handdator

Visa fullständig version : glutamin


Giza
2003-02-03, 15:58
Jag har läst att glutamin ska vara bra för lederna och tom rekommenderas för reumatiker.

Jag har alltid haft väldans känsliga fot och handleder och nu när jag börjat jogga lite lätt känner jag mig ofta "småvrickad" i vristerna trots att jag har riktigt bra skor utprovade på "löp och skokliniken" i Gbg. Min pappa gick bort i en superhemsk reumatisk sjukdom och därför är jag ju lite extra fundersam när det gäller sånt. - fast jag har tack och lov inte denna sjukdom -

Funderar iallafall på att köpa glutamin, men undrar förstås om någon här känner till något om glutamins påverkan på lederna?

Giza... glad ändå... och med dimsyn eftersom jag nyligen laseropererat ögonen mot närsynthet :cool:

Åse Columbus
2003-02-03, 15:59
Du menar väl inte glukosamin????

Det använder jag ..har artros i min höftled....

Giza
2003-02-03, 16:02
of course... jag måste ha blandat ihop nåt... finns det ens nåt som heter glutamin? :confused:

glukosamin, ok, funkar det bra?

Giza...

Tomten
2003-02-03, 18:42
Glutamin är den aminosyra som förbrukas mest när du tränar och om du har för låga Glutaminnivåer så hamnar kroppen i ett katabolt tillstånd.

Glutamin är ett ganska vanligt kosttillskott.

Janna
2003-02-03, 23:29
Originally posted by Giza
of course... jag måste ha blandat ihop nåt... finns det ens nåt som heter glutamin? :confused:

glukosamin, ok, funkar det bra?

Giza...

japp det funkar för de flesta om man överdoserar kraftigt

Åse Columbus
2003-02-04, 08:27
Jag har använt det i 4 år......funkar bra!

1500gr (tre tabs om dagen)
i samband med måltider

första månaden tog jag totalt 5 tabs om dagen, sen trappar jag ner o följer den dosering som står på paketet.

Fick tipset av en ortoped på en företagshälsovård.

stybb
2003-02-04, 09:58
1500 gr är ju 1,5 kg.. kan du ju inte trycka i dig på en dag:rolleyes:

Åse Columbus
2003-02-04, 10:35
Originally posted by stybb
1500 gr är ju 1,5 kg.. kan du ju inte trycka i dig på en dag:rolleyes:

1500 mg......:D ...f´låt.....vaknar ju inte förrän kl 11.00....småsover hela förmiddagen:em:

ÅC

EiseltUK
2003-02-05, 00:13
Passar på att göra lite smygreklam. Vi har, via vårt kontrol i England, möjlighet att sälja ett parti Glukosa (500 mg glukosaminsulfat och 3 mg mangansulfat9 för 150 kr per burk. Den som vill beställa kan maila namn och adress till staff@eiselt.co.uk. Vi säljer vanligen minst 5 burkar, dvs 750 kr. Fraktfritt då. I england är glukosamin klassat som kosttillskott så det är helt ok. Varorna skickas och du får faktura.

Mvh
Henrik

Giza
2003-02-05, 08:14
Vaddå? Är det inte klassat som kosttillskott i Sverige?

Giza...

The Dwag
2003-02-05, 08:22
Originally posted by EiseltUK
Passar på att göra lite smygreklam. Vi har, via vårt kontrol i England, möjlighet att sälja ett parti Glukosa (500 mg glukosaminsulfat och 3 mg mangansulfat9 för 150 kr per burk. Den som vill beställa kan maila namn och adress till staff@eiselt.co.uk. Vi säljer vanligen minst 5 burkar, dvs 750 kr. Fraktfritt då. I england är glukosamin klassat som kosttillskott så det är helt ok. Varorna skickas och du får faktura.

Mvh
Henrik

Mr.Dubbel moral :whipped: !

Ephra-baserade produkter är :nono: men att själv sitta och sälja ett andra diskutabla produkter via England går tydligen bra.
:booty:

eiselt
2003-02-05, 11:52
Originally posted by The Dwag


Mr.Dubbel moral :whipped: !

Ephra-baserade produkter är :nono: men att själv sitta och sälja ett andra diskutabla produkter via England går tydligen bra.
:booty:

Det är ju tillåtet i England och Eiselt har bolag där och det finns inga regler som säger att privatpersoner inte får ta in glukosamin från England. M a o inte dubbelmoral.

