handdator

Visa fullständig version : Träna för länge = dåligt för muskeltillväxt?


Halldin
2006-10-27, 10:29
Mina pass brukar ligga på 2h-2½h.

Är detta för länge för att vara optimal i muskelbyggandet, och isåfall varför?

Hur länge håller era pass på och hur funkar det för er?

jewzie
2006-10-27, 10:34
Mina pass brukar ligga på 2h-2½h.

Är detta för länge för att vara optimal i muskelbyggandet, och isåfall varför?

Hur länge håller era pass på och hur funkar det för er?
kortison? håller mig mellan 50 - 80 mins

Piranha
2006-10-27, 10:44
90-120 minuter.

Och sen cardio direkt på det.

flenders
2006-10-27, 11:04
Kör fyra pass i veckan varav de flesta håller på mellan 60-90 minuter. Över två timmar är för mycket enligt mig (sålänge man inte måste vänta 20 minuter för bänkpressen tack vare folket som skall pumpa upp eftersom det är fredagkväll).

Mattiazz
2006-10-27, 12:18
alla mina pass blir på 2 timmar lite drygt. Funkar för mig iaf.

L-Sami
2006-10-27, 12:23
40-80 minuter brukar mina pass ligga på. Då är det också effektiv tid, kort vila ingen onödig shitchat med andra gym medlemmar under passet.

flenders
2006-10-27, 12:25
alla mina pass blir på 2 timmar lite drygt. Funkar för mig iaf.

Hur tränat man hårt och intensivt två timmar i sträck? Mina ryggpass går på ungefär 70-80 minuter. Brukar bli något i stil med 6 set chins, 4 set stående rodd, 4 set sittande rodd, 6 set marklyft. Hur mycket mer tränar du för att det skall ta en timme till?

Mattiazz
2006-10-27, 12:34
Hur tränat man hårt och intensivt två timmar i sträck? Mina ryggpass går på ungefär 70-80 minuter. Brukar bli något i stil med 6 set chins, 4 set stående rodd, 4 set sittande rodd, 6 set marklyft. Hur mycket mer tränar du för att det skall ta en timme till?

tränar hela kroppen 2 ggr i veckan så det blir mer än bara 1 muskelgrupp per pass. Tex som idag, rygg biceps och underarmar + ben utan vaderna.

du kan kolla in min journal för mer info

flenders
2006-10-27, 12:36
Aha, då är jag med lite grann. Var lite lat och skrev bara ner något lite snabbt utan att märka att du hade en länk till din journal. Förstår dock inte hur folk kan hålla sig i mental shack under en så pass lång gympass.

Slartibartfast
2006-10-27, 12:37
kortison? håller mig mellan 50 - 80 mins

Du menar kortisol?

tano
2006-10-27, 12:45
tränar 30-70 min

Kör så långt ifrån bodybuilding träning det går så brukar sitta och ladda, plocka vikter eller prata normalt med folk, eftersom vilan mellan sett är 4-5 min på basövningar.
Om jag kör någon extra övning pullups etc blir vilan kortare.

ilikeu
2006-10-27, 13:37
jag tränar 2 timmar.. det ger jättebra resultat.. eller så tränar man tills det känns att man tränat klart , kan ibland ta lite längre eller kortare tid beroende på hur tungt man lyfter.:cool:

Akilles
2006-10-27, 13:37
90-120 minuter.

Hur många set?

*popcorn*

Arne Persson
2006-10-27, 13:40
Inga problem att träna länge, var är problemet?

Johan86
2006-10-27, 13:47
Om man vilar längre mellan setten så orkar man köra tyngre= man blir starkare. Det tror jag är bättre än att stressa igenom ett pass på 60min med 1min setvila

tano
2006-10-27, 13:59
beroende på vad man vill uppnå är det inte säkert man behöver köra många set.
Förövrigt kan man träna fler gånger i veckan, så bara för att man vill bli stark behöver man inte köra långa pass.

Angående Johan86s inlägg.

KenDo
2006-10-27, 14:08
Om man vilar längre mellan setten så orkar man köra tyngre= man blir starkare. Det tror jag är bättre än att stressa igenom ett pass på 60min med 1min setvila

Det är väl när man INTE orkar lyfta en viss vikt som kroppen bestämmer sig för att den är för svag och behöver göras starkare till nästa gång, visst? Om man är tvungen att stressa igenom ett pass så gör man nog helt fel. Däremot tror jag att intensiteten och fokuseringen under hela passet är viktigare än många tror. Jag har kört 5 år enligt "ju längre man e på gymmet, desto starkare blir man"-filosofin ända tills jag började med max-ot för 8 månader sedan. Då jag fick veta vad effektiv träning verkligen innebär. :hbang:
1-2 muskelgrupper 5 dagar i veckan och 35-50 minuter för mej. Har funkat som natt och dag för mig iaf. :thumbup:

flenders
2006-10-27, 14:12
Om man vilar längre mellan setten så orkar man köra tyngre= man blir starkare. Det tror jag är bättre än att stressa igenom ett pass på 60min med 1min setvila

Exempel: 20 set á 80 min är 4. Du har alltså fyra minuter att avsluta ett set och vila upp dig inför nästa. Jag tycker det räcker gott och väl. Intensitet ger muskelmass, i alla fall för mig.

Yes
2006-10-27, 14:24
Om man är tvungen att stressa igenom ett pass så gör man nog helt fel.
Bah! Klart man stressar. Det är långtråkigt att vila, dessutom är det jobbigt när pulsen går ned.

Jacksatan
2006-10-27, 14:26
Förstår inte varför man ska va på gymmet så lång tid som 2timmar när man kan få samma resultat på 40-50minuter. Sen har en del hela sin sociala verksamhet och alla vänner på gymmet så då förstår jag att man vill dra ut på passet så länge som möjligt...

