handdator

Visa fullständig version : Hack squat slädens vikt?


lindo
2006-10-29, 23:21
Hej

I hacksquat lyfter man hela sin egen kroppsvikt?
Vad väger släden?
När jag tänker hacksquat menar jag en sådan som står nästan helt rakt upp.

Tack för svar.

LarsK
2006-10-30, 04:16
Menar du hacksquat i smith maskinen? Annars kör man hacksquat med en vanlig stång.

Nitrometan
2006-10-30, 12:17
Annars kör man hacksquat med en vanlig stång.
Precis. George Hackenschmidts gamla övning.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Quadriceps/BBHackSquat.gif

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBHackSquat.html

lindo
2006-10-30, 12:26
Jag menar en sådan här http://www.building-muscle101.com/images/hack_squat.jpg

Handcuff
2006-10-30, 12:46
Varför vill du veta vikten på den? Knappast intressant :confused: Räkna kilona du sätter på istället om det är ökningar du vill ha koll på. Annars så bygger inte siffror muskler, det är motståndet du vill åt!

Yes
2006-10-30, 13:09
Lite OT:

Borde inte det där vara en rätt vettig maskin egentligen? Med fötterna långt fram borde man få en nästan idealisk böj-rörelse, vilket annars är svårt för oss som inte är så bra på vanlig böj. Om man inte får för sig några konstigheter är det inte heller risk att man fäller eller kröker ryggen. Det skulle väl kanske vara rörelselängden som kanske inte blir maximalt djup, men det går väl isåfall att lösa med något under fötterna.

Har jag fel?

Kanske skall börja använda den där rackarn lite mer i fortsättningen...

Nitrometan
2006-10-30, 13:25
Yes: Testa. Jag har inte hittat nån som känns bra. jag får alltid ont i knäna av dem. Men det kan ju vara så att mina ben/knän inte är konstruerade för att passa i en sån maskin. Hittar du en som känns okej så bara kör på!

Yes
2006-10-30, 13:55
Jo, får ta och testa. Om inte annat så kan det vara kul med lite variation från vanlig böj.

Jag har också kännt av knäna när jag kört den där maskinen, men det kan ha berott på svaghet och/eller dålig fotplacering. Jag får helt enkelt experimentera lite och se hur det funkar. Med lite tur kanske det blir ett litet steg framåt för benträningen, om det alltså går att få till något som liknar en riktigt djup och fin böj.

Empe
2006-10-30, 14:33
Jag tror att man får inte i knäna för att rörelsen i sig blir så himla stel. Och med fötterna långt fram trycker man ju en del bakåt också, inte bara uppåt.

rolf
2006-10-30, 20:11
Är inte hacksquaten känd som knäförstörare, eller är jag helt ute och cyklar?

Timme
2006-10-30, 20:19
Är inte hacksquaten känd som knäförstörare, eller är jag helt ute och cyklar?

Jo det är den. Iallafall vad jag hört.

Popeye
2006-10-30, 22:21
Hacksquat eller hacklift? Tyckte inte att hacksquat med fria vikter kändes speciellt i knäna?
Hacklift (maskinen) är skum däremot...

Henkzz
2006-10-30, 22:28
Ingen fara så länge man inte ställer sig helt rak i benen varje gång man är i det övre läget, då kan man sabba ryggen och knäna.

(dvs inte "låsa" med knäna)

Handcuff Det är väl lika relevant som att veta vad stången i bänk väger, eller smithen.. osv?

Handcuff
2006-10-30, 23:01
Ingen fara så länge man inte ställer sig helt rak i benen varje gång man är i det övre läget, då kan man sabba ryggen och knäna.

(dvs inte "låsa" med knäna)

Handcuff Det är väl lika relevant som att veta vad stången i bänk väger, eller smithen.. osv?

Eller lika O-relevant? Hur mycket väger stången du kopplar till dragmaskinen när du kör latsdrag? Det måste man ju räkna bort a s o...

Henkzz
2006-10-30, 23:05
Lite skillnad på 1kg o 20/30kg

rolf
2006-10-31, 14:40
Hacksquat eller hacklift? Tyckte inte att hacksquat med fria vikter kändes speciellt i knäna?
Hacklift (maskinen) är skum däremot...

Ursäkta mig, jag menade hackliften förstås. Har faktiskt aldrig testat hacksquat.