handdator

Visa fullständig version : Lös i magen av mjölk


Klenis
2006-10-28, 21:17
Har tränat i nästan exakt en månad nu. Gått upp 4 kilo redan :) Tyvärr känner jag ingen ökning i styrka, bara att jag blivit lite "fylligare" :) Innan kunde man nästan se mina revben.

Men nu är det så att jag dricker ca 1 liter mjölk om dagen. Det ger 34 g protein. Problemet är att jag blir skitnödig som fan av det, och lös i magen. Vad är felet? Om jag dricker ett glas mjölk till frukost, sen efter frukosten skiter. Då blir jag ändå skitnödig som FAN i skolan runt kl 13. Och eftersom jag håller mig borta från offentliga toaletter blir jag tvungen att hålla mig i 3-4 timmar.

Innan jag började träna hade jag inga som helst problem med detta, men då drack jag typ ett glas mjölk vart tredje dag :/

Vad kan jag göra åt detta?

Klenis
2006-10-28, 21:29
När jag ändå gjort en tråd kan jag passa på att fråga om detta är bra:

Frukost 6.00 1 portion havregrynsgröt, 3 dl mjölk, 2 mackor med messmör
Mellanmål, inget.... hinner aldrig i skolan
Lunch 12.00 Skolmat, mycket
mellanmål 13.00 samma som frukost
Middag 18.00 asiatisk mat (nästan inga proteiner :()
Kvällsmål 9.00 samma som frukost

Jag får väl knappast i mig tillräckligt med proteiner av detta?
Väger 59 kilo, 170cm lång. Och ska man följa "2g per kilo kroppsvikt" ska jag ha i mig ca 120g.

EN TILL FRÅGA.

Är det viktigt att man snabbt får i sig mat efter träning? Jag bor ganska långt ifrån gymmet, kan ibland ta en timme innan jag kommer hem, sen tar det en stund att fixa maten med. Är proteindrinkar något för mig?

pragmatist
2006-10-28, 21:37
Du är laktosintolerant. Pröva yoghurt istället för mjölk.

Tolkia
2006-10-28, 21:43
Och kanske MINSKA mängden mjölkprodukter också; 3 dl 3 ggr om dagen kan bli mycket även om det är yoghurt. Det fins ju annat än gröt och mjölk man kan äta som mellanmål. Testa att dra ned ordentligt ett tag för att "vila magen" lite och prova dig sedan fram för att se vad som går bra. Testa även att byta ut messmöret mot ägg eller köttpålägg eller något; det är en känd "fisbomb" även om man inte är laktosintolerant.

Klenis
2006-10-28, 21:44
Ojdå :/ vet inte vad det innebär men... Är det farligt att fortsätta dricka mjölk? Mjölk är ju så gott.

Klenis
2006-10-28, 21:46
Tolkia, körde på ägg & kaviar innan. Men min morsa har fått för sig att mer än 1 ägg om dagen är farligt när man fortfarande växer xD haha, vet inte vart hon fått det ifrån, kanske stämmer... jag vet inte, kan inte så mkt om sånt. När jag ändå fortsatte med mina ägg slutade hon köpa hem :)

Tolkia
2006-10-28, 22:10
Det är inte farligt i den bemärkelsen att du dör av det, men du kommer att må dåligt i magen så länge du gör det. Det här (http://laktosintolerans.sida.nu/) är det som händer.

Mer än ett ägg om dagen är INTE farligt, och för dig som växer och (antar jag?) har en hyfsat hög förbränning jämfört med äldre är det snarast mindre farligt. Jag tror att din mamma tänker på kolesterolet i äggulan, men den absolut största delen av det kolesterol som finns i kroppen och som kan lagras i kärlen är kolesterol som kroppen själv har producerat. Äter man inte mer än man gör av med är äggen inget problem (ingen annan mat heller); kolesterol man förbrukar sätter sig inte på insidan av ådrorna. Men om mamma inte tror på det kanske du kan testa skinka eller hamburgerkött eller något?

Tolkia
2006-10-28, 22:11
Det finns mjölkprodukter som är laktosfria eller har låg laktoshalt; av mjölksorterna skulle jag säga att Valios är den som smakar bäst (mest som vanlig mjölk och minst "kokt"). Lite dyrt, dock.

Klenis
2006-10-28, 23:52
Okej ska pröva laktosfri mjölk... Innehåller de lika mycket protein?

Hjälten
2006-10-29, 04:20
yepp. jag är också laktosintolerant o jag dricker upp till 3l mjölk per dag:)

det är ingen skillnad förutom att låglaktosmjölken är lite dyrare och sötare (och godare när man väl vänjt sig)

edit: har testat runt lite och tycker låglaktosmjölken från skånes mejeri är godast

TylerDurden84
2006-10-29, 09:51
Du är laktosintolerant. Pröva yoghurt istället för mjölk.

