handdator

Visa fullständig version : Hur många reps gör du på kroppsvikten i ryckböj?


Akilles
2006-10-26, 19:20
eller: Har du rätt att köra bänkpress?

Det fanns visst en amerikansk fystränare, som ansåg att man inte 'har rätt' att köra någon annan övning än ryckböj, innan man kan göra en 10:a på kroppsvikten i denna övning. Nu är jag lite nyfiken på hur många av Kolozzeummedlemmarna som har rätt att köra t.ex. bänkpress.

Trådskaparen är först ut: Jag gör 0 reps på kroppsvikten i ryckböj.

flenders
2006-10-26, 19:21
Visa mig vad ryckböj är för något så kan jag svara på din fråga sen. :)

Thewind
2006-10-26, 19:22
Nehej du hehe. Gjorde väl en etta på 50 när jag vägde 67 eller något. Då testa jag bara iofs.

jensg
2006-10-26, 19:23
Svar: 0 reps.

Akilles
2006-10-26, 19:27
http://www.aros.net/~djohn/a1.JPG

flenders
2006-10-26, 19:27
Aldrig provat, ser retard ut.

muffe85
2006-10-26, 19:38
eller: Har du rätt att köra bänkpress?

Det fanns visst en amerikansk fystränare, som ansåg att man inte 'har rätt' att köra någon annan övning än ryckböj, innan man kan göra en 10:a på kroppsvikten i denna övning. Nu är jag lite nyfiken på hur många av Kolozzeummedlemmarna som har rätt att köra t.ex. bänkpress.

Trådskaparen är först ut: Jag gör 0 reps på kroppsvikten i ryckböj.

Du menar Ryck? genom att visa en bild som ser ut som bottenläget av Ryck så tror vi du menar ryck. Men när du säger ett skevt ord som "ryckböj" så tror jag inte någon fattar vad du egentligen menar för utförande.

z_bumbi
2006-10-26, 19:44
Du menar Ryck? genom att visa en bild som ser ut som bottenläget av Ryck så tror vi du menar ryck. Men när du säger ett skevt ord som "ryckböj" så tror jag inte någon fattar vad du egentligen menar för utförande.

Ryckböj är en egen övning och det ser likadant ut i bottenläget. Skillnaden är att man har stången på raka armar redan innan man går ner och vänder i ryckböjar.

pragmatist
2006-10-26, 19:44
Ryckböj är detsamma som overhead squat, d.v.s. knäböj med stången pressad över huvudet.

Jag gör 0 reps på kroppsvikten i ryckböj. På en bra dag.

muffe85
2006-10-26, 19:54
Ryckböj är en egen övning och det ser likadant ut i bottenläget. Skillnaden är att man har stången på raka armar redan innan man går ner och vänder i ryckböjar.

Ok. tack.
0 antar jag. känns tungt att hålla uppe 100kg på samma gång som man ska utföra en godkänd böj :P

Blaine
2006-10-26, 20:07
Kom med realistiska övningar för oss mänskliga icke-ryssar. :)

Akilles
2006-10-26, 20:08
Kom med realistiska övningar för oss mänskliga icke-ryssar. :)

Han var amerikan. :)

Pez
2006-10-26, 20:09
Han var amerikan. :)
Källa på det?

Akilles
2006-10-26, 20:10
Du menar Ryck? genom att visa en bild som ser ut som bottenläget av Ryck så tror vi du menar ryck. Men när du säger ett skevt ord som "ryckböj" så tror jag inte någon fattar vad du egentligen menar för utförande.

Du har svårt att lägga ihop 1 ("ryck") och 1 ("böj")? Här kommer en bild för dig:

http://danjohn.org/os.gif

Förstår du vad pilen betyder eller vill du att jag eller bumbi förklarar?

Akilles
2006-10-26, 20:13
Källa på det?

http://danjohn.org/

Blaine
2006-10-26, 20:18
Han var amerikan. :)

Aha… *cough* Area 51 *cough*…

Allan
2006-10-26, 20:35
eller: Har du rätt att köra bänkpress?

Det fanns visst en amerikansk fystränare, som ansåg att man inte 'har rätt' att köra någon annan övning än ryckböj, innan man kan göra en 10:a på kroppsvikten i denna övning.