/ Henrik

The Dwag
2003-02-05, 12:14
Originally posted by eiselt


Det är ju tillåtet i England och Eiselt har bolag där och det finns inga regler som säger att privatpersoner inte får ta in glukosamin från England. M a o inte dubbelmoral.

/ Henrik

Du vill ju framstå som kosttillskotts industrins vita riddare som skall frälsa oss från kontaminerade produkter , kinesiskt kreatin osv.

Det handlar väl om moral osv. du väljer att sälja något som bara får säljas på apotek i Sverige. Normalt är nya läkemedel receptbelagda under de första två åren men eftersom försäljningen i Sverige redan varit så stor undantas glukosamin från regeln. Enligt mig så drabbar det här din trovärdighet som seriös leverantör av kosttillskott då du tydligen väljer att förbigå den Svenska lagen för att tjäna pengar ! Om inte det är dubbel moral... så då vet jag inte vad som är det. :whipped:



Glukosamin godkänt som läkemedel


[2002-09-23]
Glukosamin har tagit steget från kosttillskott till godkänt läkemedel. Godkännandet innebär att glukosamin (Artrox) fortsättningsvis bara får säljas på apotek. Från och med första november ska, enligt Läkemedelsverkets beslut, all annan försäljning upphöra.



Folksjukdomen artros. Brist på glukosamin i kroppens leder kan orsaka förslitningsskador och värk. Nu finns konstgjort glukosamin som läkemedel.



Godkännandet innebär också att innehållet i tabletterna kontrolleras enligt de betydligt strängare krav som gäller för läkemedel.
Glukosamin kommer att finnas två förpackningsstorlekar. Den mindre som innehåller 60 tabletter (en månads behandling) blir receptfri. Den större på 180 tabletter (tre månader) blir receptbelagd men ingår då också i högkostnadsskyddet för läkemedel.
Läkemedelsverket menar att patienter som tar glukosamin under lång tid bör kontakta läkare så att de får en säker diagnos och vid behov kan diskutera någon annan behandling.
Ett fåtal biverkningar av glukosamin har rapporterats, till exempel huvudvärk och sura uppstötningar. Medlet ska inte användas av typ 1-diabetiker och personer som har skaldjursallergi.


Från kosttillskott till läkemedel
Glukosamin har i flera år sålts som kosttillskott och eftersom både användningen och reklamen för medlet har varit medicinsk ska ämnet betraktas och distribueras som ett läkemedel, menar Läkemedelsverket.
Normalt är nya läkemedel receptbelagda under de första två åren men eftersom försäljningen i Sverige redan varit så stor undantas glukosamin från regeln.
Medlet finns redan som läkemedel i Tyskland, Italien, Spanien och Portugal.

The Dwag
2003-02-05, 12:19
Som det ser ut... så bryter du väl mot läkemedelslagen ?

Du kan sälja andra läkemedel med... skaffa ett Eiselt i Mexico med så kan du ju sälja Roids via postorder! :D Om det är bara pengar du vill tjäna utan att beakta Svensk lagstiftning

Åse Columbus
2003-02-05, 12:38
quote:
[2002-09-23]
Glukosamin har tagit steget från kosttillskott till godkänt läkemedel. Godkännandet innebär att glukosamin (Artrox) fortsättningsvis bara får säljas på apotek. Från och med första november ska, enligt Läkemedelsverkets beslut, all annan försäljning upphöra.


Och detta är ett led i att ge staten mer inkomster................
:furious:

ÅC

z_bumbi
2003-02-05, 12:47
Åse: Snarare ett resultat av att kosttillskottsföretagen inte kan läsa innantill...

"Från kosttillskott till läkemedel
Glukosamin har i flera år sålts som kosttillskott och eftersom både användningen och reklamen för medlet har varit medicinsk ska ämnet betraktas och distribueras som ett läkemedel, menar Läkemedelsverket."

Finns ju lagar som reglerar försäljing och reklam av kosttillskott/hälsokostprodukter, om alla följt rådande lagstiftning så hade det ju antagligen aldrig blivit några problem att sälja det.

Alla företag som säger att det blivit dyrare bara för att det säljs på apoteket har ju bara att producera sin egen produkt och låta den uppfylla kraven så kan de pressa priserna.

EiseltUK
2003-02-05, 23:09
Dwag -> Eiselt UK Ltd är ett engelskt företag som går under engelsk lag. Det finns inga regler i England som säger att man inte får sälja glukosamin på export. Det skulle kunna vara upplagt enbart i syfte att kinggå lagen, men det är det inte och därför kan det knappast betraktas som omoraliskt.

