handdator

Visa fullständig version : Tungpiercing


raQblad
2006-10-28, 09:50
Nu när min ögonbrynspiercing har blivit utplockad pga att den höll på att växa ut, bestämde jag mig för att det är dags för en ny piercing.
Funderade först på att ta ett nytt hål i ögonbrynet, men samtidigt ville jag ha lite förändring så varför inte i läppen eller tungan?

Läppen är ju OK, det kan ju inte vara hela världen att hålla rent osv. Däremot är jag oroad över hur det fungerar med en tungpiercing?
Fått höra en rad rykten om att det är 10% risk att man blir förlamad i tungan, att den kan svälla upp i månader och att man inte ska kunna äta mat på veckor. Enligt den lokala piercingstudion stämmer inte det här överhuvudtaget, men jag vet ju inte om de är att lita på direkt - för de vill ju såklart att jag piercar mig.

Någon här på kollo med egna erfarenheter? Tell me all about 'em!

Nina L
2006-10-28, 09:51
Det känns konstigt att kyssas med nån som har metall i munnen.

Ryska_raketen
2006-10-28, 09:52
Jag har en i tungan. Aldrig haft problem osv. Kunde äta dagen efter jag tagit det. Vad mer vill du veta?

Ryska_raketen
2006-10-28, 09:52
Det känns konstigt att kyssas med nån som har metall i munnen.


Det sa du aldrig senast :(

Lasse Kongo
2006-10-28, 09:54
Det är skönt att bli avsugen av en brutta som har metall i käften, bara de kan sin sak.

Nina L
2006-10-28, 09:54
Det sa du aldrig senast :(Då hade det ju inte räknats som någon god gärning längre.

raQblad
2006-10-28, 09:58
Jag har en i tungan. Aldrig haft problem osv. Kunde äta dagen efter jag tagit det. Vad mer vill du veta?Ingen svullnad, at all?

blekfet2
2006-10-28, 10:21
Det känns konstigt att kyssas med nån som har metall i munnen.


När både jag och sambon hade tungpiercing så var det en skön känsla att tungkyssas, metall som skrapar mot metall, mmm :D

Snake
2006-10-28, 10:22
När både jag och sambon hade tungpiercing så var det en skön känsla att tungkyssas, metall som skrapar mot metall, mmm :D

Trä mot trä också.

HEHEHEE

blekfet2
2006-10-28, 10:23
Ingen svullnad, at all?


Jag var tvungen att ta ut min från tungan, hade mer eller mindre ont i den under 2 års tid, fick också en "flik", typ krater runt hålet som fortfarande kan ömma ibland (2 år sedan jag plockade ut den). Men jag hade väl bara otur, den enda av mina sammanlagt 4 piercing som "bråkat".

Om du är sugen på att pierca tungan så tycker jag helt klart du ska göra det.

blekfet2
2006-10-28, 10:24
Trä mot trä också.

HEHEHEE

Nä, det var tungorna som möttes, inte könsorganen. :D

blekfet2
2006-10-28, 10:25
Det är skönt att bli avsugen av en brutta som har metall i käften, bara de kan sin sak.


+1

Speciellt beroende på vad för smycke som används.

Empe
2006-10-28, 10:33
+1

Speciellt beroende på vad för smycke som används.
Det ska vara en sån rund kula. Hur som helst inget vasst.

Angel
2006-10-28, 10:34
ta inte i läppen om du vill ha förstörda tänder och tandkött.

skippa piercingar alls, det e fult,ohygieniskt och fult

blekfet2
2006-10-28, 10:45
skippa piercingar alls, det e fult,ohygieniskt och fult



lyssna inte på angel, stackarn ogillar både piercings och tribaler :D

Liten Men Fet
2006-10-28, 10:48
Risken är att du börjar läspa lite och låter sådär mysig efterbliven, skadar tänderna är väl risk för också. Beror väl på om man kan hålla sig från och tugga på kulan.
Det där med förlamningsrisken vet jag inget om men är det sant så skulle jag aldrig ens överväga tungpiercing.

blekfet2
2006-10-28, 10:51
Risken är att du börjar läspa lite och låter sådär mysig efterbliven, skadar tänderna är väl risk för också. Beror väl på om man kan hålla sig från och tugga på kulan.
Det där med förlamningsrisken vet jag inget om men är det sant så skulle jag aldrig ens överväga tungpiercing.


om det var säg 10% risk för att man skulle bli förlamad så skulle många många tusen svenska springa omkring och låta som en nykter Christer Pettersson.

Modify
2006-10-28, 10:52
ta inte i läppen om du vill ha förstörda tänder och tandkött.

skippa piercingar alls, det e fult,ohygieniskt och fult

Mohaha tur att man kan leva med att man är riktigt ful då :laugh:

Du förstör varken tänder eller tandkött om du vet vad du pysslar med och har vett att välja rätt smycke. Finns t ex. labretter (vanligt läppsmycke) med silikonbeklädda plattor osv. för att minska nötningen mot tänder/tandkött.

