handdator

Visa fullständig version : Jag är vekligen dum i huvet (dataproblem del2)


Bronkitkorv
2006-10-27, 07:15
Igår så skulle jag försöka ta reda på varför min stationära startar om sej när jag ska stänga ner den... Jag gick in i bios och tittade lite, nånstans där så såg jag att man kan visst ställa om grafiken från 128 till 256mb.. Jag provar tänkte jag, nu är mitt problem att skärmen är helt svart när jag startar upp datorn...

Går det att fixa eller måste jag köpa nya fräsha grejer typ uppgraderingspaket ?. Det dåliga är att jag nyss köpt en bärbar för 12500 annars skulle jag bara slängt ut den genom fönstret och köpt en ny... Kan man ställa tillbaks biosen på själva moderkortet ...

Gabber
2006-10-27, 07:18
Igår så skulle jag försöka ta reda på varför min stationära startar om sej när jag ska stänga ner den... Jag gick in i bios och tittade lite, nånstans där så såg jag att man kan visst ställa om grafiken från 128 till 256mb.. Jag provar tänkte jag, nu är mitt problem att skärmen är helt svart när jag startar upp datorn...

Går det att fixa eller måste jag köpa nya fräsha grejer typ uppgraderingspaket ?. Det dåliga är att jag nyss köpt en bärbar för 12500 annars skulle jag bara slängt ut den genom fönstret och köpt en ny... Kan man ställa tillbaks biosen på själva moderkortet ...

Prova ta ut batteriet på moderkortet några minuter så BIOS nollas.

Bronkitkorv
2006-10-27, 07:27
:thumbup: Prova ta ut batteriet på moderkortet några minuter så BIOS nollas.
Ska prova genast...

LarsK
2006-10-27, 07:52
Har du ingen manual till datorn/moderkortet? Är det en nyare dator räcker det nog inte med att dra ur batteriet ett par minuter.

mathor
2006-10-27, 09:38
Man brukar hålla in en knapp eller en knappkombination vid uppstart för att återställa bios. I mitt fall är det l-ctrl jag håller inne.

Bronkitkorv
2006-10-27, 21:52
jag k;pte nytt f;r 4500 idag, j'vlars helvete vad jag har svarit... Men nu funkar det fast jag installerade visst en engelsk version... N[gon som vet hur man byter till svensk spr[kigt :confused:

LarsK
2006-10-30, 01:10
jag k;pte nytt f;r 4500 idag, j'vlars helvete vad jag har svarit... Men nu funkar det fast jag installerade visst en engelsk version... N[gon som vet hur man byter till svensk spr[kigt :confused:
Control Panel -> Regional and Language Settings

Mantus
2006-10-30, 01:25
Varför fippla med datorn när du inte verkar veta vad du håller på med överhuvudtaget? Ställer du dig och pissar på elstängsel också bara för att se vad som händer eller trycker på en massa knappar om du besöker ett kärnkraftverk?:)