Det är helt fel att glukosamin har klassats som läkemedel. Enligt lagen bör man kunna sälja glukosamin så länge man inte säljer det med medicinska indikatoner. Läkemedelsverkat har tolkat lagen som att det är underförstått att glukosamin är avsett för att förebygga eller bota ledvärk/osteoartrit. Man kan ju då undra varför man inte kan få förebygga att man kanske utvecklar ledvärk på ett oskadligt sätt? Vill staten att medborgarna ska bli sjuka?

Vi har ett ärende hos läkemedelsverket sedan drygt ett år tillbaka där vi ansökt om dispens för att få sälja det till tränande som utsätts för ökad risk att utveckla osteoartrit och ledvärk pga extraordinär påfrestning på lederna och att träning eventuellt bidrar till otillräcklig endogen tillverkning. Vi har bifogat dokumentation som stödjer detta. Får se om det lyckas. Troligen inte, men vi får hoppas på det bästa. Gluosa har inte varit en speicellt stor produkt för oss och kommer troligen aldrig att bli det, men det handlar mer om en principsak. Om jag anser att knäböj påfrestar lederna så bör jag kunna köpa glukosamin var som helst för att motverka att jag får probelm med lederna. Du förstår kanske hur jag tänker? ;)

Mvh
Henrik

The Dwag
2003-02-05, 23:30
Jappz förstår hur du tänker = Cash is King som mig :hbang:




Sen kan du tycka att det är fel att glukosamin har klassats som läkemedel. Enligt lagen bör man kunna sälja glukosamin så länge man inte säljer det med medicinska indikationer.



Jag menar > Vad du anser bör kunna köpas eller inte är ganska ointressant! Nu har vi en läkemedelslagstiftning och jag förväntar mig att du följer den.

Att du tänker kringgå den genom att sälja från ditt företag i UK är ju enligt mig inget bättre än om du sålde andra saker som också finns på apotek! Du har haft väldigt starka åsikter om epehdra baserade produkter vilket också är i gränszonen. Du kan ju inte vara moraltant på vissa produkter och inte på andra då du till och med är beredd att ta in det i Sverige genom gränshandel.

Om du inte förstår vad jag pratar om nu... så vet du inte vad moral är !

bonnen
2003-02-06, 00:18
På taL OM MORAL varför sitter Eiselt i England? kan det vara för att han inte vill betala skatt som alla vi andra!!!!
Eiselt hyllar ju Svenska kvalite, men det gäller tydligen inte skattesystemet eller läkemedelslagstiftningen. En kille man har stort förtroende för:laugh:

EiseltUK
2003-02-06, 01:57
Svensk kvalitet ha väl inte så mycket med svensk skatt att göra? Den som tror att förtroende är en skattefråga bör nog ta att studera de flesta större svenska företag. Då skulle man nog tappa förtroendet för mycket.


Dwag -> Det finns inga generella regler för vad som är moraliskt. Du tycker en sak, jag tycker en annan. Inget är rätt eller fel och man bör nog inte försöka påtvinga andra sina egna värderingar för då blir det snarare fascism.

Du kanske inte gillar en sak jag gör, men det behöver inte betyda att jag är genomrutten. Jag gör säkert många andra saker som du tycker är jättemoraliskt och bra... Jag plockar upp efter hunden, jag källsorterar, jag ger bidrag till bl a olika djurrättsorganistationer, jag äter nästan bara ekologisk mat och väljer alltid det mest naturvänliga tvättmedlen och diskmedlen osv. Det finns nog många värre saker, ur moraliskt perspektiv, än att sälja oskadligt glukosamin via internationell och laglig handel. Men allt är ju relativt.

Ephdra kan vara skadligt och det är en ganska klar anledning till varför det är läkemedelsklassat. Jag tycker dock att det borde kunna säljas fritt fast med en ordentlig varningstext.


Mvh
Henrik

[euphoria]
2003-02-06, 02:05
JAg vet att Ephedra säljs över internet på många svenska sidor, konstigt att de som säljer inte har torskat :confused:

The Dwag
2003-02-06, 09:58
Originally posted by EiseltUK
Svensk kvalitet ha väl inte så mycket med svensk skatt att göra? Den som tror att förtroende är en skattefråga bör nog ta att studera de flesta större svenska företag. Då skulle man nog tappa förtroendet för mycket.


