handdator

Visa fullständig version : Regler vid inneboende


Sniggel
2006-10-28, 12:59
Kolozzeum, stället där man kan fråga vad som helst. :thumbup:

Jag undrar vilka regler som gäller om man vill hyra ut en del av sin lägenhet/bostad till en inneboende.
Får man ta vilken hyra man vill?
Måste man ha Hyresvärdens samtycke? (tydligen inte)
Vad jag förstått är inte inneboende = andra hand utan en kategori för sig.
osv...

Mental
2006-10-28, 13:04
Kolozzeum, stället där man kan fråga vad som helst. :thumbup:

Jag undrar vilka regler som gäller om man vill hyra ut en del av sin lägenhet/bostad till en inneboende.
Får man ta vilken hyra man vill?
Måste man ha Hyresvärdens samtycke? (tydligen inte)
Vad jag förstått är inte inneboende = andra hand utan en kategori för sig.
osv...

Nej, att gå från en till två i en lägenhet kräver inget speciellt via hyresvärd, om inte personen skall skrivas in i kontraktet eller så.
Hur det är med hyra vet jag inte, men den får inte vara oskäligt hög för då åker du på ocker.

Tänk på att om det är en bostadsrätt/hyresrätt och du tar in en person som du sedemera har sex med kan du vid ev separation mista lägenheten i enlighet med sambolagen.

regus
2006-10-28, 13:06
Kolozzeum, stället där man kan fråga vad som helst. :thumbup:

Jag undrar vilka regler som gäller om man vill hyra ut en del av sin lägenhet/bostad till en inneboende.
Får man ta vilken hyra man vill?
Måste man ha Hyresvärdens samtycke? (tydligen inte)
Vad jag förstått är inte inneboende = andra hand utan en kategori för sig.
osv...

Jag läste om det där i rättskunskapen för någon vecka sen.

Jag tror du inte behöver hyresvärdens samtycke. Så länge du själv bor kvar i lägenheten.
Detta gäller inte vid andra hand tror jag.

Du ska ta en rimlig hyra.. (inte 8000/månad när din egentliga hyra är 3000/månad)
Om du skulle ta för mycket och han anmäler dig, kommer/kan du få betala tillbaka en viss summa.

babbett
2006-10-28, 13:07
http://www.uppsalastudentkar.nu/pdf/hyresbroschyr.pdf

Kanske svar på några av dina frågor? Inte alla dock..

Fettecke
2006-10-28, 13:09
Ring och hör med dom du hyr utav.

Ska du flytta in hos nån, eller tvärtom? jag kan iaf rekomendera att bo med en tjej. Så mkt roligare än att bo med en kille. bodde inneboende med en 4 år äldre tjej förut under ett år. lärde mig mkt och hade mkt kul då!

Hyra bestämmer du själv som sagt.
Men ett tips är att du styr ditt inneboende som om det vore din flickvän/pojkvän, fast utan sex osv... dvs, ni delar på allt. har gemensamt matkonto osv.
Iaf de måltider ni käkar själv... det sämsta du kan göra är att dela upp "ditt och mitt"... visst kan du göra det på maten också, men tänk då på att 2 personer kanske "måste" laga 2 måltider = mer elkostnad, samt matkostnad och mer slöseri med er tid.

Du ska ju inte se din inneboende som en "inkomst", utan jämnlike med dig om du vill ha ett stabilt förhållande till personen du bor med, det sämsta du kan göra är att ta överpris eller vad som helst som skapar enklyfta mellan er., ni är ju 2 om att välja att bo inneboende, ingen fördel till någon alls (som vissa kanske tycker borde generera mer pengar pga efterfrågan) enligt mig alltså.

börjar du med "översittarfasoner", såsom högre hyra eller vad som helst så lär inte personen du bor med vara så lycklig efter ett tag, och sen är du utan inneboende...

regus
2006-10-28, 13:12
Tänk på att om det är en bostadsrätt/hyresrätt och du tar in en person som du sedemera har sex med kan du vid ev separation mista lägenheten i enlighet med sambolagen.