Jacksatan
2006-10-27, 14:28
Det är väl när man INTE orkar lyfta en viss vikt som kroppen bestämmer sig för att den är för svag och behöver göras starkare till nästa gång, visst?

Nej. kroppen bygger väl muskler fast du ej tränar till failiure?

jenny
2006-10-27, 14:36
Min gamla PT sa att det inte var meningfullt att träna mer än 45 minuter. Ligger det någon sanning i det? Har svårt att se att träningen helt plötsligt skulle bli meningslös för att man översteg 45 minuter.

L-Sami
2006-10-27, 14:46
Min gamla PT sa att det inte var meningfullt att träna mer än 45 minuter. Ligger det någon sanning i det? Har svårt att se att träningen helt plötsligt skulle bli meningslös för att man översteg 45 minuter.

BS skulle jag påstå..varför skulle det bli meningslöst?

Timme
2006-10-27, 14:47
Min gamla PT sa att det inte var meningfullt att träna mer än 45 minuter. Ligger det någon sanning i det? Har svårt att se att träningen helt plötsligt skulle bli meningslös för att man översteg 45 minuter.

Det ligger nog inte så mycket sanning i det alls. Studier visar på att testosteronet sjunker efter 45 min och att kortisolet stiger (stresshormon som bryter ned musklerna)

Popeye
2006-10-27, 14:47
Efter en timmes träning har man väl förbrukat kroppens glycogendepåer har jag för mig. Därefter äter man på andra energidepåer vilket anses suboptimalt. Men det betyder ju inte att man behöver lägga av efter en timme. Är man rädd för nedbryting kan man ju glupa i sig en prottedrink och ta fem minuters paus för att sedan mosa vidare.

Eh, eller så var det som Timme skrev? Det var ett tag sedan jag läste in mig på de grejerna... men jag håller fast vid "mellanmålet" som en god idé.

L-Sami
2006-10-27, 14:49
Efter en timmes träning har man väl förbrukat kroppens glycogendepåer har jag för mig. Därefter äter man på andra energidepåer vilket anses suboptimalt. Men det betyder ju inte att man behöver lägga av efter en timme. Är man rädd för nedbryting kan man ju glupa i sig en prottedrink och ta fem minuters paus för att sedan mosa vidare.

Eller ta EsaPro med kolhydrater på fastande mage innan träningen :thumbup:

Popeye
2006-10-27, 14:58
Låter för High-Tech för mig, det funkar med banan också.
Innan träningen blir det ju en ordentlig prote drink också. ;)

Conny_S
2006-10-27, 14:58
Kör alltid 2 timmar. Har aldrig haft några problem med det. Efter en timma så blir det ett äpple. Och före, efter, bananer.

Konsten tar tid.

MVH Conny_S

Johan86
2006-10-27, 14:59
2 portioner havregrynsgröt 1,5 timme passet. Sen malto under hela passet så går det utmärkt att träna i 1,5-2timmar

Fartman
2006-10-27, 15:09
Jag tränar tills jag är klar. Oftast landar det på 1,5h, ibland mer, ibland mindre. Har man ork till att genomföra ett pass på 2h så ser jag absolut inte varför det skulle vara sämre än en timma?

tano
2006-10-27, 15:10
Äntligen några personer som inte försöker vara "optimala" ;) .....


men som sagt, om ni har tid för flera pass i veckan kan ni lungt köra kortare pass.

Sniggel
2006-10-27, 15:59
Generellt sägs det ju att kortisolnivåerna ökar markant efter ungefär 1 timme (dessa kan dock undertryckas med kolhydrater och protein så...) men det sker nog tidigare om man kör någon form av låg vila mellan seten träning och senare om man tar det lugnt mellan seten och drar ut på tiden så att man kan prestera max i varje set.

Förmodligen är det säkert så att när man börjar tappa formen och känner sig trött och inte orkar prestera som i början av passet, så är det kanske tid att sluta, om man nu inte är i en period då man vill pressa kroppen till att tåla mer arbete.
Beror ju lite på vilken filosofi man tränar efter och vad man vill uppnå för tillfället.

Gpajpen
2006-10-27, 16:41
Det ligger nog inte så mycket sanning i det alls. Studier visar på att testosteronet sjunker efter 45 min och att kortisolet stiger (stresshormon som bryter ned musklerna)

du menar väl att det ligger sanning i PT påståendet? annars säger du ju emot dig själv.

brukar hålla mig mellan 40-50 minuter. KAN knappt hålla på längre även om jag ville det, är ofta totalt slut, speciellt efter träningspass med större muskelgrupper typ rygg/ben.. för att inte snacka om mentalt slut.
f.ö vilar jag ~3min mellan seten.

Philippp
2006-10-27, 16:48
Jag tycker också det låter som att han säger emot sig själv om han inte sa fel, har försökt tolka texten fram och tillbaka men det låter ändå fel :P
40-60 mins tränar jag 2 mins vila högst mellan seten, verkar inte som om någon har något svar på frågan om det är dåligt för muskeltillväxten :I

Mattiazz
2006-10-27, 16:57
Jag trivs på gymmet, de ger mig den "me-time" som jag behöver. Asgött att ha något att komma iväg till så man slipper tänka på alla annan skit i ens omgivning, drf klagar jag inte på att vara på gymmet länge, sen om det inte optimerar ens tillväxt så skiter jag i det. Jag har vuxit i massa och styrka, så helt fucked up kan det inte vara.

Arne Persson
2006-10-27, 17:02
Fan vad jag är glad som inte läser en massa "undersökningar" som bara ger en massa griller i skallen och hindrar en från att träna ordentligt.:)

z_bumbi
2006-10-27, 17:09
Generellt sägs det ju att kortisolnivåerna ökar markant efter ungefär 1 timme (dessa kan dock undertryckas med kolhydrater och protein så...) men det sker nog tidigare om man kör någon form av låg vila mellan seten träning och senare om man tar det lugnt mellan seten och drar ut på tiden så att man kan prestera max i varje set.