Dwag -> Det finns inga generella regler för vad som är moraliskt. Du tycker en sak, jag tycker en annan. Inget är rätt eller fel och man bör nog inte försöka påtvinga andra sina egna värderingar för då blir det snarare fascism.

Du kanske inte gillar en sak jag gör, men det behöver inte betyda att jag är genomrutten. Jag gör säkert många andra saker som du tycker är jättemoraliskt och bra... Jag plockar upp efter hunden, jag källsorterar, jag ger bidrag till bl a olika djurrättsorganistationer, jag äter nästan bara ekologisk mat och väljer alltid det mest naturvänliga tvättmedlen och diskmedlen osv. Det finns nog många värre saker, ur moraliskt perspektiv, än att sälja oskadligt glukosamin via internationell och laglig handel. Men allt är ju relativt.

Ephdra kan vara skadligt och det är en ganska klar anledning till varför det är läkemedelsklassat. Jag tycker dock att det borde kunna säljas fritt fast med en ordentlig varningstext.


Mvh
Henrik

Jag tycker inte du är genomrutten för då skulle jag inte köpa ProTec+ och Glutamin som jag ifos måste blanda med Vassle för att få den drickbar.

Själv betalar jag inga bidrag till något. Jag betalar ju skatt, vem bryr sig om miljövänliga tvättmedel skiten skall bli rent That’s It. Miljöfrågan får producenterna lösa inte jag. Jag tror inte på ekologisk mat det är bara ett sätt att lura dumma svenskar att betala mer. Jag köper mat som ser fräsch ut.

Jag var mest nyfiken på hur du ser på olika saker och ting och det har jag fått en ganska god bild av nu!


Sen skall man aldrig skriva Mvh för det betyder att du är för lat för att en orka skriva Med Vänliga Hälsningar till personen i fråga! Det borde väl du som företagare veta dvs. Vett & etikett.


Best Regards
Nicklas

z_bumbi
2003-02-06, 10:09
I den här tråden dök det upp många roliga ämnen:

Ekologiskt jordbruk, bättre för miljön ?

Är det moraliskt att stödja sk djurrättsföreningar ?

Är det okey att sälja produkter om man vet att det kommer att smugglas ?

Dwag verkar ha väldigt rena kläder :)

The Dwag
2003-02-06, 10:58
Det brukar vara folk som har dåligt samvete för vissa saker som att t.ex. smita från skatt i Sverige... Sälja diskutabla produkter mm. Som gör att dom måste kompensera för det., plockar upp efter hunden, källsorterar, ge bidrag till bland annat olika djurrättsorganisationer, äter nästan bara ekologisk mat och väljer alltid det mest naturvänliga tvättmedlen och diskmedlen osv.

Sen använda ord som Svensk kvalitet? :nono:
Kreatinet köps från Degussa i Tyskland, Proteinet från NZMP på Nya Zeeland, Glutaminet gissar jag på Japan osv. Var är den svenska kvalitén? Är det att packa från containrar till en burk?:laugh:





:D

eiselt
2003-02-06, 11:14
Ja moralen är ju som sagt olika.

Genmodierade livmedel är troligen mest miljövänliga.

Är det mer moraliskt att stödja Amnesty eller inget alls?

Det finns är nog fullt tillåtet enligt EU att privatpersoner får importera receptfria läkemedel från annat EU-land, även om Läkemedelsverket initiellt skulle försöka stoppa det. Staten har inte alltid rätt.

Med vänlig hälsning
Henrik Eiselt

eiselt
2003-02-06, 11:20
Originally posted by The Dwag
Sen använda ord som Svensk kvalitet? :nono:
Kreatinet köps från Degussa i Tyskland, Proteinet från NZMP på Nya Zeeland, Glutaminet gissar jag på Japan osv. Var är den svenska kvalitén? Är det att packa från containrar till en burk?:laugh: :D

Företag köper alltid in från olika länder. Även om vi skulle tillverka kreatinet i Sverige så skulle vi nog vara tvugna att köpa in råvarorna från ett annat land. Då skulle de fortfarande inte vara en svensk produkt eller? Det finns vissa bestämmelser enligt internationell tull som avgör ursprungsland. Våra produkter klassificeras enligt de reglarna som svenska produkter. :hbang:

/ Henrik

z_bumbi
2003-02-06, 11:20
Dwag: Frågan är då varför jag källsorterar och om jag hade haft en hund hade jag plockat upp efter den, jag köper även bästa miljöval förutsatt att det inte kostar mycket mer än vanliga produkter (Ser inga skäl till att det ska kosta det dubbla mot vanliga produkter.)