Tolkia
2006-10-28, 11:00
Jag har hört (obs. hört, jag påstår inte att det är sant, och nej, jag är inte piercingfobiker) att piercingsmycken i tungan nöter på tänderna på ett inte så lyckat sätt. Vet som sagt inte hur sant detta är, även om jag inte tycker att det verkar helt orimligt. Skulle dock gissa att det beror på vilken typ av smycke man har, och hur man hanterar det - det lär nöta mer för de som brukar och "slå" med tungsmycket mot tänderna (om du skaffar tungpiercing; snälla gör inte det på typ möten/föreläsningar etc. ...).

Snake
2006-10-28, 11:03
http://www.google.se/search?hs=Xfk&hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=piercing+site%3Awww.aftonbladet.se&btnG=S%C3%B6k&meta=

:Virro

blekfet2
2006-10-28, 11:05
http://www.google.se/search?hs=Xfk&hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=piercing+site%3Awww.aftonbladet.se&btnG=S%C3%B6k&meta=

:Virro


sök på rep,snöre så kan du få upp folk som tagit sitt liv genom att hänga sig, livfarligt med rep :D

Björn S
2006-10-28, 11:19
Jag käkade kyckling och sånt dagen efter min tungpiercing.. Aldrig haft några problem.. Vänta 3 veckor med att supa/strula/oralsexa och sånt kul när du väl piercat tungan (el. läppen) bara. om du röker/snusar.. Skölj munnen med vatten efter du gjort ditt skit bara. Tungan måste dock skötas bra i 3-4 månaden men är inte helt läkt förens 6-8 månade. Dock de tre första veckorna som är kritiska bara.

Jag har en 8mm (vanlig tjocklek är 1,6mm) tjock barbell i tungan och en ring i läppen. Och jag har inga problem alls med tänder eller tandkött.. Har haft piercingarna säkert 3 år nu.

Gå till någon som kan sitt skit bara så blir det bra lovar jag!.. Gå till en bra piercare, sköt piercingarna.. Inga problem!

Angel
2006-10-28, 12:14
Mohaha tur att man kan leva med att man är riktigt ful då :laugh:

Du förstör varken tänder eller tandkött om du vet vad du pysslar med och har vett att välja rätt smycke. Finns t ex. labretter (vanligt läppsmycke) med silikonbeklädda plattor osv. för att minska nötningen mot tänder/tandkött.


jag hade piercing i läppen och de förstörde iallafall en tand, och enligt min dentist så e det snart vanligare än vanliga hål med folk som förstör tänderna genom alla dessa fula piercings.
Sen har hålet fortfarande inte väst igen efter typ 5år och kommer nog aldrig att göra det. *suck* Varför va ja så ung och dum och trodde det va snyggt med piercingar. De e bara lamt, nästan lika lamt som tatueringar.

ush ush ush

knazcandy
2006-10-28, 16:03
Jag har haft i tungan i snart 10 år. Har aldrig haft problem med min heller. När jag gjorde den så svullna den upp, svullnaden höll i sig i 2-3 dagar och jag fick käka lite mjukare mat bara typ fil, soppa och sådant. Sen gick svullnaden ner och jag bytte till en kortare stav.

Tungpiercing påverkar inte tänderna, enligt min tandläkare och de jag har gått till och piercat mig hos. Däremot kan man få (jag har) en liten grop i gommen, där kulan vilar när du har munnen stängd. Men det är inte farligt på något sätt.

Gå till någon som är duktig, är du i närheten av Göteborg kan jag rekomendera Barbarella. Mycket duktiga killar och informerar om allt innan ingreppet.

charlie
2006-10-28, 17:28
Du ska var helt frisk när du gör din piercing, var den än ska sitta. Gör du den hos en seriös piercer så är det minimal risk att några problem uppstår, om det gör det beror det oftast på dig själv.
När du väl tagit hålet får du räkna med att ha en svullnad i ca 10-14 dagar, dock är den som värst de första dagarna och avtar mer ju längre tiden går. Under de första dagarna kan de kännas skönt att använda sig av is eller äta glass för att hjälpa kroppen få ner svullnaden.
Med från den seriösa studion ska du få en munskölj som används de 10-14 första dagarna morgon och kväll. (Bör ej vara från apoteket då de oftast är för starka). Du bör undvika att dricka alkohol på minst 14 dagar och ta det lugnt med kryddstark, sur och extremt salt mat. Helt enkelt sådant som kan irritera i ett sår. Med sunt förnuft kommer du långt.
Det finns ingen risk att bli förlamad eller få problem med smak, bli steril och allt vad folk tror. Slemhinnor, så som mun och genitalier, läker snabbast och med minst infektionsrisk på hela kroppen. Tänk på att din tunga är placerad mellan de vassaste verktyg kroppen har. Hade det blivit problem lätt av sår på tungan kan du tänka dig hur det skulle ha blivit alla de gånger du bitit dig i den. Tänk även på att tungan är en tvådelad muskel och man oftast sticker i mellanrummet, om du inte ska ha den placerad på sidan, och känns därför minst av alla piercingar att sticka. Dock kommer din svullnad att göra ont.
Det som är extremt viktigt att tänka på när du gör en piercing, framför allt i munnen, är att vända dig till en seriös piercer som vet vad han/hon sysslar med. Du kan få permanenta skador på tänder och käkben, vilket kan leda till tandlossning längre fram i livet, om smycket placeras fel eller om den piercingen inte är lämpad för just dig. Därför är det även viktigt att aldrig "leka" med själva staven, vare sig den är läkt eller ej.
Efter ca 2-3 veckor ska du få hjälp att byta till ett kortare smycke, både för att undvika tandskador och även för att hjälpa kroppen att läka din piercing. Ibland kan du behöva byta ner längden flera gånger då en viss svullnad kan finnas kvar en längre tid.