*bs*

Det är en helt omöjlig jämförelse.

Lillgrabben
2006-10-26, 20:39
Jag gör inte en enda på kroppsvikten, det kan jag lugnt erkänna.

Jag är nog lite väl stel i överkroppen för den övningen då jag inte får "bak" armar / axlar nog för att få till en vettig jämvikt.

Erik__
2006-10-26, 20:40
Jag ramla när jag prova med stången, rörlighet ftw.

BigForre
2006-10-26, 20:44
Ok. tack.
0 antar jag. känns tungt att hålla uppe 100kg på samma gång som man ska utföra en godkänd böj :P

Och torde kräva en mäktig bålstyrka för att hålla ballansen...

Har aldrig provat, men kan säga redan nu att jag inte klarar det, men funderar på att prova hur övningen känns nästa benpass...

Richard85
2006-10-26, 20:50
Klara sin kroppsvikt? Tror inte det va..

Pinglan
2006-10-26, 20:52
Jag har gjort en singel på 55 kg i ryckböj. Då vägde jag 58-59kg....inte riktigt hela kroppsvikten men nästan....då borde jag få köra klossbänk iaf eller hur :D

Lillgrabben
2006-10-26, 20:55
Jag har gjort en singel på 55 kg i ryckböj. Då vägde jag 58-59kg....inte riktigt hela kroppsvikten men nästan....då borde jag få köra klossbänk iaf eller hur :D


Klåssig bänk vetefan, det är hardkår.

Du kan få köra ryckbänk! ;)


Imponerande styrka ( som vanligt) i ryckböjen Pinglan!

Har jag rätt i mitt antagande att man måste få bak axlarna rejält för att kunna hitta bra jämviktsläge?

Daniel_S
2006-10-26, 20:57
Den övningen kräver ruskigt mycket balans och koordination, om stången far aningen framåt eller bakåt ramlar jag ihop som ett korthus. ~70% av kroppsvikten fixar jag, men inte mer.

regus
2006-10-26, 21:00
Jag vågar inte testa, vårat gym har trägolv.

grabben i skogen
2006-10-26, 22:12
70 eller 80 tror jag jag gjort ngn reps på. men då vägde jag kanske 105.

det absolut svåraste i momentet är att få stången i startposition! hur har ni andra gjort?

Doctor Snuggles
2006-10-26, 22:34
70 eller 80 tror jag jag gjort ngn reps på. men då vägde jag kanske 105.

det absolut svåraste i momentet är att få stången i startposition! hur har ni andra gjort?

Lägg stången på axlarna från böjställning, ta ryckfattning, och kickstöt upp stången. Rätt lätt.
Egentligen skall man rycka upp vikten. ;)

grabben i skogen
2006-10-26, 22:37
Lägg stången på axlarna från böjställning, ta ryckfattning, och kickstöt upp stången. Rätt lätt.
Egentligen skall man rycka upp vikten. ;)

mm ungefär så jag gjort, men det hade varit lättare att plocka den direkt i låst läge så att säga.

klart man vill rycka upp den, men frågan är om det klassas som ryckböj isåfall :)

jontahontas
2006-10-26, 23:04
Jag ramla när jag prova med stången, rörlighet ftw.

+1

Djupa ryckböj kräver rörlighet utöver det extrema.

Timme
2006-10-26, 23:12
Jag gjorde 5or på 50 i ryck böj efter att jag ryckt vikten. Jag vägde väl då cirka 77kg. Jag har pushpressat 70kg i 3or på kropsvikt 79 ugnefär. Frågan är om jag hade klarat ryckböj med den vikten. Jag tror inte det. Absolut inte 10reps iallafall! Nu bäger jag 81 och tro inte att jag gör det nu.

Timme
2006-10-26, 23:16
+1

Djupa ryckböj kräver rörlighet utöver det extrema.

Skönt att jag är så rörlig då att jag kan göra djup ryck böj :)

Pinglan
2006-10-27, 06:44
Klåssig bänk vetefan, det är hardkår.

Du kan få köra ryckbänk! ;)


Imponerande styrka ( som vanligt) i ryckböjen Pinglan!