Ger dock inga bidrag till några sk djurrättsaktivister eftersom de flesta av de föreningarna drivs av förvirrade stadsbor som inte har ett hum om hur naturen fungerar !

Trolig orsak: Har en syster som är miljöbiolog samt har själv jobbat som lärare i naturkunskap så jag har lite hum om vad som verkligen är en miljövinst och vad som bara är försäljningargument.

eiselt
2003-02-06, 11:46
Fick svar från läkemedelsverket idag.

Vår argumentering var att glukosa används av friska individer i syfte att på sikt hindra led- och beninflammationer och att produkten inte är avsedd att användas av personer som redan har ledproblem. Alltså som ett rent kosttillskott på samma sätt som man kanske tar proteintillskott för att motverka överträning (som också är ett medicinkt tillstånd), dvs förebyggande.

Enligt Läkemedelsverket får man inte förebygga sjukdom, punk slut. :smash:

/ Henrik

Ondjultomte
2003-02-06, 11:52
Hehe, hoppas att dom var lite mer precisa i sitt beslut. Annars skulle det innebära att nyttig mat inte borde vara tillåten eftersom det förebygger cancer ;)om man ska tolka det lite extremt...

eiselt
2003-02-06, 12:18
Svar på vår ansökan som skickades till Läkemedelsverket November 2000 (de jobbar riktigt snabbt):

"... Med läkemedel förstås enligt §1 läkemedelslagen varor som är avasedda att tillföras människor eller djur för at berebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom eller symptom på sjukdom eller används i likartast syfte.

Av lagens förarbeten (pop 1991/92_107) framgår att det inte bara är varans objektiva egenskaper som klassificerar den som läkemedel utan det är säljarens avsikt med den utbjudna varan som är avgörande. Läkemedelsbegreppet innefattar alltså alla produkter som inte har någon visad effekt men som av säljaren påstås ha en sådan. Det är dock inte nebart direkta påståenden vid marknadsföringen som är avgörande för en produkts klassificering. Även faktorer som ingående beståndsdelar/ folkmedicinsk användning, beredningsform, doseringsanvisning, produktnamn m.m är av betydelse."

Om man är frisk och vill bibehålla sig frisk, så är det förebyggande mot sjukdom och därmed inte tillåtet. Lagen är i första hand riktad mot försäljning, men det påverkar ju indirekt valmöjligheten för konsumenter att kunna förebygga sjukdom. Det är staten som kontrollerar individens hälsa och vill man inte gå till Apoteket och stödja monopolet så får man tydligen stå ut med risken att bli sjuk. :thumbup: Eller så får man ta in glukosamin från utlandet. :)

Mvh
Henrik

muskelbyggarn
2003-02-06, 12:45
Ja statens inblandning och läkemedelsverkets monopol med STORA yttre aktiva intressenter är ju fan äckligt...

Man kan ju bara tänka på de summor som nu pharmacia tjänar på Artrox istället för vad andra tillverkare gör. Visst Apoteket är bra, inget snack om den saken, men att våra statliga verk får göra och kan göra precis som de vill är ju löjligt.

Det värsta är väl att om en branchorganisation skulle ta upp ex. glukosaminärendet i marknadsdomstolen så skulle läkemedesverket garanterat vinna ändå, ingen kan vinna över staten, så är det... (skulle vara vin reklam då...)


Vänl,,,
Tobbe

eiselt
2003-02-06, 12:59
Leverantörsföreningen till hälsokostbranschen kommer förhoppningsvis driva det vidare. I Sverige kommer det inte lyckas, men kanske i EU domstol.

/Henrik

The Dwag
2003-02-06, 13:13
Ni ser vilka intressanta trådar man kan dra igång :smokin:

eiselt
2003-02-06, 13:37
Det kanske missuppfattades när jag skrev att jag gav bidrag till djurrättsorganisationer. Jag menade inte militana vaganer eller aktivister, utan mer organistationer som RCSCA.COM och andra organtisationer som t ex tar hand om övergivna hundar osv.

/ Henrik

muskelbyggarn
2003-02-06, 13:57
Jag tror allt att du själv är en militant vegan Eiselt, det är därför du lanserar Protec så hårt som det bästa alternativet för militanta veganer att få upp sitt proteinintag :D

Vi får hoppas EU tar sitt förnuft till fånga och knäpper den äckliga svenska staten på fingrarna! Har vi tur sedan så får vi köpa med oss hela 3 liter starksprit från annat EU-land utan att landet går under...

