handdator

Visa fullständig version : Viktminskningsfråga


Hermanssson
2006-10-28, 19:52
Hej!

Jag har alltid varit väldigt aktiv under hela min uppväxt, med 10 år hockey, 8 år fotboll och 3 år innebandy på nacken. Haken är dock att jag aldrig varit speciellt smal. Jag vet inte vad jag kan tänkas ha för fettprocent, vet heller inte hur man tar reda på det. Jag är inte vad man skulle kalla en mullig person, men jag vill få tydliga magmuskler, vilket jag aldrig haft i mitt liv, plus att mina "kärlekshandtag" är sjukt utputande och tjocka in my opinion - något jag inte alls trivs med. Ibland känner man sig riktigt flötig, men nästa dag kanske man ser sig i spegeln och tycker "fan det ser helt ok ut". Men nu känns det som att det är dags att bli smal en gång för alla, för under mitt "lager" döljer sig nog en ganska välskapt kropp tror jag ;). Vågen hamnar i dagsläget på 88-90, och min muskelmassa är väl lite mer än medel för en 18åring, men inte mycket. 1.87 lång, kan tilläggas.

Min fråga är därför: Ni som deffar ner er massa kilon, och får ett resultat nästan helt fettlöst - kan jag också göra så, en engångsdeff, för att sedan lägga mig på en nivå jag känner mig nöjd med? Jag har bra självdisciplin, och gott om tid. Det jag dock INTE har möjlighet att göra är att äta "skräddarsydda" mål dygnet runt. Jag äter på restaurang 5-7 gånger i veckan, och bor fortfarande hemma, och får diverse god mat serverad. Hemma kan jag självklart dirigera som jag vill, men jag vet inte riktigt vad som krävs. Notera att jag inte söker ett väldigt snabbt resultat, utan jag lever hellre ungefär normalt, men med garanterad nedgång samtidigt som jag kan gymma och förhoppningsvis bygga muskler under tiden.

Mina motionsvanor kan tilläggas som sådana att jag gymmar 4 dagar i veckan, och cyklar en mil i olika tempo (beroende på humör för tillfället) varje pass. Jag har en 80 min lång idrottslektion en dag i veckan som ofta är under högt tempo, t.ex. bollsport. Utöver det har jag ingen mer direkt motion på schemat. Cyklar till gymmet varje dag också, vilket är kanske 25min tur och retur.

Nu kommer ni självklart att säga "bara att ligga på stabilt kaloriunderskott" eller "vet inte hur du äter, se till att äta mindre än vad du gör av med" - Visst! Det är så, jag vet. MEN jag har så svårt att räkna ut kaloriinnehåll i till exempel en fiskgratäng. Jag lagar inte maten jag äter - det är det.

Hoppas på lite fina tips, om allt möjligt från motion, till mat och levnadsvanor. Förlåt om det blev mycket text för litet budskap, that's my thing :cool:

Herman

muffe85
2006-10-29, 02:11
Om du inte vill väga/räkna Kcal, så se till att få i dig mycket protein och ta det lungt med Kolhydrater och fett.
Förenklat kan man säga att:
Protein = musklernas byggstenar
Kolhydrater,Fett = Kroppens energi.

så, smygbanta men ät mycket protein och styrketräna hårt så kommer du att sakta med säkert tappa något kilo kroppsfett. fuska inte :P

Hades
2006-10-29, 07:24
Några förslag:

*Ät så nyttigt som möjligt när du äter ute. Fisk, kyckling, magert kött.
*Ta mer av proteinkällan i kosten (fisk, kyckling, kött) och mindre av kolhydraterna (potatis, pasta, ris) och fettet (exempelvis sås, dressing, smör) när du äter hemma.
*Lägg in några promenader i veckan, kanske en timme styck.
*Uteslut godis och skräpmat i största möjligaste mån.
*Om du märker att du trots detta inte går ner i vikt så får du helt enkelt äta mindre portioner.

Hermanssson
2006-10-29, 12:28
Tack grabbar, exakt det ni skrev har jag tänkt på men inte varit säker på att jag tänkt rätt. Jag har så jävla svårt att äta små portioner, då jag älskar mat, men antar att man får offra sig :). Ska börja gå promenader, det är ju inte så svårt, hehe.

En fråga bara! Kan man inte bygga muskler samtidigt som man sakta minskar fettprocenten? Läste nåt om det.

Philippp
2006-10-29, 16:04
Tack grabbar, exakt det ni skrev har jag tänkt på men inte varit säker på att jag tänkt rätt. Jag har så jävla svårt att äta små portioner, då jag älskar mat, men antar att man får offra sig :). Ska börja gå promenader, det är ju inte så svårt, hehe.

En fråga bara! Kan man inte bygga muskler samtidigt som man sakta minskar fettprocenten? Läste nåt om det.

"kan" och kan - kan kan man väl alltid, men frågan är om du ens skulle märka att du har byggit några (eftersom vi snackar miniiiii muskelbygge), om du ens kan bygga muskler vid viktnedgång som sagt :P innebär också väldigt noga med proteinintag efter/före träning och massa annat, jag skulle nog skita i all extra effort för att jag inte tror att det kommer gå särskilt bra.

Viktnedgången för synliga magmuskler kan vara rätt så extrem för dig, kan väl tippa på att du får lägga dig på 80- (nu har jag inte sett någon bild men det är en uppskattning) förutom om du har skön genetik som langar bort fettet på magen snabbt, jag får någorlunda synliga rutor på typ 9.5% något vissa !"#¤!"# har det på typ 15%, men du säger att du har sköna lovehandles och dylikt så jag tippar på en rätt grov viktnedgång för att få synliga magmuskler :P när du börjar få definerade armar och grejs så lär det fortfarande vara en bra bit kvar tills rutorna kommer, snygga bröst kommer IMO ungefär samtidigt som rutorna börjar komma

Hermanssson
2006-10-29, 17:36
Okej Philippp. Nje, för jag tränar mycket på gym för att det är roligt och skönt, så jag kommer nog inte minska träningen där även fast möjligheterna för muskelutvecklingen tydligen inte är alltför stor om jag vill äta nyttigt och lite kalorimässigt under tiden. Jag cyklar ju där nere också, och antar att gymmandet i sig bränner lite kalorier det med :)



Viktnedgången för synliga magmuskler kan vara rätt så extrem för dig, kan väl tippa på att du får lägga dig på 80- (nu har jag inte sett någon bild men det är en uppskattning) förutom om du har skön genetik som langar bort fettet på magen snabbt, jag får någorlunda synliga rutor på typ 9.5% något vissa !"#¤!"# har det på typ 15%, men du säger att du har sköna lovehandles och dylikt så jag tippar på en rätt grov viktnedgång för att få synliga magmuskler :P

Jag menar inte att jag behöver ha avslappnade _tydliga_ rutor, men att man har en någorlunda "ofet" mage, och med kläder på ser "ofet" ut, haha. Om ni fattar. Vill inte framstå som en lätt överviktig kis. Sen vill jag nog att det syns när jag spänner, helst hela magen, men jag har nog ganska mycket massa redan på magen, så det ska nog gå. Spänner jag och känner så är det ju kraftiga och hårda muskler där, som syns lite på magens övre delar med i nuläget. Det jag sa med mina "love handles" är nog mycket en sak jag har ovanligt mycket av jämfört med andra i min "fettprocentsklass". Det är nog helt enkelt där det lägger sig lätt på mig. För jag ser ofta folk som är mycket mer överviktiga än mig, som knappt har några. Så.

Ska nog gå på sikt det här ;)