Den enda undersökning jag har hittat är gjord med kort vila och höga reps, runt 20-30 s vila och minst femton reps i varje set. Då är det inte så konstigt att glykogennivåerna sjunker i musklerna och kroppen måste släppa ut kortisol för att snabbare få ut glykogen från levern.

Wennerberg
2006-10-27, 17:14
Fan vad jag är glad som inte läser en massa "undersökningar" som bara ger en massa griller i skallen och hindrar en från att träna ordentligt.:)
:thumbup:

Ulf A Big
2006-10-27, 21:45
Om man tränar hårt,tungt och effektivt så tar nog kraften slut på en tid något kortare tid än 60 minuter och sedan börjar kroppen att insöndra kortisol för att få loss mer energi. Tillgänglig energi är ca 2 timmars tungt arbete men efter en timme då har man troligen inte kraft kvar i musklerna för att kunna (Det kan förskjutas med hjälp av att man har ett bra lager med kreatinfosfat i musklerna) med utföra tillräckligt tungt arbete för att det ska vara lönsamt ur träningssynpunkt.

Men som man nämnt tidigare kan energiuttaget se olika ut pga intensitet , vilotider vilket resulterar i att energiuttag per tidsenhet varierar.

Kortisol är ett viktigt hormon vid nedbrytning av proteiner för att skapa energi och för mycket kortisol i blodet hämmar transporten av näringsämnen till musklerna vilket leder till att man inte återhämtar sig lika bra efter träningen. Det här som efterträningsdrinken kommer väl till pass för att höja blodsockernivåen vilket gör att kortisolet katabola påverkan klingar av betydligt snabbare.

Arne Persson
2006-10-27, 21:53
Om man tränar hårt,tungt och effektivt så tar nog kraften slut på en tid något kortare tid än 60 minuter och sedan börjar kroppen att insöndra kortisol för att få loss mer energi. Tillgänglig energi är ca 2 timmars tungt arbete men efter en timme då har man troligen inte kraft kvar i musklerna för att kunna (Det kan förskjutas med hjälp av att man har ett bra lager med kreatinfosfat i musklerna) med utföra tillräckligt tungt arbete för att det ska vara lönsamt ur träningssynpunkt.

Men som man nämnt tidigare kan energiuttaget se olika ut pga intensitet , vilotider vilket resulterar i att energiuttag per tidsenhet varierar.

Kortisol är ett viktigt hormon vid nedbrytning av proteiner för att skapa energi och för mycket kortisol i blodet hämmar transporten av näringsämnen till musklerna vilket leder till att man inte återhämtar sig lika bra efter träningen. Det här som efterträningsdrinken kommer väl till pass för att höja blodsockernivåen vilket gör att kortisolet katabola påverkan klingar av betydligt snabbare.


Hmmm! Nu måste jag nog omgående ändra min träning. Jag har uppenbarligen "ätit ur" min stackars muskler. :cryout: Det är DÄRFÖR man är så klen! Eureka!













:D

Ulf A Big
2006-10-27, 21:59
Hmmm! Nu måste jag nog omgående ändra min träning. Jag har uppenbarligen "ätit ur" min stackars muskler. :cryout: Det är DÄRFÖR man är så klen! Eureka!
:D
Ja, det syns tydligast när man ser dina triceps ;)

Rock'nRoll
2006-10-27, 22:02
brukar hålla mig mellan 40-50 minuter. KAN knappt hålla på längre även om jag ville det, är ofta totalt slut, speciellt efter träningspass med större muskelgrupper typ rygg/ben.. för att inte snacka om mentalt slut.
f.ö vilar jag ~3min mellan seten.

+1

Edit: Arne har motorolja i sina triceps.

Arne Persson
2006-10-27, 22:02
Ja, det syns tydligast när man ser dina triceps ;)

Brukar träna dom i 1 timme 45 minuter.:em:

Arne Persson
2006-10-27, 22:05
+1

Edit: Arne har motorolja i sina triceps.


Japp! SAE 30W-60! Good stuff!:thumbup:

Rock'nRoll
2006-10-27, 22:06
Japp! SAE 30W-60! Good stuff!:thumbup:

Ska ta mig ut i garaget och experimentera lite :)

Arne Persson
2006-10-27, 22:07
Ska ta mig ut i garaget och experimentera lite :)


Glöm inte att det skall vara spillolja med mycket metallspån!

Yes
2006-10-27, 22:09
Japp! SAE 30W-60! Good stuff!:thumbup:
Jäkla hög viskositet! Kör du med mineralolja?

Arne Persson
2006-10-27, 22:12
Jäkla hög viskositet! Kör du med mineralolja?


Syntetisk såklart. Non natural training!:)

Henkzz
2006-10-27, 22:22
Om man vilar längre mellan setten så orkar man köra tyngre= man blir starkare.

hahahaha*popcorn* *popcorn*

xarizma
2006-10-27, 22:24
Mitt pass ligger väl mellan 60-120 minuter.

Fartman
2006-10-27, 22:24
hahahaha*popcorn* *popcorn*
Vad är det som är så roligt? Det är ju sant.

Johan86
2006-10-27, 22:28
Vad är det som är så roligt? Det är ju sant.

Fartman: :thumbup:

Henkzzz: :whipped:

Henkzz
2006-10-27, 22:55
Vatusan gör man i 2.5h.. 250övningar per musklergrupp?

Gpajpen
2006-10-27, 22:57
Vatusan gör man i 2.5h.. 250övningar per musklergrupp?

