handdator

Visa fullständig version : Slå snabbt - Hur tränar boxare?


Johan86
2006-10-26, 11:46
Hur tränar boxar för att slå riktigt snabbt och hårt? Kör dom mycket styrketräning? Är det mer teknik än styrka i slagen?

Mattiazz
2006-10-26, 12:05
Antar att man måste ha en j'vla kondis för att boxas så många ronder som dom kör, annars kan man ju sattsa på råstyrka å sänka alla på ett slag :D

jim
2006-10-26, 12:10
Hur tränar boxar för att slå riktigt snabbt och hårt? Kör dom mycket styrketräning? Är det mer teknik än styrka i slagen?

Jag har verkligen ingen expertkunskap, men att behärska att slå "kortaste vägen" är väl grundläggande. I övrigt handlar det väl mest om att slå mycket snabba slag och även om att träna upp sin spänst både i arm/axel/bröst-regionen och hela vägen ner till mellangärdet där spänsten ju kommer från i ett slag.

Johan86
2006-10-26, 12:12
Kan du ge exempel på hur man tränar upp spänsten i nämnda regioner?

jim
2006-10-26, 12:20
Kan du ge exempel på hur man tränar upp spänsten i nämnda regioner?

Kör korta intensiva boxintervaller och se till att slagen kommer ända nere från höften. Kanske 20-30 sekunders intervaller så fort du kan fokusera mer på hastighet och att slagen verkligen kommer från hakan än att du slår så hårt (tungt) du kan.

Spänstträning i allmänhet, ja du, friidrottsövningar såsom mångsteg och upphopp hjälper ju helt klart spänsten i benregionen men det kan hända att det hjälper fotarbetet mer än slaghastigheten. Tunga 90gradersböj i få reps kanske. Westsidebänk 60% 1RM x 3 reps, kort vila, många set (jag tror det är det som är Westside ursäkta annars :D). Spänstiga snabba pushups, burpees är skitbra för spänsten också.

Jag kan inte så mycket om boxning utan detta är mest mina teorier, hoppas det är till någon hjälp :)

tano
2006-10-26, 12:25
Proffesionella kampsportsutövare säger att det viktigaste är att träna på att slå hårt och snabbt. Det är sanning. Att träna explosiva pushups, bänkar och liknande ger endast marginell effekt.

jim
2006-10-26, 12:28
Proffesionella kampsportsutövare säger att det viktigaste är att träna på att slå hårt och snabbt. Det är sanning. Att träna explosiva pushups, bänkar och liknande ger endast marginell effekt.

Japp det låter logiskt när man tänker efter, tänk på att ett hårt slag är ett snabbt slag! Att lägga hela vikten bakom ett slag så det blir långsamt innebär dels att du antagligen inte träffar och dels att du öppnar upp väldigt mycket för motståndaren att kontra. Sen möts dessa givetvis efterhand som man blir bättre, men fokusera på din snabbhet om du är relativt ny i boxningssammanhang.

Olof
2006-10-26, 13:15
Att slå hårt och snabbt handlar om teknik och timing.

Visst hjälper styrketräning, men inget går upp emot träning av grundteknik. Alltså öva på tyngdöverföring, höftrotation, fotarbete etc. Samt att träffa målet vid exakt rätt tillfälle.

Marc Macyoung brukar ofta kritisera europeiska fighters för att fokusera allt för mycket på styrketräning. Detta har lätt till att de försumat teknikträningen. Ett belysande exempel är snurrsparkarna. Många kan göra en snurrande spark i hög hastighet. Men bara en handfull kan göra en snurrspark i slow motion. Detta visar på att många inte behärskar den grundläggande teknik (och blans) som krävs. Således blir de väldigt sårbara.

Huruvida man ska satsa på ett eller flera slag vid självförsvars situaitoner råder det ingen konsensus kring i kampsportsvärlden. Geoff Thompsson hävdar att eftersom man oftast bara får en chans ska man satsa på att lära förvalta den väl. En träff mot hakan med en krok eller cross är hans melodi. Medan Marc Macyoung talar om att man ska försöka fokusera på att träffa med flera teniker (virvelvind taktiken) för att chokera motståndaren.

Sunesha
2006-10-26, 13:32
Träna teknik och åter teknik. Slå slowmotion skuggboxning. Sedan slå så snabbt du kan i helt pass. Jag blev snabbare med tassarna genom om om försöka slå snabbare än vad jag kan. Handla om rekytera rätt muskler och slappna av i rätt. Är man helt spänning så slår man kasst. Mycket av snabbhet är teknik. Sedan att träna den är att man skall bli snabb är bara slå snabbt.

Jag va markbart i snabbhet med slag att träna den. Dock vann jag hundra procent på att träna fotarbete. En snabb miss är snabb miss. Fotarbete öppnar upp för snabbhet skulle jag vilja säga.

L-Sami
2006-10-26, 13:44
Största kraften vid slag kommer ifrån bålmuskulaturen främst. Det är vad jag har lärt mig i allafall sen finns det säkert annat som avgör det hur hårt och snabbt man slår.

Wennerberg
2006-10-26, 14:18
Du blir bra på det du tränar, stå och skuggboxas hela dagarna

stridis
2006-10-26, 14:21
Man måste öva på att slå hårt och snabbt, det handlar rätt mycket om att hitta de muskler som skall kontraheras och vilka som skall vara avslappnade, och få det koordinerat. Alldeles för många spänner sig alldeles för mycket och är för yviga i rörelsen. För att råda bot på det är det ju teknikträning som gäller, som typ alla här varit inne på.

Heh vad vet jag? Mina slag har inte direkt någon vidare knockout-kvalité. Wing chun filosofin lutar åt många slag istället för ett knockoutslag, så jag är väl en produkt av det tänket.

regus
2006-10-26, 14:26
Som olof och tani säger.. Öva höftrotationen, fotarbete, tyngdöverföring och teknik.

Men vill du bli snabb måste du lära dig att dra dra tillbaka attacken snabbt, alltså. efter sparken/slaget/knät osv. att så snabbt som möjligt dra tillbaka handen/foten utan att förlora någon betydande kraft.

Nu snackar vi inte lika strikt "tillbakadragande" som karaten, utan tillräckligt för att kunna slå igen.

Wennerberg hade ett bra träningstips också!

Troll
2006-10-29, 23:35
Hur tränar boxar för att slå riktigt snabbt och hårt? Kör dom mycket styrketräning? Är det mer teknik än styrka i slagen?

Päronboll är utmärkt för att få upp snabbheten i slagen.
För att få styrka i slagen är det inte fel att gå lös på en riktigt tung sandsäck, görna vattenfylld, riktigt suger musten ur en:thumbup:

harding
2006-10-30, 12:16
vattenfylld sandsäck? =D har aldrig slått på en sånn, hur är det i jämförelse med en vanlig säck?

jim
2006-10-30, 14:19
vattenfylld sandsäck? =D har aldrig slått på en sånn, hur är det i jämförelse med en vanlig säck?

Tungt :P

Larsen
2006-10-30, 14:49
Min boxningskompis kör ingen styrketräning på gym. Han kör de övningarna han får på träningen, sittups, armhävningar och liknande, och såklart massaor av springande och grejer. Verkar funka för honom :)

adis
2006-10-31, 00:14
Håller något tungt i händerna då menar jag inte 5 kgs tungt utan kanske 1-2 kg varje hand.
Och boxar, viktigaste dock är att lära sig slå jabb och cross bra , sen kommer resten :)

nutz
2006-10-31, 15:35
Du blir bra på att boxas genom att träna boxning. Hur stark du än är så kommer du aldrig att kunna utnyttja dina musklers fulla kapacitet om du inte klarar att matcha tekniken. Släpp styrketräningen och börja träna boxning istället. Sjukt mycket roligare och dessutom väldigt givande för skallen.

Största kraften vid slag kommer ifrån bålmuskulaturen främst. Det är vad jag har lärt mig i allafall sen finns det säkert annat som avgör det hur hårt och snabbt man slår.

Skulle säga benen istället. Klarar du inte att stå stilla får du aldrig någonsin en bra träff. Men, men, benen går ju hand i hand med magen också.. ;)

ALEXPALEX
2006-10-31, 19:34
Ska du slå snabbt så ska du vara avslappnad fram till just innan träffpunkten. Ska du slå hårt så måste du lägga tyngd och styrka bakom slaget (höften). Ska du göra både och så är det bäst att uppsöka en boxningstränare (boxare slår generellt inte lika snabbt som en kampsportare, men med fan så mycket mer kraft. Därmed inte sagt att kamsportare slår löst/boxare slår långsamt)

nutz
2006-10-31, 21:08
Ska du slå snabbt så ska du vara avslappnad fram till just innan träffpunkten. Ska du slå hårt så måste du lägga tyngd och styrka bakom slaget (höften). Ska du göra både och så är det bäst att uppsöka en boxningstränare (boxare slår generellt inte lika snabbt som en kampsportare, men med fan så mycket mer kraft. Därmed inte sagt att kamsportare slår löst/boxare slår långsamt)

..och det här har du erfarenhet av förstår jag? :D

ALEXPALEX
2006-10-31, 21:50
..och det här har du erfarenhet av förstår jag? :D

Hmm, ja?

