handdator

Visa fullständig version : Tips och råd vid begagnade bilköp.


Fettecke
2006-10-27, 21:12
Det är ju stor cirkulation på begagnade bilar, och folk köper ju ibland grisen i säcken pga okunskap.

Tänkte att detta får bli en tråd där vi lägger in tips och råd om vad man bör kolla / veta om bilen innan man köper den... vad man ska leta för allmänna fel osv....

bara att fylla på. :hbang:

Grisen
2006-10-27, 21:18
Tack Fettecke, nu behöver inte jag starta en sån här tråd.

Fettecke
2006-10-27, 21:56
Tack Fettecke, nu behöver inte jag starta en sån här tråd.
den verkade ju få jävligt bra respons.

jag hade hoppats på lite tips jag med, ska nog inom någon vecka iväg och kolla på en Saab 900.... vill veta vad jag ska leta efter i allmänhet.

Yes
2006-10-27, 22:29
Jag brukar främst kolla allmänt skick.

Verkar miltalet stämma? Kolla hur sliten ratt, vindruta, inredning m.m ser ut.

Rost? Leta även på de mest svåråtkomliga ställen, det är där det brukar finnas mest.

Är bilen rak i plåten? Kolla så alla springor stämmer och att dörrarna går igen som de skall.

Kolla så el och värme funkar.

Kolla däcken så de inte slitits snett. Ryck i hjulen för att kolla efter glapp, och kommer du åt är det alltid bra att kolla bromsarna innan du kör iväg.

Provkör. Testa om motorn varvar som den skall, att bilen inte drar snett om du släpper ratten och bromsar. Lyssna efter konstiga ljud, som klonk, gnissel, vinande. Känns bilen likadan att svänga åt båda hållen?

Kolla oljan efter den fått svalna lite. Om inte ägaren har något emot att du skruvar lite kan du kika på tändstiften också. Kolla slangar och elkablar.

Undertill kan du leta rost, kontrollera att alla bussningar är friska och känna efter så inget glappar.

Kommer inte på så mycket mer nu...

pragmatist
2006-10-27, 23:29
Det första du ska kolla om du vill ha ett problemfritt bilägande är att bilen är tillverkad i Japan.

Min bästa kompis är Saabmekaniker och han rekommenderar alla att köpa japsar. ;)

PowPow
2006-10-28, 01:03
Ett sätt att kolla kopplingen är väl att ligga i typ 70 km/h, koppla, varva upp och snabbt släppa kopplingen. Slirar det då så är den sliten.

Har jag för mig att jag hört i alla fall. En jobbil jag körde för nåt år sedan hade kass koppling, och när jag testade detta så slirade det. Så det borde väl stämma.

Metal_boy_
2006-10-28, 04:14
Prisklass? Vad har du för krav på bilen?

Aelrik
2006-10-28, 08:40
Konsumentverket har en bra guide på vad man ska kolla på:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=766

hum
2006-10-28, 09:42
Något som är viktigt iaf för mig är det intryck jag får av säljaren. Det brukar säga ganska mycket om hur bilen är skött.

Sen skadar det ju inte att göra lite efterforskningar. Är det någon "rolig" bil så är ägaren ganska sannolikt med i någon slags bilforum, sök runt lite och se vilka eventuella problem han/hon skrivit om där.

DavidN
2006-10-28, 09:45
Det är ju ruskigt viktigt att se till märke och modell också.
t.ex. en sliten kamrem som faller på en VOLVO V40 innebär att hela motorn faller -> totalförstörd.
En kamrem som faller på en Ford Focus innebär att du inte kan köra, men det är fortfarande bara en kamrem som ska installeras.
En V40 kan t.ex. även ha kilade bromsar och kräver att man bromsar ganska hårt ganska ofta för att inte fastna.

Är det t.ex. en Audi så vill du veta hur ofta eller om man bytt spindelleder, bromsklossar etc.

Allmänna råd?
antal ägare
service utför rätt och på rätt plats
rost
motorskick, ljud och gärna hur skitigt det är under huven.
en snabbkik under bilen om möjligt, känn på det mesta om det är löst.
finns det en massa hobbylagningar? plastic padding :B

Kör bilen.
startar enkelt? hur är kopplingen "kall"?
gasa på på raksträckor, hur är det att växla?
släpp ratten, viker bilen av?
Sväng växlat vänster/höger - knakar det, gnisslar det?
Bromsa hastigt/bromsa lånsamt från olika hastighet
Gasa på i en kurva - skakar bilen mycket?
Fungerar alla rutor? - öppna dörrarna och håll på in och utsida - kan du flytta rutan enkelt?
Hur är ventilationen? fungerar AC? värme? annat? musik?

Hur är interiören? sliten, hel? saknas nåt?

Det finns massor att tänka på, och det mesta är beroende på bil och årsmodell.

Buckethead
2006-10-28, 09:47
Här är en bra länk som kan ge en lite ideer om vad man bör kolla lite extra på för olika bilmodeller.

http://begbilguiden.bilprovningen.se/

Liten Men Fet
2006-10-28, 10:52
Ta med en kompis som vet ALLT om just den bilmodellen, och inte en nörd som bara läser broschyrer och tester på nätet utan en som skruvat den bilmodellen i flera år. Har du inte en sån kompis så köp inte bilen.

Baan
2006-10-28, 11:15
Man kan läsa lite allmän info om olika modeller på
http://www.vibilagare.se/tester-begbil.asp?ContentType=101
som kan ge lite kött på benen på vanliga fel hos vissa bilmodeller så är det bara kolla efter det. Annars finns det så mycket man kan missa så första bilköpet lär inte bli perfekt hur du än gör. Möjligtvis kan du skriva ner dom bästa tipsen här på en lista och gå igenom allt.

Man ska ju inte vara för kräsen heller, köper man en mer än 2-3 år gammal bil så får man räkna med lite fel, sen är det ju lite svårare att avgöra om felet är normalt efter den tiden. Självklart ska man även kuna pruta ner priset ordentligt om man behöver investera en del i bilen...

Om man bestämt sig för en viss modell så kan det vara fördelaktigt att regga sig på motsvarande forum, finns ju ganska många forum för specifika biltillverkare och sen för modeller i sig, sen är det ju bara fråga folk om deras ägande och vad man ska se upp med. Polare som kan bilen är ju bäst ha med sig, men med tanke på hur många olika bilar man kan tänkas köpa så blir det nog svårt att få det funka i verkligheten. Om man nu inte ska köpa en bil efter vad polarna kan dvs.

z_bumbi
2006-10-28, 11:37
Hyr/låna en brygga så går det mycket lättare att se hur den ser ut under, passa även på att kolla bromsarna när den ändå är upphissad.

Yes
2006-10-28, 12:12
Ta med en kompis som vet ALLT om just den bilmodellen, och inte en nörd som bara läser broschyrer och tester på nätet utan en som skruvat den bilmodellen i flera år. Har du inte en sån kompis så köp inte bilen.
Jobbigt om ens kompisar inte kan något om bilar, skall man cykla då? ;)

Ett mycket stort plus när det väl blir fel på bilen är annars om det finns en bra klubb. Det kan vara ovärderligt.