handdator

Visa fullständig version : Bra våg ??


Dantes
2006-10-27, 04:17
Först & främst vill jag säga hej till er alla här på forumet eftersom detta är min första post, jag har dock läst detta forum i över 1 år & blev medlem för några veckor sedan.

Vet ej om detta passar i deff forumet, om det inte gör det så får väl modden flytta tråden.

Jag har bättrat på mina kostvanor och börjat deffa en aning på sistonde och behöver en bra våg.
Jag hade en jättegammal våg som kunde fela på flera kilon så jag drog iväg och köpte en ny digitalvåg för 200kr, tråkigt nog så upptäckte sambon ett par dagar senare att den också felade på flera kilon ibland.

Så jag skulle vilja veta om det finns en bra våg som visar den exakta vikten i mer än några dagar och för guds skull visar samma resultat om man väger sig 3 ggr på raken??

Tacksam för all hjälp.

izza
2006-10-27, 07:10
Hej och välkommen hit!

Jag köpte min våg på coop forum för 299 kr tror jag. En stilren modell (digital) utan skål till. Den väger rätt vad jag vet, och lika varje gång :)

En grej som jag inte tänkte på när jag precis hade köpt min. Den vägde också helt olika. Men då hade jag inte tagit bort kartongpappbiten som satt som skydd, under själva vågplattan. Antar att ni redan kollat det, bara ett tips, utifall :)

z_bumbi
2006-10-27, 07:22
Många vågar måste man ställa in inför varje mätning, dvs kliv upp på vågen låt den ställa in sig och sen väger man sig en gång till efteråt alt tryck en gång på plattan och sen låt vågen kalibrera sig själv. Det kan vara något sådant men diffar den fortfarande flera kilon mellan mätningarna skulle jag lämna tillbaka den och köpa en som har en garanterad felprocent.

Det finns vågar som mäter mer exakt men då kostar de lite mer pengar, många gym har riktiga vågar som mäter exakt ner till 10 g men då måste man kalibrera dem varje år för att det ska vara gilltigt.


izza: Jag tror det är en personvåg som det handlar om, en matvåg som diffar flera kilon skulle jag använda som mål vid skjutövningar.

nobrain
2006-10-27, 12:29
Jag har erfarenhet av två olika digitalvågar av märket EKS som kostat 200-500kr. Båda har varit total skit och har inte visat rätt vikt. Den senaste t.ex visade samma vikt trots att jag vägde olika båda gångerna och vägde mig direkt efter. Första gången vägde jag mig normalt, andra gången så höll jag i en tröja som vägde ca 300g, men vågen visade samma vikt. Den skiten lämnade jag tillbaka.

7UP
2006-10-27, 15:46
Jag har en Melissa. Den har funkat bra i några år nu.

muffe85
2006-10-27, 15:48
jag köpte en våg för 249kr på KnutSehlins och jag är supernöjd.
visar alltid samma siffra även om jag vägar mig flera gånger i rad (nollställer vågen och flyttar den gärna några cm på golvet för att verkligen nollställa)

Den diffar +0.1kg och -0.1kg och den felmarginalen kan jag leva med. både sketen och osketen ;)

Guccisneakers
2006-10-27, 18:11
http://www.rosebrook.se/produkt.asp?varaID=15&kategori=2

Är det bara bs eller? Någon som testat den, mäter den fett% korrekt?

FreCKo
2006-10-27, 19:47
Kanske inte världens bästa våg, men jag såg att Debenhams sålde en simpsons-våg för typ 450 spänn :thumbup:

L-Sami
2006-10-27, 20:49
Jag har en Anders Petter Hushållsvåg modellen Stina och den har varit trogen mot mig . En bra våg med andra ord :thumbup:

izza
2006-10-28, 07:50
izza: Jag tror det är en personvåg som det handlar om, en matvåg som diffar flera kilon skulle jag använda som mål vid skjutövningar.

Haha! Tyckte det verkade lite suspekt! Men mina ögon läste bara kostvanor och då tänkte jag bara på en matvåg ;)

Dantes
2006-10-29, 03:29
Tack för alla tips !
Vi får väl se vad farbror Frej tar fram 8=)