Yoghurt innehåller visserligen en del bra bakterier som mjölk saknar, men du kommer inte undan laktosen för det.

sammy1
2006-10-29, 11:09
Yoghurt innehåller visserligen en del bra bakterier som mjölk saknar, men du kommer inte undan laktosen för det.

precis, jag fattar inte varför folk tror att yoghurt inte innehåller laktos? laktos är mjöksocker, dvs allt som är gjort på mjölk innehåller laktos! dock i olika mängder. jag dör typ när jag äter en pizza, så satans mkt ost!

Milia
2006-10-29, 11:11
Hårdost innehåller iofs inte mkt laktos alls, så om man bara är laktoskänslig och inte laktosintolerant så kan man klara av ost.

sammy1
2006-10-29, 11:12
Hårdost innehåller iofs inte mkt laktos alls, så om man bara är laktoskänslig och inte laktosintolerant så kan man klara av ost.

jag är laktoskänslig. Men vissa produkter påverkar mig mer än andra, mjkost och mjölk / är värst. Man får prova sig fram lite. Brukar inte ha problem med så mkt annat. det märker man :D:hbang:

z_bumbi
2006-10-29, 11:43
Yoghurt innehåller visserligen en del bra bakterier som mjölk saknar, men du kommer inte undan laktosen för det.

Mängden laktos är mindre än i vanlig mjölk, laktosen äts upp av bakterierna som syrar yoghurten och äter man en mindre mängd så kan en del klara av det.

Men annars skulle jag köra på laktosfri mjölk för då har man om man inte är så känslig en marginal att äta lite laktos från andra källor.

Angående ost så gör pizzan själv och använd vällagrad ost.

maRRtin
2006-10-29, 12:05
jag dör typ när jag äter en pizza, så satans mkt ost!
Det låter märkligt att du skulle påverkas så mycket av ost.
Mängden laktos i hårdost är knappt mätbar.

TylerDurden84
2006-10-29, 14:47
Det låter märkligt att du skulle påverkas så mycket av ost.
Mängden laktos i hårdost är knappt mätbar.

Hårdost innehåller i regel mindre än 1 g laktos per 100 g samtidigt som mjölk innehåller ca 6g/100 g. Så man skulle få äta över ett halv kilo ost för att komma upp i samma mängd. Då snackar vi om en redig familje-pizza :D

Ps. Om ni ska köpa den laktosfria mjölken så föreslår jag Arlas framför Valios. Smaken är likadan. Däremot brukar Arlas vara ca 5 kr billigare

haiduc
2006-10-30, 17:56
Komjölk är för kalvar, och då är det ju inte så konstigt att många inte klarar stora mängder mjölk. Det är inte "meningen" att människan ska dricka komjölk.

Testa minska mängden mjölk, jag klarar inte att dricka några större mängder, däremot ngt glas till maten går bra. :)

Bondlurk
2006-10-30, 18:05
Jag tänkte fylla på denna tråden istället för att skapa en egen då ämnet är snarlikt, jag verkar reagera lika dant på kasein/vassle drinkar som han reagerar mot mjölk, jag har tidigare druckigt extrema mängder mjölk dagligen. Så jag är troligen inte intollerant mot varken kassein/vassle eller laktos, kan det vara doseringen som gör det?

Jag har uteslutit problemet genom två sätt, jag hade inte problemet innan jag drack sådana drinkar, och jag har inte problemet på helger då jag äter mat istället för drinkar(hinner inte alltid äta tillräckligt i veckorna). Värt att nämna är att fiberintaget är högre i veckorna fast det tycks inte vara av relevans. Någon som vet vad det kan bero på?

farre
2006-10-30, 22:58
Låter precis som mig! När jag lade av med mjölken så blev jag direkt bättre i magen. Det finns flera oliak sorters laktosfri mjölk du kan testa. Jag rekommenderar "Valios Mjöldryck" den kostar dock 18 kr/L men det kan det vara värt, den har precis samma goda smak som vanlig mjölk! :thumbup:

Lycka till!

Sniggel
2006-10-31, 09:17
När jag ändå gjort en tråd kan jag passa på att fråga om detta är bra:

Frukost 6.00 1 portion havregrynsgröt, 3 dl mjölk, 2 mackor med messmör
Mellanmål, inget.... hinner aldrig i skolan
Lunch 12.00 Skolmat, mycket
mellanmål 13.00 samma som frukost
Middag 18.00 asiatisk mat (nästan inga proteiner :()
Kvällsmål 9.00 samma som frukost

Jag får väl knappast i mig tillräckligt med proteiner av detta?
Väger 59 kilo, 170cm lång. Och ska man följa "2g per kilo kroppsvikt" ska jag ha i mig ca 120g.

EN TILL FRÅGA.

Är det viktigt att man snabbt får i sig mat efter träning? Jag bor ganska långt ifrån gymmet, kan ibland ta en timme innan jag kommer hem, sen tar det en stund att fixa maten med. Är proteindrinkar något för mig?

1. Du får nog i dig mer protein än du tror. Räkna med proteinet från brödet och havregrynsgröten och messmöret också så ska du se att du hamnar på mellan 20-30g protein på frukosten. 3 sådana mål om dagen ger då 60-90g protein.
Skolmat, om du äter "mycket" som du säger kan du säkert få i dig 30-40g protein.
Asiatisk mat innehåller protein den med! Det brukar väl va kött i en sådan måltid också? Jag gissar på 20-30g protein.
Så du får uppskattningsvis i dig 110-150g protein om dagen om jag skulle få gissa.

