handdator

Visa fullständig version : Kaloriintag under sjukvecka


lewis
2006-10-29, 16:33
Hej!

Har tränat stenhårt nu under 4 veckor, men nu i dagarna blev jag sjuk feber och snuvig*spy*. Kommer antagligen att vila en hel vecka och undrar därför om jag bör ligga på samma höga kaloriintag som när jag tränar. Det vill säga, hur gör ni under de dagar ni är sjuk? Äter ni lika mycket som om ni tränar eller sänker ni kaloriintaget med tanke på att man blir sängliggandes och inte förbränner lika mycket?

Sammanfattningsvis: Ändrar ni erat kostupplägg vid de ggr ni är sjuk och vilar från träning?

Tricklev
2006-10-29, 16:37
Ligger på mindre kalorier under mina viloveckor än mina träninsgveckor, sjuk har jag inte varit på så länge så det vet jag inte dock. ;)

lewis
2006-10-29, 17:40
Ja, det låter ju rimligt att man ligger på ett lägre kaloriintag under en vilovecka!!

Apos78
2006-10-29, 17:45
Vid sjukdom behövs energin mer än annars. Dra inte ner på intag då det kan bli ett sämre och längre tillfrisknande.

Tricklev
2006-10-29, 19:38
Ligger på mindre kalorier under mina viloveckor än mina träninsgveckor, sjuk har jag inte varit på så länge så det vet jag inte dock. ;)

Tilläggas bör väll att jag ligger på kalori + under träningsveckorna, medans jag ligger på ungefär min energiförbrukning under viloveckorna. Varken överskott eller underskott.

Mr. Moose
2006-10-29, 20:51
Vid sjukdom behövs energin mer än annars. Dra inte ner på intag då det kan bli ett sämre och längre tillfrisknande.

Ja!

Varför göra allt så komplicerat? Lyssna på kroppen, den vet oftast bäst. Blir du hungrig...ät! Törstig.....drick! Skit i om du får i dig X eller Y kalorier.

Själv har jag oftast ingen aptit när jag är sjuk så jag äter bara när jag är hungrig och jag tycker inte att jag återhämtar mig långsammare än andra som får samma åkomma.

Absinteh
2006-10-30, 10:31
Det var ju ganska stupid att bara äta när du är hungrig under sjukdom.
Men du kanske bantar?

regus
2006-10-30, 10:42
Sammanfattningsvis: Ändrar ni erat kostupplägg vid de ggr ni är sjuk och vilar från träning?


Beror på hur sjuk jag är, ligger jag med hög feber, halsont osh sådant roligt byter jag ut lagad mat mot blåbärssoppa och glass. :)

Är det lindrigt äter jag som vanligt.. när jag blir hungrig dvs.

flenders
2006-10-30, 10:49
Oftast så har man mindre aptit när man är sjuk fastän energibehovet är större än under normal vila så ät när du är hungrig och ät tills du är mätt. Finns ingen anledning att hålla en strikt kost när du är sjuk då det pajar mer än det gynnar dig.

Turbonisse
2006-10-30, 11:59
Ligger oxå hemma och är sjuk.

Har ätit gröt på 1dl rågflingor samt 2st polarextrem varav en var med lite keso. Det fick jag pressa i mig, usch inge kul att ligga hemma och vara sjuk.

lewis
2006-10-31, 01:05
Det man främst är oroad för är väl att muskelmassa ska gå förlorad under sjukveckan!

Var en bra diskussion det här tycker jag! Någon fler som har tips på hur man bör äta under en sjukvecka? Hur undviker ni att bli sjuka? Hur ofta blir ni sjuk under ett år? Själv brukar jag bli sjuk(förkylning) ca 4ggr per år, influensa får jag vartannat år.

davedava
2006-10-31, 09:01
Jag har hört att man vid feber ska äta så lite som möjligt. Feed a cold, starve a fever. Men det är väl kanske inte optimalt med tanke på att behålla muskler.

Frankz55
2013-01-19, 12:27
Jag har hört att man vid feber ska äta så lite som möjligt. Feed a cold, starve a fever. Men det är väl kanske inte optimalt med tanke på att behålla muskler.

Riktig husmodersskröna..

Som att man ska svettas in våren och frysa in hösten.

RobinEH
2013-01-19, 12:44
Vid sjukdom behövs energin mer än annars. Dra inte ner på intag då det kan bli ett sämre och längre tillfrisknande.

Måhända att energiförbrukningen vid vila ökar något. Men det är ju inget emot de mängder energi som förbrukas vid träning. Är man sjuk så sjunker TDEE avsevärt, såvida man inte är en soffpotatis till vardags.

(Såg nu att det var en gammal tråd som drogs upp *facepalm*)

King Grub
2013-01-19, 15:07
Riktig husmodersskröna...

http://cvi.asm.org/content/9/1/182.long

exevision
2013-01-21, 19:52
http://cvi.asm.org/content/9/1/182.long

+5000000000000