+1

AlexGBG
2006-10-27, 23:09
mina pass ligger mellan 50 och 120 minuter, beroende på motivationen och vilka muskler som ska tränas

Jacksatan
2006-10-27, 23:36
Fan vad jag är glad som inte läser en massa "undersökningar" som bara ger en massa griller i skallen och hindrar en från att träna ordentligt.:)

Är man någorlunda atletisk och har kondition som inte understiger en 60årig kärrings så kanske man inte behöver vila 6-8minuter mellan varje set för att känna sig "redo" igen.

Arne Persson
2006-10-27, 23:42
Är man någorlunda atletisk och har kondition som inte understiger en 60årig kärrings så kanske man inte behöver vila 6-8minuter mellan varje set för att känna sig "redo" igen.


Talar du om dig själv nu?

Timme
2006-10-28, 00:18
du menar väl att det ligger sanning i PT påståendet? annars säger du ju emot dig själv.

brukar hålla mig mellan 40-50 minuter. KAN knappt hålla på längre även om jag ville det, är ofta totalt slut, speciellt efter träningspass med större muskelgrupper typ rygg/ben.. för att inte snacka om mentalt slut.
f.ö vilar jag ~3min mellan seten.

Jag formulerade mig väldigt klantigt. Förlåt.

Ehhm, jag menade att studierna säger att det är kasst att träna längre än 45 min pga kortisol mm. Men jag tränar aldrig under 60 min och har oftast tillräckligt med ork och eld i mig för att mosa iväg. Ibland så har jag tränat och mosat under 90 min.

I teorin så är det totalt dåligt att träna längre än 45 min men i praktiken så är det inte det... typ. Det var så jag försökte få fram det hela i mitt första inlägg men jag var väl för trött då.

Timme
2006-10-28, 00:23
Är man någorlunda atletisk och har kondition som inte understiger en 60årig kärrings så kanske man inte behöver vila 6-8minuter mellan varje set för att känna sig "redo" igen.

oj, är du arg på Arne sedan någon annan "konflikt?"

DavidN
2006-10-28, 06:09
Det ligger nog inte så mycket sanning i det alls. Studier visar på att testosteronet sjunker efter 45 min och att kortisolet stiger (stresshormon som bryter ned musklerna)

Det är här kolhydrater och eller protein innan och under passtet gör nytta om man ny orkar bry sig :)
mina pass är som sagt 60-120min (helkropp) och det är ganska skönt att ploppa i sig gainer under tiden. Jag minns hur utmattande det var utan :B

Jacksatan
2006-10-28, 08:03
Talar du om dig själv nu?

Nej, jag undrar bara hur man får ett pass till att räcka 2timmar. Sen kom jag iofs på att du brukar köra 56set biceps och triceps och då behöver man inte vila så extremt länge för att dra ut på passet.
Jag förstår inte hur man kan misslyckas att ta ut muskeln till den grad man är intresserad av på mindre än 6set. Själv värmer jag upp och kör 3set bänk och 3set benböj i veckan. Köra mer än så ger mig ingenting. Min teori är att du har ett sjukt dåligt nervsystem så att du bara utnyttjar 3% av musklerna när du tar i. Det skulle ju förklara att du måste köra sjukt många set för att trötta ut muskeln.

Jorgen
2006-10-28, 08:18
Det där går i perioder för mig. Under en tid så körde jag inte mer än 6-8 set per muskelgrupp och tyckte att det var fullt tillräckligt. En period så var jag tvungen att ligga på 20+ set för att ta ut mig tillräckligt. Kroppen har en tendens till att anpassa sig efter hur man tränar, den är inte så dum inte.

Arne Persson
2006-10-28, 09:10
Nej, jag undrar bara hur man får ett pass till att räcka 2timmar. Sen kom jag iofs på att du brukar köra 56set biceps och triceps och då behöver man inte vila så extremt länge för att dra ut på passet.
Jag förstår inte hur man kan misslyckas att ta ut muskeln till den grad man är intresserad av på mindre än 6set. Själv värmer jag upp och kör 3set bänk och 3set benböj i veckan. Köra mer än så ger mig ingenting. Min teori är att du har ett sjukt dåligt nervsystem så att du bara utnyttjar 3% av musklerna när du tar i. Det skulle ju förklara att du måste köra sjukt många set för att trötta ut muskeln.


Hmmmm.... 3% det skulle betyda att jag tex egentligen skulle kunna liggande triceps på ca 3 ton. Skall testa på det nästa gång! Tack min vän! :thumbup:

Jacksatan
2006-10-28, 09:25
Hmmmm.... 3% det skulle betyda att jag tex egentligen skulle kunna liggande triceps på ca 3 ton. Skall testa på det nästa gång! Tack min vän! :thumbup:

Du måste bara bli tillräckligt förbannad. ;)

Arne Persson
2006-10-28, 09:37
Du måste bara bli tillräckligt förbannad. ;)


Ha ha! Lite svårt men skall försöka.:)

petersson
2006-10-28, 09:40
Åtta set böj, fyra-fem set bänk, och lite greppträning tar för mig 1.5 timme. Är jag omåttligt lat då? :D

Ulf A Big
2006-10-28, 09:43
Det där går i perioder för mig. Under en tid så körde jag inte mer än 6-8 set per muskelgrupp och tyckte att det var fullt tillräckligt. En period så var jag tvungen att ligga på 20+ set för att ta ut mig tillräckligt. Kroppen har en tendens till att anpassa sig efter hur man tränar, den är inte så dum inte.

Det är sant och därför är det bra att träna periodiserat och då gärna i en och samma cykel. Periodiserat: variera reps ratio till 1 RM Tex första passet tungt 80-95% 1 RM andra passet lätt 65-70% 1RM tredje passet medeltungt 75-85 1RM osv... Gärna med hög frekvens 2-3 pass/8 dgr men låg volym per pass 1-2 övningar för samma muskel för att uppnå maximal tillväxt.

