handdator

Visa fullständig version : varmt bad?


ilikeu
2006-10-26, 11:51
visste inte vart jag skulle lägga den här tråden. så jag la den här men om den känns fel så kan ni ändra på den .

tänkte fråga är det bra för kroppen att ta ett varmt bad en gång i veckan eller en gång varannan vecka?

tänker mera på musklerna då, för att jag har hört många säga att det är bra att ta ett varmt bad för att musklerna ska slappnas av o det är bra för återhämtningen etc. ?!..

vad tycker ni ? .. nån som kan nåt om det?

Mattiazz
2006-10-26, 12:01
Bada ensam själv känns lite onaturligt för mig, tar hellre en varm dusch då

L-Sami
2006-10-26, 13:49
Vet inget om ett varmt bad påskyndar återhämtningen men musklerna slappnas ju av och ger mental avslappning.

Det kan nog inte finnas några nackdelar med att ta ett varmt bad ett par gånger i veckan.

Thomson
2006-10-26, 15:13
Hur är det med bastu efter träning då? Något positivt för träningen?

Wennerberg
2006-10-26, 15:14
Kommer inte ner i badkaret längre så några tips får du ej

Svedberg
2006-10-26, 15:28
jättevarma kropps bad mår man ju bara dåligt av efter ett tag dock...fast det kanske är skitbra för musklerna?

Njabbesh
2006-10-26, 15:29
Isbad/kallbad ökar muskelåterhämtning med hästlängder. Varmbad tror jag inte gör någon fysisk skillnad men nog är det definitivt skönt/avslappnande efter en hård dag

Guddi
2006-10-26, 16:03
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16937951&query_hl=9&itool=pubmed_docsum

Sammanfattar allt tycker jag.

ilikeu
2006-10-26, 16:49
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16937951&query_hl=9&itool=pubmed_docsum

Sammanfattar allt tycker jag.



tack för den länken :thumbup:

Otto GROV
2006-10-26, 18:22
varma bad hjälper min rygg mycket,,,,,,,,,,mina ryggg problem kan va borta i typ 1-2 timmar efter ett långt bad

DavidN
2006-10-26, 18:51
Vore intressant att se fortsatta studier kring ämnet eftersom det finns en del att anta.
Ett varmt bad kommer ju att stimulera en större ytlig genomblödning och rodnad av huden, men inte nödvändigtvis en större genomblödning av underliggande muskulatur.
Å andra sidan så blir uppvärmningen global efter en stund i badet och det borde ju även ge en global effekt.

Stela leder och ömmande muskler av skador eller DOMS brukdar kännas mindre för min del.

Guddi
2006-10-27, 01:45
Olika temperatur på vattnet kan hjälpa många med olika sorters sjukdomar och skador ialla fall. Tex så upplever många personer med MS att de fungerar bättre när de badar kallt eller efter en kall dusch medan personer med reumatiska sjukdommar ofta vill ha vattnet varmt. Jag vet att ialla fall på Helsingborgs Lasarette så stänger de av värmen i basängen över helgen och så kommer MS patienterna på vattengympa i början på veckan när vattnet är kallt och RA patienterna i slutet när det blivigt varmt igen. Hjälper patienterna och sparar på elräkningen :thumbup:

Kanske inte så relevant information för de flesta här med lite rolig kuriosa tycker jag själv :cool: