handdator

Visa fullständig version : Spansk musik


PowPow
2006-10-28, 23:21
Hittade en hel del guldkorn i tråden som efterlyste fransk musik.. Det jobbiga är bara att jag inte förstår ett dyft.

Någon som har tips på bra spansk musik? Eller rättare sagt musik som sjungs på spanska.

Bra musik och spanska verkar inte gå så bra ihop. Bästa jag hört är nog Devandra Banhart, och de flesta av hans låtar är ju på engelska..

Så, hit me!

Melody
2006-10-28, 23:33
jag älskar spansk musik, men jag kommer konstigt nog inte på nån artist nu på rak arm.... men uttjatade Juanes har en del bra låtar..!
beror ju ifs på vad man är ute efter!

PowPow
2006-10-28, 23:34
jag älskar spansk musik, men jag kommer konstigt nog inte på nån artist nu på rak arm.... men uttjatade Juanes har en del bra låtar..!
beror ju ifs på vad man är ute efter!

haha. Den jäkla juanes.
Plågades av hans musik iunder hela sommaren, och tänkte att när jag kom till Sverige så skulle jag äntligen slippa det - men fanken - det spelades här också.

Försök komma på några andra!

Blaine
2006-10-28, 23:35
Lyssna på Gipsy Kings låtar – sjukt bra! Inled med "Tu Quieres Volver".

Dumleman
2006-10-28, 23:37
Finns det spansk hip hop, metal osv? Det bor väl bara en massa matadorer där som lyssnar på julio iglesias? *inte fördomsfull* Säg gärna genre vid tipsen föresten.

PowPow
2006-10-28, 23:40
Finns det spansk hip hop, metal osv? Det bor väl bara en massa matadorer där som lyssnar på julio iglesias? *inte fördomsfull* Säg gärna genre vid tipsen föresten.

Har hört såväl hiphop och ska som rock på livespelningar.. med ganska varierad kvalitet. Men kommer fanken inte ihåg vad de hette..

Och +1 på att skriva genre vid tips.
Och matadorer bor där inte så många (= Och spanska sjungs det ju på i så väldigt många fler länder än bara spanien.

Gypsy Kings var väl.. nja. Men tack för tipset. Har bara hört en låt än så länge, så jag ska väl inte säga för mycket.

Melody
2006-10-28, 23:40
han gjorde ju en låt med hon nelly furtado- "te busque" den är fin, fast det är en lugn låt.. hmm
det enda jag kommer på är ju riktigt typisk utländsk genre om mansäger så, såsom Gipsy kings... och sen typiska dansgolvslåtar, t.ex "Pachanga" med låten "Loco" fast det är ju ifs halvtpå engelska..

Annars är ju salsalåtar toppen för humöret :)

Melody
2006-10-28, 23:41
Lyssna på Gipsy Kings låtar – sjukt bra! Inled med "Tu Quieres Volver".


åhh jaa!! fast man får ju nästan tårar i ögonen av den!

PowPow
2006-10-28, 23:53
Fanken. Verkar ju bara finnas två sorters musik. Antingen är det folksinger-stuk på det, eller så är det låtar som låter som MCDonalds-jinglar /=

I folksinger-stuket finns iofs Juaquin Sabina. Ojos de gata är ganska nice, om än väldigt typisk. Och Borracho hasta el amanecer, med Los Coquillos. Blir ju full bara av att lyssna på den :Virro

Tigerkotten
2006-10-29, 00:13
Gillar Aventura :)

Son by four (Speciellt " a puro dolor "

DLG

PowPow
2006-10-29, 00:23
Glömde nämna Juana Molina (http://www.myspace.com/juanamolina). Singer/songwriter.. hon är mysig.

Melody
2006-10-29, 00:26
Gillar Aventura :)

Son by four (Speciellt " a puro dolor "

DLG


Ja juste, Aventura är bra, men det är samma stuk på låtarna..
harför mig att "la guerra" och "un poeta enamorado" är mysiga!

DarthHolm
2006-10-29, 00:52
Ultimo Asalto. Spansk punk/oi.

Blaine
2006-10-29, 02:22
Pröva Chayanne (inled med låten Y Tu Te Vas).