Nu kommer hälften av er säga att det inte funkar för det har man läst då eliten kör genom muskeln max en gång per vecka. Visst är det så men så har de effektiva kosttillskott också som ändrar förutsättningarna för muskeltillväxt.
Naturliga byggare måste träna med hög frekvens och relativt låg volym för att kunna få ut sin kropps maximala muskelvolym.

z_bumbi
2006-10-28, 09:50
Jag förstår inte hur man kan misslyckas att ta ut muskeln till den grad man är intresserad av på mindre än 6set.

Enkelt, du vilar längre och kan köra fler set på samma vikter.

Jay-Z
2006-10-28, 09:52
Det är sant och därför är det bra att träna periodiserat och då gärna i en och samma cykel. Periodiserat: variera reps ratio till 1 RM Tex första passet tungt 80-95% 1 RM andra passet lätt 65-70% 1RM tredje passet medeltungt 75-85 1RM osv... Gärna med hög frekvens 2-3 pass/8 dgr men låg volym per pass 1-2 övningar för samma muskel för att uppnå maximal tillväxt.

Nu kommer hälften av er säga att det inte funkar för det har man läst då eliten kör genom muskeln max en gång per vecka. Visst är det så men så har de effektiva kosttillskott också som ändrar förutsättningarna för muskeltillväxt.
Naturliga byggare måste träna med hög frekvens och relativt låg volym för att kunna få ut sin kropps maximala muskelvolym.

Hur skulle ett sådant femdagars-program se ut? :em:

Arne Persson
2006-10-28, 09:57
Det är sant och därför är det bra att träna periodiserat och då gärna i en och samma cykel. Periodiserat: variera reps ratio till 1 RM Tex första passet tungt 80-95% 1 RM andra passet lätt 65-70% 1RM tredje passet medeltungt 75-85 1RM osv... Gärna med hög frekvens 2-3 pass/8 dgr men låg volym per pass 1-2 övningar för samma muskel för att uppnå maximal tillväxt.

Nu kommer hälften av er säga att det inte funkar för det har man läst då eliten kör genom muskeln max en gång per vecka. Visst är det så men så har de effektiva kosttillskott också som ändrar förutsättningarna för muskeltillväxt.
Naturliga byggare måste träna med hög frekvens och relativt låg volym för att kunna få ut sin kropps maximala muskelvolym.


Då måste Ronny Runesson träna helt galet? Intressant! Han kör ju hög volym (många set tungt och högt tempo). :)

Ulf A Big
2006-10-28, 10:00
Hur skulle ett sådant femdagars-program se ut? :em:
Enkelt kan man säga att du delar kroppen på mitten:

Pass 1 Tunga ben/lätt överkropp
vilodag
Pass 2 Tung överkropp/lätta ben
vilodag
Pass 3 Medel tunga Ben/lätt överkropp
Vilodag
Pass 4 Medeltung överkropp/Lätta ben
vilodag
Pass 1
Alternativt
Pass 1
Pass 2
Vilodag
Pass 3
Pass 4
2 vilodagar

Jay-Z
2006-10-28, 10:00
Då måste Ronny Runesson träna helt galet? Intressant! Han kör ju hög volym (många set tungt och högt tempo). :)

Ronny har ju å andra sidan tränat i 40 år. :D

Jay-Z
2006-10-28, 10:02
Enkelt kan man säga att du delar kroppen på mitten:


Hur länge rekar du att man kör så innan man vilar? 2 veckor? :D

Ulf A Big
2006-10-28, 10:05
Då måste Ronny Runesson träna helt galet? Intressant! Han kör ju hög volym (många set tungt och högt tempo). :)

Vi har alla lite olika förutsättningar och med åren blir man effektivare i sin träning och kroppen anpassar sig. Jag tror att Ronny är så erfaren så att han känner sin kropps träningsbehov från a till ö.

När det gäller tempo så ska det vara högt i alla lägen utom i de tunga passen för då ska du kunna använda maxstyrkan dvs toppstyrkan den dagen.

Jag tror att träningsvolymen ihopräknat blir större i det exempel som jag redovisat här jämfört med ditt och Ronnys upplägg.

Jay-Z
2006-10-28, 10:08
Btw, det finns väl vissa likheter med Quattro Dynamo-programmet känns det som? (har inte allt i huvudet just nu)

Ulf A Big
2006-10-28, 10:10
Btw, det finns väl vissa likheter med Quattro Dynamo-programmet känns det som? (har inte allt i huvudet just nu)

Det är ett typiskt öststatsupplägg som jag lägger fram och inget jag direkt själv har hittat på...

Jay-Z
2006-10-28, 10:12
Det är ett typiskt öststatsupplägg som jag lägger fram och inget jag direkt själv har hittat på...

Okej, det verkar iaf intressant...

Jacksatan
2006-10-28, 10:12
Då måste Ronny Runesson träna helt galet? Intressant! Han kör ju hög volym (många set tungt och högt tempo). :)

Ronny Runesson har så bra gener att han i princip kan klassas som dopad även om han är ren. Dvs, andra förutsättningar än resten av oss.

Jacksatan
2006-10-28, 10:13
Enkelt kan man säga att du delar kroppen på mitten:

Pass 1 Tunga ben/lätt överkropp
vilodag
Pass 2 Tung överkropp/lätta ben
vilodag
Pass 3 Medel tunga Ben/lätt överkropp
Vilodag
Pass 4 Medeltung överkropp/Lätta ben
vilodag
Pass 1
Alternativt
Pass 1
Pass 2
Vilodag
Pass 3
Pass 4
2 vilodagar

Jag tränar i princip sådär.

Arne Persson
2006-10-28, 10:23
Ronny har ju å andra sidan tränat i 40 år. :D


Jo men likadant ända från början. Tävlade redan efter 5 års träning.

Arne Persson
2006-10-28, 10:24
Ronny Runesson har så bra gener att han i princip kan klassas som dopad även om han är ren. Dvs, andra förutsättningar än resten av oss.


Eller så har han tränat med inställningen och målsättningen att det går att bli bra utan dopingen....

Arne Persson
2006-10-28, 10:25
Vi har alla lite olika förutsättningar och med åren blir man effektivare i sin träning och kroppen anpassar sig. Jag tror att Ronny är så erfaren så att han känner sin kropps träningsbehov från a till ö.

När det gäller tempo så ska det vara högt i alla lägen utom i de tunga passen för då ska du kunna använda maxstyrkan dvs toppstyrkan den dagen.

Jag tror att träningsvolymen ihopräknat blir större i det exempel som jag redovisat här jämfört med ditt och Ronnys upplägg.


Som sagt han har alltid tränat stenhårt och målmedvetet.

obesogen
2006-10-28, 10:27
Enkelt kan man säga att du delar kroppen på mitten:

Pass 1 Tunga ben/lätt överkropp
vilodag
Pass 2 Tung överkropp/lätta ben
vilodag
Pass 3 Medel tunga Ben/lätt överkropp
Vilodag
Pass 4 Medeltung överkropp/Lätta ben
vilodag
Pass 1
Alternativt
Pass 1
Pass 2
Vilodag
Pass 3
Pass 4
2 vilodagar


Intressant, skulle gärna vilja se förslag på övningsupplägg, set/reps?

Ulf A Big
2006-10-28, 10:36
Intressant, skulle gärna vilja se förslag på övningsupplägg, set/reps?
Men jag tycker att vår allas Arne kunde lägga upp ett programförslag utifrån ramen för förslaget. Kom igen nu Arne, du kan det här kanske bäst av oss alla här, så gör ett försök!!!
:thumbup:

Philippp
2006-10-28, 10:48
Det är sant och därför är det bra att träna periodiserat och då gärna i en och samma cykel. Periodiserat: variera reps ratio till 1 RM Tex första passet tungt 80-95% 1 RM andra passet lätt 65-70% 1RM tredje passet medeltungt 75-85 1RM osv... Gärna med hög frekvens 2-3 pass/8 dgr men låg volym per pass 1-2 övningar för samma muskel för att uppnå maximal tillväxt.

Nu kommer hälften av er säga att det inte funkar för det har man läst då eliten kör genom muskeln max en gång per vecka. Visst är det så men så har de effektiva kosttillskott också som ändrar förutsättningarna för muskeltillväxt.
Naturliga byggare måste träna med hög frekvens och relativt låg volym för att kunna få ut sin kropps maximala muskelvolym.

kallar du dem för effektiva KOSTtillskott? Låter nice, vilken del av kosten är dem tillskott till? har dem någon sorts superproteiner i pulverform?

Arne Persson
2006-10-28, 10:56
Men jag tycker att vår allas Arne kunde lägga upp ett programförslag utifrån ramen för förslaget. Kom igen nu Arne, du kan det här kanske bäst av oss alla här, så gör ett försök!!!
:thumbup:


KAn jag nog göra.:) Men skall snart köra upp till hufvudstaden och hålla en utbildning i morgon. Så det får bli när jag kommit hem.

z_bumbi
2006-10-28, 11:17
Intressant, skulle gärna vilja se förslag på övningsupplägg, set/reps?

Det är ett tyngdlyftningsupplägg så övningarna blir ryck och stöt plus komplement, vilka komplementövningar du kör beror på vad du behöver förbättra.

För styrkelyft är det för hög frekvens på övningarna, det norska förbundets program är i närheten men då har man skalat bort extremt mycket av komplementövningarna-

Att överföra det rakt av till byggning ser jag ingen större mening med även om T-mag/nation gillar det för att få fram nya "unika" program varje vecka.

regus
2006-10-28, 12:12
kallar du dem för effektiva KOSTtillskott? Låter nice, vilken del av kosten är dem tillskott till? har dem någon sorts superproteiner i pulverform?

Jag tror han använde ironi.

Akilles
2006-10-28, 12:29
För styrkelyft är det för hög frekvens på övningarna, det norska förbundets program är i närheten men då har man skalat bort extremt mycket av komplementövningarna-.

Hur ser det programmet ut? Finns det på webben? Länk?

Ulf A Big
2006-10-28, 14:04
Intressant, skulle gärna vilja se förslag på övningsupplägg, set/reps?
Intressant, skulle gärna vilja se förslag på övningsupplägg, set/reps?

Pass 1 Tunga ben/lätt överkropp

Uppvärmning: mage och korsrygg

Knäböj, pyramid 12-3 reps
Marklyft, pyramid 12-3 reps
Stående, vader pyramid 12-3 reps
--------------------------------
Rygg:Row i Nordic Maskin/cybex/hammer 3*12-16
Bröst:Pecdeck/sittande bänkpress 3*12-16
Axlar: Press i maskin Nordic/Cybex/hammer 3*12-16
Press i Nordic/Hantel lyft åt sidan 3*12-16
Biceps:Biceps i maskin/Incline hantelcurl 3*12-16
Triceps: Pushdown/French 3*12-16

vilodag

Pass 2 Tung överkropp/lätta ben

Rygg: Rowing pyramid 12-3 reps
Bröst:Bänkpress/Snedbänk. pyramid 12-3 reps
Axlar: Militärpress, pyramid 12-3 reps
Biceps Curl, pyramid 12-3 reps
Triceps extension, pyramid 12-3 reps
-------------------------------------
Lår: Legextension 3*12-16
Hamstrings: Legcurl 3*12-16
Vader: Stående vadpress 3*12-16

vilodag

Pass 3 Medel tunga Ben/lätt överkropp

Benpress 5*6-8
Lårcurl 5*6-8
Sittande vader 5*6-8
--------------------------
Flyes maskin 3*12-16
Pulldown 3*12-16
Press bak nacken 3*12-16
Scottcurl 3*12-16
Triceps extension sittande 3*12-16

