handdator

Visa fullständig version : Finnarna super ihjäl sig.


Gandalf
2006-10-26, 19:24
Finland sänkte alkoholskatten för två år sedan och larmrapporter har stadigt kommit under dessa två år och nu en till som visar på att finnarna håller på att få jätteproblem med supandet.
Är det någon som är överaskad? inte jag och inte forskarna heller så man undrar ju varför politikerna i Finland sänkte skatten och man kan ju undra varför politikerna i Sverige utmålar Finland som något att sträva efter?
Så vad tycker ni, ska vi göra som Finland och skita i att barn far illa och att folk super ihjäl sig ?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=583863&previousRenderType=6

Liten Men Fet
2006-10-26, 19:38
Finland sänkte alkoholskatten för två år sedan och larmrapporter har stadigt kommit under dessa två år och nu en till som visar på att finnarna håller på att få jätteproblem med supandet.
Är det någon som är överaskad? inte jag och inte forskarna heller så man undrar ju varför politikerna i Finland sänkte skatten och man kan ju undra varför politikerna i Sverige utmålar Finland som något att sträva efter?
Så vad tycker ni, ska vi göra som Finland och skita i att barn far illa och att folk super ihjäl sig ?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=583863&previousRenderType=6

Jag tycker det är konstigt för jag skulle inte supa mer om alkoholskatten sänktes. Jag har råd med öl på systemet t o m och jag är en av dom som för tillfället har minst inkomst i sverige (0 kr i månaden). Om man sen köper billig HB istället och super på det så blir det ju nästan gratis. Eventuellt att man skulle köpa nån öl extra om man var ute om priset droppade med säg 30 %.
Den kategorin som skulle supa mer är det dom som dricker ute eller?

Vinter
2006-10-26, 19:45
Finland sänkte alkoholskatten för två år sedan och larmrapporter har stadigt kommit under dessa två år och nu en till som visar på att finnarna håller på att få jätteproblem med supandet.
Är det någon som är överaskad? inte jag och inte forskarna heller så man undrar ju varför politikerna i Finland sänkte skatten och man kan ju undra varför politikerna i Sverige utmålar Finland som något att sträva efter?
Så vad tycker ni, ska vi göra som Finland och skita i att barn far illa och att folk super ihjäl sig ?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=583863&previousRenderType=6

Det finns nog en anledning till att just finnarna drabbats extra hårt, kanske har något med samhällsklimatet att göra? Systemet är ju ganska auktoritärt där. Finnarna har ju kunnat köpa billig sprit i ryssland mycket längre än spritskatten kan ha påverkat.

Gandalf
2006-10-26, 19:47
Vad exemplet Finland visar är väl att supandet ökar bland dom som redan dricker mycket på krogen eller hemma och det mest skrämmande som jag tycker är ju att 20-30 procent av barnen i Helsingfors växer upp i alkoholisthem.
Det är just det som drogliberalerna alltid blundar för då dom säger att folk får ta ansvar själva för "folk" skadar i regel människor runt omkring sig och framför allt sina familjer.

nordland
2006-10-26, 19:54
Det är rysslands fel... De knyckte Finland ifrån oss.
Tänk hur stort och fint Sverige hade varit om inte reaktor-trollen knyckt Finland ifrån oss *popcorn*

aitamaa
2006-10-26, 20:32
*cry* cry me a river...

Bärs
2006-10-26, 22:24
Det var framförallt priset på starksprit som sänktes för att bättre kunna konkurrera med Estland.

Använder man politik för att kontrollera ett fenomen måste det göras på rätt sätt. I detta fall sänktes starkspritpriserna. Givetvis leder detta till ökad konsumption av just starksprit, vilket är vad vi ser. Fel politik alltså. Att sänka vinpriserna och göra vinet mer tillgängligt, dvs. avveckla det statliga monopolet på vinförsäljningen, skulle ha varit en betydligt förnuftigare politik.

Bäst vore förstås att avveckla all politisk styrning av spritförsäljningen. Det var lustigt nog under förbudstiden finnen lärde sig supa riktigt ordentligt, och dessutom tiga om det.

Jompi
2006-10-26, 22:57
Ganska sjukt att se hur mycket det sups här uppe i norden, tyskarna har ju inte alls samma problem vad jag vet, trots att det är sjukt mkt billigare där.

Men bless billig alkohol i finland, ofta man handlar där:D

Dock förstår jag inte varför dom har max 22% för 18 åringar, +22% 20 år

LarsK
2006-10-27, 01:10
Det var väl väntat att alkoholkonsumptionen skulle gå upp? I de studier som gjorts i Sverige om vi skulle sänka skatten pekar på att konsumptionen skulle gå upp, men efter N antal år skulle den dala ner till samma nivå som idag.

Tänk vilket bra landslag vi haft i hockey om vi hade haft Finland kvar. *flex*

Wain
2006-10-27, 06:26
God öl 7 euro/liter, pillig prit 12 euro/liter?
*rolleyes*

rolf
2006-10-27, 16:59
Det är rätt lustigt att en tax öl här kostar runt 13€ medan du kan få en 75cl Suomiviina 40% för runt 7€.

Lilla Brynolf
2006-10-27, 17:21
Det är rätt lustigt att en tax öl här kostar runt 13€ medan du kan få en 75cl Suomiviina 40% för runt 7€.

Var köper du dina 12-pack? Ett sånt går ju loss på 8€ ungefär. :)

Personligen har jag märkt av att folk super mer, eller snarare hårdare än förr. Då man tidigare nöjde sig med EN flarra drar man nu istället till med två. Detta leder till fler redlösa människor som gör idiotiska saker. Slagsmål, stöld, skadegörelse och annat otyg. Dessutom har fler människor som tidigare befann sig i riskzonen nu trillat dit.

Skatten bör höjas igen.

shut teh face
2006-10-27, 17:24
Det borde vara obligatoriskt komptetensstest inprogrammerat i våra hjärnor för avgörandet ifall man får dricka alkohol eller ej. Eller förbjud skiten istä.

Lilla Brynolf
2006-10-27, 17:30
Det borde vara obligatoriskt komptetensstest inprogrammerat i våra hjärnor för avgörandet ifall man får dricka alkohol eller ej. Eller förbjud skiten istä.

Att förbjuda helt är tyvärr det sista som bör göras. Även det har testats här i landet. Har hört många stories av gamla gubbar om hur vilt det gick till under förbudstiden. Värsta vilda western... :D

rolf
2006-10-27, 17:36
Var köper du dina 12-pack? Ett sånt går ju loss på 8€ ungefär. :)
Eftersom jag är är minderårig blir det oftast på den lokala Shell-stationen. :Virro
Det kan mycket väl hända att det är billigare på Alko och/eller på stormarknader, I wouldn't know.

Gandalf
2006-10-27, 18:13
Tyskland har större problem med supandet än Sverige, i stort sett hela Europa har större problem med alkoholskador än Sverige.
Sedan så blir ju inte problemet mindre om man sänker vinskatten eller ölskatten folk dricker det som är billigt.
Jag tycker att motboken ska införas igen och att spriten och vinet och ölen ska sänkas så att tex en liter vodka skulle kosta 30 kronor högst, för en liter vodka kostar väl 50 öre att tillverka.
På det viset får man bort svartspriten och folk får sin ranson och det till ett skitbilligt pris, sedan så får ju dom som vill ha dyrare vinsorter självklart betala vad dom kostar.
Sedan så kan ju folk åka till Estland och köpa en platta öl för hundra kronor om dom vill men här hemma ska dom få köpa samma platta för ca 50 kr.
Vad tycker ni man ska göra för att få supandet på en så låg nivå som möjligt eller vill ni ha en hög nivå på supandet?

LarsK
2006-10-30, 01:08
Jag tycker att motboken ska införas igen och att spriten och vinet och ölen ska sänkas så att tex en liter vodka skulle kosta 30 kronor högst, för en liter vodka kostar väl 50 öre att tillverka.
På det viset får man bort svartspriten och folk får sin ranson och det till ett skitbilligt pris, sedan så får ju dom som vill ha dyrare vinsorter självklart betala vad dom kostar.
Hur ska du kompensera för skatten som staten kommer förlora? Jag är inte beredd att betala högre skatt/avgifter för att spritpriset ska sänkas.

hultman
2006-10-30, 02:05
Det var framförallt priset på starksprit som sänktes för att bättre kunna konkurrera med Estland.

Använder man politik för att kontrollera ett fenomen måste det göras på rätt sätt. I detta fall sänktes starkspritpriserna. Givetvis leder detta till ökad konsumption av just starksprit, vilket är vad vi ser. Fel politik alltså. Att sänka vinpriserna och göra vinet mer tillgängligt, dvs. avveckla det statliga monopolet på vinförsäljningen, skulle ha varit en betydligt förnuftigare politik.

Bäst vore förstås att avveckla all politisk styrning av spritförsäljningen. Det var lustigt nog under förbudstiden finnen lärde sig supa riktigt ordentligt, och dessutom tiga om det.

Varför just vin? Systembolaget har mycket slagkraftiga priser på vin, och det lönar sig sällan att köpa på internet. Starksprit och alkoläsk, däremot, är så sjukligt beskattade att innehållet sannolikt avlider av orättvis beskattning.