Har jag rätt i mitt antagande att man måste få bak axlarna rejält för att kunna hitta bra jämviktsläge?
Ryckbänk blir bra :D Ja, du har rätt i detta med axlarna...det gäller ju att hitta balansen och det gör man genom att trycka axlarna bakåt och huvudet framåt....sen är det bara att sätta sig ner ;) Det är en ruggigt bra övning för bålstabilitet tycker jag.......ibland kör jag ryckböj på balansbräda och det ställer också en del krav på balansen vill jag lova...men då kör jag med ett kvastskaft bara.

Akilles
2006-10-27, 06:45
*bs*

Det är en helt omöjlig jämförelse.

Bli inte sur Allan, han kan säkert tänka sig att göra ett undantag för dig. Visst får du köra bänk.

Hur många reps gör du förresten på kroppsvikten i ryckböj?

stridis
2006-10-27, 08:59
Ahh den övningen körde jag i fordom när jag styrketränade i brf:ets styrketräningsrum som de hade i tvättstugan.

Nu klarar jag (tror jag, får testa igen) ca 60 kg och då jag väger 80 kg så resulterar det ju i 0 reps.

Niclaaas
2006-10-27, 10:13
aldrig provat men garanterat noll

Man and Machine
2006-10-27, 11:07
Jag fick för mig att jag va stark en gång och provade ryckböj på 50 kilo, ungefär halva kroppsvikten. Jag höll på att ta livet av mig... Klarar knappt en med stången.

Nitrometan
2006-10-27, 12:08
Det fanns visst en amerikansk fystränare, som ansåg att man inte 'har rätt' att köra någon annan övning än ryckböj, innan man kan göra en 10:a på kroppsvikten i denna övning.
Vem?

Och vad baserade han detta påstående på?

jwzrd
2006-10-27, 12:11
90kg har jag gjort ett par reps på som mest. Inte max men däromkring börjar det bli lite farligt för mig. Grym övning för balans, buktryck och koordination. Jag gillar den verkligen.

Yankeee
2006-10-27, 12:33
Har gjort en etta eller tvåa på 80, kroppsvikt 90. Lagom tung övning är det.

Krokodil
2006-10-27, 14:06
Ryckböj är ingen nybörjarövning precis, knappast heller en styrkemätare eftersom det är mycket teknik involverad.

OnT... 0 rep i dagsläget.:em:

Ame
2006-10-27, 14:33
Inte säker på om jag klarar av att hålla kroppsvikten över huvudet ens... har iofs aldrig provat.

Wennerberg
2006-10-27, 15:00
Jag gör 20000 reps

jontahontas
2006-10-27, 15:14
Skönt att jag är så rörlig då att jag kan göra djup ryck böj :)

:booty:

Timme
2006-10-27, 15:21
:booty:

*kissass*

muffe85
2006-10-27, 15:33
Du har svårt att lägga ihop 1 ("ryck") och 1 ("böj")? Här kommer en bild för dig:

http://danjohn.org/os.gif

Förstår du vad pilen betyder eller vill du att jag eller bumbi förklarar?

Efter att z_bumbi förklarade och innan du försökte dumförklara mig så förstog jag att du menade RyckBöj. och jag antog att det var det innan men eftersom jag aldrig hört övningen förut så visste jag inte om du menade någon annan liknande övning.

delta_mats
2006-10-27, 18:25
Testade den lite idag. Testade med skivstången och jag kände mig hyffsat stel i axelpartiet. Testade även med 60 kg och vikten i sig var ju inte något problem däremot gick jag ner lite väl snabbt och tappade balansen. Är för stel i axlarna för att få bak stången tillräckligt, ska testa denna övning lite då och då, riktigt kul.

Axell
2006-10-27, 21:42
Klarade 2x3 på 60 när jag vägde drygt 70. 70-75 x 1 borde gå smidigt, det enda problemet är att jag är så svag i stöten bakom nacken att det börjar kännas vanskligt runt 70. Har även stötböjt 60 x 2 (alltså ryckböj med stötgrepp), där kan vi snacka om att det var jobbigt att stabilisera.

Akilles
2007-01-06, 20:19
Vem?

Och vad baserade han detta påstående på?

