handdator

Visa fullständig version : keto(ckd)

Diana
2003-02-03, 19:01
Halloj!
tänker börja me ckd ketodieten o ja undrar om nån har nåt bra o säga om den om man jämför me vanlig lågkolisdiet e keton överlägsen? ska man tänka på att inte äta för sent på kvällen här oxå? hur ofta tränade ni högintensiv resp lågintensiv kondisträning-vad rekommenderas? har läst en del om ckd o alla verkar säga olika ang kolismängden, hur låter 50 g kolisar om dan? bör man ha en laddar helg efter första veckan oxå? på den sk laddar helgen ska/kan man äta snabba kolisar oxå eller ska man hålla sej till långsamma?jättesnällt om ni vill komma me bra info eller sidor eller nåt där ja kan få reda på mer!
jättetack!//Diana

Diana
2003-02-03, 20:06
hur mkt kolisar ska man äta efter träningen????lika mkt som vanlit? 1g kolhydrat per kilo kroppsvikt?

Munter
2003-02-03, 20:30
Det bästa är om du inte äter några explicita kolhydrater alls. Levern börjar producera ketonkroppar då den har slut på glykogen, och detta står i direkt förhållande till hur mycket kolhydrater du äter och hur mycket du rör på dig. Ju mer du rör på dig eller ju mindre kolhydrater du äter, desto djupare stadie av ketosis hamnar du i. Det är ingen magi. Receptet för framgång är helt enkelt att äta så lite kolhydrater du orkar och röra på dig så mycket du kan. Voilá.

Munter
2003-02-03, 20:32
Förhoppningen då (eller OM rättare sagt) man äter kolhydrater efter träningspass är att dessa ska packas in i musklerna, och inte så stor grad i levern. Har ingen större koll på vad kroppen prioriterar i sådana här extremtlägen, men säkrast är ju att inte äta kolhydrater efter passet.

Diana
2003-02-03, 21:24
men om man inteäter kolisar(och protein) efter styrketräningen förlorar man väl muskler??

Munter
2003-02-03, 22:01
Nej. Skälet till att man äter kolhydrater efter passet är att a) fylla på muskelglykogen och b) utsöndra insulin, det har ingen nämnvärd inverkan på katabolismen så länge du äter rikligt med protein. Måhända det spelar någon mindre roll, men detta har jag aldrig upplevt själv då jag strypt kolhydraterna.

Diana
2003-02-03, 22:11
va konstit ja vet att ja läste i nån tråd(kan inte hitta vilken) men de va nån som skrev att kolhydraterna efter ett pass inte utsöndrar insulin utan de går direkt till musklerna eller nått sånt, och de tar ju mer än en måltid att fylla på glykogenen när man tränat iaf.. vet iaf att den andra ketodieten(kommer int ihåg namnet:) men iaf i den ska man ju äta kolisar efter träningen..så de kan ju inte va helt galet..?

Diana
2003-02-03, 23:12
ja hittade inlägget, de va Tanman som skrev:efter varje träningspass 50-100 gr kolhydrater eftersom dessa kolhydrater inte frigör någon insulin och snabbar upp återhämtningen.

har ingen aning om de stämmer men de låter bra?:) nån som vet nått?

Diana
2003-02-03, 23:24
oookej nuu tror ja ja fattat hure ligger till här!
(vilken jävla monolog de här blev då:)
när man tränar bränner man bort både muskelglykogen och leverglykogen och kolisarna man tar diretk efter ett pass går i första hand till att fylla på muskelglykogenet, och de e ju leverglykogenet man vill hålla lågt när man ketodietar så då borde de ju va ok att äta kolisar oxå.. kom fram till detta när ja läst den där artikeln me gul bakgrund som många rekommenderat... men vi får se hur rätt/fel ja har när experterna vaknar:D nuu somnar ja snart gonatt!!

