handdator

Visa fullständig version : Amerikanerna om vår fina ubåt


aliquis
2006-10-26, 18:44
http://www.nbc4.tv/news/10116514/detail.html

Slartibartfast
2006-10-26, 19:00
Tough shit Sverige. Nu är det bara att sitta och vänta på sanktionerna och de amerikanska precisionsbombningarna av svenska marinhamnar.

LSR
2006-10-26, 19:23
"HENRY: According to Swedish newspapers, in training exercises the Gotland has sunk our most sophisticated nuclear submarines. But perhaps even more disconcerting, it reportedly sunk our largest aircraft carrier, the U.S.S. Reagan."

- Svensk kvalitet :thumbup:

Nitrometan
2006-10-26, 19:25
Nu vaknar amerikansk media.

De har varit där i över ett år och övat. US Navy har inte kunnat hitta dem...

Nitrometan
2006-10-26, 19:31
Gotland siktar in sig på ett hangarfartyg (innanför "jagarskärmen" - de fartyg som skyddar den).

http://forums.filefront.com/gallery/users/5/6/2/6/9/hangarfartyg_periskop1.jpg

Skojigt foruminlägg med bilder från 2005: Gotland i San Diego (http://forums.filefront.com/showthread.php?p=2255069)

Nitrometan
2006-10-26, 19:32
Senaste rapporten från Gotland i San Diego: http://www.1ubflj.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=34487

LadyG
2006-10-26, 19:43
Gotland rockar :)

Lite stolt över den svenska besättningen blir man ju faktiskt, tycker jag. De måste ju gjort ett jättejobb för att hålla sig undan hela U.S. Navy (och vid något tillfälle även andra Nato-jagare har jag för mig) :)

akAn
2006-10-26, 20:02
gotland fuck yeah

paddanboy
2006-10-26, 20:19
Mycket imponerande...

Ett litet land som Sverige med så utvecklad vapenindustri. Kockums ubåtar håller ju världsklass om inte bäst.

Kockums exporterade väl ubåtar till Australien vilka jänkarna i smyg undersökte pga dess propellrar.

Roligaste var att han hade sänkt hangarfartyget haha!

Dumleman
2006-10-26, 20:42
Apropå ubåtar, missa inte dokumentären Ubåt 137 på grund som visas ikväll kl 22.00 i svt1 ;).

blasr
2006-10-26, 20:47
Apropå ubåtar, missa inte dokumentären Ubåt 137 på grund som visas ikväll kl 22.00 i svt1 ;).

Tack för tipset!

kalle_banan
2006-10-26, 21:20
Hur funkar "kriget" de för med varandra?
Sverige jagar och jagas? Hur sänker Sverige US-båtarna? For real?

LadyG
2006-10-26, 21:21
Plåtar inte Gotland dem på torpedavstånd, eller räcker det att de låser målradarn?

Slartibartfast
2006-10-26, 21:25
Hur sänker Sverige US-båtarna? For real?

Ja, Lol. Man offrar atomubåtar för $2,6 miljarder styck, samt besättningar. Det är en viktig övning. :D

Jorgen
2006-10-26, 21:25
Hur funkar "kriget" de för med varandra?
Sverige jagar och jagas? Hur sänker Sverige US-båtarna? For real?
Det hade väl sett något ut om en svensk ubåt hade sänkt delar av den amerikanska flottan. ;)

Liten Men Fet
2006-10-26, 21:31
Det hade väl sett något ut om en svensk ubåt hade sänkt delar av den amerikanska flottan. ;)

Undrar om utrikesministern kunnat reda ut det?

LadyG
2006-10-26, 21:32
Undrar om utrikesministern kunnat reda ut det?

Jag skulle hemskt gärna vilja höra den bortförklaringen...

Slartibartfast
2006-10-26, 21:34
Jag skulle hemskt gärna vilja höra den bortförklaringen...

"Den som sig i leken ger, han får leken tåla" och så en axelryckning.

Nitrometan
2006-10-26, 21:52
Plåtar inte Gotland dem på torpedavstånd, eller räcker det att de låser målradarn?
Man behöver ingen radar för att skjuta torpeder. Man behöver inte gå upp till periskopdjup heller. Ubåtar kan vara väldigt passiva.

Att Gotland går upp och tar bilder från periskopet är bara för att visa för "fienden" att de var där och kunde ha skjutit. Ofta har man en överenskommelse vid övningar om att endera ta bilder såhär eller att "pinga" med den aktiva hydrofonen. Nackdelen med att "pinga" är att man talar om var man finns. Ett periskop som precis bryter ytan syns inte så mycket.

Nitrometan
2006-10-26, 21:54
Jag skulle hemskt gärna vilja höra den bortförklaringen...
"Det var inte meningen."

"Ni kan inte hitta oss."

"Det var inte vi."

"Det var Usama bin ladin."

LadyG
2006-10-26, 22:02
"Det var inte meningen."

"Ni kan inte hitta oss."

"Det var inte vi."

"Det var Usama bin ladin."

:laugh: :thumbup:

Genast sjönk den diplomatiska temperaturen mellan Svea rike och Amerikas förenta stater till strax över absoluta nollpunkten :)

LadyG
2006-10-26, 22:04
Man behöver ingen radar för att skjuta torpeder. Man behöver inte gå upp till periskopdjup heller. Ubåtar kan vara väldigt passiva.

Att Gotland går upp och tar bilder från periskopet är bara för att visa för "fienden" att de var där och kunde ha skjutit. Ofta har man en överenskommelse vid övningar om att endera ta bilder såhär eller att "pinga" med den aktiva hydrofonen. Nackdelen med att "pinga" är att man talar om var man finns. Ett periskop som precis bryter ytan syns inte så mycket.

Det är alltså bara stridsflyg som låser målradarn under sina övningar?

Pinga tror jag inte de gjort eftersom de smugit in och ut ur aegisgrupperna lite hur de velat, som det lät i videon. :)

Nitrometan
2006-10-26, 22:14
Det är alltså bara stridsflyg som låser målradarn under sina övningar?
Ytfartyg gör det också, ska man skjuta med kanoner eller robotar så är en sikte/målradar bra att ha. Men ubåtar smyyyyger...

Engelska ubåtsvapnet har ett ordspråk: "there are two kinds of ships - subs and targets".


En ubåt vill inte avslöja sitt läge om den inte är tvungen. Det är ju den största fördelen som ubåten har.

laham
2006-10-26, 22:37
http://www.nbc4.tv/news/10116514/detail.html
Coolt.

z_bumbi
2006-10-27, 06:52
Ytfartyg gör det också, ska man skjuta med kanoner eller robotar så är en sikte/målradar bra att ha. Men ubåtar smyyyyger...

Inte behöver ytfartyg någon radar.
En kabellängdsavstånd, 1,5 krutladdning, dubbla rundkulor för 24:orna och rundkula plus druvhagel för 18-pundarna.

Eller det kanske var lite fel tidsperiod?

nim
2006-10-27, 07:18
Vill passa på och tipsa om Boken Madame terror. Handlar just om en ubåt som amerikanerna har svårt att hitta. Gotland nämns även i boken.

Krokodil
2006-10-27, 09:18
Inte behöver ytfartyg någon radar.
En kabellängdsavstånd, 1,5 krutladdning, dubbla rundkulor för 24:orna och rundkula plus druvhagel för 18-pundarna.

Eller det kanske var lite fel tidsperiod?
Läst för mycket Jack Aubrey?:D

Nitrometan
2006-10-27, 10:01
Vill passa på och tipsa om Boken Madame terror. Handlar just om en ubåt som amerikanerna har svårt att hitta. Gotland nämns även i boken.
Ja. Och ganska nyligen provsköt Iran en missil från en ubåt. Iran har dieselelektriska ubåtar (precis som de svenska), men jag vet inte om de är lika bra/tysta.

Undrar om USA vill kunna hitta Iranska ubåtar om de ska köra runt i Persiska viken med sina jagare och hangarfartyg?

z_bumbi
2006-10-27, 10:02
Läst för mycket Jack Aubrey?:D

Nej de böckerna kände jag inte till men nu ska de läsas. Jag har däremot överdoserat på Horatio Hornblower och Percival Merewether.

Liten Men Fet
2006-10-27, 10:12
Ja. Och ganska nyligen provsköt Iran en missil från en ubåt. Iran har dieselelektriska ubåtar (precis som de svenska), men jag vet inte om de är lika bra/tysta.

Undrar om USA vill kunna hitta Iranska ubåtar om de ska köra runt i Persiska viken med sina jagare och hangarfartyg?

Dom är garanterat inte i närheten, dom första dieselelektriska ubåtar fanns under 2:a världskriget kanske några år tidigare tidigare?

Nitrometan
2006-10-27, 10:13
Hornblower!

Mycket bra böcker. Tror inte jag har läst dem sen gymnasiet. Men de tål säkert att läsas om igen.

Lite trivia förresten - den första ubåt som sänkte ett annat fartyg var sydstatarnas Hunley, som sänkte ett av nordstatarnas blockadfartyg (USS Housatonic) utanför Charleston 17 februari 1864. Tyvärr sjönk den själv på kuppen.

Hunley återfanns 1995 i sanden på botten utanför Charlestons hamn.

Nitrometan
2006-10-27, 10:14
Hittade en bra bild på H.L. Hunley också.

http://www.history.navy.mil/photos/images/h00001/h00999.jpg

Papi
2006-10-27, 10:20
Vill passa på och tipsa om Boken Madame terror. Handlar just om en ubåt som amerikanerna har svårt att hitta. Gotland nämns även i boken.
Den var mycket bra! Carl Hamilton gör comeback! :hbang:

Nitrometan
2006-10-27, 11:31
Kom att tänka på en sak bara. Kockums har ju byggt och konstruerat de svenska ubåtarna. Men sen några år tillbaka har de tyska ägare som inte är särskilt intresserade av att bygga den svenska typen av ubåtar. Projekt Viking verkar helt lagt på is. För tillfället har de inte ens tillräcklig kompetens för att sköta underhållet på de få ubåtar vi har kvar i Sverige.

pragmatist
2006-10-27, 11:46
Det lustiga är att de Stirlingmotorer (grunden för AIP-systemet) som de flesta svenska ubåtar nu är utrustade med egentligen är en uppfinning från 1816. En skotsk präst sägs vara upphovsman.

High tech? Döm själv. :D

Nitrometan
2006-10-27, 11:57
Tja, de amerikanska ubåtarna kokar vatten till ånga som driver en turbin. Hur ny är den uppfinningen?

De flesta bilar drivs med en förbränningsmotor som uppfanns av Nikolaus Otto runt år 1864. High Tech?

Det tidigaste patentet för en förbränningsmotor är från London år 1854 av två italienska uppfinnare (Eugenio Barsanti och Felice Matteucci).




Ingen annan har lyckats göra en lika bra Stirlingmotor som Kockums.