Såg den här posten först idag. Vet inte om du fortfarande bryr dig om ett svar, men here goes:

Dan John. Tävlade i diskus och OL. Blev väl ganska framgångsrik, men nådde inte den yppersta eliten. Lade av med tävlandet, började coacha. Vad han baserar det på? Tja, han tycker att bänkpress och liknande är onödigt att träna innan man kan göra en tia på kroppsvikten i ryckböj för att styrkan inte ökar i rätt kroppsliga proportioner då, typ att det inte är funktionellt att vara stark i bröst och triceps innan man är stark i bålen. Och han menar att man ska lära sig att hantera vikter i ryckböj före bakböj för att det i princip är omöjligt att genomföra fula/oergonomiska lyft i ryckböj (felaktigt utförande skall leda till att man tappar vikten). Han menar att man lär sig att lyfta med god rygghållning etc. Att det minskar skaderisken och gör att man stärker kroppen i "naturlig", eller "rätt" ordning - d.v.s. bålen först och starkast, sedan benen osv.

Inte särskilt snygg redogörelse, det här. Han skrev om det i ett av nyhetsbreven på sin webbplats. Försökte leta upp en länk till det, men kommer inte ihåg vilket av dem det var (finns ganska många). Om du vill få en bättre bild av hans tankar har du möjligheten att själv kika lite bland nyhetsbreven på http://danjohn.org/.

Yankeee
2007-01-06, 20:24
han tycker att bänkpress och liknande är onödigt att träna innan man kan göra en tia på kroppsvikten i ryckböj för att styrkan inte ökar i rätt kroppsliga proportioner då, typ att det inte är funktionellt att vara stark i bröst och triceps innan man är stark i bålen. Och han menar att man ska lära sig att hantera vikter i ryckböj före bakböj för att det i princip är omöjligt att genomföra fula/oergonomiska lyft i ryckböj (felaktigt utförande skall leda till att man tappar vikten). Han menar att man lär sig att lyfta med god rygghållning etc. Att det minskar skaderisken och gör att man stärker kroppen i "naturlig", eller "rätt" ordning - d.v.s. bålen först och starkast, sedan benen osv.

Tycker det låter rätt vettigt. Lär väl dock inte vara så många som klarar 10xkv i ryckböj ens under hela sin träningskärriar :)

Nitrometan
2007-01-06, 20:27
Jag håller med om principen i hans resonemang.

Däremot är gränsen alldeles för högt satt.

Totte på slottet
2007-01-06, 22:10
Åh, nu vet jag vad jag ska testa nästa träning! Testade det ni beskriver som ryckböj första gången i förra veckan, provade att sätta mig ner efter att ha styrkeryckt 80kg och det var inte speciellt tungt i alla fall. Jag fällde fram överkroppen mer än på bilderna (Kändes då så iaf), men jag är mjuk i axlarna tack vare min idrott så stången stannade då kvar..

Arf Pingvin
2007-01-06, 23:30
Nytt mål i livet. Att göra en singel :)

Hoppas det inte är så påfrestande för armbågarna bara.

Yankeee
2007-01-07, 07:48
Hoppas det inte är så påfrestande för armbågarna bara.

Det är nog axlarna du bör oroa dig för om något :)

Nitrometan
2007-01-07, 11:22
Hoppas det inte är så påfrestande för armbågarna bara.
Som sagt. Tryck till och lås ut armbågarna. Sen är det mest axlarna som får stryk.

Akilles
2007-01-07, 13:16
Antar att ni syftar på risken för att de kan hoppa ur led om stången åker för långt bakåt utan att man släpper greppet om den? Jag oroar mig lite för mina axlar. Brukar göra lite ont när jag just släppt ned stången på marken. Det är alltså när anspänningen släppt som jag får ont. Någon sade att det kunde vara en inflamation som var på väg, men eftersom jag känt det sen första gången jag körde ryckböj och det har fortsatt sedan dess, så tror (hoppas) jag att det inte är så illa. Jag brukar släppa stången genom att ta ett steg bakåt, samtidigt som jag pendlar armarna framåt och nedåt ganska kraftigt. Är det dåligt att göra så? Borde jag kanske strunta i att trycka fram stången? FAst det känns som om risken att få stången på huvudet borde öka då.

Daniel_S
2007-01-07, 13:17
Förresten, hur håller ni axlarna genom lyftet? Nedsläppta eller pressar ni upp dem så högt det går, eller kanske ett mellanläge?

polaren
2007-01-07, 13:57
Jag kan knappt köra militärpress ordentligt pga att jag är för stel i axlarna, stången hamnar framför kroppen så jag måste kompensera genom att luta överkroppen bakåt. Återkommer om jag någon gång blir vig *gah!*

mathor
2007-01-07, 14:00
Förresten, hur håller ni axlarna genom lyftet?

Lågt. För övrigt klarar jag inte en enda på kv.

Arf Pingvin
2007-01-07, 15:00
Som sagt. Tryck till och lås ut armbågarna. Sen är det mest axlarna som får stryk.

Men jag har en skada i en armbåge nu. Axlarna mår bra än så länge. Ska testa ryckböj idag så jag märker väl ifall det funkar :)

Totte på slottet
2007-01-07, 16:06
Testade nu på träningen och 90kg var lätt i alla fall. Väger iofs 95kg men det gör jag säkert 5-6reps på. Blir att testa senare då jag inte är så förkyld.

exevision
2015-12-02, 14:46
eller: Har du rätt att köra bänkpress?

Det fanns visst en amerikansk fystränare, som ansåg att man inte 'har rätt' att köra någon annan övning än ryckböj, innan man kan göra en 10:a på kroppsvikten i denna övning. Nu är jag lite nyfiken på hur många av Kolozzeummedlemmarna som har rätt att köra t.ex. bänkpress.

Trådskaparen är först ut: Jag gör 0 reps på kroppsvikten i ryckböj.


Dan John. Tävlade i diskus och OL. Blev väl ganska framgångsrik, men nådde inte den yppersta eliten. Lade av med tävlandet, började coacha. Vad han baserar det på? Tja, han tycker att bänkpress och liknande är onödigt att träna innan man kan göra en tia på kroppsvikten i ryckböj för att styrkan inte ökar i rätt kroppsliga proportioner då, typ att det inte är funktionellt att vara stark i bröst och triceps innan man är stark i bålen. Och han menar att man ska lära sig att hantera vikter i ryckböj före bakböj för att det i princip är omöjligt att genomföra fula/oergonomiska lyft i ryckböj (felaktigt utförande skall leda till att man tappar vikten). Han menar att man lär sig att lyfta med god rygghållning etc. Att det minskar skaderisken och gör att man stärker kroppen i "naturlig", eller "rätt" ordning - d.v.s. bålen först och starkast, sedan benen osv.

Inte särskilt snygg redogörelse, det här. Han skrev om det i ett av nyhetsbreven på sin webbplats. Försökte leta upp en länk till det, men kommer inte ihåg vilket av dem det var (finns ganska många). Om du vill få en bättre bild av hans tankar har du möjligheten att själv kika lite bland nyhetsbreven på http://danjohn.org/.

Bumpar detta :)

filmjölk
2015-12-02, 14:57
"stärker kroppen i "naturlig", eller "rätt" ordning - d.v.s. bålen först och starkast, sedan benen osv. "

Fyfan vad dumt. Rätt ordning är biceps, sedan triceps, efter det bröst, axlar och lats. Varför? För att det är naturligt och rätt ordning. Om man inte kan pressa en tia med stopp på 100kg i bänk alternativt kroppsvikten för de som är tyngre än så har man ingen rätt att träna knäböj.

Rikard Jansson
2015-12-02, 14:59
Kan ju säga att Dan John är väldigt mycket mindre elitistisk av sig nuförtiden. Han tycker att innan man kan bänka kroppsvikten, marka dubbla kroppsvikten, gå farmers med halva kroppsvikten i varje hand, pressa halva(?) kroppsvikten över huvudet så borde man lära sig göra dessa saker. Lite lättare än en tia på kroppsvikten i ryckböj mao

Diomedea exulans
2015-12-02, 15:26
5 reps har jag gjort... På kroppsvikten jag hade när jag var 6 år gammal.

oscarovegren
2015-12-02, 15:31
5 rep

Gerdler
2015-12-02, 17:16
5 reps har jag gjort... På kroppsvikten jag hade när jag var 6 år gammal.

Imponerande, för min del så tycker jag gott du kan få bänkpressa då. :)

Jag tycker dock att formen på bänkpressen är viktigare för just bänkpressen än vad man tar i ryckböj, men jag har säkert fel... :smash: *gah!*


Edit: 0

Coffe
2015-12-03, 11:32
Kan ju säga att Dan John är väldigt mycket mindre elitistisk av sig nuförtiden. Han tycker att innan man kan bänka kroppsvikten, marka dubbla kroppsvikten, gå farmers med halva kroppsvikten i varje hand, pressa halva(?) kroppsvikten över huvudet så borde man lära sig göra dessa saker. Lite lättare än en tia på kroppsvikten i ryckböj mao

Med tanke på att jag klarar hela den listan men inte fixar en enda ryckböj på KV så känns det rätt mkt slappare ja.

filmjölk
2015-12-03, 11:37
Jag klarar inte en enda på kroppsvikt, och jag är dessutom så jäkla stel att jag behöver en sisådär 60kg för att ens kunna utföra övningen:D Har jag lättare vikt så vill stången åka fram så att det blir nån slags stående snedbänkpress snett ovanför-huvudet böj av det istället.

Jag är ytterst imponerad av de som kan göra det här med kvastskaft eller en tom stång.

Sheogorath
2015-12-03, 11:48
3-4 st kan jag nog klämma ut en bra dag. Kroppsvikt 91-92 kg. 10 reps låter som ett roligt mål. Har aldrig satsat på reps innan.

Edit: kom ju på nu att jag gjort en trea på 101 kg, så åtminstone fyra på 92 bör jag ju fixa. Tränar övningen fortfarande med går i regel aldrig över två reps förutom i sista set när jag reppar ur på någonstans mellan 60 och 85 beroende på vad jag känner för för dagen.

exevision
2015-12-03, 13:43
3-4 st kan jag nog klämma ut en bra dag. Kroppsvikt 91-92 kg. 10 reps låter som ett roligt mål. Har aldrig satsat på reps innan.

Edit: kom ju på nu att jag gjort en trea på 101 kg, så åtminstone fyra på 92 bör jag ju fixa. Tränar övningen fortfarande med går i regel aldrig över två reps förutom i sista set när jag reppar ur på någonstans mellan 60 och 85 beroende på vad jag känner för för dagen.

Känner du att ryckböj gett dig något?

Sheogorath
2015-12-03, 13:50
Förutom cred?

;)

Skämt åsido: det blir en submaximal mängdträning för låren som jag inbillar mig är bra för hypertrofi. Men det hade ju gått att lösa med andra övningar, men det finns en naturlig begränsning i vilken vikt man kan använda i ryckböj som nog inte är så dumt om man ska köra ofta och mycket.

MackeJuve
2015-12-03, 13:53
NU fattar jag hahaha... Har läst alla kommentarer här och inte förstått hur folk klarar så få reps. Trodde det gällde ryckböj med bara kroppen, man ska alltså addera sin kroppsvikt. En annan femma :D Blev lite misstänksam när Sheo bara gjorde 3-4 st :D Kan testa men skulle gissa på 0.

exevision
2015-12-03, 13:59
Förutom cred?

;)

Skämt åsido: det blir en submaximal mängdträning för låren som jag inbillar mig är bra för hypertrofi. Men det hade ju gått att lösa med andra övningar, men det finns en naturlig begränsning i vilken vikt man kan använda i ryckböj som nog inte är så dumt om man ska köra ofta och mycket.

Ingen ökad stabilitet för dina vanliga böjar?

Sheogorath
2015-12-03, 14:04
Ingen ökad stabilitet för dina vanliga böjar?

Hur känns det när man är ostabil i böj? :S

ceejay
2015-12-03, 14:06
har inte ryckt kroppsvikten ännu såatte. 0.

Sheogorath
2015-12-03, 14:07
har inte ryckt kroppsvikten ännu såatte. 0.

Det har för sören inte jag heller. Stöt eller pushpressa upp vikten från nacken bara!

exevision
2015-12-03, 14:17
Hur känns det när man är ostabil i böj? :S

Kanske lite knepig fråga. Har det ökat din vanliga knäböj eller marklyft på något sätt? Gett dig bättre bålstabilitet, starkare axlar eller bröstrygg?

Ponitus
2015-12-03, 16:17
Tungt. Nej, jag klarar det inte.
Ska dock testa att maxa ikväll om axlarna inte säger ifrån tidigt!

