handdator

Visa fullständig version : Annorlunda?


Blueycute
2006-10-29, 04:43
Vet inte om det ens är intressant.
Men jag kallas då Bluey på internet, och jag är diagnos-ställd som djupt deprimerad, är 20 år och nej det är inte det vanliga ungdoms gnället. Många har hittills uppskattat bloggen som handlar om mina personliga känslor.

mitt syfte med den här bloggen är att få folk att öppna ögonen, eller förhoppningsvis så läser någon annan deprimerad min blogg och finner stöd/ork att söka proffessionel hjälp.

Kanske är värt att läsa? Om ni läser, lämna gärna ett inlägg.
Länken är http://bluey.blogdog.se

Tack på förhand
/Bluey

nemd
2006-10-29, 05:11
Jodå! I mina ögon var det intressant. Bra skrivet också. Mycket skönt att du har vågat tagit för dig av den hjälp som går att få. Hoppas det snart är bra. Eller åtminstone bättre. =)

Loke
2006-10-29, 05:13
Så du har skapat ett konto här bara för att göra reklam för din blogg?

polaren
2006-10-29, 05:36
Väldigt bra skrivna inlägg i bloggen! Jag har läst 4st inlägg nu, väldigt intressant. Du har varit med om många tråkiga händelser, hoppas att det vänder nu och allt livet börjar se ljust ut!

Välkommen till Kolozzeum föresten :thumbup:

Nilsjohan
2006-10-29, 05:45
Här finns det många psykon och amatörpsykologer så det kommer att passa dig som handen i handsken.

blekfet2
2006-10-29, 06:54
Så du har skapat ett konto här bara för att göra reklam för din blogg?

+1

?

polaren
2006-10-29, 07:07
Loke och blekfet2: Tydligen, men hans syfte är som han säger att få folk med eventuella problem att söka hjälp. Och det är väl bra?

Om ni nu ska grina så kanske vi kan starta en diskussion om depressioner här i tråden.

Loke
2006-10-29, 07:28
Loke och blekfet2: Tydligen, men hans syfte är som han säger att få folk med eventuella problem att söka hjälp. Och det är väl bra?

Om ni nu ska grina så kanske vi kan starta en diskussion om depressioner här i tråden.

Ja, han försöker ge det intrycket i alla fall. Tyvärr får jag intrycket att han bara utnyttjar kolozzeum för att få folk till sin blogg. Det är ok om han var en gammal medlem här, men det är han inte. Han är bara någon som är i desperat jakt på uppmärksamhet. Jag hittade för övrigt honom även på fragzone.se, där han också pratade om sin blogg. Där hade han dock hela 20 skrivna inlägg, jag vet inte om alla handlade om bloggen, men de flesta verkade göra det.

Om det faktiskt är så vet jag inte, men det är det intrycket som jag får när han bara kommer hit för att starta en tråd om sin blogg.

Nina L
2006-10-29, 07:40
Så du har skapat ett konto här bara för att göra reklam för din blogg?Låt honom vara! Han skriver att han är diagnosställd som djupt deprimerad, och då klarar inte syrligheter på samma sätt som de flesta andra. Det är bara för moderatorerna att ta bort tråden om det strider mot reglerna, men vi behöver inte hacka på honom som vi brukar.

Blueycute: Det är bra att du skriver av dig, tycker jag. Det kan vara ett vettigt sett att bearbeta sina känslor på, och samtidigt få lite stöd och feedback.

Du har inte funderat på att byta blogg? Jag tycker att den du har är lite väl full av reklam. Om jag vore du så skulle jag skaffa ett google-konto och byta till blogger beta. Den verkar grym! http://ninanytt2.blogspot.com/

blekfet2
2006-10-29, 08:50
Visst helt klart synd om killen som är diagnosställd som djupt deprimerad, men att göra användare på div. forum för att prata om sin blogg är i mina ögon lite lustigt.

shut teh face
2006-10-29, 09:11
Visst helt klart synd om killen som är diagnosställd som djupt deprimerad, men att göra användare på div. forum för att prata om sin blogg är i mina ögon lite lustigt.
Men å andra sidan vet du något om deprimerade personer och deras behov, eller vad som är bra för dem?

Mental
2006-10-29, 09:26
Ja, antagligen så är ett hävdelse och bekräftelsebehov en del av symptomen, då är ju ett marknadsförande beteende inte förvånande.

shut teh face
2006-10-29, 09:44
Ja, antagligen så är ett hävdelse och bekräftelsebehov en del av symptomen, då är ju ett marknadsförande beteende inte förvånande.
Ett förekommande, men inte vanligt, beteende vid depression är att man vill hjälpa andra.

Tolkia
2006-10-29, 10:26
Ja, antagligen så är ett hävdelse och bekräftelsebehov en del av symptomen, då är ju ett marknadsförande beteende inte förvånande.
Nå, men det är ju i så fall inget som direkt sticker ut här.

Bronkitkorv
2006-10-29, 10:34
Det var ju ganska ointressant.....

L-Sami
2006-10-29, 12:13
Blueycute

Tufft liv det där. Kämpa på.

Allan
2006-10-29, 12:16
Vi har fler som har diagnostiserade problem här. Det visar sig inte minst när effekten av olika mediciner diskuterats. Flera av medlemmarna har också bidragit med mer kunskap och förståelse kring olika besvär. All information är bra. Så ta och uppför er!

Blueycute
2006-10-29, 23:48
Nej nej, är inte endast här för att göra "reklam" för min blogg, ska börja träna seriöst, tror det skulle göra mig gott, så jag har andra saker att göra här också.

Dessutom så i min personliga åsikt så spelar det ingen roll om tio miljoner läser den, eller om en person läser den, så länge som den där enda personen kanske kan få tröst/hjälp/stöd genom min blogg och mina erfarentheter så är det värt besväret med att skriva.