Vilodag

Pass 4 Medeltung överkropp/Lätta ben

Bänkpress i maskin 5*6-8
Hantelrowing eller enarms i nordics 5*6-8
Hantelpress/Axelpress Nordic 5*6-8
Hantelcurl/incline 5*6-8
Pushdown 5*6-8
-----------------------------
Hacklyft/Benpress 3*12-16
Marklyft raka ben 3*12-16
Stående vadpress/eller vader i benpress 3*12-16

vilodag

Pass 1


Alternativt

Pass 1
Pass 2
Vilodag
Pass 3
Pass 4
2 vilodagar

z_bumbi
2006-10-28, 14:14
Hur ser det programmet ut? Finns det på webben? Länk?

http://www.styrkeloft.no/

Treningsprogram

Ulf A Big
2006-10-28, 14:25
http://hem.passagen.se/nordicpowerliftingfed/

Treningsprogram

Det är säkert det här Björn pratar om:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=44

Men det har ingenting med det system jag presenterar...

Jacksatan
2006-10-28, 16:16
Eller så har han tränat med inställningen och målsättningen att det går att bli bra utan dopingen....

Det var väl inte det vi diskuterade? VI pratar ju om vilket träningsprogram som är bäst för varje individ. Bara för att jag får för mig att jag kan bli arnold ändrar ju inte min kropps förutsättningar. Jag skulle fortfarande vara helt utbränd efter 4set bänk till failiure t ex.

Timme
2006-10-28, 16:50
Åtta set böj, fyra-fem set bänk, och lite greppträning tar för mig 1.5 timme. Är jag omåttligt lat då? :D


Nej förtusan! Det där är mycket träning! Speciellt 8 set böj!

Timme
2006-10-28, 16:56
Det var väl inte det vi diskuterade? VI pratar ju om vilket träningsprogram som är bäst för varje individ. Bara för att jag får för mig att jag kan bli arnold ändrar ju inte min kropps förutsättningar. Jag skulle fortfarande vara helt utbränd efter 4set bänk till failiure t ex.


4 set till failure på 140 i bänk skulle trötta ut vem som helst :D

Du är faktiskt riktigt stark i bänken. Sedan väger du väl runt 80 vilket gör det hela ännu mer imponerande!

Jacksatan
2006-10-28, 17:38
4 set till failure på 140 i bänk skulle trötta ut vem som helst :D

Du är faktiskt riktigt stark i bänken. Sedan väger du väl runt 80 vilket gör det hela ännu mer imponerande!

På 82kg i somras gjorde jag en 3a på 140. Så jag måste med andra ord va lite fetare o tyngre för att köra nåra set på det. Lagen om tjockhetens välsignelse för styrkelyft, du vet. =/

Mister
2006-10-28, 19:33
Kan inte haja hur man bär sig åt för att få passet att vara så länge som 90-120 min. I alla fall inte om man inte kör helkroppspass. Om man gett järnet i 60 min så bör man ju rimligtvis inte ha lika mycket ork att prestera likvärdigt den resterande tiden. När jag tränar så vill jag träna mer än jag vilar, mina pass brukar landa på 40-50 min.

Jorgen
2006-10-28, 19:37
Kan inte haja hur man bär sig åt för att få passet att vara så länge som 90-120 min. I alla fall inte om man inte kör helkroppspass. Om man gett järnet i 60 min så bör man ju rimligtvis inte ha lika mycket ork att prestera likvärdigt den resterande tiden. När jag tränar så vill jag träna mer än jag vilar, mina pass brukar landa på 40-50 min.
Alla kör inte helkroppspass. ;)
Dom som kör många set per muskelgrupp kör oftast lite längre pass. Och oftast med ganska goda resultat.

Mister
2006-10-28, 20:05
Alla kör inte helkroppspass. ;)
Dom som kör många set per muskelgrupp kör oftast lite längre pass. Och oftast med ganska goda resultat.

Men hur många set kör man om man kör en muskel i över 45 min? =-)

Jorgen
2006-10-28, 20:14
Men hur många set kör man om man kör en muskel i över 45 min? =-)
Exakt 12.
En fråga som inte har något exakt svar.

petersson
2006-10-28, 21:17
Nej förtusan! Det där är mycket träning! Speciellt 8 set böj!

För att vara petig är det 5x5 vanlig böj och 3x5 frontböj :) Riktigt jobbigt i vilket fall.

Ulf A Big
2006-10-28, 21:32
Det är ett tyngdlyftningsupplägg så övningarna blir ryck och stöt plus komplement, vilka komplementövningar du kör beror på vad du behöver förbättra.

För styrkelyft är det för hög frekvens på övningarna, det norska förbundets program är i närheten men då har man skalat bort extremt mycket av komplementövningarna-

Att överföra det rakt av till byggning ser jag ingen större mening med även om T-mag/nation gillar det för att få fram nya "unika" program varje vecka.

Det är inte ett program för tyngdlyftare som det härstammar från ursprungligen. Utan mer från deras grundträning som användes i förekommande idrotter. Det är ett sk hypertrofi- träningsupplägg. Jag vet det finns tränare inom tyngdlyftning som har skrävlat om att den här typen av program har lyft deras elever flera viktklasser. Modellen har använts sedan tidigt 90-tal HIThttp://www.hypertrophy-specific.com/hst_II.html, Serious Growthhttp://www.elitefitness.com/forum/archive/index.php/t-50167.html, dogcrapphttp://forums.steroid.com/showthread.php?t=104475 är några välkända upplägg.