Janna
2003-02-04, 00:51
vill du inte bli rent snurrig så är det bra att äta runt 50-100gr kolisar per dag (beroende på vikt)

det är nämligen så att hjärnan hämtar sin energi från kolhydrater och får den ingen energi blir man lite hmm förvirrad ... du kan tex äta 30 gr gröt på morgonen (ger ca 17gr kolhydrater) och sedan resten av kolhydratintaget efter träningen

Pez
2003-02-04, 00:58
Men Janna, håller man sig verkligen i Ketosis med 50-100gr Kolhydrater?

Knepet med Keto är ju att man ska gå så lågt på kolisar att kroppen ska börja producera ketoner för sitt energibehov istället för kolisar.

/pez

Janna
2003-02-04, 01:05
jepps jag låg på 50gr och hade iaf nada problem med att komma i kestos

åt massor av kolisar på min ätardag på lördagarna och kom i ketos redan på måndag förmiddag ... under de ca 1,5 timmarna kroppen ställde om sig mådde jag fördjävligt rent ut sagt. fick värsta frossan, började skaka och jag som typ alltid e glad och inte bryr mig så mkt om vad folk säger kunde näst intill bryta ihop för ingenting .. fast när jag kommit i ketos va jag glad och som vanligt igen

om kroppen får väldigt begränsat med kolhydrater används de först och främst till att ge hjärnan bränsle .. om du får i dig mer än vad hjärnan vill ha tar det längre tid att komma i ketosis

Diana
2003-02-04, 05:49
aha så de spelar ingen roll om man äter kolisarna efter träningen eller ej de e 50 g ´totalt om dan som gäller? hahdär sprack min teori juuuh :D

Munter
2003-02-04, 07:51
Originally posted by Pez
Men Janna, håller man sig verkligen i Ketosis med 50-100gr Kolhydrater?

Knepet med Keto är ju att man ska gå så lågt på kolisar att kroppen ska börja producera ketoner för sitt energibehov istället för kolisar.

/pez Jag kom in i ketosis förra våren då jag låg på 50-60g. Förbränningen står alltid i förhållande till hur mycket du rör på dig.

Diana
2003-02-04, 19:39
tackar för ni delar me er av era kunnskaper!!:bow: :)

physical
2003-02-04, 22:12
Hur märker man att man kommer in i ketosis?

Diana
2003-02-04, 23:17
man köper sånadär ketostix eller vade nu heter o mäta hur mkt ketoner man kissar ut, eller ännu enklare känna på lukten av amoniak, läste nånstans att man kan känna de på nån sorts smak man får i käften oxå? hardå aldri upplevt nån sån..:eating:

EiseltUK
2003-02-05, 00:05
Det är svårt att känna sälv om man luktar aceton ur munnen (på samma sätt som att man inte känner själv om man luktar vitlök).

Gränsen för ketos kan vara väldigt olika från person till person. Trolgen är det så att om man har insulinresistens så måste man dra ned intaget av kolhydrater lägre. Det gäller troligen fräst personer som har lätt för att lägga på sig fett. Jag skulle då rekommendera under 50 gram åper dag. Det bästa är att avända Ketostix.... de fungerar även lite som en motivstionsfaktor. Jag har gått på en relativt strikt ketodiet nu i 5 veckor och har gått ned ca 4 kg i fett och 2 kg i vatten (utan träning). Ska fortsätta i två månader till och förhoppningsvis är man i bra form då. De sista kilona är ju alltid värst. Tar inte något kosttillskott för förbränningen, men tänke testa hur pass Kreatinpyruvat kan speeda upp förbräningen. Har hört en del postivit från kunder.