Jag kan förvisso ha misstolkat det hela ser jag. Jag trodde att det handlade om hur snabbt man slår ETT slag, fast det kan lika gärna handla om hur man gör för att få iväg många slag snabbt?

I vilket fall: ska man lära sig att på ett bra och effektivt sätt lära sig att slå slag så bör man träna på det. Boxning skulle jag själv ha valt för ett sådant ändamål, för att sedan på ett lite mer filosofiskt plan utvidgat mitt kunnande om konsten att få min hand att flytta sig hårt och snabbt.

Prova-på finns på många boxningsklubbar och om man inte vill gå med i någon klubb så bör man kanske fundera över varför man vill kunna slå slag?

psirus
2006-10-31, 22:56
boxare slår generellt inte lika snabbt som en kampsportare


Vad bygger du den kunbskapen på?

Vilken kampsport om jag får fråga?

stridis
2006-11-01, 11:44
Håller något tungt i händerna då menar jag inte 5 kgs tungt utan kanske 1-2 kg varje hand.


Jag tycker att det ger oren slagbana med överanvändning av axlarna, och varför öva på sådant som är negativt för tekniken?

stridis
2006-11-01, 11:49
Ska du göra både och så är det bäst att uppsöka en boxningstränare (boxare slår generellt inte lika snabbt som en kampsportare, men med fan så mycket mer kraft. Därmed inte sagt att kamsportare slår löst/boxare slår långsamt)

De enda offensiva tekniker en boxare gör är ju slag (om man inte heter mike tyson)! Visst det är ju inte chain punch med 6 slag i sekunden eller så men "generellt" så har du fel. Kollat för mycket på tungvikt på eurosport?

ALEXPALEX
2006-11-01, 12:45
De enda offensiva tekniker en boxare gör är ju slag (om man inte heter mike tyson)! Visst det är ju inte chain punch med 6 slag i sekunden eller så men "generellt" så har du fel. Kollat för mycket på tungvikt på eurosport?

Fast nu läste du nog inte mitt andra inlägg?

stridis
2006-11-01, 13:08
Nej:em:

Olof
2006-11-01, 14:10
jämför wing chun och boxning så är det en ganska tydlig skillnad i hastighet ;)

nutz
2006-11-01, 15:35
jämför wing chun och boxning så är det en ganska tydlig skillnad i hastighet ;)

Jämför boxning med boxning och kampsport med kampsport så är det en ganska tydlig skillnad i hastighet ;)

Zivoz
2006-11-01, 17:46
Om ni undrar hur man tränar boxning så kan jag berätta.

Kondition

Explosivitet

Styrka

Man ska kunna stå ball i 20 minuter av slag. Undvika slagen ge järnet när motståndaren inte är berädd. Orka slå flera hunta slag per runda. Jobba med fötterna. Det är mer en vad som möter ögat i boxning.

Därför älskar jag det ;)

nutz
2006-11-02, 15:12
Om ni undrar hur man tränar boxning så kan jag berätta.

Kondition

Explosivitet

Styrka

Man ska kunna stå ball i 20 minuter av slag. Undvika slagen ge järnet när motståndaren inte är berädd. Orka slå flera hunta slag per runda. Jobba med fötterna. Det är mer en vad som möter ögat i boxning.

Därför älskar jag det ;)

Du räknade snarare upp vad man tränar mer än hur man beskrev hur. :whipped:

Yip_man
2006-11-02, 15:24
snabbhet tränas genom att slå, inget annat. Det finns inga hokus pukos övningar i Cable crossen. Det som gäller är sandsäck, wallbag, mata mitzar och sparring.

Fernicus
2007-01-15, 23:54
Apropå, Vitor Belfort slår ruggigt snabbt. Har ingenting med hur man bygger upp snabbhet, men var tvungen att säga det