2. Att få i sig mat efter gymmet är bra, helst inom en timme då kroppen är mycket bra på att tilgodogöra sig protein då till proteinsyntesen men även kolhydrater till glykogeninlagring. Men går inte det så är det inte hela världen om det är inom 2 timmar.

3. Angående proteindrinkar så brukar de ju inte rekommenderas till nybörjare, men om du vill så kan det vara en fördel här så länge du inte glömmer bort maten. Ta en proteindrink före, under eller efter passet och stick hem och ät senare, på så sätt får du bättre timing av protein och dessutom ett ökat intag av protein som garanterat överstiger 120g per dag (så länge du inte skär ner på någon annan mat).

4. Ta itu med din fobi för offentliga toaletter!

MacLeod
2006-10-31, 09:44
Det låter märkligt att du skulle påverkas så mycket av ost.
Mängden laktos i hårdost är knappt mätbar.

Allt beror ju på graden av laktosintolerans. Vet flera som inte klarar av ost i mat.

Tolkia
2006-10-31, 15:17
Spelar det inte också roll vilken typ av ost det är? Min bror sambo är laktosintolerant, och hon kan äta lagrad hårdost, typ västerbottensost (inte i några jättemängder, men lagom till en macka), däremot äter hon inte dessertostar eller mjukost. Kan tänka mig att det skiljer mellan vällagrad (typ västerbotten) och inte så länge lagrad (typ billig edamer) hårdost; är det så?

z_bumbi
2006-10-31, 15:20
Spelar det inte också roll vilken typ av ost det är? Min bror sambo är laktosintolerant, och hon kan äta lagrad hårdost, typ västerbottensost (inte i några jättemängder, men lagom till en macka), däremot äter hon inte dessertostar eller mjukost. Kan tänka mig att det skiljer mellan vällagrad (typ västerbotten) och inte så länge lagrad (typ billig edamer) hårdost; är det så?

Laktosen förbrukas under lagringen och är osten lagras ca 1 år så är det extremt lite laktos kvar.

Sverker
2006-10-31, 17:45
Mjukost innehåller ofta tillsatt mjölkpulver.

nutz
2006-10-31, 21:19
EN TILL FRÅGA.

Är det viktigt att man snabbt får i sig mat efter träning? Jag bor ganska långt ifrån gymmet, kan ibland ta en timme innan jag kommer hem, sen tar det en stund att fixa maten med. Är proteindrinkar något för mig?

Kolhydrat snarare än en ren proteindrink om det är så att du MÅSTE välja. Så vitt som jag förstått det har vi i stort sett alltid proteiner i sparat och det är inte så himla viktigt att fylla på genast, men däremot har du - förhoppningsvis - varit utsatt för ett duktigt fyspass på gymmet och behöver återhämta dig.. på gymmet är det kolhydrat du slösar på och därför är det kolhydraten du bör ersätta.

En vanlig gainer blir nog bra, då får du båda delar(protein/kolhydrat) samtidigt som det är smidigt att ha med sig. Du bör dock inte ersätta och välja bort den vanliga maten för den delen.

Klenis
2006-11-11, 02:00
Var ett tag sen jag gjorde den här tråden men... Köpte Skånemejeriers låglaktosmjölk igår, som smakade sötad grädde... Får kväljkningar av den om jag inte håller för näsan (grädde är gott, men i bara i små mängder).... men iallafall... Bäst före datumet Går ut om ett år, lol? Ska det vara så?

Sverker
2006-11-11, 06:48
UHT-behandlad. Betyder att den oöppnade förpackningen är en konserv med lång hållbarhet. Så fort du öppnar packetet är hållbarheten några dagar.


UHT-behandling, Ultra-High-Temperature, är att mjölken värmebehandlas vid 140 grader C i 8 sekunder. Vanlig mjölk pastöriceras vid 72 grader i ca 15 sekunder. Mjölkprodukter utan laktos är tacksamma att värmebehandla eftersom det är laktosen som först tar stryk vid en värmebehandling ( blir till knäck/messmör:D )

Snickarn
2006-11-19, 18:13
Jag är laktoskänslig och när jag var på undersökning och fick prata med folk på sjukan sa dom att:

Lättare mjölkprodukter, ex lättmjölk innehåller mer laktos än ex röd mjölk.
Ang ost så ju längre den lagras ju mindre laktos.

Valio har laktosfri: mjölk, grädde, yogurt osv.
Milda smör till mackorna = laktosfritt.

Finns laktos piller (lactrase) som du kan ta innan måltid om du ska äta något med laktos i,

Trodde först att ja inte skulle kunna käka något när jag fick reda på att jag var laktoskänslig men är inte så stor skillnad och nu finns ju det mesta i laktosfritt :)

UmmaGumma
2006-11-19, 18:51
Jag är överkänslig mot laktos men jag blir inte lös i magen utan tvärtom...