handdator

Visa fullständig version : Riktigt grymt träningsschema


metabolic
2006-10-27, 20:49
Hej!

Hoppas att jag postar rätt nu, ny på forumet.

Kön: Man
Längd: 190 cm
Vikt: 83~ kg
Ålder: 20
Tränat kampsport 3-4ggr/v i 4år.
Gym 2-3ggr/v i perioder.

Jag har haft ett uppehåll på både gymträningen och kampsportandet (5månader), resultat 10kg viktförlust både fett men mycket muskler. Vägde innan runt 90 kg.(Vältränad) Nu har jag dock gått upp några kilon i fett eftersom jag börjat äta massa onyttig mat och oregelbundet. Men i alla fall..

Jag vill:
Bygga muskler. (Första målet är att skaffa minst lika mycket muskler som jag hade innan jag slutade träna.)
Bort med fett från kroppen.

Lite ovissheter som jag har haft:
För att både bränna fett och bygga muskler så är det väl både styrketräning och uthållighetsövningar (typ simning) som krävs?

Hur ska jag äta? Alltså ska jag äta mycket hela tiden så att jag går upp i vikt för att sedan deffa eller hur ska jag göra? Det som ligger och gnager i min hjärna är att det är svårt att bränna fett och bygga muskler samtidigt...

Då kommer jag till min andra fråga, jag är dålig på att äta regelbundet och nyttigt därför har jag börjat ta en proteinshake (Pro Fx 0,75 dl för lite?!, vassleprotein pulver) till frukosten OBS utöver min vanliga frukost. Jag är rädd för att jag äter alldellens för lite protein och därför så vill jag äta minst 2st proteindrycker om dagen (träningsdag)
Ska jag strunta i att ta proteinshake på vilodag?
Spelar det någon roll om jag har i maltrodex eller dextropour i shaken? min kroppsvikt 80gr / shake låter också ganska mycket!?
Jag har svårt för att äta mycket, känner mig fet om jag äter 4-5-6 ggr / dag. Men det är väl det bästa?

Jaja för mycket babbel nu, men jag har som sagt mycket funderingar..;)

Träningsschemat ser nu ut så här: (Ganska ny på övningar och namn och sånt, brukade innan mest bara pumpa på gymmet och improvisera)

Måndag: GYM (1-2tim)
Axlar; Random axelövningar.
Biceps; Curlstång, hammercurls hantlar, random biceps övning.
Mage; Flyers, situps med vikt, annan övning, maskin.
Tisdag: Thaiboxning (2tim)
Onsdag: GYM (1-2tim)
Mage; situps med vikt, annan övning.
Bröst; Bänkpress, snebänk med hantlar
Triceps; Repböj, random övning.
Torsdag: Thaiboxning (2tim)
Fredag: GYM (1-2tim)
Ben; vadpress, maskin, maskin.
Rygg; rygglyft med vikt, korsrygg.
Lördag: Vilodag
Söndag: Vilodag
*Kommer att slänga in konditions simning 2km bröst, 1km rygg och crawlpass. Thaiboxningen kommer också att utökas till 4dagar i veckan men jag har valt att börja med 2pass annars kan det bli för mycket och då blir det tråkigt. Har haft benhinneinflammation när jag tränade boxning 4pass/vecka och det vill jag icke ha igen.

Säkert massa som jag har glömt, jag är inte den bästa på att skriva eller beskriva men jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Åsikter på mitt träningsschema? Tips på andra grejer? Namn på övningar är välkommet om någon vill att jag beskriver övningar bättre!

metabolic

metabolic
2006-10-30, 10:53
ingen?

pragmatist
2006-10-30, 11:09
Omfattande konditionsträning och konditionskrävande sporter typ thaiboxning är väldigt svårt att kombinera med effektiv muskeluppbyggnad. Den anpassning som krävs av kroppen till de två olika aktiviteterna står helt enkelt i konflikt till varandra.

Mitt råd till dig är att koncentrera dig på en sak i taget och inte försöka åstadkomma allt på en gång.

Philippp
2006-10-30, 14:55
Omfattande konditionsträning och konditionskrävande sporter typ thaiboxning är väldigt svårt att kombinera med effektiv muskeluppbyggnad. Den anpassning som krävs av kroppen till de två olika aktiviteterna står helt enkelt i konflikt till varandra.

Mitt råd till dig är att koncentrera dig på en sak i taget och inte försöka åstadkomma allt på en gång.

men om han kör thaiboxning + gym endast så borde det gå?

till threadstarten så kommer det gå åt helsike om du ska förlora fett och SAMTIDIGT lägga på dig muskler, där får du bestämma för en sak - förlora fett och inte bygga muskler, eller bygga muskler och lägga på dig fett