Vänl,,,
Tobbe

stybb
2003-02-06, 14:24
Z_bumbi> fan vilken dubbelmoral du har :D. Om du nu Hade en kund som sket på marken så är det ju bättre för naturen om den får ligga.. Förstå vad näring för jorden. :kinky:

bonnen
2003-02-06, 17:36
Hur var det nu med skatten Eiselt!

Du tjänar stora pengar på att sälja SVENSKA produkter till
SVENSKA ungdomar, av egoistiska själ väljer du att driva
företaget från England för att du är pengafixerad. Var du en människa med god moral var du kvar i Sverige och gjorde rätt för dig. Du har ju själv föräldrar som börjar bli till åren, vem skall betala för dom när det blir dags för ålderdomen, du vill ju uppenbarligen inte vara med och solidariskt dela på denna börda.
Att du tar upp multinationella bolag och jämför dig med blir bara patetiskt. En Svensk småföretagare som driver sin verksamhet från England gör detta med ett syfte, att betala så lite skatt det bara går. :smash:
Det finns ett bra Ordspråk för sådana som Eiselt
"den som har mycket vill ha mer"

muskelbyggarn
2003-02-06, 17:39
Ja du bonnen, om du har drivit ett företag någon gång så ser du hur mycket av pengarna som går till skatt!!! hur mycket du måste jobba för att få något kvar.

Att företag flyttar till mer skattemässigt fördelaktiga länder är inte så konstigt, men enl. Göran Persson så är det inte så för vårat skatteläge är bra som det är!


Vänl,,,
Tobbe

Jorma
2003-02-06, 17:53
Du har helt rätt muskelbyggarn, staten :kinky: en verkligen på pengar...förstår att företag flyttar utomlands! Tycker synd om de som måste betala 50% skatt...Sverige är på väg neråt...till roten av all ondska...kommunism :devil:

eiselt
2003-02-06, 19:38
Det är extremt många svenska företag som nu flyttar ut och det är försåeligt. Det är helt enkelt jävligt svårt att driva ett företag när alla pengar som blir över går till skatt. Vad ska man då växa med?

Bonnen -> Det finns inget kosttillskottsföretag i Sverige som tjänar mycket pengar så du behöver inte ta i så du spricker. Om jag känade så stora pengar att det påverkade Sveriges ekonomi så kanske det vore omoraliskt. I övrigt så tycker jag att man som svenska har rätt att bosätta sig utomland. Du vet ju faktiskt inte varför jag bor utomlands och det engkelska Eiselt har inte något med de svenska att göra. Det engelska ägs av boende i tredje land och har inga som helst kopplingar till Sverige. Dessutom så betalar vi flera mijoner i skatt i Svergie så du behöver ine känna dig övergiven. :)

/ Henrik

js44
2003-02-06, 19:54
Originally posted by Jorma
Du har helt rätt muskelbyggarn, staten :kinky: en verkligen på pengar...förstår att företag flyttar utomlands! Tycker synd om de som måste betala 50% skatt...Sverige är på väg neråt...till roten av all ondska...kommunism :devil:

Tänk om man bara behövde betala 50% i skatt, vad bra det vore....
Arbetsgivaravgiften (33% ungefär) glöms lätt bort, men den ska definitivt räknas som skatt. Sen har vi den "vanliga" skatten på mellan 30-55%.

Tur att man inte röstade fram den sittande regeringen, så man har rätt att gnälla :)

Och självklart ska man basera sitt företag i ett lågskatteland... alla lagliga sätt att minska skatten är bra!

/J

Jorma
2003-02-07, 03:15
Med 50% (skulle varit 55%) menade jag "personskatt". Jo arbetsgivaravgiften glöms lätt bort. Har bara gjort uppgifter om det där på företagsekonomin och man blir chockad över hur mycket pengar som försvinner...

eiselt
2003-02-07, 14:57
Originally posted by Jorma
Med 50% (skulle varit 55%) menade jag "personskatt". Jo arbetsgivaravgiften glöms lätt bort. Har bara gjort uppgifter om det där på företagsekonomin och man blir chockad över hur mycket pengar som försvinner...

Glöm därtill inte konsumtionsskatten som suger ut de allra sista slantarna man har.

/ Henrik