handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag lägga upp träningen?


Nybörjaren
2006-10-26, 19:44
Hej hej

Jag hade tänkt att börja träna seriöst på gymmet, vill bli av med överskottsfettet och skaffa lite muskler. Jag skulle gärna vilja ha ett bra träningsschema som ni tror passar mig bra. Kan väl berätta lite om mig så kanske ni får en uppfattning om hur de ligger till.

För ca 2½ år sedan vägde jag 107kg och jag skulle gissa på att jag var ca 183lång. Alltså väldigt överviktig, jag hade inga muskler alls och ja ni kan väl tänka er läget. Sen har jag de senaste två åren haft perioder där jag bantat och gått ner i vikt för att sen sluta ett tag och stanna på samma vikt för att sen börja igen. Tyvärr så tränade jag inget muskelbyggande alls utan enbart fettförbrännade och inte det heller så mycket.

Nu vid 19års ålder väger jag 87kg och är 1.88 lång och enligt BMI så är jag inom den "bra ramen" mitt BMI ligger på 24.6 men detta är fortfarande högt då jag har INGA muskler alls, jag tycker att jag har blivit av med fettet ganska bra men runt höfterna och på magen har jag fortfarande en del fett som jag vill bli av med.

Det jag skulle vilja är att hitta ett schema som passar mig, jag vill bygga muskler men också bli av med fett på magen och runt höfterna. Jag vill såklart träna hela kroppen, men först och främst känns det som man vill ha en vältränad mage, bröst och biceps. Sen har jag också svaga ryggmuskler vilket gör att jag ofta går runt lite nedåtböjd (även fast ryggen inte är sne) och varje gång jag tänker på att sitta/stå upprätt så får jag ont i ryggen, en sorts smärta som faktiskt påminner om mjölksyra. Så jag skulle vilja träna ryggmusklerna så jag kan ståupprätt utan att få ont i ryggen.

Så på träningsschemat vill jag alltså att det ska stå, vilka övningar, hur många gånger jag ska göra dom, och hur många gånger per vecka jag bör gå till gymmet. Jag är också den största nybörjen inom detta så står bara namnet på själva övningen som kommer jag inte veta vad det är, vet typ bara vad flyes och bänkpress är. :)
Sen vill man ju gärna märka lite resultat efter 2-3månader iallafall, är det för optimistiskt?

Jag undrar också om jag ska äta på något speciellt sätt? Det känns verkligen fel att äta mycket då jag försöker gå ner vikt och bli av med överskottsfettet runtmag-området men jag antar att det inte går att bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt (fett då)?

Tack för hjälpen!

/Nybörjaren

regus
2006-10-26, 21:51
Kolla in Z-bumbi's nybörjarträning på best-of-delen.
Läs king grubs "deff guide", jag tror den ligger som sticky i kost o näringsdelen

Och som helt nybörjade kan man faktiskt lägga på sig lite muskler samtidigt som man går ner i fettvikt.

Ello
2006-10-26, 22:39
[QUOTE=regus]Kolla in Z-bumbi's nybörjarträning på best-of-delen.
Läs king grubs "deff guide", jag tror den ligger som sticky i kost o näringsdelenQUOTE]

Den ligger i Diet, Deff och Fettminskningsdelen.;)