Stämmer inte direkt, sex är inte bindande.

Man ska leva under "äktenskapsliknande förhålland", Hon kan inte alltså sätta på dig några gånger och och få en bodelning.

FreCKo
2006-10-28, 13:12
Tänk på att om det är en bostadsrätt/hyresrätt och du tar in en person som du sedemera har sex med kan du vid ev separation mista lägenheten i enlighet med sambolagen.

Står man som ägare för lägenheten så ska det inte vara några problem, grejen med sambo är ju att det man själv betalar är ens eget, och om hon flyttat in hos dig men inte t.ex. köpt halva lägenheten eller liknande så är lägenheten din.

Mental
2006-10-28, 13:15
Stämmer inte direkt, sex är inte bindande.

Man ska leva under "äktenskapsliknande förhålland", Hon kan inte alltså sätta på dig några gånger och och få en bodelning.

Jag har för mig att rättspraxsis för definition av äktenskapsliknande former var att man hade sex, dvs bor man som polare eller vanliga inneboenden så har man inte ett sexuellt förhållande, medans om man har sex så är det äktenskapsliknande.

regus
2006-10-28, 13:15
Står man som ägare för lägenheten så ska det inte vara några problem, grejen med sambo är ju att det man själv betalar är ens eget, och om hon flyttat in hos dig men inte t.ex. köpt halva lägenheten eller liknande så är lägenheten din.

Stämmer, ska bara lägga till om det finns gemensamma barn med i bilden blir det annorlunda. Då brukar den som behöver bostaden mest få den (oftast den som får vårdnaden). Är det några lån kvar tar naturligtvis den som får huset över lånen.

Mental
2006-10-28, 13:16
Står man som ägare för lägenheten så ska det inte vara några problem, grejen med sambo är ju att det man själv betalar är ens eget, och om hon flyttat in hos dig men inte t.ex. köpt halva lägenheten eller liknande så är lägenheten din.

Har du sambo så spelar det ingen roll vem som äger lägenheten, när ni bryter upp är det den som bedöms ha mest nytta av lägenheten som får den. Så ett samboavtal är inte helt fel :D

regus
2006-10-28, 13:21
Vi gör såhär så slipper vi diskutera vad som gäller när ett samboförhållande spricker. :)

"Bodelning för sambor
Att vara sambo liknar äktenskapet men lagen ger inte sambor samma rättsliga skydd som äkta makar. Bodelning kan begäras av en sambo vid samboförhållandets upplösning. I bodelningen ingår då bostad och bohag som man skaffat för det gemensamma boendet. Med gemensam bostad menas alltid permanentbostaden. Ett fritidshus faller alltså utanför bodelningen.
All annan egendom som var och en av samborna äger faller utanför bodelningen oavsett om den förvärvats före eller under sambotiden. Var och en behåller alltså sin egen egendom.

Begäran om bodelning måste ske senast 1 år efter det att samboförhållandet upphör genom separation. Om samboförhållandet upphör genom att en sambo avlider måste begäran om bodelning ske senast vid bouppteckningsförättningen.

Vid separation har den sambo som bäst behöver den gemensamma bostaden eller bohaget, som skaffats för gemensam användning, rätt att tilldelas denna egendom i samband med bodelning. Den som får vårdnaden om eventuella barn anses oftast ha störst behov. En förutsättning för att en sambo ska få överta bostad eller bohag som utgör samboegendom men som tillhör den andre sambon, är att övertagandet kan anses som skäligt. Även en gemensam hyresrätt eller bostadsrätt som inte är samboegendom har en sambo rätt att överta vid seperation. Det gäller om sambon bäst behöver bostaden och det kan anses skäligt. Om det inte finns gemensamma barn i samboförhållandet så krävs dock synnerliga skäl för ett sådant övertagande. Om övertagandet avser en bostadsrätt måste den som äger den kompenseras fullt ut ekonomiskt. Det finns olika tidsgränser för när man måste göra anspråk på övertagande enligt ovanstående."

www.familjensjurist.se

regus
2006-10-28, 13:30
Tänk på att om det är en bostadsrätt/hyresrätt och du tar in en person som du sedemera har sex med kan du vid ev separation mista lägenheten i enlighet med sambolagen.