Har annars ganska lätt för att lägga på mig, men jag äter oftast oregelbundet (typ inget på dagarna och en trevlig middag på kvällen med vin, snax och hela paketet) och tränar inte. Ketodiet är överlägset bäst tycker jag för att bränna fett. Testade det första gången runt 1997 och fick då mina första positiva erfarenheter. Rekommenderar det verkligen till alla som har svårt för att gå ned i vikt!!!! Fördelarna är, förutom att man bränner fett snabbare, att man tappar suger efter socker- och kolhydrater. Jag är en typisk kolhydratmänniska som älskar bröd och pasta annars, så under en ketodiet blir det en extrem skillnad men jag tappar helt suget efter kolisar. Om man tycket om kött så är en ketodiet super eftersom man kan äta allt kött. Personligen är jag halvvegetarian och äter ibland kyckling eller fisk som jag delar med Egon (=vår hund som älskar kött). Gav honon en del rökt markrill plus den vanliga maten och han fick en bilring, så det är viktigt att man inte äter för mycket kolhydrater för då kan det få motsatt effekt. Nu har Anna (=tjejen) satt Egon på diet för att bli av med bilringen i nacken. Han behöver bara gå på diet några dagar så blir det bra. :)

Mvh
Henrik

Nate
2003-02-05, 08:13
Hur mkt av det dagliga intaget bör bestå av protein respektive fett under en ketodiet?

psyko_bob
2003-02-05, 09:54
30E% fett
70E% protein

Har du svårt att trilla in ketosis så öka till 80E% fett.

King Grub
2003-02-05, 10:37
Det var väl tvärtom du menade? ;)

Nate
2003-02-05, 11:13
Originally posted by psyko_bob
30E% fett
70E% protein

Har du svårt att trilla in ketosis så öka till 80E% fett.

Nu tror jag att du har blandat ihop det. Vilket menar du nu?

psyko_bob
2003-02-05, 11:30
Ojdå, ska såklart vara 30E%protein och 70E%fett.

Diana
2003-02-05, 22:39
nää ere aceton man stinker ut käfta?hah ere inte sånt man tar bort nagelck me.. stackars omgivningen :D

EiseltUK
2003-02-06, 23:52
Om man har jävligt svårt att hamna i ketos så kan man ju testa med några matskedar aceton. :D (obs skämt!)

/ Henrik

Nate
2003-02-07, 07:30
Originally posted by EiseltUK
Om man har jävligt svårt att hamna i ketos så kan man ju testa med några matskedar aceton. :D (obs skämt!)

/ Henrik

Haha, nu kommer någon att testa och sedan stämma er på eiselt :booty:

:D

Diana
2003-02-07, 17:36
:laugh:

Galatasaray
2003-02-07, 17:51
Men kommer inte en diet med bara fett och protein göra att man förlorar muskelmassa? Utan kolisar får man ju ingen insulinhöjning alls och glukagonet är på topp hela tiden.Glukagon ökar fettförbränningen men också omvandlingen av protein till energi.Vad gör man efter träning vid keto diet för att återställa glukosnivåerna snabbt?

Gala

Diana
2003-02-07, 19:08
ketonerna som bildas av proteinet o fettet försörjer musklerna så har ja uppfattat de iaf

Galatasaray
2003-02-07, 19:19
Jag tror det är mycket bättre att köra en medium carb/hög protein diet med många intensiva,korta cardio pass.Då kan man ju även bygga muskler samtidigt som man bränner fettt,visst ketodiet kanske bränner fett snabbare men det är högst intill omöjligt att bygga muskelmassa vi en sådan diet.

Gala

Diana
2003-02-07, 19:27
jo så e de nog men när man byggt o byggt o byggt:bpump: o vill ha fram sina nedersta magrutor oxå så ooorkar man bara inte vänta... iaf inte jag:D

mangemani
2003-06-04, 18:16
vad för slags fett ska man få i sej under en sån där ketodiet?
om man dricker gainer(1 dl skopa) efter träningen,skadar det keton då?
hur många gram protein ska man få i sej på ett ungefär om jag väger runt 110 nu?
hur mycket fett ska man få i sej(i cl) per dag?
hur är det med fett i tex ägg gulor/kött/fisk och liknande,ska man räkna med det i det totala fett intaget?

mangemani
2003-06-04, 18:22
kosttillskott som tex protec pus,är det acceptabelt under en ketodiet?eller är kosttillskott överhuvudtaget bra under keto dieten?