handdator

Visa fullständig version : söndagsstek


Jense
2006-10-29, 20:25
Hel Fläskotlett med potatis och brun sås(redd skysås kan vi också skriva.)

1 st hel fläskotlett
sätt ugnen på 175 grader
smöra en ugnsäker form rikligt
krydda med valfria kryddor, massera gärna in salt och vitpeppar.
sätt in steken med bensidan ner låt stå sådär i 30 min
vänd steken, lägg gärna en delad gul lök i formen så skyn tar smak av den.

låt den stå i en halvtimme till, kolla så den är klar. om den är klar tar du ut steken, skär skivor på ungifär0,5-1cm tjocka.

Häll skyn från ugnsform till kastrull. tillsätt 1½dl mjölk och 2-3msk mjöl, vispa gärna ihopa mjölk o mjöl innan så såsen inte blir klumpig. häll i redningen(mjöl och mjölk) i skyn, låt koka upp. vispa ner 2dl mjölk till, tillsätt vitpeppar, salt, och lite soya.

nu har du sås och stek färdigt. hoppas du inte glömde potatisarna..

smalli måltii

MacLeod
2006-10-30, 12:55
Låter gott. Ett tips till dig som verkar ha intresse för bra mat. Stek på köttstycket lite lätt innan du sätter in den i ugnen. Bara så att den får en stekt yta, inte mer. Då blir köttet saftigare. Eventuellt fett kommer ju iaf rinna av o bli bra sky.

Och köp en ugnstermometer på Konsum för 60 spänn, du kommer ha en jävla nytta av den.

Jense
2006-10-30, 13:07
Låter gott. Ett tips till dig som verkar ha intresse för bra mat. Stek på köttstycket lite lätt innan du sätter in den i ugnen. Bara så att den får en stekt yta, inte mer. Då blir köttet saftigare. Eventuellt fett kommer ju iaf rinna av o bli bra sky.

Och köp en ugnstermometer på Konsum för 60 spänn, du kommer ha en jävla nytta av den.

a, precis, brukar göra så när jag gör fläskfilé, större mängder köttbullar, etc.

en termometer har länge stått på inköpslistan, vet inte varför jag inte köpt en

MacLeod
2006-10-30, 22:51
a, precis, brukar göra så när jag gör fläskfilé, större mängder köttbullar, etc.

en termometer har länge stått på inköpslistan, vet inte varför jag inte köpt en

Lägg ned 60 spänn till o få en digital som alarmerar när du nått önskat gradtal. Så slipper du springa fram o tillbaka o kolla tempen.

Jense
2006-10-31, 00:01
Lägg ned 60 spänn till o få en digital som alarmerar när du nått önskat gradtal. Så slipper du springa fram o tillbaka o kolla tempen.



tack för tipset, det är lite jobbigt att göra en stor stek endast på känsla