Jag glömde säga att det är såklart en bedömningsfråga för lagen.
Hävdar hon att ni var sambor, inte "bara" inneboende som hade sex enstaka/flertal gånger.

Blir det ord mot ord får rätten bestämma vem som har rätt..
Men säkraste är nog att hyra ut till en ful jävel:D

Mental
2006-10-28, 13:35
Jag glömde säga att det är såklart en bedömningsfråga för lagen.
Hävdar hon att ni var sambor, inte "bara" inneboende som hade sex enstaka/flertal gånger.

Blir det ord mot ord får rätten bestämma vem som har rätt..
Men säkraste är nog att hyra ut till en ful jävel:D

Jag som har bostadsrätt skulle inte låta en tjej flytta in under något som liknar ett samboförhållande utan någon form av förord, men så är jag en misstänksam jävel också ;)

regus
2006-10-28, 13:37
Jag som har bostadsrätt skulle inte låta en tjej flytta in under något som liknar ett samboförhållande utan någon form av förord, men så är jag en misstänksam jävel också ;)

Haha. Det skulle vara kul och lägga fram ett om-vi-har-sex-får-du-inte-hävda-att-vi-är-sambos-avtal till sin framtida inneboende :)

Mental
2006-10-28, 13:43
Undrar vad man torskar på om man vill ha betalt i natura? ^^

Du får bo i min lägenhet om du går med på att städa, diska, laga mat och släpper till 3 ggr i veckan :D

Om man stryker det sista så kanske det tillochmed är lagligt? :D

FreCKo
2006-10-28, 13:53
Okej, så det enda rätta är att om man ska hyra ut delar av sin lya till en tjej (eller kille då, om man är tjej) så ska man kräva att han/hon skriver på att dom inte får claima lägenheten?

regus
2006-10-28, 14:06
Okej, så det enda rätta är att om man ska hyra ut delar av sin lya till en tjej (eller kille då, om man är tjej) så ska man kräva att han/hon skriver på att dom inte får claima lägenheten?

Det behöver du göra, förutsatt att ni inte inleder ett förhållande.

Mental
2006-10-28, 14:19
Det behöver du göra, förutsatt att ni inte inleder ett förhållande.

tankevurpa?

regus
2006-10-28, 14:23
tankevurpa?

Lite bakfull bara. :sleep: *rolleyes*

ska nog stå, det behöver du INTE göra, ......

Backe
2006-10-28, 17:44
Jag som har bostadsrätt skulle inte låta en tjej flytta in under något som liknar ett samboförhållande utan någon form av förord, men så är jag en misstänksam jävel också ;)Kravet för att din bostadsrätt ska ingå i samboegendomen är att den skall vara införskaffad för gemensamma ändamål. Har du köpt den ett halvår innan du träffar tjejen så kommer den alltså inte att ingå i samboegendomen.

Får ni däremot barn och separerar så kan hon trots detta få lägenheten om det bedöms att hon har bättre rätt till denna. Eftersom detta är en skyddsregel går den inte heller att avtala bort genom samboavtal. Så du kan nog låta en tjej flytta in hos dig utan att du behöver oroa dig för din bostadsrätt...
edit: hmm.. kom lite OT nu märker jag..

Sniggel
2006-10-29, 20:56
Det är så att jag letar bostad och vill bara se vilka eventuella möjligheter man har.
T ex få tag i en 3a / 4a / 5a som är dyr men att hyra ut rum till andra och låta dem betala en del av hyran. Deras del vill jag ska vara något dyrare (en eller några hundralappar mer) eftersom det är jag som har ansvaret över lägenheten och därför tar en risk när jag låter någon/några bo hos mig. Självklart hade jag inte tänkt att vara en girig jävel utan ta rimliga hyror.