handdator

Visa fullständig version : EnergiChokladbollar!

aron
2003-02-03, 22:06
Var på statoil idag och såg att dom sålde Hägges "Energi Chokladbollar" Som innehöll Druvsocker, Havre och Ginseng, kunde inte låtabli att köpa en, och GOD var den! Om ni smakat Delicatos bollar så vet ni vad jag snackar om, helt sjukt gott...funderar på beställa hem en låda nästan...

Nån som testat detta?

davve
2003-02-03, 22:57
det låter som en väldig massa snabba kalorier, kan ju vara bra ibland iofs...

Munter
2003-02-03, 23:04
Kakao- och kokosfett med snabb sockergegga är ajja bajja...ve och fasa man skulle lägga på sig snabbt om man åt såna där. Men goda är dom, oh yes.

EiseltUK
2003-02-03, 23:21
Är inte alla chokladbollar energibollar? Är det kanske ginsengen som ska få det att se lite nyttigare ut.

/ Henrik

Jorma
2003-02-03, 23:34
Har hört att kroppen knappt ens kan förbränna kokosfett...men jag kan nog vara ute och cykla

Tomten
2003-02-04, 08:18
Om det är druvsocker i den istället för vanligt socker så är det ju perfekt att ta efter träning, precis som när ni tuggar i er en gainer. Har lite svårt att förstå vad som skulle vara fel med att ta dom som återställare efter träningen.

Gott lär det ju vara med.

Pez
2003-02-04, 08:26
Originally posted by Tomten
Om det är druvsocker i den istället för vanligt socker så är det ju perfekt att ta efter träning, precis som när ni tuggar i er en gainer. Har lite svårt att förstå vad som skulle vara fel med att ta dom som återställare efter träningen.

Gott lär det ju vara med.

Kokosfett efter träning?

:nono:

/pez :D

Tomten
2003-02-04, 11:45
Nu får du ju ta och ge dig, hur många gram kokosfett kan det vara på en sån där boll? Typ 2 gram kokosflarn?

Det lär ju kroppen lida av :rolleyes:

MIGGE
2003-02-04, 11:57
per 10grams boll ja. om du äter 10st(100gram) så blev det plötsligt 20gram fett:D

MIGGE
2003-02-04, 12:44
Tar tillbaks, de lär ju väga 30gram typ

Tomten
2003-02-04, 14:40
Ärligt talat så tycker jag det går lite till överdrift om man börjar klaga på att det är kokosfett i chokladbollar. Det är ju så otroligt lite kokos på dom. Kokos består ju inte heller till 100% av fett, utan det är 62%

Om du nu skulle vilja äta dom där energibollarna efter träningen, så är det knappast så farligt. Om du äter en tre-fyra bollar så får du kanske i dig 4 gram kokosfett. Hela 4 GRAM! Vilken SMÄRTA!
:rolleyes:

davve
2003-02-04, 18:20
att jämföra en "energiboll" och en gainer är väl ändå lite...
fel kanske...

Tomten
2003-02-04, 18:32
Jo, det stämmer, men däremot blir det ju samma sak som om du tar dextropur efter träningen. Det jag ville få fram är att det inte är FEL att äta det efter träningen, fungerar utmärkt om man vill ha variation istället för att slänga i sig samma saker varje gång... men givetvis så måste man ju få i sig protein med.

Munter
2003-02-04, 19:14
Hörru Tomten, kokosfettet är liksom 10% av totala fettmängden i såna där chokladbollar. Om du bakat egna någongång vet du det är ja vadå....60% animaliskt fett? Ruskigt mycket är det i alla fall, inte vidare nyttigt att ta efter passet. Jmf med vanliga chokladsnacks.

z_bumbi
2003-02-04, 19:28
Munter: Om du använder margarin lär det inte bli så mycket animaliskt fett, sen säger jag inte att chokladbollar är nyttiga...

Arraksbollar däremot...bara nyttigheter :D

Tomten
2003-02-04, 20:33
Munter, nu var det ju inte vanliga chokladbollar vi snackar om, utan dom där energibollarna som var gjorda på druvsocker, havre och ginseng...

Om dom nu består till största del av dom ingredienserna så har jag väldigt svårt att förstå hur dom kan vara "dåliga" att ta efter träning.

Pez
2003-02-04, 23:26
Tomten - de flesta havrebollar består till stor del av fett, margarin är väl inte direkt det nyttigaste fettet heller...

MEN om du observerar min lilla smiley så skulle du inse att det är lite ironi över inlägget också.
Själv skulle jag inte direkt satsa på att äta fett till proteinet efter träning men jag tycker ju inte att det är "farligt" direkt... ta inte allt så allvarligt. :thumbup:

Skulle du se min form nu skulle du inse att jag inte är så strikt som du verkar tro... :D

/pez

muskelbyggarn
2003-02-04, 23:32
Ja Pez man ser vad som händer med Exell i magen :naughty:

Föresten du skulle passa bra här ute i bondelandet, du har en juste "bon-bränna" på kortet, dvs. bruna armar och genomskinlig överkropp :D

:love:

Vänl,,,
Tobbe

ps. chokladbollar (även kallad negerbollar av oss "rassister") gör sig absolut godast - doppade i mörk blockchoklad!

Pez
2003-02-04, 23:36
Originally posted by muskelbyggarn
Ja Pez man ser vad som händer med Exell i magen :naughty:

Föresten du skulle passa bra här ute i bondelandet, du har en juste "bon-bränna" på kortet, dvs. bruna armar och genomskinlig överkropp :D

:love:

Vänl,,,
Tobbe

ps. chokladbollar (även kallad negerbollar av oss "rassister") gör sig absolut godast - doppade i mörk blockchoklad!

Du menar väl "wienerbrod" nu va? :D

Ja den brännan krävde många lata fikor i Vasaparken efter träningen i somras... Måste ju dra fokus från min i övrigt blekfeta lekamen... :laugh:

/pez

EiseltUK
2003-02-04, 23:49
Kokosfett innhållermättat fett och det är inte så farligt. Det är i varje fall ganska stabilt och bättre än härdat fett.

Om man anser att enegibollar efter träning är bra så kan man ju i sort sett äta alla former av godis med glukossirap. Min uppfattning är att uppfattningen om snabba kolisar efter träning är något missuppfattad (överdriven). Har ännu inte sett några studier som visar att t ex dextros är bättre än vanliga socker för muskeltillväxten.... Våra egna tester visar att en kombination av dextros och fruktos ger bättre muskelökningar. Vår Gainer är t ex överlägsen den mest sålda gainern på marknaden.

/ Henrik

Jorma
2003-02-06, 17:56
Jag gjorde själv en jävla sats chokladbollar...man blir skapligt äcklad efter ett tag...men det är grymt bra bli fet mat :smokin:

Bateman
2003-02-07, 15:59
Ser att jag inte är ensam om att gilla chokladbollar och godisbollar i allmänhet:D