Jag säger inte att några andra upplägg inte fungerar utan säger att den här typen av träning kan ge betydligt bättre resultat på kortare tid än de mer traditionella tidningsuppläggen kan ge för en naturlig byggare.

Popeye
2006-10-29, 09:29
Hur man får passen at bli långa?
Du tar stora tunga övningar och kör tungt.
När vikterna kliver uppåt i övningar som böj och mark så krävs det vila mellan setten.
På det stora hela brukar rygg/ben vara rätt tungt.
Armarna går snabbt och lätt så det beror ju lite på hur man prioriterar i sin träning. ;)

Halldin
2006-10-29, 14:26
Det var några som undrade hur det kunde bli 2-2½h.

Jag vet inte hur andras upplägg ser ut, men ett pass kan se ut såhär för mig, och då räknar jag inte med diverse uppvärmningsset:


Armar/Ben

Liggande tric. ext. - 4 set
Dips: - 3 set
Frenchpress/Smalbänk: 2-3 set

Skivstångscurl/Hantelcurl: - 4 set
Koncentrationscurl: - 3 set
Hammercurl/Zottmancurl: - 3 set

Knäböj: - 4 set
Benpress: - 3-4 set
Lårcurl + Raka mark: Totalt ca. 6-7 set

Vader - 4 set
Mage - 4 set

Därtill kan jag lägga till typ underarmar, nacke eller dylikt om jag känner för det. Plus att det kan vara folk på gymmet som man pratar lite med.

Verkar jag jätteslö? Jag tycker inte jag vilar så himla länge mellan setten. :/

Mister
2006-10-29, 19:45
Det var några som undrade hur det kunde bli 2-2½h.

Jag vet inte hur andras upplägg ser ut, men ett pass kan se ut såhär för mig, och då räknar jag inte med diverse uppvärmningsset:


Armar/Ben

Liggande tric. ext. - 4 set
Dips: - 3 set
Frenchpress/Smalbänk: 2-3 set

Skivstångscurl/Hantelcurl: - 4 set
Koncentrationscurl: - 3 set
Hammercurl/Zottmancurl: - 3 set

Knäböj: - 4 set
Benpress: - 3-4 set
Lårcurl + Raka mark: Totalt ca. 6-7 set

Vader - 4 set
Mage - 4 set

Därtill kan jag lägga till typ underarmar, nacke eller dylikt om jag känner för det. Plus att det kan vara folk på gymmet som man pratar lite med.

Verkar jag jätteslö? Jag tycker inte jag vilar så himla länge mellan setten. :/

Du kör 45 set och om varje ser tar ca 1 minut så tränar du i 45 minuter och vilar i 75 till 135 minuter =-) Får man bara resultat så är det bara att köra på.

Akilles
2006-11-04, 13:23
För styrkelyft är det för hög frekvens på övningarna, det norska förbundets program är i närheten men då har man skalat bort extremt mycket av komplementövningarna-

Hur hög frekvens tillåter styrkelyft? En gång i veckan? För alla? Alltid? Observera att jag inte försöker dryga mig trots att mina frågor kanske kan låta lite spydiga. Jag är dålig på att uttrycka mig. :) Jag vill bara att du utvecklar resonemanget lite.

Ulf A Big
2006-11-04, 21:12
Hur hög frekvens tillåter styrkelyft? En gång i veckan? För alla? Alltid? Observera att jag inte försöker dryga mig trots att mina frågor kanske kan låta lite spydiga. Jag är dålig på att uttrycka mig. :) Jag vill bara att du utvecklar resonemanget lite.
Här kan du läsa vidare....
http://www.weightliftingdiscussion.com/routines.html

Ulf A Big
2006-11-04, 21:18
Styrkelyft
http://www.westside-barbell.com/articles.htm
http://www.butenko.org/workout.htm
Byggning
http://www.mindandmuscle.net/cat.php?sortType=1
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459216
http://www.t-nation.com/category.jsp...Topic&pageNo=1

LunaSpice
2006-11-08, 22:23
Du menar kortisol?

Kortison är det exogena ämnet, kortisol är det endogena. Samma sak i slutändan.

SamBam
2006-11-08, 22:31
Hmm, mina pass ligger alltid runt timman, har man en buddy med sej så tar det ju lite längre tid. Med ca 3-4 övningar per muskel har jag svårt att dra ut på tiden mer än runt 60 min...

roge
2006-11-08, 23:17
ja en timme ska tydligen vara optimalt

z_bumbi
2006-11-08, 23:25
Hur hög frekvens tillåter styrkelyft? En gång i veckan? För alla? Alltid? Observera att jag inte försöker dryga mig trots att mina frågor kanske kan låta lite spydiga. Jag är dålig på att uttrycka mig. :) Jag vill bara att du utvecklar resonemanget lite.

Det finns varianter från att köra böj och bänk en gång per vecka och mark varannan vecka till att köra böj, bänk och mark tre gånger i veckan men det vanligaste är nog att man kör böj en till två gånger, bänk oftast två och mark en. Självklart förekommer olika kombinationer under olika perioder och de flesta lyftarna märker hur de kan köra för att fortsätta utvecklas.

Att försöka följa något färdigt program från Westside eller liknande är ingen bra idé om man inte är så genomtränad som de är samt har fördelen av att tävla i ett drogliberalt förbund som även har regler som passar mer in med träningens utformning. Det finns några program som är skriva för mer svenska förhållanden och då är det norska programmet jag länkade till tidigare i tråden ett exempel, Öjebyn har några exempel på sin hemsida och det finns ganska många fler. Stahlberg har plitat ner några grunddrag här på forumet (Jag kommer inte ihåg om han skrivit ner ett komplett program men det kommer säkert någon annan ihåg.) och det finns även många exempel på journaler som innehåller bra lyftarprogram.