Sheogorath
2015-12-03, 16:26
Kanske lite knepig fråga. Har det ökat din vanliga knäböj eller marklyft på något sätt? Gett dig bättre bålstabilitet, starkare axlar eller bröstrygg?

Nej. Jag har blivit starkare i push-press bakom nacken med ryckfattning och har tvingats försöka lära mig att stöta eftersom allt över 105 kg är bökigt för mig att push-pressa.

Wibba
2015-12-03, 16:46
5-10 nånstans kanske, aldrig testat mer än 5!

Tobbey
2015-12-03, 17:53
Kör sällan mer än 1-2 reps men kan nog greja säkert 15 reps på kroppsvikt.

Sheogorath
2015-12-03, 18:50
Finns det förresten någon som är starkare än dig i ryckböj på forumet, Tobbey? Du har väl mastat upp något djävulskt i stil med 130 har jag för mig?

Tobbey
2015-12-03, 21:29
Finns det förresten någon som är starkare än dig i ryckböj på forumet, Tobbey? Du har väl mastat upp något djävulskt i stil med 130 har jag för mig?

Finns det säkert :P Men ja, 130 är mitt PB! Var nära på 140 en gång, men problemet var att handlederna inte orkade hålla vikten. Får upp 150 över huvudet.

Gjorde 120 ryckböj i förrgår med 3-sek paus ATG, bara för att få skryta av sig lite :d

Gerdler
2015-12-03, 21:56
Finns det säkert :P Men ja, 130 är mitt PB! Var nära på 140 en gång, men problemet var att handlederna inte orkade hålla vikten. Får upp 150 över huvudet.

Gjorde 120 ryckböj i förrgår med 3-sek paus ATG, bara för att få skryta av sig lite :d

Du får nog kolla upp dig. Nån genetisk defekt har du nog. Människor ska inte klara sånt vilket bevisas av majoritetsprincipen. *slap*

Jag ordinerar dig 6 månaders lågproteinkost och konstant sängliggande alternativt boende på ISS för att inte bli mobbad på grund av abnorm fysisk förmåga. :naughty:

Tobbey
2015-12-03, 22:09
Du får nog kolla upp dig. Nån genetisk defekt har du nog. Människor ska inte klara sånt vilket bevisas av majoritetsprincipen. *slap*

Jag ordinerar dig 6 månaders lågproteinkost och konstant sängliggande alternativt boende på ISS för att inte bli mobbad på grund av abnorm fysisk förmåga. :naughty:

Haha tycker fortfarande jag är ruskigt klen och känner mig iprincip otränad, beror på i vems ögon man ser :d

130 ryckböj är inget särskilt, eliten gör ju säkert 200 i min viktklass.

Sheogorath
2015-12-03, 22:17
Haha tycker fortfarande jag är ruskigt klen och känner mig iprincip otränad, beror på i vems ögon man ser :d

130 ryckböj är inget särskilt, eliten gör ju säkert 200 i min viktklass.

http://troll-face.ru/static/images/okay_guy.jpg

oscarovegren
2015-12-03, 22:26
Lu Xiaojun gör 220 kg ryckböj med död start och smalt grepp på en kroppsvikt av 77 kg

Klein
2015-12-04, 00:35
Lu Xiaojun gör 220 kg ryckböj med död start och smalt grepp på en kroppsvikt av 77 kg

9Dw_oypcFLU

Imponerande.

rooz
2015-12-04, 07:19
Finns det förresten någon som är starkare än dig i ryckböj på forumet, Tobbey? Du har väl mastat upp något djävulskt i stil med 130 har jag för mig?

Ragnar Öhman, Ceejay?

lanzal
2015-12-04, 07:21
I den här tråden.. bara tyngdlyftare :(

rememberence
2015-12-04, 09:09
10+reps på kroppsvikt i ryckböj? Ska det vara svårt? :confused: :d

Skämt åsido: ryckböj ställer lite mer krav än vanlig böj så det är inte så förvånande att få klarar av denna utmaning.

Apdjur
2015-12-04, 10:14
Vad skulle ni säga ration ryckböj/ryck kan tänkas vara?

Själv klarar jag 0 reps på kropppsvikt och har ratio 1 (40 kg/40kg). Men då är det visserligen så dålig teknik på rycket att det mer liknar ett styrkeryck följt av en ryckböj.

