handdator

Visa fullständig version : Angående ätning och upptag


tano
2006-10-27, 12:03
Det har varit så mycket diskussioner om att det är lika bra äta en gång som flera gånger per dag. Avseende muskeltillväxt och viktnedgång. Det ska alltså inte spela någon roll för protein och energi upptaget i detta fall.

Men hur är det med vitaminer och andra nutrienter? Spelar det roll om det sker två intag per dag mot 4 intag? Det har ju alltid pratats om grönt till varje måltid, men är det enbart för att man ska få i sig tillräckligt med grönt? Kan man lika gärna bara äta en stor portion grönt och kroppen tar ändå upp allt den ska för den dagen?
Det har ju också varit allmänt känt att fett ska intas med grönsaker för att de fettlösliga vitaminerna ska tas upp. Fungerar detta om man äter brakmåltider på 3000 kcal? (bara som exempel).
Hur är det om man ätit en jätte måltid med mycket fett, och sedan väntar en timme innan grönsakerna, kommer vitaminerna få sitt fett ändå? (eftersom maten finns kvar i upptagskedjan länge)

Jag hoppas att Grubb har svar på mina funderingar :)

flenders
2006-10-27, 12:35
Kan inte det här lika bra som Grub men jag dela med mig av det jag (hoppas) veta. Man behöver inte få i sig vitaminer en gång per tio minuter utan man brukar tala om dagsintag. Får man tillräckligt med vitaminer för sin kropp så tror jag inte det spelar någon praktisk roll om det kommer från tre eller sex måltider. Ja, det är bra ifall man får i sig vitaminer och fett tillsammans. Man behöver dock inte äta dem exakt samtidigt då mat ligger kvar i matsäcken för att smältas (som kan ta några timmar). Däremot så brukar man inte äta en jättemåltid utan grönsaker för att 30 minuter senare äta en salladstallrik så du behöver nog inte klura vidare på den.

tano
2006-10-27, 12:50
tack för svaret :)

Jag vet att man pratar om dagsintag. Min fråga är mer relaterad till disskussionen om att äta en gång per dag. Kan kroppen tillgodogöra sig alla nutrienter på en gång? eller kan vissa slinka förbi näringsupptaget? i så fall beror det på storleken av intaget?

flenders
2006-10-27, 14:16
Inget "glider förbi". Det du äter tas upp. Äter du till exempel en måltid på 2000kcal så kommer kroppen ta upp 2000kcal. Samma gäller proteiner, kolhydrater och mineraler. Får man fråga varför du ställer dessa frågor då du förmodligen äter mer än en portion om dagen?

tano
2006-10-27, 15:04
Av samma orsak som folk frågar om de kan äta 5 eller 3 gånger per dag. Dock har detta ännu större relevans då det händer att man inte alltid har tillgång till grönsaker.

Jag vet nog lika mycket som dig om energi och protein upptag, läs första posten, försökte skriva på ett sådant sätt för att få fram min fråga/mening med tråden. Tydligen misslyckades jag.

Att vitaminer inte alltid tas upp visar ju fallet med fettlösliga vitaminer vid brist på fett. Finns inget som säger att vitaminer måste vara som kolhydrater.
Om allt man äter alltid tas upp blir det hursomhelst enkelt få i sig alla vitaminer och mineraler. Bara ta allt i ett mål.
Antagligen det sista man gör på kvällen då man vet hur intaget sett ut.

tano
2006-10-27, 20:33
bump

Sverker
2006-10-28, 06:21
Vet inte riktigt vad du frågar efter ?

Det är ytterst sällan du tar upp 100 % av vitaminerna och mineralerna du äter. I många fall så är det kanske bara 25 - 30 % av det du får i dig som kroppen tar upp från tarmarna.

Kroppen är dynamisk. Skulle du ha en liten brist av något ämne kommer kroppen ( och jämnvikten ) att öka upptaget av det ämnet. Vi skriver nu om ämnen som är livsviktiga så kroppen har kapacitet för många extrema situationer.
Det går inte att jämföra med andra ämnen som t e x kreatin där vi ska trycka/lura in förhöjda mängder i musklerna.

tano
2006-10-28, 19:14
Vet inte riktigt vad du frågar efter ?

Det är ytterst sällan du tar upp 100 % av vitaminerna och mineralerna du äter. I många fall så är det kanske bara 25 - 30 % av det du får i dig som kroppen tar upp från tarmarna.

Kroppen är dynamisk. Skulle du ha en liten brist av något ämne kommer kroppen ( och jämnvikten ) att öka upptaget av det ämnet. Vi skriver nu om ämnen som är livsviktiga så kroppen har kapacitet för många extrema situationer.
Det går inte att jämföra med andra ämnen som t e x kreatin där vi ska trycka/lura in förhöjda mängder i musklerna.

Ok men hur viktigt är det då med grönsaker till alla mål? Är det effekten av fibrer och andra näringsämen som är tanken med att ha grönsakerna till alla mål.

Vet flera personer som måste ligga på gränsen i vitamin upptag. De äter aldrig grönsaker, men tydligen klarar de sig ändå vilket alltså måste bero på kroppens dynamik.
Frågan är ju om de skulle må bättre av mer grönsaker? Även om vitaminbristen inte är tydlig måste det finnas något normalt/optimalt intag där man tillgodoger kroppen dessa näringsämnen så att dess funktioner fungerar optimalt.

Huvudsaken är iaf att jag tror ditt inlägg indikerar att en måltid med grönsaker räcker per dag, utan att brist på vitaminer och dylikt kan uppkomma?
Skönt att höra, även om jag oftast äter rikligt med grönsaker både till middag och lunch.

Sverker
2006-10-28, 19:30
Tanken med grönsaker till alla måltiderna vänder sig nog till folk som äter lite för mycket än vad de gör av med. Minska på korven och ät mer morötter.


Äter du näringsrika grönsaker som olika kålsorter, morötter, ärtor, etc så räcker det säkert med en måltid. Förpackat vatten som sallad, gurka och tomat räknas inte.