Jag ber om ursäkt till dom som tycker min "reklam annons" här är opassande, men chanserna är att det finns folk på forumet som sitter eller har varit i samma sits som mig. Själv tycker jag inte det är så farligt att jag vill hjälpa någon i en illa situation, eller?

Hur som helst så ville jag bara dela med mig.

Förresten, hittar inte sådär jätte mycket som passar mig angående träning, jag är nog så otränad en person kan bli så om ni har tips om en forumpost här eller nåt som är mild mot nybörjare så dela gärna med er!

/Bluey

L-Sami
2006-10-29, 23:58
Förresten, hittar inte sådär jätte mycket som passar mig angående träning, jag är nog så otränad en person kan bli så om ni har tips om en forumpost här eller nåt som är mild mot nybörjare så dela gärna med er!

/Bluey

Det är bara att ställa frågor på de olika delarna om du är intresserad eller nyfiken av någonting inom träning, kost eller kosttillskott!

Pez
2006-10-30, 00:10
Vi har fler som har diagnostiserade problem här. Det visar sig inte minst när effekten av olika mediciner diskuterats. Flera av medlemmarna har också bidragit med mer kunskap och förståelse kring olika besvär. All information är bra. Så ta och uppför er!
Precis. Att Kolozzeums medlemmar står för ett mer diversifierat kunnande än just bara träning och näringslära är självklart för de flesta som hängt här en stund. Ett faktum som många medlemmar drar nytta av och alls inte något som vi som driver forumet ser som negativt - tvärtom! :thumbup:

Så, låt oss som har som uppgift att hålla rent på skeppet bestämma vad som "får" och "inte får" skrivas/diskuteras här är ni snälla. :)



Välkommen till Kollo Bluey, snoka runt i de olika kategorierna för matnyttig information och diskuss, ställ egna frågor om det är nåt du undrar över.
Ett tips är att läsa reglerna för forumet samt "Best of.."-sektionen för att få lite bäring här.

Tigerkotten
2006-10-30, 01:11
Hur vet man om man är deprimerad? Alltså jag vet att jag borde besökt själv en psykolog för ett antal år sedan. Visst bättre idag. Men jag vet att jag inte är helt rätt funtad där uppe dock :D

Men endå anser jag är rätt glad person ofta, men tänker weirdo och är rätt så osocial av mig ofta m.m

Muskelbyggaren
2006-10-30, 01:14
Har bara läst två inlägg än så länge men det är gripande texter, särskilt den första beskrivningen av orsaken till problemen. Kom ihåg det viktigaste - det finns alltid en väg så ge aldrig upp. Din hjärna och därmed ditt allmäntillstånd kan i dessa unga år formas och ändras mer än du anar. Mår du dåligt en dag - tänk då bara på att det är lite tillfälligt strul där uppe och att det ordnar sig snart! Mår du bra en dag - ta till vara på det, njut och tänk att det är första dagen på resten av ditt liv.

Hade det inte varit för att Bluey hade aviserat sin blog här hade jag sannolikt aldrig funnit den! Så Loke och Blekfet kan väl gå någon annanstans och utöva sin larviga attityd?

L-Sami
2006-10-30, 01:21
Hur vet man om man är deprimerad?


För att få diagnosen depression så krävs det att du har haft ett antal sympton under två veckors tid som bl a

Oro, tankar om döden/självmord, värdelöshetskänslor, sömnproblem, nedstämdhet osv.

Blueycute
2006-10-30, 01:41
Hur vet man om man är deprimerad? Alltså jag vet att jag borde besökt själv en psykolog för ett antal år sedan. Visst bättre idag. Men jag vet att jag inte är helt rätt funtad där uppe dock :D

Men endå anser jag är rätt glad person ofta, men tänker weirdo och är rätt så osocial av mig ofta m.m

Är visserligen inte psykolog men det kan bero på nästan vad som helst, tillochmed fysisk obalans. Vissa har helt enkelt en rubbad Serotonin balans (serotonin är då mer eller mindre kroppens/hjärnans lyckosubstans) och det är "lätt" fixat med preparat så som Zoloft som tillför Serotonin. Detta är dock mer ovanligt.

Andra saker som folk lätt blir deppiga över är jobbig barndom, kärleksbekymmer, ekonomiska bekymmer, ångest och så vidare.
Beroende på hur allvarligt det är så skriver en läkare ut anti-deppresiva eller så kanske det kan "botas" på ett par lätta samtal bara.

Nu drog jag det här lite väl långt men för att svara på din fråga, om du mår bra generellt sett, och inte faller i humöret lätt (här får man ta hormoniella rubbningar i åtanke, behöver inte vara depression) och du kan mer eller mindre gå och vara nöjd eller glad, du kan le utan ansträngning och du kan ha kul, så tror jag helt ärligt inte du har nåt att oroa dig för, alla känner sig nere ibland, så är det, några mer än andra. Om du skulle under en längre period(nån vecka/månad) märka att du är på dåligt humör eller är nedstämd i humöret så är det rekommenderat att uppsöka en kurator/psykolog. Dom är inte alls farliga jag lovar, och det kanske inte är en depression, du kanske bara behövde "prata av dig"

Dont worry, be happy typ!
/Bluey

Loke
2006-10-30, 14:21
Hade det inte varit för att Bluey hade aviserat sin blog här hade jag sannolikt aldrig funnit den! Så Loke och Blekfet kan väl gå någon annanstans och utöva sin larviga attityd?

Tja, nu har ju modsen sagt att dom tycker att detta är ok, och då skiter jag i den här saken. Men jag tycker att du också har en ganska otrevlig attityd. Sopa framför egen dörr.