar till andra informationskällor än kolozzeum:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25204

Slutligen hittar du information om ständigt återkommande frågor här på brädan i denna sammanfattning:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30131

Lycka till!

Blueycute
2006-10-30, 03:22
Så... Cardio=mer mat? Woohoo! Här ska det Cardioderas!

Hur som helst, tackar för tipsen och länkarna, uppskattat!

PowPow
2006-10-30, 03:29
Så... Cardio=mer mat? Woohoo! Här ska det Cardioderas!

Hur som helst, tackar för tipsen och länkarna, uppskattat!

Ja, det är klart.
Ökar du din energiförbrukning (genom fysisk aktivitet) så kan du stoppa i dig mer energi (genom mat) och ändå hamna på det energiunderskottet du vill hamna på för att gå ner i vikt.

PowPow
2006-10-30, 03:34
Bra tips on journalen, då kan jag följa mig själv och engagera mig själv mer när och om jag ser resultat!


Om du engagerar dig så är det inte en fråga om om du ser resultat, utan när du ser resultat. För resultaten kommer.

En annan bra sak med att föra en offentlig journal är att andra, mer kunniga personer, kan följa dig och ge dig tips på hur du kan förbättra ditt träningsupplägg.

Blueycute
2006-10-30, 04:56
Låter ju toppen, så för att göra en journal så gör jag ett inlägg på Journal forumet eller? lite små förvirrad här *rolleyes*

PowPow
2006-10-30, 09:27
Låter ju toppen, så för att göra en journal så gör jag ett inlägg på Journal forumet eller? lite små förvirrad här *rolleyes*

Ja, precis. Starta en tråd i det forumet, och sen posta i den tråden efter dina pass.