Har du fler frågor kan du pm:a mig så kan jag nog svara på det!

Lycka till vad du än bestämmer dig för!

charlie
2006-10-28, 17:29
Gå till någon som är duktig, är du i närheten av Göteborg kan jag rekomendera Barbarella. Mycket duktiga killar och informerar om allt innan ingreppet.[/QUOTE]

Barbarella är endast en postorderfirma sedan 4 år tillbaka, de du pratar om heter "Tribe" och är nog fortfarande att rekommendera att gå till om man nu bor i Göteborg.

charlie
2006-10-28, 17:31
jag hade piercing i läppen och de förstörde iallafall en tand, och enligt min dentist så e det snart vanligare än vanliga hål med folk som förstör tänderna genom alla dessa fula piercings.
Sen har hålet fortfarande inte väst igen efter typ 5år och kommer nog aldrig att göra det. *suck* Varför va ja så ung och dum och trodde det va snyggt med piercingar. De e bara lamt, nästan lika lamt som tatueringar.

ush ush ush

Detta beror endast på att man fått smycket felplacerat, att amn inte är lämpad för den piercingen, att man inte följt upp piercingen hos den man gjort den hos, att man inte bytt ner till ett kortare smycke eller leker med smycket. Precis som inför alla ingrepp ska man vara välinformerad innan och välja piercer med omsorg.

charlie
2006-10-28, 17:33
Glömde även att tobak gärna ska undvikasvminst 14 dagar, som man alltid ska:cool: men framför allt snus då det irriterar mer än cigaretter. Skölj munnen väl om du nu inte kan hålla fingrarna i styr.
Hångla, oralsex och andra sätt att föra över andras bacilusker ska gärna undvikas de första 14 dagarna...

knazcandy
2006-10-28, 21:13
Gå till någon som är duktig, är du i närheten av Göteborg kan jag rekomendera Barbarella. Mycket duktiga killar och informerar om allt innan ingreppet.

Barbarella är endast en postorderfirma sedan 4 år tillbaka, de du pratar om heter "Tribe" och är nog fortfarande att rekommendera att gå till om man nu bor i Göteborg.[/QUOTE]

Ok, hade jag ingen aning om?? Det lär nog alltid vara Barbarella för mig så mycket som man hängt där och kollat smycken, kläder och läst i tidningar medans men egentligen bara gick dit för att sukta efter Måns.:em:

AlexGBG
2006-10-28, 21:19
jag piercade tungan, kunde inte äta ordentligt på 2 dagar, 3 rostade mackor tog 1 timme att käka :)

men helt klart värt det

bild på min töjda tungpiercing finns på http://www.snyggast.se/5083490

edit: flickor brukar tycka om piercing i tungan.. iaf. ibland

Angel
2006-10-28, 21:33
Detta beror endast på att man fått smycket felplacerat, att amn inte är lämpad för den piercingen, att man inte följt upp piercingen hos den man gjort den hos, att man inte bytt ner till ett kortare smycke eller leker med smycket. Precis som inför alla ingrepp ska man vara välinformerad innan och välja piercer med omsorg.
jaha men ja gjorde på det "kända" barbarella, och ja bytte till ett kortare och lekte inte speciellt med det, men shit the same har ja förstörd tand+tandkött+underläpp nu

machine gun
2006-10-28, 23:08
Jag har haft min tungpiercing i sådär 6 år nu och har aldrig haft några problem med den. Kunde prata normalt genom hela läkningsprocessen och äta som vanligt efter bara ett par dagar.

Klart du ska göra en tungpiercing om du känner för det.

East street piercing i Stockholm är riktigt bra, väldigt proffesionella. Markus som jobbar där har gjort tre av mina piercingar. Tror de har en studio i Malmö med?

fat_joe
2006-10-29, 14:17
jag piercade tungan, kunde inte äta ordentligt på 2 dagar, 3 rostade mackor tog 1 timme att käka :)

men helt klart värt det

bild på min töjda tungpiercing finns på http://www.snyggast.se/5083490

edit: flickor brukar tycka om piercing i tungan.. iaf. ibland


snyggast.se nig**h please :laugh: