handdator

Visa fullständig version : dålig på bänkpress klubben?


Philippp
2006-10-27, 17:07
Är det bara jag som är kass på bänk jämfört med annat, jag bänkar typ 60*8 eller någonting och vill inte ens veta vad jag maxar, har hållt på med bänk bra mycket längre tag än t.ex med marklyft som jag hållt på med i 3 månader och där jag maxar 170kg.
Är det vanligt att vissa bara är mega efter i någonting? eller är det vanligt att vissa bara är kassa på bänk? Jag vet folk som inte ens tränar som maxat mer än jag gör första gången dem bänkat :P

jag kan typ inte ens bänka min KV på 75 kg tror jag, jag kan ju ändå z stång curla runt 60kg och är rätt stark i allt annat, tex göra 6 dips med kv + 20 kg, och göra över 10 chinups :i övrig kanske intressant info är att jag har pekfingret på strecket när jag kör bänkpress, hur håller ni?

regus
2006-10-27, 17:23
Grattis, du är som jag. Dom flesta har inte sådan tur att dom har en jämn styrka över hela kroppen, vissa föddes med kvinnoaxlar, andra med spaggetiarmar. vissa med en klen bröstkorg, ben som sugrör osv

Det är bara att gilla läget och träna på

Fettecke
2006-10-27, 17:29
jao.... på 2.5 år hann jag dra 200 i mark, böja en bit över 160 osv innan jag nådde 100kg i bänk, sen 3 veckors avsaknad av träning så sänktes bänkresultaten med 20kg. medans det knappt märktes någon likadan skillnad i varken böj eller mark, eller någon annan tyngre övning för den delen.!

Jag hatar bänkpress!

L-Sami
2006-10-27, 17:37
När du tänker att du är svag i bänkpress, då blir du svag. Du skulle säkert öka +5-10kg, med en annan inställning.

Brooklyn
2006-10-27, 18:20
När du tänker att du är svag i bänkpress, då blir du svag. Du skulle säkert öka +5-10kg, med en annan inställning.
+1, garanterat.

Ryska_raketen
2006-10-27, 18:24
Jag joinar klubben. För det är väl en klubb vi bildar?

pragmatist
2006-10-27, 18:30
Just bänk är en sån där övning där vissa av naturen är orimligt starka utan att det syns på dem storleksmässigt. Det är ok att hata sådana snubbar.

Lustigt nog är skillnaderna mycket mindre när det gäller hantelpress.

Mass-Tech
2006-10-27, 18:41
Jag suger på alla bröstövning specielt om man jämför med min rygg och ben.

Richard85
2006-10-27, 18:44
Hantelpress > Bänkpress bättre för mig iallafall

rolf
2006-10-27, 19:04
Jag är också svag (rentav usel) i bröst och axlar i förhållande till resten av kroppen. När även triceps släpar jämfört med biceps så behöver jag väl inte säga hur dålig jag är i bänken? :D

Yes
2006-10-27, 19:15
Jag tänkte genast gå med i klubben, tills jag läste inlägget...

Alltså, jag ligger en bra bit ifrån 170Kg i mark, men 60x8 i bänk får jag nog upp med lite perkele och jävlar anama(var dock länge sedan jag körde bänk). Ligger nog på nästan samma kroppsvikt också, men några 20kg extra i dips lär bli svårt.

Svag är jag ju, men kanske inte så oproportioneligt i bänk? Hursomhelst är bänkpress en tråkig övning som borde förbjudas. ;)

ManuelIT
2006-10-27, 19:21
jag är sämst på alla bröstövningar

hatar att köra bröst

Tricklev
2006-10-27, 19:30
Det var samma för mig, sedan la jag om bänkpress träning till mer SL-intriktad träning.

Har ökat 37.5kilo på 10 veckor.:thumbup:

Philippp
2006-10-27, 19:30
När du tänker att du är svag i bänkpress, då blir du svag. Du skulle säkert öka +5-10kg, med en annan inställning.
efter 3 års skräp med mental träning så har jag full koll på det här med positivt tänkande och grejer och efter 123012301230 timmars positivt bänk tänkande så ger jag upp. Mina bröst är nog den/bland de mest väl utvecklade delarna men ändå det jag är sämst på :(
bra att jag inte är ensam haha, jag är faktiskt rätt bra på hantelpress typ 2 30kilos hantlar (ok är inte så insatt i den övningen det kanske är kasst)*10 typ
med dagens politiska partier så skulle vi säkert kunna lyckas rätt bra om vi bildade "mot bänkpress partiet!"

Philippp
2006-10-27, 19:32
Det var samma för mig, sedan la jag om bänkpress träning till mer SL-intriktad träning.

Har ökat 37.5kilo på 10 veckor.:thumbup:

omfg 37.5 kilo på 10 weeks jag tror att jag slår om min bänkträning till sl också och sen kör bygg på resten av övningarna det går säkert bra :P

vanten_carlsson
2006-10-27, 19:34
jag är sämst på alla bröstövningar

hatar att köra bröst

+1

Känns tufft att dra igenom bröstövningarna, och speciellt när jag ökar i allt annat men står still i bröst. Testat lite allt möjligt med dem, får la kanske prova lågrep och se ifall det ger resultat.

Jorgen
2006-10-27, 19:52
Jag joinar klubben. För det är väl en klubb vi bildar?
Jag åsse.

Yes
2006-10-27, 20:07
Mina bröst är nog den/bland de mest väl utvecklade delarna men ändå det jag är sämst på :(

Du kanske har sådan teknik att du lyckas isolera brösten väldigt bra? Isåfall är det ju inget att gråta över, ifall du inte tänkt hålla på med styrkelyft.

En annan tänkbar förklaring kan vara svag framsida axlar. Då skulle jag prova att inte träna det på 2-3 veckor eftersom den delen är väldigt lätt att överträna.

... eller så är du bara dåligt byggd för att bänka mycket. Fast om du har schyssta tuttar är det ju som sagt inget att bry sig om(en annan är inte bara dålig på bänkpress utan har världens kanske fulaste bröst...).

Philippp
2006-10-27, 20:39
Du kanske har sådan teknik att du lyckas isolera brösten väldigt bra? Isåfall är det ju inget att gråta över, ifall du inte tänkt hålla på med styrkelyft.

En annan tänkbar förklaring kan vara svag framsida axlar. Då skulle jag prova att inte träna det på 2-3 veckor eftersom den delen är väldigt lätt att överträna.

... eller så är du bara dåligt byggd för att bänka mycket. Fast om du har schyssta tuttar är det ju som sagt inget att bry sig om(en annan är inte bara dålig på bänkpress utan har världens kanske fulaste bröst...).

Yeah jag har schyssta tuttar det borde jag bry mig mer om eftersom det är så jäkla många som har problem med tuttsen, ja jag har tänkt på axlar också men fram-raisar ju ändå 12 kg * 6 eller något, strikt. så att jag bara är dåligt byggd för bänk tror jag låter troligast, i början trodde jag det var mina triceps som sög så jag började träna dem och upptäckte att jag var super strong i dem :P

förresten nu när vi är inne på bänk världens störigaste fråga när folk tycker att man är 'biff' "Vad bänkar du??????"
kan dem inte fråga vad jag curlar istället eller något *cry*

kspr
2006-10-27, 20:41
muha suckers ;)

Jag är tvärtom skitkass på knäböj *cry*
Just nu tar jag ungefär lika mkt i knäböj som bänkpress. Det är lite mystiskt.

Philippp
2006-10-27, 20:44
muha suckers ;)

Jag är tvärtom skitkass på knäböj *cry*
Just nu tar jag ungefär lika mkt i knäböj som bänkpress. Det är lite mystiskt.

ja det är ärligt talat jävligt mystiskt haha
bänk 1*kv typ
mark kv*2.4
ska köra bänk SL style nu i 3 månader minst!
SL FTW

Jacksatan
2006-10-27, 20:45
jag är tvärtom. Jag är inte mkt starkare i böj än i bänk även fast jag tränat böj seriöst ett bra tag nu. jag vet inte om man ska va gladare för det. Bänk 1.8*kv, böj 2*kv

Stiffo
2006-10-27, 21:17
I början så tyckte jag shit vad jag älskar bänkpress! men det var för att jag var så svag i resten av kroppen, nu när jag har kommit i form lite så kan jag inte öka bänkpress mera alls (max 80 pers 85, kv 70), nu föredrar jag personligen hantelpress för bänkpress drar inte alls på brösten mera, hur jag änn gör... Allting går på bi/triceps ist för brösten, men hantelpress drar så satan....

Skit i bänken å kör med hantlar!
Vissa e bra på bänk helt enkelt, andra inte... Men om du verkligen vill så kan du ju tvinga upp din max...

Fartman
2006-10-27, 21:35
Jag tillhör också skaran som är kass på pressövningar jämfört med dragövningar. Som tur är axlarna ändå min kanske bästa muskelgrupp, och bröstet växer trots att jag är svag.

Timme
2006-10-28, 00:44
ja det är ärligt talat jävligt mystiskt haha
bänk 1*kv typ
mark kv*2.4
ska köra bänk SL style nu i 3 månader minst!
SL FTW

Det låter bra :) SL For The Win!

Själv så ökade jag inte heller något i bänk och jag tänkte att jag var dåligt byggd för bänk med långa arm osv. Det hindrade verkligen min utveckling. När sommarlovet började så klarade jag inte ens 90 i bänk. Max då var väl 85. I slutet av sommaren tog jag 100. Detta var tack vare storsatsning i bänk och att jag sket i hur bra jag var byggd för bänk eller ej.

LarsK
2006-10-28, 10:08
Jag går med i klubben också. Jag är jämnstark (svag?) i både böj, mark och bp. 80kg ligger jag på alla.
Jag har inget emot bp, tycker det är ganska kul. Men när stofilerna på gymmet ligger och reppar på 80kg skäms jag lite.

Liten Men Fet
2006-10-28, 10:27
Jag är också skitkass i bänk, stark i axlarna men världelös i börstövningar. Ett tag pressade jag mer rakt upp än i bänk.

petersson
2006-10-28, 10:29
Det låter bra :) SL For The Win!

Själv så ökade jag inte heller något i bänk och jag tänkte att jag var dåligt byggd för bänk med långa arm osv. Det hindrade verkligen min utveckling. När sommarlovet började så klarade jag inte ens 90 i bänk. Max då var väl 85. I slutet av sommaren tog jag 100. Detta var tack vare storsatsning i bänk och att jag sket i hur bra jag var byggd för bänk eller ej.

Exakt samma för mig :thumbup:

130kg finsk sisu
2006-10-28, 10:37
Kanske största orsaken för att ni inte bänkar dåligt är att ni tänker "bänkpress=bröst". Sååååå, tänk "bänkpress=överkroppsstyrka"! Då kommer er bänk att öka avsevärt...:thumbup:

Timme
2006-10-28, 10:41
Jag går med i klubben också. Jag är jämnstark (svag?) i både böj, mark och bp. 80kg ligger jag på alla.
Jag har inget emot bp, tycker det är ganska kul. Men när stofilerna på gymmet ligger och reppar på 80kg skäms jag lite.

Då är du övergrym i bänk jämfört med de andra övningarna :)

Du är alltså väldigt bra i bänk jämfört med de andra övningarna.

Timme
2006-10-28, 10:42
Kanske största orsaken för att ni inte bänkar dåligt är att ni tänker "bänkpress=bröst". Sååååå, tänk "bänkpress=överkroppsstyrka"! Då kommer er bänk att öka avsevärt...:thumbup:

Det kan nog vara bra att tänka så. En annan viktig förutsättning för att bli bra i bänk är att man kör SL bänk. Inte byggar bänk. Då är det svårt att bli bra i bänk.

Timme
2006-10-28, 10:43
Exakt samma för mig :thumbup:

Ja eller hur! Its all in your head :cool:

Raptor
2006-10-28, 11:45
aldrig testat bänkpress, inte min grej. gör andra övningar istället.
(shoulderpress och standing fly)

tror det hela grundar sig i att det har blivit en "manlighetstest", den som tar mest är störst bäst och vackrast. en annan är väl att jag är rädd att inse att jag inte är så stark som jag vill tro att jag är *rolleyes*

annars är bröst mitt starkaste område, om man ser hur många kg jag tränar med.

130kg finsk sisu
2006-10-28, 11:53
bänkpress är fortfarande inte en övning som mäter enbart bröststyrka. Enligt många är bröst inte ens den viktigaste muskelgruppen i bänkpress...*flex*

Philippp
2006-10-28, 11:57
bänkpress är fortfarande inte en övning som mäter enbart bröststyrka. Enligt många är bröst inte ens den viktigaste muskelgruppen i bänkpress...*flex*
du får bli mentor åt oss alla bänk amatörer *flex*
nej nästa gång jag bänkar, imorgon alltså så ska jag tryckaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa med all brain och muskelpower mer än jag nånsin gjort förut i denna hemska övning

Timme
2006-10-28, 12:22
aldrig testat bänkpress, inte min grej. gör andra övningar istället.
(shoulderpress och standing fly)

tror det hela grundar sig i att det har blivit en "manlighetstest", den som tar mest är störst bäst och vackrast. en annan är väl att jag är rädd att inse att jag inte är så stark som jag vill tro att jag är *rolleyes*

annars är bröst mitt starkaste område, om man ser hur många kg jag tränar med.

Kör hantelpress istället? Jag kan inte tänka mig att den där "standing fly" är vidare bra....

edit: Standing fly är väl cable crossover? Totalt värdelös bröstövning :) (jo jag tror att den är värdelös för alla jämfört med andra övningar som finns. Jag har rätt till min åsikt!)

Philippp
2006-10-28, 12:24
jag tycker i allmänhet att alla övningar är bra men jag håller med timme cablecross over shit är DEN SÄMSTA ÖVNINGEN JAG GJORT I HELA MITT LIV

Raptor
2006-10-28, 12:27
Kör hantelpress istället? Jag kan inte tänka mig att den där "standing fly" är vidare bra....

edit: Standing fly är väl cable crossover? Totalt värdelös bröstövning :) (jo jag tror att den är värdelös för alla jämfört med andra övningar som finns. Jag har rätt till min åsikt!)

vilka övningar ska man köra då? (förutom hantelpress, får väl testa det nångång) tycker standing fly tar väldigt bra på mina bröst.

standing fly:
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/CBStandingFly.html

edit: tar några steg framåt och drar den framåt, inte så mycket neråt som i länken.

130kg finsk sisu
2006-10-28, 12:29
Mentor? Jodå, men jag har bara ett tips för dem sm vill bänka mycket: TRÄNA TUNGA TRICEPS ÖVNINGAR!!!!!! Då menar jag att strunta i att rycka i snören och kablar. Jag rekomenderar floorpress,smalbänk och klossbänk osv...

Philippp
2006-10-28, 12:51
Mentor? Jodå, men jag har bara ett tips för dem sm vill bänka mycket: TRÄNA TUNGA TRICEPS ÖVNINGAR!!!!!! Då menar jag att strunta i att rycka i snören och kablar. Jag rekomenderar floorpress,smalbänk och klossbänk osv...

Vart sätter du fingrarna? finns det något ställe för att det ska vara godkänt osv?

130kg finsk sisu
2006-10-28, 13:22
På en SL-stång finns det märken, mellan dessa är det 81cm. På dessa märken så lägger jag mina pekfingrar.
Men i smalbänk håller jag pekfingrarna där räfflorna börjar.

Timme
2006-10-28, 16:04
jag tycker i allmänhet att alla övningar är bra men jag håller med timme cablecross over shit är DEN SÄMSTA ÖVNINGEN JAG GJORT I HELA MITT LIV


Visst är det så :) Det är verkligen ren skit. Jag tror att det enda som bygger bra stora bröstmuskler är tunga pressar av olika slag. SL bänk, byggar bänk, hantel press, dips, lutande hantel press mm.

eleni
2006-10-28, 16:10
Jag föddes med megapåkar till ben som verkar kunna lyfta hur jäkla mycket som helst...tyvärr så föddes jag också med deformerade axlar som inte vill sitta på plats när jag försöker öka i bänkpressen. Lyckats köra 40 kg * 8 som mest. Idag när jag skulle maxa med först 60 kg och sen med 50 kg så drog sig höger axel ur led bakåt. Det är bara att gilla läget och kämpa vidare, någon gång måste det ju lossna!

Edit: Hoppas inte det är axeln som lossnar iaf....

Mattiazz
2006-10-28, 16:15
hatar med bänken, körde den förra veckan, omfg va kass jag va. Håller mig till till dem övningar folk här verkar hata med passion :P cable ftw :D

Timme
2006-10-28, 16:19
vilka övningar ska man köra då? (förutom hantelpress, får väl testa det nångång) tycker standing fly tar väldigt bra på mina bröst.

standing fly:
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/CBStandingFly.html

edit: tar några steg framåt och drar den framåt, inte så mycket neråt som i länken.


Hur många reps brukar du köra i "standing fly?"

Anledningen till varför du tycker att den övningen är bra tror jag är för att du kör ganska många reps. Då upplever man "pumpen" i brösten och till viss del mjölksyra. Inget av dem har någon vidare positiv effekt och man inbillar sig bara att det "tar" och att övningen är bra.

Det är ruksigt svårt att köra tungt i standing fly och det är i stort sätt omöjligt att överbelasta bröstet.

Jag kommer nu ge dig olika tips på bra övninar som kommer att garantera dig bra bröstmuskler. Sedan är det bara att prova och sedan välja de du tycker bäst om :)

Övning 1
SL bänk: http://exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPressPowerLift.html
130kg finsk sisu har rätt i det han säger att den övningen är mycket triceps och axlar men det går inte att komma undan att övningen bygger mycket bra bröst också. Sisu, brösten är en primär muskel i bänkpress! Jag säger inte att brösten är viktigare än triceps och axlar men den är lika viktig. Otroligt bra överkropps övning är det iallafall.

Övning 2
Hantelpress:
http://exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress.html
Mycket bra bröstbyggare. Man får en djupare rörelse än i bänkpress.

Övning 3
Dips:
http://www.building-muscle101.com/images/dips.jpg
Bygger bröst, triceps och axlar bra.


Jag tycker att du provar de övningarna sedan så väljer du två av dem. Hantelpressarna kan du köra med lite lutning på rygg stödet.

En viktig sak att tänka på är att du bör alltid sträva efter att pressa vikten så fort du bara kan. Alltså ta i för kung och fosterland! Om vikten håller på att flyga ur händerna på dig för att du pressar för fort så är det dags att höja vikten.

Lycka till med din träning!

Timme
2006-10-28, 16:20
hatar med bänken, körde den förra veckan, omfg va kass jag va. Håller mig till till dem övningar folk här verkar hata med passion :P cable ftw :D


Nej inte cable! Helst inte asså. Tro mig, den kommer inte göra mycket nytta. Kör hantelpress istället :) Mitt tips. Eller dips? Det kanske är din grej!

Timme
2006-10-28, 16:22
Jag föddes med megapåkar till ben som verkar kunna lyfta hur jäkla mycket som helst...tyvärr så föddes jag också med deformerade axlar som inte vill sitta på plats när jag försöker öka i bänkpressen. Lyckats köra 40 kg * 8 som mest. Idag när jag skulle maxa med först 60 kg och sen med 50 kg så drog sig höger axel ur led bakåt. Det är bara att gilla läget och kämpa vidare, någon gång måste det ju lossna!

Edit: Hoppas inte det är axeln som lossnar iaf....


Får man fåga vad du väger?

Bara så du vet så är en 8 på 40kg enormt bra för en tjej i bänkpress. Väldigt få tjejer som klarar egna kroppsvikten i bänkpress.

Timme
2006-10-28, 16:23
Vart sätter du fingrarna? finns det något ställe för att det ska vara godkänt osv?


Man får inte hålla pekfingrarna bredare än 81 cm på tävling.

eleni
2006-10-28, 16:25
Får man fåga vad du väger?

Bara så du vet så är en 8 på 40kg enormt bra för en tjej i bänkpress. Väldigt få tjejer som klarar egna kroppsvikten i bänkpress.

Jag väger runt 68 kg. Så 40 kg kanske inte är så illa ändå. Men om man jämför med mina 6 * 90 kg i knäböj så är det rätt kasst :)

Timme
2006-10-28, 16:30
Jag väger runt 68 kg. Så 40 kg kanske inte är så illa ändå. Men om man jämför med mina 6 * 90 kg i knäböj så är det rätt kasst :)


Nej det är inte alls kasst! Killar har mindre skillnad i styrka i överkroppen kontra underkroppen än vad tjejer har. Din böj är riktigt bra men det är din bänk också! Tar du 60kg så är det inte så jätte långt ifrån din kroppsvikt. Kör på och öka bara! Om du inte kör styrkelyfts bänk redan så tycker jag tt du bör prova :)

Då går du upp i brygga med ryggen men du har fortfarande rumpan på bänken. Du lägger stången på nedre bröstet (om du är väldigt storbystad så lägger du givetvis stången där brösten är som högst. Då blir det kortare lyftväg.) och så fort du nuddat bröstet så pressar du för allt du är värd rakt uppåt!

MickeZZ
2006-10-28, 16:42
bänkpress är fortfarande inte en övning som mäter enbart bröststyrka. Enligt många är bröst inte ens den viktigaste muskelgruppen i bänkpress...*flex*

Ja dar kom den till slut... gick in och laste denna trad enbart for att se nar Freddis kommentar skulle dyka upp :naughty: ;) :)

Timme
2006-10-28, 16:46
Ja dar kom den till slut... gick in och laste denna trad enbart for att se nar Freddis kommentar skulle dyka upp :naughty: ;) :)


Men det är ju faktiskt sant. Den mäter inte enbart bröststyrka. Det är en stor övning där många muskler är inblandade. Men visst är bröstmusklerna mycket viktiga i bänkpress.

eleni
2006-10-28, 16:47
Nej det är inte alls kasst! Killar har mindre skillnad i styrka i överkroppen kontra underkroppen än vad tjejer har. Din böj är riktigt bra men det är din bänk också! Tar du 60kg så är det inte så jätte långt ifrån din kroppsvikt. Kör på och öka bara! Om du inte kör styrkelyfts bänk redan så tycker jag tt du bör prova :)

Då går du upp i brygga med ryggen men du har fortfarande rumpan på bänken. Du lägger stången på nedre bröstet (om du är väldigt storbystad så lägger du givetvis stången där brösten är som högst. Då blir det kortare lyftväg.) och så fort du nuddat bröstet så pressar du för allt du är värd rakt uppåt!

Jo jag ska kämpa på! Jag låg ju på 30 kg för bara 2½ månad sedan. Det går framåt sakta men säkert. Synd bara att axlarna ska bråka.

Lägga 50 kg på brösten? Du vet att det gör ont va!? :D Ne men tack för tipsen!

MickeZZ
2006-10-28, 16:54
Men det är ju faktiskt sant. Den mäter inte enbart bröststyrka. Det är en stor övning där många muskler är inblandade. Men visst är bröstmusklerna mycket viktiga i bänkpress.

Jag haller med poangen ar att jag tycker freddie ar javligt skon som alltid dyker upp som en fralsare i div tradar med sitt evangeliska budskap :cool: :bow:

Se aven min signatur

Timme
2006-10-28, 17:02
Lägga 50 kg på brösten? Du vet att det gör ont va!? :D Ne men tack för tipsen!


Asså du ska bara nudda brösten, inte slappna av och släppa 50kg på dem :D

So fort du nuddar dem trycker du som tusan uppåt!

edit: Mycket bra ökning på bara 2 1/2 månader!

Timme
2006-10-28, 17:05
Jag haller med poangen ar att jag tycker freddie ar javligt skon som alltid dyker upp som en fralsare i div tradar med sitt evangeliska budskap :cool: :bow:

Se aven min signatur


Jo det kan kanske vara så ibland. Jag håller inte med freddi ritkgit vad det gäller hans påstående i din sig. Bröst jobbar minst lika mycket som triceps och axlar i bänk (raw snackar vi). Bröstet jobbar som mest i botten läget och där är övningen som tyngst. Det är ytterst lite triceps i bottenläget. I tröjbänk så är däremot triceps den viktigaste muskeln.

Bönne
2006-10-28, 17:09
Desamma gäller för mig i böj, tror det handlar om muskelfästen som fäster otursamt.

MickeZZ
2006-10-28, 17:15
Jo det kan kanske vara så ibland. Jag håller inte med freddi ritkgit vad det gäller hans påstående i din sig. Bröst jobbar minst lika mycket som triceps och axlar i bänk (raw snackar vi). Bröstet jobbar som mest i botten läget och där är övningen som tyngst. Det är ytterst lite triceps i bottenläget. I tröjbänk så är däremot triceps den viktigaste muskeln.

Jo jag borjar nog luta lite mer at det hallet ocksa vad galler raw bank men jag tycker det ar kul med lite overdrivet motsatta asikter da det ger roliga diskussioner.

Daremot tror jag att brostets aktivering i raw bank kan vara olika beroende pa lyftbana. Om man har en rent vertikal bana ("rakt ner" och "rakt upp") tror jag muskelaktiveringen skiljer sig nagot fran en lyftbana med brygga fran brostet och dar man laser ut vikten "ovanfor hakan". Nagot jag skulle vilja finna ar en heltackande analys av styrkebank fran nagon akademisk institution dar de mater muskelaktivering over tiden, dvs under de ca 4 sek som ett lyft tar... finns det? Gar det att genomfora?

MickeZZ
2006-10-28, 17:30
F.o. sa har jag sjalv noll BP-gener. 3-4X8-12 har aldrig gett mig nagon vidare utveckling. Men foljande har hjalpt MIG en bit pa vagen med min raw bank i alla fall:

- Ga upp i vikt i allmanhet (aven fetbulk aven om det kanske inte ar sa nyttigt for allmanhalsan i langden)

- Tung traning och lag totalvolym. Om 1-5 reps i allmanhet hjalpt mig sa har singlar varit det som hjalpt allra mest for att oka i styrka. Tyvarr ar det latt for MIG att bli overtranad och att skada mig har. Aven om man kor mycket singlar betyder inte det att man ska maxa varenda pass.

- Overbelastningsovningar men tillampat med viss forsiktighet. Om jag fastnat pa en plata kan jag antingen kora pa samma vikt eller slanga pa lite mer vikt (kanske 10% mer vikt) och kora med en 1- eller 2-brada och kora nagra fler reps for att fa upp viktvanan. Detta hjalper mig att bana in nya vikter. Daremot haller jag som hobbybyggare inte pa att lagga in 1- och 3-RM pa 2-boardpress efter det att jag skadade ena axeln i varas.

-Bankpressar med ultrabrett grepp/Bank med fotterna i luften/Floor Press tycker jag hjalper upp bottenstyrkan.

Lite ideer fran en ekotomorf, det finns sakert ett antal manniskor har som tycker jag kor helt fel :Virro ;)

Philippp
2006-10-28, 17:38
Jo jag ska kämpa på! Jag låg ju på 30 kg för bara 2½ månad sedan. Det går framåt sakta men säkert. Synd bara att axlarna ska bråka.

Lägga 50 kg på brösten? Du vet att det gör ont va!? :D Ne men tack för tipsen!

du kan typ börja tävla i bänk strax

130kg finsk sisu
2006-10-28, 17:48
Grejen är den att man kan bänka på så många olika sätt. Bänkar man med stången nära halsen tar det givetvis på bröstet/axlarna nästan uteslutet, men kör man med armbågarna indragna lite mot kroppen och tar stången nedre delen av bröstet eller magen är det triceps och ryggen som gör största jobbet.
Men många kan bänka som sist nämnda och skriva sen i sin journal att det är bröst man tränar. det är det jag stör mej så förbenat på. Dessutom de som "cheatbänkar" devs med enormt häcklyft tar bort bröstmusklernas arbete avsevärt...

Jag vågar påstå att ingen 300+ bänkare gått runt och tänkt bröst när de tränar.:bow:

Timme
2006-10-28, 18:00
Grejen är den att man kan bänka på så många olika sätt. Bänkar man med stången nära halsen tar det givetvis på bröstet/axlarna nästan uteslutet, men kör man med armbågarna indragna lite mot kroppen och tar stången nedre delen av bröstet eller magen är det triceps och ryggen som gör största jobbet.
Men många kan bänka som sist nämnda och skriva sen i sin journal att det är bröst man tränar. det är det jag stör mej så förbenat på. Dessutom de som "cheatbänkar" devs med enormt häcklyft tar bort bröstmusklernas arbete avsevärt...

Jag vågar påstå att ingen 300+ bänkare gått runt och tänkt bröst när de tränar.:bow:


Jag tror inte heller att de gått runt och tänkt bröst när de tränar bänk.

I stort sett så gör inga styrkelyftare det.

I rawbänk så är brösten mins lika viktiga som triceps trots att man lägger stången längre ner på bröstet med armbågarna mer in.

Hur kommer du upp från bröstet i bottenläget i bänk? Jo, med hjälp av brösten. I RAW bänk så är inte triceps den primära muskeln. Axlarna, brösten OCH triceps är primära muskler i raw bänk.

Freddi, hur kom det sig att du inte ville tävla i SL utan endast bänk?

Philippp
2006-10-28, 18:02
vilken övningar brukar ge er mest träningsvärk i brösten? har typ inte haft träningsvärk där sen 1945, dem växer jäkla bra fast att jag sällan tränar dem, kanske borde prioritera lite gigantism på brösten :p

130kg finsk sisu
2006-10-28, 18:10
Roligt Timme då du har en åsikt och det respekterar jag.

MEN jag har min och många delar den:
http://www.voimaharjoittelu.net/shop2/phpBB/viewtopic.php?t=3128&sid=2488003b9653f4e27852be95baeef6f9
Frågan: "Hur stor del är triceps i en RAW bänkpress?"
Som du/ni ser är det många som delar min åsikt...*flex*

130kg finsk sisu
2006-10-28, 18:11
angående att jag blev bänkare och inte SLare är: LATHET!*slap*

Timme
2006-10-28, 18:14
angående att jag blev bänkare och inte SLare är: LATHET!*slap*


Är det så? Du hade ju blivit en enormt bra SLare om du velat satsa. Men, det kan vara svårt att ändra sin stil.

Timme
2006-10-28, 18:15
Roligt Timme då du har en åsikt och det respekterar jag.

MEN jag har min och många delar den:
http://www.voimaharjoittelu.net/shop2/phpBB/viewtopic.php?t=3128&sid=2488003b9653f4e27852be95baeef6f9
Frågan: "Hur stor del är triceps i en RAW bänkpress?"
Som du/ni ser är det många som delar min åsikt...*flex*

Det känns skönt att men blir respekterad. Tack så mycket :)

Jag respekterar givetvis din :) Sedan så är du en mycket bra bänkare! Du har väl tagit 300kg (med tröja) på tävling?

Timme
2006-10-28, 18:18
vilken övningar brukar ge er mest träningsvärk i brösten? har typ inte haft träningsvärk där sen 1945, dem växer jäkla bra fast att jag sällan tränar dem, kanske borde prioritera lite gigantism på brösten :p


Träningsvärk får om man håller emot i den negativa fasen i ett lyft. Träningsvärk är inget tecken på att musklerna växer. Jag får sällan riktig träningsvärk nu men jag växer som aldrig för.

Iallafall, den övning som ger mig mest träningsvärk i brösten är hantelpress.

Vill man ha extra mycket räningsvärk så heller man emot och gör en lång negativ fas (då vikten är påväg ner mot bröstet). Då garanterar jag enormträningsvärk men det betyder absolut inte att du växer mer. Kanske snarare tvärtom men det vet jag inte :)

Timme
2006-10-28, 18:23
Det är bara en grej som är lite roligt vad det gäller din teori om brösten i raw bänk freddi. Det är att just brösten är din bästa muskelgrupp ur byggar perspektiv.

Brösten är så pass bra utvecklade på dig att byggare hade sagt något liknande till dig (om du lagt ut bilder för kritik angående din fysik dvs) "Enormt bra bröstmuskler där :bow: Men du, nu får du piska axlar, biceps och triceps mer!"

Bösten är helt klart dina bäst utvecklade muskler och det tycker jag är lite kul med tanke på att de inte jobbar särsklit mycket i raw bänk.

Jacksatan
2006-10-28, 18:27
Lite ironiskt att tråden heter "dålig på bänkpressklubben" och sen är det bara SL-are och bänkpressare som är här inne o skriver. Fan, ni skrämmer ju bort alla som är dåliga på bänk och vill joina klubben, Timme o 130finnne ;)

Timme
2006-10-28, 18:34
Lite ironiskt att tråden heter "dålig på bänkpressklubben" och sen är det bara SL-are och bänkpressare som är här inne o skriver. Fan, ni skrämmer ju bort alla som är dåliga på bänk och vill joina klubben, Timme o 130finnne ;)

hahahah :laugh:

Fast jag anser mig själv iallafall ha tillhört dåliga "dålig på bänkpressklubben." Jag har nu börjat kvala mig ut ifrån den. Jag ville bara berätta att man inte alltid behöver vara dålig i bänk. Det är ofta bara psyket som hindrar utveckling!

Jag tror att alla kan kämpa sig ut ur klubben :)

Philippp
2006-10-28, 18:42
Träningsvärk får om man håller emot i den negativa fasen i ett lyft. Träningsvärk är inget tecken på att musklerna växer. Jag får sällan riktig träningsvärk nu men jag växer som aldrig för.

Iallafall, den övning som ger mig mest träningsvärk i brösten är hantelpress.

Vill man ha extra mycket räningsvärk så heller man emot och gör en lång negativ fas (då vikten är påväg ner mot bröstet). Då garanterar jag enormträningsvärk men det betyder absolut inte att du växer mer. Kanske snarare tvärtom men det vet jag inte :)

Det är inte muskeltillväxten jag är ute efter, utan bara det att jag aldrig riktigt känner att jag träffar brösten särskilt bra fastän att dem växer insanely, räcker med att jag får träningsvärk en gång där bara så att jag övertygas att de jobbar.

Timme
2006-10-28, 18:59
Känslan är egentligen inte alls viktig, det är bara en känsla. Att de växer exremt mycket är ett tecken på att du träffar dem väldigt bra. Men vill du ha träningvärk i dem så rekommendrar jag dig att köra många hantelpressar på tung vikt och så kör du med långsam sänkning av vikterna. Om du kör till failure (tills du inte kan röra vikten mer) så ökar träningsvärken också.

Iväg och träna dig till träningsvärk! :D

Philippp
2006-10-28, 19:07
Känslan är egentligen inte alls viktig, det är bara en känsla. Att de växer exremt mycket är ett tecken på att du träffar dem väldigt bra. Men vill du ha träningvärk i dem så rekommendrar jag dig att köra många hantelpressar på tung vikt och så kör du med långsam sänkning av vikterna. Om du kör till failure (tills du inte kan röra vikten mer) så ökar träningsvärken också.

Iväg och träna dig till träningsvärk! :D

träningsvärk ftw imorgon!
btw jag upptäckte en ny bokstav och anser att den är viktig för framtida bröstutveckling jag ville bara dela med mig av den
ௌௌௌௌௌௌௌௌௌௌ
den som kan svara vad i heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel**** det är för bokstav får en kram

Timme
2006-10-28, 19:32
träningsvärk ftw imorgon!
btw jag upptäckte en ny bokstav och anser att den är viktig för framtida bröstutveckling jag ville bara dela med mig av den
ௌௌௌௌௌௌௌௌௌௌ
den som kan svara vad i heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel**** det är för bokstav får en kram


Träningsvärk! :hbang: Kör helst cirka 10 tunga set hantelpress (djupa) med 5reps i varje och glöm inte, lång negativ fas. Hantlarna ska helst nudda bröstet så vi är på det klara med djupet.

hahahah vilken störtskön bokstav! Säg vilka knappkombinationer du gör för att få fram den :)

Philippp
2006-10-28, 19:54
Träningsvärk! :hbang: Kör helst cirka 10 tunga set hantelpress (djupa) med 5reps i varje och glöm inte, lång negativ fas. Hantlarna ska helst nudda bröstet så vi är på det klara med djupet.

hahahah vilken störtskön bokstav! Säg vilka knappkombinationer du gör för att få fram den :)
Ok ska testa dina tips imorgon, känns som om jag får träningsvärk bara genom att tänka på dem :P

vet inte hur jag kom på den :( skulle göra ett turkiskt/portugisiskt C (alt + 128) och testade 213912391932 kombinationer, jag tror bara att jag kan få fram skräpet på msn för jag hittade inget när jag sökte på alt + kombinationer på nätet, typ en hemlig bokstav eller något haha.

Timme
2006-10-28, 22:06
Ok ska testa dina tips imorgon, känns som om jag får träningsvärk bara genom att tänka på dem :P

vet inte hur jag kom på den :( skulle göra ett turkiskt/portugisiskt C (alt + 128) och testade 213912391932 kombinationer, jag tror bara att jag kan få fram skräpet på msn för jag hittade inget när jag sökte på alt + kombinationer på nätet, typ en hemlig bokstav eller något haha.


Det låter riktigt bra! Om du inte får träningsvär efter det så vet jag inte vad det är för fel :)


hah skum bokstav :D helt klart mystisk.

LarsK
2006-10-29, 08:20
Då är du övergrym i bänk jämfört med de andra övningarna :)

Du är alltså väldigt bra i bänk jämfört med de andra övningarna.
NJa, det ar nog att jag ar radd for squat och DL. Jag har langa ben, sa falla ihop dem under kroppen ar inte sa enkelt. Och DL har jag givit upp pa nu, jag far ingen kontakt med benen. Det ar bara ryggslutet som det tar pa mig, sa jag har borjat med andra benovningar nu istallet. I allafall for tillfallet.

130kg; intressanta saker du skriver. SJalv kor jag bp med indragna armbagar, bara till parallelt. Om jag kor normal bp drar mina armbagar i golvet nastan, och det ar ingen hojdare for axlarna. Men jag tycker jag far bra kontakt med brosten, de blir storre. Men, som du skriver, det tar mer pa armarna och armarna an vanlig bp. Inget mig emot, jag ar tycker biceps curl ar sloseri med tiden, sa all traning de kan fa genom andra ovningar uppskattar jag. Fast det kanske inte ar en biceps som tranas om man kor sa, bara triceps?

130kg finsk sisu
2006-10-29, 08:26
Visst är det nästan enbart triceps som jobbar av armmuskulaturen i bänkpress, även om underarmarna och biceps stabiliserar. Men faktiskt i boken "Benchpress ABC" av Sakari Selkäinaho står det att enligt nån undersökning så är biceps den första muskeln som aktiveras vid starten från bröstet. Men det är nog marginellt vad starka biceps kan göra i bänkpress.

LarsK
2006-10-29, 08:37
Jag kanner inte av brostet forrans stangen kommer ner, och ska upp igen. Da kanner jag att det spanner ganska bra i brostmuskeln.
Jag far kora med triceps traning, vill upp i 100 pannor pa banken.

130kg finsk sisu
2006-10-29, 08:43
Vill bara sammanfatta min åsikt: Visst jobbar bröstet mycket i bänkpress. I många fall mest av de inblandade musklerna. Men med olika tekniker kan man få triceps eller axlar att bli "huvudmuskeln".

norlund
2006-10-29, 09:37
Skumt det här med bänkpressteknik, själv kör jag med armbågarna indragna,stången långt ner på bröstet och lik förbannat tar det nästan bara på bröstet!*screwy* Får alltid ruggig kontakt med bröstet då jag kör bänk och känner inget i triceps. Jag har iofs usla triceps så det är väl förklaringen kanske? kroppen tycker inte att det är någon idé att koppla in dom, hehe ;)

Timme
2006-10-29, 10:32
Skumt det här med bänkpressteknik, själv kör jag med armbågarna indragna,stången långt ner på bröstet och lik förbannat tar det nästan bara på bröstet!*screwy* Får alltid ruggig kontakt med bröstet då jag kör bänk och känner inget i triceps. Jag har iofs usla triceps så det är väl förklaringen kanske? kroppen tycker inte att det är någon idé att koppla in dom, hehe ;)


Har man usla triceps så är det snara dem som det tar mest på. Man är inte starkare än sin svagast länk. Om dina triceps begränar vikten du kan använda så är det triceps som får det jobbigast.

Raptor
2006-10-29, 12:18
Hur många reps brukar du köra i "standing fly?"

Anledningen till varför du tycker att den övningen är bra tror jag är för att du kör ganska många reps. Då upplever man "pumpen" i brösten och till viss del mjölksyra. Inget av dem har någon vidare positiv effekt och man inbillar sig bara att det "tar" och att övningen är bra.

Det är ruksigt svårt att köra tungt i standing fly och det är i stort sätt omöjligt att överbelasta bröstet.

Jag kommer nu ge dig olika tips på bra övninar som kommer att garantera dig bra bröstmuskler. Sedan är det bara att prova och sedan välja de du tycker bäst om :)

Övning 1
SL bänk: http://exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPressPowerLift.html
130kg finsk sisu har rätt i det han säger att den övningen är mycket triceps och axlar men det går inte att komma undan att övningen bygger mycket bra bröst också. Sisu, brösten är en primär muskel i bänkpress! Jag säger inte att brösten är viktigare än triceps och axlar men den är lika viktig. Otroligt bra överkropps övning är det iallafall.

Övning 2
Hantelpress:
http://exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress.html
Mycket bra bröstbyggare. Man får en djupare rörelse än i bänkpress.

Övning 3
Dips:
http://www.building-muscle101.com/images/dips.jpg
Bygger bröst, triceps och axlar bra.


Jag tycker att du provar de övningarna sedan så väljer du två av dem. Hantelpressarna kan du köra med lite lutning på rygg stödet.

En viktig sak att tänka på är att du bör alltid sträva efter att pressa vikten så fort du bara kan. Alltså ta i för kung och fosterland! Om vikten håller på att flyga ur händerna på dig för att du pressar för fort så är det dags att höja vikten.

Lycka till med din träning!

standing fly: när jag kan kontrollera 12 reps så höjer jag. gör det med alla mina övningar och för mig har detta gett några enorma resultat jämfört med att köra 2 set och 10-15 reps per set.

lutande hantelpress kör jag redan. men jag gör det väldigt långsamt bara för att hålla koll på vikterna. lite segt att man inte kan höja 0.5 - 1 kg utan måste höja med 2-3 kg per hantel.

kan testa dips, se om det är något för mig :)

får tacka för att du tog tid till dig och skriva allt det här till mig!

Timme
2006-10-29, 12:24
standing fly: när jag kan kontrollera 12 reps så höjer jag. gör det med alla mina övningar och för mig har detta gett några enorma resultat jämfört med att köra 2 set och 10-15 reps per set.

lutande hantelpress kör jag redan. men jag gör det väldigt långsamt bara för att hålla koll på vikterna. lite segt att man inte kan höja 0.5 - 1 kg utan måste höja med 2-3 kg per hantel.

kan testa dips, se om det är något för mig :)

får tacka för att du tog tid till dig och skriva allt det här till mig!


Edit, vill du bygga muskler så tycker inte jag att du ska köra så många reps som 12.

Kör istället mellan 5 och 8 reps på tyngre vikter. Jag kan garantera bättre resultat så :)

Det är lungt. Det är bara roligt att försöka hjälpa till. :)

Men du, i hantelpressen. Kör inte långsamt! Pressa så hårt och snabbt som du kan! Du aktiverar tyvärr inte så många muskelfibrer annars. Höjvikterna och pressa så hårt/fort du kan. Pga att vikten är så tung så kommer de ändå inte flyga ur händerna på dig.

Raptor
2006-10-29, 12:35
Edit, vill du bygga muskler så tycker inte jag att du ska köra så många reps som 12.

Kör istället mellan 5 och 8 reps på tyngre vikter. Jag kan garantera bättre resultat så :)

Det är lungt. Det är bara roligt att försöka hjälpa till. :)

Men du, i hantelpressen. Kör inte långsamt! Pressa så hårt och snabbt som du kan! Du aktiverar tyvärr inte så många muskelfibrer annars. Höjvikterna och pressa så hårt/fort du kan. Pga att vikten är så tung så kommer de ändå inte flyga ur händerna på dig.

5-8 reps och ännu tyngre, jag kommer dö på gymmet.
tycker det jag kör nu är tungt som fan :)
kan testa det på några moment i träningen, trivs jag med det så ändrar jag hela schemat.

ska tänka på att speeda upp min hantelpress :)

men då kommer träningen gå snabbt. tränar bara överkroppen, inte tränat ben på 1,5 år.

flenders
2006-10-29, 12:40
Mitt problem är att komma över 100. Jag vet inte hur länge jag tränat på 100kg. Säkerligen 3-4 månader. Ibland så kommer jag lite över 100 och ibland lite under. Jag tycker det är skitskumt att de verkligen inte vill växa till sig något. Även om jag skulle köra tunga ettor så har jag problem att komma förbi 100. Kan gå med på att något går lite efter jämfört med resterande kropp men att HELT stanna känns overkligt. Speciellt då jag inte super varje helg, äter bra och vilar tillräckligt.

Mattiazz
2006-10-29, 12:47
Nej inte cable! Helst inte asså. Tro mig, den kommer inte göra mycket nytta. Kör hantelpress istället :) Mitt tips. Eller dips? Det kanske är din grej!


Tatt longt Timme! :D jag kör både hantelpress och dips på det, lr aa dips i maskin men endå... *flex*

gusten86
2006-10-29, 13:49
Finns det någon post där nån förklarar de olika bänkteknikerna?

GLC
2006-10-29, 15:26
Finns det någon post där nån förklarar de olika bänkteknikerna?

Ja jag tar gärna också lite hjälp. Är sjukt svag i bänk, har tränat ett par månader och tränar på 55kg i bänk, mkt mer än så går inte. Detta känns åt helvete för lite för 197cm@90 kg.

Tips? Jag brukar varva bänk med hantelpress och cable. Det är väl i princip de bröstövningar jag kör.

Timme
2006-10-29, 19:04
5-8 reps och ännu tyngre, jag kommer dö på gymmet.
tycker det jag kör nu är tungt som fan :)
kan testa det på några moment i träningen, trivs jag med det så ändrar jag hela schemat.

ska tänka på att speeda upp min hantelpress :)

men då kommer träningen gå snabbt. tränar bara överkroppen, inte tränat ben på 1,5 år.

Först och främst vill jag rekommendera dig att köra ben. Det är faktiskt roligt, det kommer att se bra ut, och det ger väldigt mycket. Framförallt bra balans. Tänk på att det är benen som bär dig, då måste de ju vara starka! Men det är helt upp till dig. Vill du inte så gör du ju det inte :)

Du förstod väll att det inte var vilan mellan hantelpressarna som skulle gå snabbare? Jag menade att du ska pressa hantlarna snabbare när du tränar med dem :)

Själv så tycker jag att det är mycket skönare att köra 5-8reps tungt än mindre tungt och köra 12 reps. Jag hoppas att du kommer att tycka likadant :) 5-8 reps kommer att bygga upp din kropp mycket bättre än 12 reps kommer att göra.

Timme
2006-10-29, 19:06
Tatt longt Timme! :D jag kör både hantelpress och dips på det, lr aa dips i maskin men endå... *flex*

okej då :D

(jag hatat cable cross:))

Timme
2006-10-29, 19:07
Finns det någon post där nån förklarar de olika bänkteknikerna?

130kg finsk sisu skulle kanske kunna ta sig an den uppgiften? Han är en otroligt bra bänkare och har perfekt teknik. Snart så tar han junior världsrekord! Det är mycket imponerande!

Freddi, skulle du kunna göra det?

Tricklev
2006-10-29, 19:27
Vill bara säga att jag fortfarande är dålig på bänkpress, och därför är medlem i klubben på obestämd tid.

130kg finsk sisu
2006-10-29, 19:29
Vet inte om jag har perfekt teknik. Hirvis och Fredrik Svensson har mycket bra enligt mej. Själv har jag allt för dålig brygga!

Exempel på 2 olika tekniker:
Triceps,axel,bröst,lats bänkpress http://www.youtube.com/watch?v=hmx58nwye2k

Bröst och främre axeln bänkpress: http://www.youtube.com/watch?v=73nQEt8TxIY Vår egen krampus. Läs även kommentaren till hans lyft!

He-man
2006-10-29, 20:02
Vad är SL-bänkpress och RAW?

Tricklev
2006-10-29, 20:12
Vad är SL-bänkpress och RAW?

Raw är utan utrustning.

SL-Bänkpress är med bänktröjja, den hjälper dig under vissa delar av lyftet, som därför blir lite annorlunda.

Timme
2006-10-29, 20:39
Raw är utan utrustning.

SL-Bänkpress är med bänktröjja, den hjälper dig under vissa delar av lyftet, som därför blir lite annorlunda.


Nja, SL bänk kallar jag iallafall den teknik man använder i bänk. Brygga, stången långt ned på bröstet.

Tricklev
2006-10-29, 21:39
Nja, SL bänk kallar jag iallafall den teknik man använder i bänk. Brygga, stången långt ned på bröstet.

Oj självklart, det ingår, men eftersom RAW nämndes i sammanhanget så skulle jag villja säga att den innehåller samma asker, Däremot byggarbänk är den "klassiska" man alltid ser folk göra.

Men du har självklart rätt, jag skulle varit mer utförlig.

Philippp
2006-10-29, 21:46
Operation felsökning; dagens bänkpress pass

75*1 tätt grepp nemas problemas
75*1 brett grepp = fail

Problem; axlarna pallar inte trycka upp bänken, inte alls - Känner i stort sett 0 problem över bröst/triceps utan problemet är att axlarna inte klarar det.

Någon som har något tips på vad stackars jag ska göra?
Axelstyrka är väl typ 47.5 *6 militär och 12 kg *6 hantellyft framåt 15*6 hantellyft åt sidan.

He-man
2006-10-29, 21:50
Raw är utan utrustning.
När du säger utan utrustning, menar du då utan tröja, eller är det annan utrustning inblandad?
Nja, SL bänk kallar jag iallafall den teknik man använder i bänk. Brygga, stången långt ned på bröstet.
Brygga, innebär det att man inte har glutes nere i bänken?

sunkan
2006-10-29, 22:09
Brygga, innebär det att man inte har glutes nere i bänken?

näe gluteus är fortfarand i bänken. Du gör bröstkorgen så hög som möjligt precis där du ska lägga stången så att du får kortare lyftväg. Du gör alltså en brygga av hela överkroppen så att det enda som tar i bänken är skuldrorna och gluteus.:thumbup:

ManuelIT
2006-10-29, 22:13
vad är felet om det i bänk och hantelpress tar mest på axlar (det känns så iaf)? jag slutar sällan för att jag känner att mina bröst inte pallar trycket, utan det är i axlarna som det känns att jag inte orkar mer. får sällan heller pump i bröst från någon övning, men däremot har jag kraftig träningsverk i bröst dagen efteråt.

min muskelutveckling är jag nöjd med, har fått mig ett par bröst, men jag har stora problem med att just öka i vikter pga. att det känns som mina axlar ger upp så tidigt.. och ändå är jag rätt stark i mina axel-övningar


förvirrande...

Popeye
2006-10-29, 22:29
Får jag också vara med i klubben för usla bänkare?
När jag började tänka på tekniken så ökade jag 20kg i bänken men rätt som det var så kom det klagomål från muskler, senor m.m.

När gymkortet går ut (Mars) så kommer jag att gå med i GSK och se om jag kan lära mig lyfta på riktigt.

Timme
2006-10-29, 22:43
Oj självklart, det ingår, men eftersom RAW nämndes i sammanhanget så skulle jag villja säga att den innehåller samma asker, Däremot byggarbänk är den "klassiska" man alltid ser folk göra.

Men du har självklart rätt, jag skulle varit mer utförlig.

Ingen fara mannen. Jag tyckte att du uttryckte dig mycket bra :) Det var nog istället jag som var över petig.

Strongman
2006-10-29, 22:45
Hm jag brukar köra 30kgx10... klarar ju förmodligen mer, men inte lika många ggr eller alls lika stabilt..

så ja antar att jag är rätt kass, har iofs bara gjort det några gånger nu och inte ens tränat i 1 månad, så ja får väl hoppas att ja ökar snart

ser ut som om mina biceps har vuxit lite redan iaf! de känns skönt

Timme
2006-10-29, 22:47
vad är felet om det i bänk och hantelpress tar mest på axlar (det känns så iaf)? jag slutar sällan för att jag känner att mina bröst inte pallar trycket, utan det är i axlarna som det känns att jag inte orkar mer. får sällan heller pump i bröst från någon övning, men däremot har jag kraftig träningsverk i bröst dagen efteråt.

min muskelutveckling är jag nöjd med, har fått mig ett par bröst, men jag har stora problem med att just öka i vikter pga. att det känns som mina axlar ger upp så tidigt.. och ändå är jag rätt stark i mina axel-övningar


förvirrande...


Ifall du inte redan gör det så försök att trycka ihop skulderbladen så mycket du kan när du lägger dig på bänken. Dra liksom bak/ihop axlarna så att du liksom kommer upp en bit på bänken. Sedan så fixerar du axlarna i den positionen och låter endast armarna röra sig när du pressar. Prova det så kanske det inte är axeln som ger upp. När jag inte orkar mer i hantelpress så är det alltid brösten som failar. JAg använder väldigt mcket bröst i alla pressövningar.

Timme
2006-10-29, 22:49
Hm jag brukar köra 30kgx10... klarar ju förmodligen mer, men inte lika många ggr eller alls lika stabilt..

så ja antar att jag är rätt kass, har iofs bara gjort det några gånger nu och inte ens tränat i 1 månad, så ja får väl hoppas att ja ökar snart

ser ut som om mina biceps har vuxit lite redan iaf! de känns skönt


Kör på! Förhoppningsvis så kan du lämmna klubben efter ett tag. Målet med denna klubb är att alla ska kunna lämmna den! :D

Vid vilken vikt i bänk anser ni i tråden att man kan lämna "dålig på bänk-klubben?"

Är det den magiska gränsen 100 eller? Eller är det 90? Eller är det högre än 100?

He-man
2006-10-29, 23:18
Hm jag brukar köra 30kgx10... klarar ju förmodligen mer, men inte lika många ggr eller alls lika stabilt..

så ja antar att jag är rätt kass, har iofs bara gjort det några gånger nu och inte ens tränat i 1 månad, så ja får väl hoppas att ja ökar snart

ser ut som om mina biceps har vuxit lite redan iaf! de känns skönt
Det är bra om man inte går ut för hårt de första veckorna man börjar träna, du har gott om tid att göra ökningar ändå. Dessutom har du en härlig tid framför dig eftersom träningen kommer ge bra och synliga resultat såhär i början.

Lycka till! :thumbup:

Philippp
2006-10-29, 23:30
Är det ingen som har något fint tips på varför axeln knasar :(?
kan det inte vara något så cp som rotator cuffrarna eller något?

jik
2006-10-29, 23:49
Hej allihopa!!
Helt ny här, har inte läst hela tråden.. men anser mig vara dålig i bänk i jämförelse mot andra övningar..

Undrar lite grand om vad ni maxar i bänk kontra hantlar..

Själv kanske jag maxar ca 100kg i bänk och kan ändå köra med 45kg hantlarna i hantel press..det är ju nästan lika mkt..

Sen kan man se en del "små killar" på gymmet som kör 100 kg i bänk men inte ens 30kg på hantlarna...

Hur är d med er??

Måste även tillägga att jag har kört betydligt mer med hantlar än stång i bröst..

Timme
2006-10-29, 23:58
Måste även tillägga att jag har kört betydligt mer med hantlar än stång i bröst..

Där har du nog svaret på din fråga :) Du är helt enkelt mer van i hantelbänk. Sedan så kan det också ha att göra med hur djupt du går. Går du så djupt att hantlarna nuddar bröstet?

Raptor
2006-10-30, 00:15
Först och främst vill jag rekommendera dig att köra ben. Det är faktiskt roligt, det kommer att se bra ut, och det ger väldigt mycket. Framförallt bra balans. Tänk på att det är benen som bär dig, då måste de ju vara starka! Men det är helt upp till dig. Vill du inte så gör du ju det inte :)

Du förstod väll att det inte var vilan mellan hantelpressarna som skulle gå snabbare? Jag menade att du ska pressa hantlarna snabbare när du tränar med dem :)

Själv så tycker jag att det är mycket skönare att köra 5-8reps tungt än mindre tungt och köra 12 reps. Jag hoppas att du kommer att tycka likadant :) 5-8 reps kommer att bygga upp din kropp mycket bättre än 12 reps kommer att göra.

nej vill inte träna ben, de blir så jävla stora. tyckte det var väldigt kul, i benpressen gick jag från 80 kg till 225 kg på 2 månader, tog 225 kg 70 ggr utan att sätta ner den och kunde ha fortsatt om jag ville(kunde inte öka då maskinen inte hade mer vikter så jag fick öka i antalet istället). men benen växte så jävla mycket. såg ut som en bowlingkägla. alltid haft starka och stora ben, så jag är nöjd med storleken så det är endast konditionsträning för dem. ser det som en stor bedrift om man ser till hur dåligt tränad jag var när jag började och resultat efter 2 månader (aldrig tränat styrketräning innan). så nu är det endast överkroppen!

jag förstod dig, sorry om jag formulera mig konstigt i mitt svar.

just nu ligger jag på 8-10 reps per moment. så lär ta ett tag innan jag höjer. men ska testa 5-10, kan ju inte gå mer än åt helvete ;)
är väl mest rädd för att nån muskel ska ryka, gör så jävla ont.
sedan känns det ju fan så mycket bättre när man tar fler kg :hbang:

Mantus
2006-10-30, 00:16
Jag sällar mig till klubben. Irriterande svag i bänk. 85*6 är mitt nuvarande max.

He-man
2006-10-30, 00:50
Hej allihopa!!
Helt ny här
Sen kan man se en del "små killar" på gymmet som kör 100 kg i bänk men inte ens 30kg på hantlarna...

Hur är d med er??

Måste även tillägga att jag har kört betydligt mer med hantlar än stång i bröst..
Välkommen till forumet!
Jag är svagare i hantelpress än i bänkpress, dock har det börjat jämna ut sig mera på senare tid och gapet är inte lika stort längre.

PowPow
2006-10-30, 01:36
Åh, en klubb för mig. Underbart. Eller kanske inte..

Efter min nystart för någon vecka sedan har jag inte varit över 50 än *flex* . Har tidigare som max kört på 65, jämfört med 150 i böj.

Ska vi trycka tröjjor?
"Your mom can benchpress more than I"

Mantus
2006-10-30, 01:43
Åh, en klubb för mig. Underbart. Eller kanske inte..

Efter min nystart för någon vecka sedan har jag inte varit över 50 än *flex* . Har tidigare som max kört på 65, jämfört med 150 i böj.

Ska vi trycka tröjjor?
"Your mom can benchpress more than I"

"But I get laid more often" med vita bokstäver mot vit bakgrund just nedanför

PowPow
2006-10-30, 01:44
"But I get laid more often" med vita bokstäver mot vit bakgrund just nedanför


:thumbup:
Let's do it!

Mantus
2006-10-30, 01:46
:thumbup:
Let's do it!

Yes, det gör vi, sedan tar vi med dem till Stallet och visar upp oss:D

LarsK
2006-10-30, 02:41
Filmen med Krampus visar ganska tydligt att korta armar + kraftig bål är en fördel när man bänkar. Vi med långa armar och klen bål har direkt en nackdel. Det blir en ganska lång väg stången ska färdas. Men, de som bänkar, förutom 130kg, tycker inte om när man drar in armbågarna. En instruktör på mitt gym hackade på mig när han passade till mig på mitt rekordförsök, 80kg. *flex*

Tricklev
2006-10-30, 08:28
Är det den magiska gränsen 100 eller? Eller är det 90? Eller är det högre än 100?

Beror väll lite på ens kroppsvikt, men när man har runt 90 i wilks formula får man väll ändå räkna sig som bra.

Wilks mannen, WILKS! (http://www.powerlifting-ipf.com/wilkscalc.htm)

Timme
2006-10-30, 10:56
nej vill inte träna ben, de blir så jävla stora. tyckte det var väldigt kul, i benpressen gick jag från 80 kg till 225 kg på 2 månader, tog 225 kg 70 ggr utan att sätta ner den och kunde ha fortsatt om jag ville(kunde inte öka då maskinen inte hade mer vikter så jag fick öka i antalet istället). men benen växte så jävla mycket. såg ut som en bowlingkägla. alltid haft starka och stora ben, så jag är nöjd med storleken så det är endast konditionsträning för dem. ser det som en stor bedrift om man ser till hur dåligt tränad jag var när jag började och resultat efter 2 månader (aldrig tränat styrketräning innan). så nu är det endast överkroppen!

jag förstod dig, sorry om jag formulera mig konstigt i mitt svar.

just nu ligger jag på 8-10 reps per moment. så lär ta ett tag innan jag höjer. men ska testa 5-10, kan ju inte gå mer än åt helvete ;)
är väl mest rädd för att nån muskel ska ryka, gör så jävla ont.
sedan känns det ju fan så mycket bättre när man tar fler kg :hbang:


ah okej :) Du gillar inte stoooora muskler då. Det gör jag iallafall :D (du tror inte att du har någon bild på benen när de var stora att dela med dig av?)

Den där benpressen, var det stora viktskivor man fick sätta på den eller var det ett viktmagasin som man satte en pinne under för att höja vikten?

Orora dig inte, musklerna kommer inte att ryka för att du höjer vikten och sänker repsen :) Jag kör alltid tungt i hantelpress och kör nu aldrig över 5 reps. Vilka vikter brukar du använda när du kör hantelpress?

Lycka till!

Timme
2006-10-30, 10:59
Beror väll lite på ens kroppsvikt, men när man har runt 90 i wilks formula får man väll ändå räkna sig som bra.

Wilks mannen, WILKS! (http://www.powerlifting-ipf.com/wilkscalc.htm)


Det har du jur rätt i :)

jag kan tycvär ringet om wilks. Men det är poäng antar jag? 90poäng i bänk är det väl?

edit: På en formulan så var det ju totalt. Den räknar ju inte bara ut bänken. Eller är det samma poäng om man skriver det man tagit i bänk?

Timme
2006-10-30, 11:01
Oj, Jag är visst också med i klena bänk klubben! Jag är ju just nu dålig i bänk :) Jag måste bänka 130 med min kroppsvikt på 81 innan jag får ihop 90 poäng :(

Raptor
2006-10-30, 11:13
ah okej :) Du gillar inte stoooora muskler då. Det gör jag iallafall :D (du tror inte att du har någon bild på benen när de var stora att dela med dig av?)

Den där benpressen, var det stora viktskivor man fick sätta på den eller var det ett viktmagasin som man satte en pinne under för att höja vikten?

Orora dig inte, musklerna kommer inte att ryka för att du höjer vikten och sänker repsen :) Jag kör alltid tungt i hantelpress och kör nu aldrig över 5 reps. Vilka vikter brukar du använda när du kör hantelpress?

Lycka till!

klart man vill ha stora muskler. men alla mina bra gener tycks sitta i benen. tyvärr har jag ingen bild på dem då. men mina lår är just nu 62 cm och mina vader 43,5 cm. så de var mycket större än resten av kroppen, därav ser jag ut som en kägla. men nu är jag nöjd över storleken, kanske i framtiden börjar jag med ben igen. blir så dyrt att skaffa nya byxor bara.

en sådan med viktmagasin, fanns ingen annan på gymmet. det fanns knäböj, men slutade träna ben istället för att testa.

nej för det finns en muskel i ryggen (tagit upp det på skador och rehab) och den åker alltid. ofta ont i den o.s.v. livrädd för att den ska ryka igen, då kan jag inte träna på minst en vecka och käka smärtstillande.

hantelpress använder jag nästan sist så jag är ganska trötter. är inte så stark heller. men hantlarna ligger på (om jag inte minns fel) 23/23,5 kg styck. precis innan hantelpress kör jag standing fly och triceps. standing fly ligger på 82 kg (41 per arm) och triceps med kablar, med kablar och man har den i ansiktshöjd och drar ner den till låren, ligger på 50 kg (men tänkte höja till 55 idag).

kanske inte så mycket att hurra för, men en bra början iallfall :em:
har ju trots allt bara tränat med "fria vikter" sedan juli.

Tricklev
2006-10-30, 11:21
Oj, Jag är visst också med i klena bänk klubben! Jag är ju just nu dålig i bänk :) Jag måste bänka 130 med min kroppsvikt på 81 innan jag får ihop 90 poäng :(

Jepp, det är samma formel även för 1övning, dina poäng bara blir lägre.;)

Jo, när jag kom till gymmet insåg jag att 90poäng bara bänkpress är en hel del, då är man riktigt stark, och inte bara stark.

80poäng känns bättre dock, då är man knappast klen längre, du är inget monster, men visst fan är du stark.*flex*

80poäng skulle betyda att jag på min kroppsvikt av cirka 69kg skulle bänka ungefär 105kg, då skulle jag känna mig stark.:)

Timme
2006-10-30, 11:25
Jepp, det är samma formel även för 1övning, dina poäng bara blir lägre.;)

Jo, när jag kom till gymmet insåg jag att 90poäng bara bänkpress är en hel del, då är man riktigt stark, och inte bara stark.

80poäng känns bättre dock, då är man knappast klen längre, du är inget monster, men visst fan är du stark.*flex*

80poäng skulle betyda att jag på min kroppsvikt av cirka 69kg skulle bänka ungefär 105kg, då skulle jag känna mig stark.:)

Aha, soft! Vi säger då att när man nått 80 poäng i willks formula så kan man lämna klena bänk klubben! Jag är fortfarande med i lubben trots att vi sänkte poänggränsen till 80 :)

Nitrometan
2006-10-30, 12:21
Oj, Jag är visst också med i klena bänk klubben! Jag är ju just nu dålig i bänk :) Jag måste bänka 130 med min kroppsvikt på 81 innan jag får ihop 90 poäng :(
Jo.

Fast Wilks räknar helt "fel" i de individuella lyften Även om den används till det med. Wilks formel baseras på statistik över sammanlagda resultat på VM under ett antal år.

Den är bara konstruerad för det sammanlagda.

Doctor Snuggles
2006-10-30, 12:44
Beror väll lite på ens kroppsvikt, men när man har runt 90 i wilks formula får man väll ändå räkna sig som bra.

Wilks mannen, WILKS! (http://www.powerlifting-ipf.com/wilkscalc.htm)

Det skulle vara 123 kg på 72 kg:s kroppsvikt. Yes, då är jag "nära". ;)

Doctor Snuggles
2006-10-30, 12:50
Jo.

Fast Wilks räknar helt "fel" i de individuella lyften Även om den används till det med. Wilks formel baseras på statistik över sammanlagda resultat på VM under ett antal år.

Den är bara konstruerad för det sammanlagda.

Vilken är bättre då?
Om man tar t.ex dessa:
http://tsampa.org/training/scripts/relative_strength/#about

Nitrometan
2006-10-30, 13:15
Vilken är bättre då?
Om man tar t.ex dessa:
http://tsampa.org/training/scripts/relative_strength/#about
Mel Siff har ett resonemang om kroppsvikt/kroppsmassa gentemot styrka i boken Supertraining.

Se här för en del av resonemanget:
http://www.apas.com/SPORTSCI/JANUARY/evolution_of_bodymass_adjustment.htm

"More on the Wilks formula" (http://www.isu.edu/~andesean/wform.htm) av Sean Anderson (en hel del input från Mel Siff).

Mel Siff hade utbildning inom fysik, mekanik, statistik och biomekanik (och träningslära). Jag tycker att han vet vad han snackar om och att han resonerar på ett bra sätt.

Nitrometan
2006-10-30, 13:19
Hmmmm. Här är en undersökning som visar att Wilks är ganska korrekt.

Medicine & Science in Sports & Exercise. 31(12):1869, December 1999.
VANDERBURGH, PAUL M.; BATTERHAM, ALAN M.

Validation of the Wilks powerlifting formula. (http://www.ms-se.com/pt/re/msse/abstract.00005768-199912000-00027.htm;jsessionid=FFtQBC2t0W2HKJvGDRLpRTmkLJJMR Brwmz2HgqS2VThjXsrcdqS9!1287082388!-949856145!8091!-1)

Pumpitup
2006-10-30, 13:24
Vikt: 70kg
PB: 77,5kg
Poäng: 58.0785 :D :D :D :D :D

varland
2006-10-30, 13:59
muha suckers ;)

Jag är tvärtom skitkass på knäböj *cry*
Just nu tar jag ungefär lika mkt i knäböj som bänkpress. Det är lite mystiskt.
Så jeffla bra. Jag är likadan.

Doctor Snuggles
2006-10-30, 15:05
Hmmmm. Här är en undersökning som visar att Wilks är ganska korrekt.

Medicine & Science in Sports & Exercise. 31(12):1869, December 1999.
VANDERBURGH, PAUL M.; BATTERHAM, ALAN M.

Validation of the Wilks powerlifting formula. (http://www.ms-se.com/pt/re/msse/abstract.00005768-199912000-00027.htm;jsessionid=FFtQBC2t0W2HKJvGDRLpRTmkLJJMR Brwmz2HgqS2VThjXsrcdqS9!1287082388!-949856145!8091!-1)

Ja där ser man, om nu undersökningen är korrekt utförd.

Daiki Kodama har över 200. :D

Nitrometan
2006-10-30, 16:33
Ja där ser man, om nu undersökningen är korrekt utförd.

Daiki Kodama har över 200. :D
Ja, det vet man ju inte.

Kodama är en maskin...


Varland och kspr: jag tycker det är helt ok att ta lika mycket i bänk och böj - förutsatt att det är mer än dubbla kroppsvikten.

bubbe
2006-10-30, 16:35
Varland och kspr: jag tycker det är helt ok att ta lika mycket i bänk och böj - förutsatt att det är mer än dubbla kroppsvikten.

nu är du ute på tunn is, 60kg kroppsvikt = 120kg bänk/böj, 150kg kroppsvikt = 300kg bänk/böj. vem är starkast? *popcorn*


:D :D :D

bubbe
2006-10-30, 16:38
Jag har fö varit med i klubben tidigare, (är väl inte vidare värst stark nu heller) men inriktningen mot tävlingslyft med tröja ökade min raw bänk rätt rejält. dvs träning med tunga klossar, tung smalbänk mm.

Doctor Snuggles
2006-10-30, 17:01
nu är du ute på tunn is, 60kg kroppsvikt = 120kg bänk/böj, 150kg kroppsvikt = 300kg bänk/böj. vem är starkast? *popcorn*


:D :D :D

Ånej... börja inte "relativ styrka är inte styrka" diskussionen igen....*rolleyes*

MickeZZ
2006-10-31, 02:35
Mitt problem är att komma över 100. Jag vet inte hur länge jag tränat på 100kg. Säkerligen 3-4 månader. Ibland så kommer jag lite över 100 och ibland lite under. Jag tycker det är skitskumt att de verkligen inte vill växa till sig något. Även om jag skulle köra tunga ettor så har jag problem att komma förbi 100. Kan gå med på att något går lite efter jämfört med resterande kropp men att HELT stanna känns overkligt. Speciellt då jag inte super varje helg, äter bra och vilar tillräckligt.

Det dar ar en san plata da jag tycker det ar bra att ta fram en 1-brada och kora nagra fler reps pa an utan brada pa samma vikt eller hoja vikten nagra kilon och ga ner till en 2-brada. Detta ar tycker jag ett forsiktigt anvandande av en overbelastningsovning for hobbybyggare...

jim
2006-11-01, 13:39
Just bänk är en sån där övning där vissa av naturen är orimligt starka utan att det syns på dem storleksmässigt. Det är ok att hata sådana snubbar.

Lustigt nog är skillnaderna mycket mindre när det gäller hantelpress.

wiiii! :D *börjar hata aktivt*

jim
2006-11-01, 13:39
Ånej... börja inte "relativ styrka är inte styrka" diskussionen igen....*rolleyes*

jag har inte sett anonym112 och armbrytarn på flera veckor, har precis slutat med terapin och medicineringen! *stolt*

Nitrometan
2006-11-01, 13:41
nu är du ute på tunn is, 60kg kroppsvikt = 120kg bänk/böj, 150kg kroppsvikt = 300kg bänk/böj. vem är starkast? *popcorn*
Det var ju bara en riktlinje. Ska vi diskutera relativ styrka? *popcorn*

bubbe
2006-11-01, 13:44
Det var ju bara en riktlinje. Ska vi diskutera relativ styrka? *popcorn*

det är upp till dig! Finns det någon här som anser sig ha kunnande inom området relativ styrka = styrka? *popcorn*

:D


edit: har just kommit på mig själv att sitta och fnissa som hemliga arne när jag läser sådana här poster.....

bertbert
2006-11-01, 15:16
sitta och fnissa som hemliga arne när jag läser sådana här poster.....

Fnissar du åt dig själv eller åt andra?

Jag bänkar 6x92,5 vid 86 kg kroppsvikt. Är jag svag eller bara svag relativt sett? :confused: :thumbup:

Doctor Snuggles
2006-11-01, 15:39
Fnissar du åt dig själv eller åt andra?

Jag bänkar 6x92,5 vid 86 kg kroppsvikt. Är jag svag eller bara svag relativt sett? :confused: :thumbup:

Både och. :D

bubbe
2006-11-01, 15:46
Fnissar du åt dig själv eller åt andra?

Jag bänkar 6x92,5 vid 86 kg kroppsvikt. Är jag svag eller bara svag relativt sett? :confused: :thumbup:

i sambandet relativ styrka, eftersom vi har haft vissa bataljer kring detta.

bertbert
2006-11-01, 15:50
Både och. :D

*cry* *slap* :D

(ibland är smilisarna bra. Man kan säga en massa utan att skriva något!)

Nitrometan
2006-11-01, 16:06
Finns det någon här som anser sig ha kunnande inom området relativ styrka = styrka? *popcorn*
Nej.

Jeff Lewis eller Oleksandr Kutcher?

1270 kg med kroppsvikt på 240 (?) eller 985 vid en vikt på 75 kg?

mystic[-_-]
2006-11-01, 16:09
jag kan vara med! Sjukt klen i bänk det är så jag skämms *screwy*

tano
2006-11-01, 16:31
äh jag är för stark för den här klubben.

HookersUnited
2006-11-01, 16:51
| am teh re4l suck i bänk

Nitrometan
2006-11-01, 17:22
äh jag är för stark för den här klubben.
3 eller 4 gånger kroppsvikten?

Doctor Snuggles
2006-11-01, 17:28
3 eller 4 gånger kroppsvikten?

RAW! :D

Det är väl typ bara Kodama som gör 3 x kv i råbänk?

tano
2006-11-01, 17:37
3 eller 4 gånger kroppsvikten?
Äh sluta snacka relativ styrka va? Bara för att jag väger 198 och tar 180 så är det ju väldigt starkt ^^ lol

Nä jag tar nog kanske 1.25 gånger kroppsvikten. Får se nästa gång jag kör, har inte kört på en månad...
Fast inte fan tänker jag gå med i någon klubb för det ;)

Jacksatan
2006-11-01, 18:15
Äh sluta snacka relativ styrka va? Bara för att jag väger 198 och tar 180 så är det ju väldigt starkt ^^ lol

Nä jag tar nog kanske 1.25 gånger kroppsvikten. Får se nästa gång jag kör, har inte kört på en månad...
Fast inte fan tänker jag gå med i någon klubb för det ;)

1.25? Jag skickar ansökningsblankett på en gång.

tano
2006-11-01, 18:22
1.25? Jag skickar ansökningsblankett på en gång.

Glasögon någon?

Tricklev
2006-11-06, 17:01
Bumb, vill bara meddela er att jag fortfarande är dålig på bänkpress.

varland
2006-11-06, 19:02
Ja, det vet man ju inte.

Kodama är en maskin...


Varland och kspr: jag tycker det är helt ok att ta lika mycket i bänk och böj - förutsatt att det är mer än dubbla kroppsvikten.
Precis. När man böjer 100 och bänkar 100 och väger 96 är det inte så kul. :P
Kan ju tillägga att jag curlar 70kg för att sätta lite perspektiv på hur käss bröst går atm.

Bjorn
2006-11-06, 21:58
Vart skriver man på?
Har som mest maxxat 85, innan jag krajjade vänster axel i bp för ett år sedan. Är förvisso bra nu men aldrig att jag lägger mig i en bänkpress igen, mest för skammen över de låga vikterna*cry*. Idag lär väll mina bänkvikter vara nästintill obefintliga. Har lyft 190 kg mark vid 77 kg. dumma bänk :/

DanneBE
2006-11-07, 18:22
Jag är egentligen inte så extremt klen i bänkpress. Mest i hantelpress. Jag tar 6*75kg i bänkpressmen men efter att har kört 5 set bänkpress så tar jag endast typ 8-12reps på 20kg hantlarna i lutande hantelpress. Det är väl sjukt klent? Alltså hantelpressen

Timme
2006-11-07, 20:35
Jag är egentligen inte så extremt klen i bänkpress. Mest i hantelpress. Jag tar 6*75kg i bänkpressmen men efter att har kört 5 set bänkpress så tar jag endast typ 8-12reps på 20kg hantlarna i lutande hantelpress. Det är väl sjukt klent? Alltså hantelpressen

Hur mycket väger du? Både bänken och hantelpressen kan du bli bättre i! bara att kämpa på!

Daadi
2006-11-08, 09:15
när jag brukar köra hantelpress har jag som max tagit med 35 kilos hantlar 6 gånger.....dock vet jag inte om jag klarar av 90 kilo i bänk men jag undrar om detta är orimligt att jag tar så lite i bänk=( kan det vara dålig teknik?

jim
2006-11-08, 12:03
när jag brukar köra hantelpress har jag som max tagit med 35 kilos hantlar 6 gånger.....dock vet jag inte om jag klarar av 90 kilo i bänk men jag undrar om detta är orimligt att jag tar så lite i bänk=( kan det vara dålig teknik?

Inte mycket att fundera över, du vill ständigt förbättra både din styrka och din teknik i båda övningarna eller hur? Jag tycker inte det låter som en jätteologisk fördelning, och oavsett. Skit samma och kör på :)

tano
2006-11-08, 13:15
Bumb, vill bara meddela er att jag fortfarande är dålig på bänkpress.

Ok, ett stort grattis till dig då! :thumbup:

Keep us updated...

Brooklyn
2006-11-08, 13:47
vad räknas som "dåligt" i bänkpress? någon sammanband mellan ålder,vikt, längd då eller? ska man minst ta sin egen kroppsvikt för att inte klassas som "dålig"?

Tricklev
2006-11-08, 13:50
Ok, ett stort grattis till dig då! :thumbup:

Keep us updated...

Det är det jag gör, en dag kommer jag posta och säga att jag nu är bra på bänkpress.*flex*

Brooklyn: Upp till dig själv att bestämma.

tano
2006-11-08, 14:02
Det är det jag gör, en dag kommer jag posta och säga att jag nu är bra på bänkpress.*flex*

Brooklyn: Upp till dig själv att bestämma.

Perfekt, hoppas bara forumet finns kvar då ;)

Rune_Raptor
2006-11-09, 07:21
Ni andra kan sluta gnälla.

Stats:
Kille
22 år
183cm lång
73kg tung
Tränat ett år.
Bänkar 3set 45*7 det är alltså till failure. Fixar inte mer, Har precis kommit upp till 45 från 40... NU kan vi snacka dåligt. Mina bröst är och har alltid vart nästintill obefentliga.... Kolla mina bilder får ni se

stoney_king
2006-11-09, 07:48
Jag är sämst tycker jag....

1.83
84 kg
Har tränat väl i 1.5 år...
Kör väl en 35*4-6 i hantelpress så jag borde klara hyffsat i bänken men men...
Mina arbetsset ligger på en 60-70 kg a 4 reps typ...
Klarade förvisso 80*3 sist...

Timme
2006-11-09, 17:39
Jag är sämst tycker jag....

1.83
84 kg
Har tränat väl i 1.5 år...
Kör väl en 35*4-6 i hantelpress så jag borde klara hyffsat i bänken men men...
Mina arbetsset ligger på en 60-70 kg a 4 reps typ...
Klarade förvisso 80*3 sist...

Hur gammal var du när du började träna?

Philippp
2006-11-09, 19:11
vad räknas som "dåligt" i bänkpress? någon sammanband mellan ålder,vikt, längd då eller? ska man minst ta sin egen kroppsvikt för att inte klassas som "dålig"?

dålig i bänkpress kropps entrance krav:
bänk: kroppsvikt * (penis i centimeter)
vet inte bara man tycker att man är sämst antagligen

stoney_king
2006-11-09, 20:41
Hur gammal var du när du började träna?

22

Emil_Larsson
2006-11-09, 22:04
Dålig vet jag inte direkt om jag är, men jag avskyr tekniken och är inte alls förstjust i bänk. :devil:

tano
2006-11-09, 22:24
Ska bli intressant se vad man tar i bänkpress i december, utan att ha gjort en bänkpress på tre månader... (har iof aldrig tränat bänkpress speciellt mycket började med det i våras)...

Kommer jag inte över 100 så får jag väl gå med i den här klubben då :D

-Niklas-
2006-11-09, 22:28
umm tror jag joina då, känner mig fortfarande som en nybörjare så gör mig inget :)

kollebolle
2006-11-11, 15:46
Vad tycker ni är bra att ha Sammanlagt i Wilks tabell då?

Timme
2006-11-11, 15:50
Vad tycker ni är bra att ha Sammanlagt i Wilks tabell då?

Har man 500+ är man sjukt grym :D

kollebolle
2006-11-11, 15:53
hehe, ah det kan ja tänka mig. Men en snubbe som ligger på 350 ung. måste väl ändå anses som hyffsat stark?

dynamo
2006-11-11, 20:51
Är inte vidare bra i bänken. Några få reps på 100kg går, kanske klarar 1RM på 110kg om jag försöker.

193cm, 99kg, 29 år, har haft för lite fokus på bänken.

Har böjt som mest 130kg, då 4-5 reps (förra helgen). Enligt uppgift var de kring 90 grader, inte lika djupa som jag brukar försöka köra.

Mark tog jag 150kg för en-två månader sen. Använde remmar då. Skulle tro jag tar 160 nu.

Jag kör aldrig med bälte. Vet inte om jag är sämre i bänk än annat, eller om jag kanske är relativt jämnsvag?

DanneBE
2006-11-11, 20:52
Hur mycket väger du? Både bänken och hantelpressen kan du bli bättre i! bara att kämpa på!

Självklart blir jag bättre och bättre. Men mest i bänken. Jag väger runt 87KG

Oktay
2006-11-12, 00:59
vet inte ifall det är så dåligt men maxar 90kg o väger 62kg

ska man köra bänk eller hantelpressar för att öka i styrka i brösten? :o

nboi
2006-11-12, 03:42
vet inte ifall det är så dåligt men maxar 90kg o väger 62kg

ska man köra bänk eller hantelpressar för att öka i styrka i brösten? :o

Man kan också tänka på att träna mycket framsida axlar så blir man starkare i pressövngar för bröstet. Kör typ dessa övningar när du tränar axlar.

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBFrontRaise.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html
etc ...

bubbe
2006-11-12, 08:46
Man kan också tänka på att träna mycket framsida axlar så blir man starkare i pressövngar för bröstet. Kör typ dessa övningar när du tränar axlar.

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBFrontRaise.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html
etc ...

är man dålig på bänkpress, så kommer ren bänkpressträning ge mer än specifik axelträning. Frontraise är överhuvudtaget ingen pressövning och bör inte användas till att förbättra sig i pressövningar utan i andra syften.
Har man problem med just axelstyrka i bänkpress, kan man också tänka sig att bättre övningar för att träna bort detta. ex illegal wide grip, bänk med fötterna uppe, start från bröst, rack lyft med pinnarna nere vid brösten mm. Har man möjlighet så snacka med en styrkelyftare som håller på med bänkpress, inte random discotränande.

jim
2006-11-14, 06:52
inte random discotränande.


vad fan ska man annars göra på gymmet? *screwy*

bubbe
2006-11-14, 08:27
vad fan ska man annars göra på gymmet? *screwy*

Då ska man inte heller klaga på att man är dålig i bänkpress! *slap*

jim
2006-11-14, 08:37
Då ska man inte heller klaga på att man är dålig i bänkpress! *slap*

Jag är faktiskt inte så dålig :) Värre med min humor då.

Karl_alfred
2006-11-14, 12:44
Är inte vidare bra i bänken. Några få reps på 100kg går, kanske klarar 1RM på 110kg om jag försöker.

193cm, 99kg, 29 år, har haft för lite fokus på bänken.

Har böjt som mest 130kg, då 4-5 reps (förra helgen). Enligt uppgift var de kring 90 grader, inte lika djupa som jag brukar försöka köra.

Mark tog jag 150kg för en-två månader sen. Använde remmar då. Skulle tro jag tar 160 nu.

Jag kör aldrig med bälte. Vet inte om jag är sämre i bänk än annat, eller om jag kanske är relativt jämnsvag?
Du verkar ju fullt normalstark i bänk sett till det andra. Om inte stark till och med.

stridis
2006-11-14, 14:31
Själv så klarar jag 100 kg jämnt med mina 80kg. (kan ju kolla ifall jag blivit starkare sen senast).
Tycker jag är svag allmänt men bänkpress är än värre.
Resten av de tre är 180kg mark och 130 kg benböj (av godkänt djup, skulle nog kunna ta lite till).

Men men, det är väl bara att pressa på.

Jajje
2006-11-23, 17:06
Jag är kass på bänkpress! Kan iof bero på att jag har kört det så oerhört lite på grund av att jag av någon anledning anser det larvigt att ligga och pressa på så lätta vikter som det i mitt fall blir. Men men köpte mig en stång för några veckor sen och har börjat köra bänkpress "i smyg" hemma. Provade att maxa bänkpress tidigare idag. 85 kg blev det faktiskt med nöd och näppe :). Bör tilläggas att jag har tränat i ca 8-9 månader och väger ca 80 kg.

kollebolle
2006-11-23, 17:09
Jag var duktig i bänk, men nu har jag ökat så mycket i mark å böj på sistone att jag helt plötslig blev dålig i bänk... Visst saknas logik? :D

Frustrator
2006-11-23, 17:25
Hmm, undrar vad jag klassas in som då om ni anser att ni är dåliga när ni inte maxar mer än 80kg i bänken..jag kommer upp i 65kg på bänken..max..och då väger jag ändå 78kg nu.. :(

kollebolle
2006-11-23, 17:33
I och med att du gjort 21 km på 1 h 24 minuter så tycker jag att 65 är ett rätt så bra bänkresultat.

kallebaah
2006-11-23, 18:44
Jag är svag och kass i bänk, särskilt för min (över)vikt. Har alltid ursäktat det med att mina långa gorilla armar gör det svårare, fast den enkla anledningen är nog att jag så sällan kör bänkpress och då aldrig med passare. Vet inte vad jag skulle maxa på, skulle tippa en bit över 150 eller så, medans jag reppar på 60kg hantlarna och drar 240 i mark.

Timme
2006-11-23, 19:46
Jag är svag och kass i bänk, särskilt för min (över)vikt. Har alltid ursäktat det med att mina långa gorilla armar gör det svårare, fast den enkla anledningen är nog att jag så sällan kör bänkpress och då aldrig med passare. Vet inte vad jag skulle maxa på, skulle tippa en bit över 150 eller så, medans jag reppar på 60kg hantlarna och drar 240 i mark.

150 i bänk och 240 i mark är en väldigt jämn och bra skillnad. Båda lyften är långt ifrån dåliga oavsett vikt om du inte jämför dig med Eliten i SL

kallebaah
2006-11-23, 21:04
150 i bänk och 240 i mark är en väldigt jämn och bra skillnad. Båda lyften är långt ifrån dåliga oavsett vikt om du inte jämför dig med Eliten i SL

Trodde det var ganska ojämt? Har precis börjat läsa på forumet här och tycker att alla verkar så brutalt starka, fast man ska väl jämföra med sig själv och fokusera på sina egna resultat egentligen.

Timme
2006-11-23, 21:18
Marken kunnde till och med ha varit lite bättre :D

Om man kollar på ungdoms (vikt klass 82.5) rekorden i bänkpress och marklyft så är det så här:

Bänk = 133
Mark = 245

dynamo
2006-11-23, 21:41
Du verkar ju fullt normalstark i bänk sett till det andra. Om inte stark till och med.

Det har du kanske rätt i. Jag känner mig då svag i bänken iaf. Måste bygga bulliga tuttar! Jag kanske är normalstark på kollo och stark ute bland Svensson. Pressade iaf 110kg i bänken i söndags, så nu är det inte bara spekulationer. :D

dyxeldoff
2008-01-22, 19:43
+1, garanterat.

är det du på bilden får du skicka ett pm om hur fan du tränar axlar

tar 230 i mark och 122,5 med utrustning 110 + något kg utan
och då har jag tränat bänk i 5 år och mark i 6 månader
skummt

Timme
2008-01-22, 20:49
Hej

Jag heter Timoteus och är fortfarande dålig på bänkpress :)

130kg finsk sisu
2008-01-22, 20:59
Rolig tråd!
Är dock glad att jag inte behöver vara med i denna klubb, är dock svag i alla andra muskler än triceps, lats,bröst och axlar. Och fet dessutom!:D

GLC
2008-01-22, 21:34
Hej,

jag är fortfarande svag i bänk. Detta skall dock bli ändring på då jag gått från discoträning till helkroppspass uppbyggt på basövning (böj, bänk, mark). Och även om inte bänken blir bättre så är jag iaf bra på submissions. *cupid* *flex*