Sheogorath
2015-12-04, 10:30
Jag gör 110 kg i ryckböj en bra dag och har knappt tränat ryck alls. Tror jag fulryckt 60 eller något sådant. Men jag kör ju ryckböj mest på kul, inte som en del av någon satsning att bli bra på OL.

Sheogorath
2015-12-04, 10:31
Ragnar Öhman, Ceejay?

Inte Ceejay om han inte gett sig fan på det senaste dagarna, va? 130 kg som Tobbey gjort är grymt bra, tycker jag.

Ragnar kanske?

Mantus
2015-12-04, 10:47
Jag hade nog klarat 3-4 repetitioner på 80kg. Får testa om ett par veckor. +10 repetitioner känns mer som cross-fit än tyngdlyftning.

Gerdler
2015-12-04, 11:41
Jag hade nog klarat 3-4 repetitioner på 80kg. Får testa om ett par veckor. +10 repetitioner känns mer som cross-fit än tyngdlyftning.

Det här är faktiskt en mycket bra poäng mot grundtanken bakom detta kravet. Alltså att stabiliteten i överkroppen är beroende på isometriska kontraktioner gissningsvis och de blir inte uttröttade i samma grad som vid koncentriska och excentriska arbeten. Därför är det inte givet att den som tränar upp sitt 10 RM till kroppsvikt har bättre stabilitet i överkroppen än om han bara kunde göra 1 rep vid den vikten. Alltså det beror på vad som är den begränsande faktorn i övningen.

Skulle i så fall vara mer korrekt om kravet var en etta på en multipel av kroppsvikten, typ 1.2-1.3 då kanske? Men det är ju fortfarande 0 för mig. :)

Sheogorath
2015-12-04, 12:13
För mig är det stabiliteten i höger axelled som sätter gränsen för reps. Den är lite ostabil och efter några reps är den helt slut. Sker även vid låga vikter. På lågreps/hög vikt är det ofta förmågan att hålla låsningen i vänster armbåge eller svårighet att få vikten i startposition som avgör.

ceejay
2015-12-04, 12:51
Tänk på att framåtrotera axeln och dra upp trapsen.

Sheogorath
2015-12-04, 13:02
Framåtrotera som i att låta bicepspeaken peka mer framåt än uppåt?

ceejay
2015-12-04, 13:17
Precis

Sheogorath
2015-12-04, 13:24
OK! Kanske kan underlätta min lockout mycket. :thumbup:

ceejay
2015-12-04, 14:42
OK! Kanske kan underlätta min lockout mycket. :thumbup:
3:20
https://www.youtube.com/watch?v=PGdrq7FonYc

sen kan du bara kolla hur torokhtiy har armarna
https://www.youtube.com/watch?v=xZBehiZhfGM

Richter
2015-12-04, 14:44
3:20
https://www.youtube.com/watch?v=PGdrq7FonYc

sen kan du bara kolla hur torokhtiy har armarna
https://www.youtube.com/watch?v=xZBehiZhfGM

Det där har jag funderat mycket på. Tack!

Sheogorath
2015-12-05, 15:48
Knappast en slump: det var någon gång våren 2014 jag gjorde 110 kg sist, sen gjorde jag en operation i armbågen i oktober samma år och först idag tangerade jag 110 kg, första passet där jag experimenterade med inåtrotationen i axelleden.

Thanks, Ceejay-bro!

ceejay
2015-12-05, 17:33
np sheobro

Mantus
2015-12-08, 20:24
Så nu har jag testat, sliten i axlar och ben efter flera veckors volymträning så gick det rätt skapligt ändå. Första setet blev det fem repetitioner på kroppsvikten, 81k. Det jobbigaste var helt klart ovanan, styrkan i både axlar och ben var helt klart tillräcklig. Jag gjorde ett set till och klarade då sex repetioner. Ett par försök till när jag är fräsch i kroppen så kommer säkert en tia upp.

Malmberg
2015-12-11, 08:15
Har aldrig testat maxreppa på kv. Gjorde 3 st 4:or på 77,5kg igår, kroppsvikt direkt efter passet va 65,5kg.

SimonV
2015-12-11, 10:54
9 på 85 kg