handdator

Visa fullständig version : hantelpress som komplementträning


rostbiff
2006-10-28, 13:57
tidigare körde jag varannan gång bänk - varannan hantelpress. nu kör jag ett tungt bänkpass å ett lätt/explosivt. känner nästan att jag ökade mer under den tidigare perioden (men kan också va i platå nu?).

nu till frågan: är hantelpress ingen bra komplementövning till bänk och i såfall varför?

(sorry för en lite retard-skriven fråga *innocent* )

Timme
2006-10-28, 14:11
tidigare körde jag varannan gång bänk - varannan hantelpress. nu kör jag ett tungt bänkpass å ett lätt/explosivt. känner nästan att jag ökade mer under den tidigare perioden (men kan också va i platå nu?).

nu till frågan: är hantelpress ingen bra komplementövning till bänk och i såfall varför?

(sorry för en lite retard-skriven fråga *innocent* )

Jag tycker att hantelpress är bra komplement. Man kommer så mycket djupare med hantlarna. Kör djupt och hårt så.

sunkan
2006-10-28, 14:13
annars så om du har tur så finns det en mc-donald stång på ditt gym å då kan du träna med den. Jag körde nån period med en sån och det är guld värt:thumbup:

Timme
2006-10-28, 14:45
annars så om du har tur så finns det en mc-donald stång på ditt gym å då kan du träna med den. Jag körde nån period med en sån och det är guld värt:thumbup:


ah djup bänkpress? Den lär vara fin!

sunkan
2006-10-28, 16:26
ah djup bänkpress? Den lär vara fin!

den är mycket fin:thumbup:

Timme
2006-10-28, 16:44
den är mycket fin:thumbup:


Jag vill också provaaa! (lite som barn ropar på mamma i affären känsla "mammaaaaa jag vill också! Jag vill, jag vill, jag vill, JAG VILL!!!!)

edit: så var får man tag i en sådan mcdonalds stång? :D

rostbiff
2006-10-28, 19:08
hur e d med dips å sånt, varfö kör styrkelyftare enbart olika former av bänk? är andra komplementövningar bara dynga om man vill satsa på styrka i bänk?

Timme
2006-10-28, 19:11
hur e d med dips å sånt, varfö kör styrkelyftare enbart olika former av bänk? är andra komplementövningar bara dynga om man vill satsa på styrka i bänk?


Därför att man lätt "glömmer" hur bänk utförs. Det är jobbigare för kroppen att lära in sig och komma ihåg 2st optimala pressvägar istället för 1 pressväg.

Kör klossbänk istället för dips. (vanlig bänkpress fast med en kloss på bröstet så att du kan ha mer vikt. 12cm kloss är bra.)

sunkan
2006-10-29, 16:11
Jag vill också provaaa! (lite som barn ropar på mamma i affären känsla "mammaaaaa jag vill också! Jag vill, jag vill, jag vill, JAG VILL!!!!)

edit: så var får man tag i en sådan mcdonalds stång? :D

arla gym i sollefteå har en. Du kan komma hit å testa:D

Timme
2006-10-29, 18:41
arla gym i sollefteå har en. Du kan komma hit å testa:D

haha :D

Men ligger inte det i norrland?

Annars skulle jag gärna testa!

Fartman
2006-10-29, 18:48
edit: så var får man tag i en sådan mcdonalds stång? :D
Du köper nya happymeal! höhöhö! :D

Timme
2006-10-29, 19:14
Du köper nya happymeal! höhöhö! :D

hahahahahah :laugh:

Så himmla skön humor :D

Ah, tack Fratman, du förgyllde just tråden med din närvaro :)

130kg finsk sisu
2006-10-29, 19:47
Gillar inte hantelpress alls. Kör den inte. Men den är säkerligen till nytta för andra. Även om jag inte känner nån bra bänkare som kör hantelpress...

Tricklev
2006-10-29, 20:06
Gillar inte hantelpress alls. Kör den inte. Men den är säkerligen till nytta för andra. Även om jag inte känner nån bra bänkare som kör hantelpress...

Av något skäl känns det betydligt svårare att få med kroppen och bentryck i hantelpress.

Miiix
2006-10-29, 22:33
Är hantelpress en bra komp.övning om ens sticking point är precis över bröstet?

Börje H
2006-10-30, 10:46
Min uppfattning är att hantelpressar egentligen inte alls bidrar till ökad styrka primärt för bänkpress. Vikterna blir alltför små pga av stabilitetsfaktorn. Däremot så det ju just av denna anledning som övningen KAN berättigas plats i ett program. Möjligen som andraövning alt uppvärmning.

Att det kan vara roligt att köra under en period skall ju oxå beaktas!