handdator

Visa fullständig version : Kärlek.


Slartibartfast
2006-10-26, 11:06
Tror ni att alla har lika möjlighet att få uppleva äkta kärlek?

Honn
2006-10-26, 11:08
Nej.

Stoltz
2006-10-26, 11:09
Tyvärr inte :(

Pepparkakssmurfen
2006-10-26, 11:09
Ååh,vad ghey du har blivit,Slartifasti!
;)

Slartibartfast
2006-10-26, 11:09
Ååh,vad ghey du har blivit,Slartifasti!
;)

Blivit?

L-Sami
2006-10-26, 11:11
Jag tror att nån typ av kärlek är tillgänglig för alla. Kärlek för någon annan, kärlek till sin hund, vänner, sina barn, sina fritidsintressen o så vidare.

Slartibartfast
2006-10-26, 11:22
Jag tror att nån typ av kärlek är tillgänglig för alla. Kärlek för någon annan, kärlek till sin hund, vänner, sina barn, sina fritidsintressen o så vidare.

Ja, men jag menar i huvudsak romantisk kärlek mellan två människor. Sådan som leder till giftemål och sånna goa grejer.

Jag tror också tyvärr att det är så att inte alla har samma möjlighet att få uppleva sann kärlek. Jag vet inte vad det beror på, men vissa har helt enkelt en disposition för att förbli ensamma.

Det är bisarrt, jag var på en firmafest på min tjejs jobb för kanske ett halvår sedan och vi träffade på en av min tjejs kolleger. "wow, söt tjej", tänkte jag och sen var det inte mer med det. I ett senare skede kom denna tjej på tal och min tjej sa att hon var nästan 30 år gammal och hade aldrig haft en pojkvän. Jag blev helt förbryllad och frågade vad som var fel med henne. Min tjej sa att hon är hur snäll och trevlig som helst. Skidat vasaloppet och är allmänt aktiv. :confused:

Har en personlig vän också som inte på något sätt lyckas hitta eller behålla en pojkvän. Riktigt synd tycker jag.

Själv verkar jag också ha en semi-tendens till att vara ensamvarg. Att jag hittat mina flickvänner har mest varit lyckoträffar.

nemd
2006-10-26, 11:22
Ja jag tror att möjligheten för äkta kärlek finns där för alla. Man måste bara upptäcka den och ha ögonen öppna för att se den.

Karl_alfred
2006-10-26, 11:24
Nej defenitivt inte.

paddanboy
2006-10-26, 11:30
Beror på land också. Gifts du bort så minskar ju sannolikheten...
Det är rätt vanligt, i Asien, Afrika, Arabvärlden osv...

Solros
2006-10-26, 11:31
Tror ni att alla har lika möjlighet att få uppleva äkta kärlek?

Jo, men vissa måste betala för den!

Slartibartfast
2006-10-26, 11:33
Beror på land också. Gifts du bort så minskar ju sannolikheten...
Det är rätt vanligt, i Asien, Afrika, Mellan-öster osv...

Ok.

Nu menade jag ju främst kanske våra två länder. Borde kanske ha specificerat.

Nina L
2006-10-26, 11:34
The answer is NO!

http://www.sarcasmo.co.uk/wp-content/dave%20reservoir.jpg

*innocent*

Yes
2006-10-26, 11:35
Det är bisarrt, jag var på en firmafest på min tjejs jobb för kanske ett halvår sedan och vi träffade på en av min tjejs kolleger. "wow, söt tjej", tänkte jag och sen var det inte mer med det. I ett senare skede kom denna tjej på tal och min tjej sa att hon var nästan 30 år gammal och hade aldrig haft en pojkvän. Jag blev helt förbryllad och frågade vad som var fel med henne. Min tjej sa att hon är hur snäll och trevlig som helst. Skidat vasaloppet och är allmänt aktiv. :confused:

Kanske har hon inte hittat någon just för att hon är aktiv med andra saker och helt enkelt inte bryr sig så mycket om att jaga män?

Slartibartfast
2006-10-26, 11:36
Varför tror ni det är på det sättet då? Varför har person A lättare att uppleva kärlek än person B?

Boven
2006-10-26, 11:38
För att person A är vettig och person B är ovettig.

mvh Boven

Löjtnant Blank
2006-10-26, 11:39
Wow, den där bilden gör att jag måste scrolla i sidled, och jag rockar 1600 x 1200.

Tigerkotten
2006-10-26, 11:40
Nej det tror jag inte.

Kan ju vara vissa egenskaper man har som gör det svårare med, som att lita på personer. O kan man inte lita på sin partner helt 100% så skulle det iaf ej vara för mig riktig riktig kärlek då allt är frid och fröjd :D

Själv så vet jag inte riktigt för min del, jag hoppas på det. Men jag kan ha lite svårt och tro / lita på folk. Samt att jag blir trött ibland rätt så fort på folk.

Men jag hoppas att jag finner någon jag trivs jättebra ihop med någon dag iaf :D

bedlam
2006-10-26, 11:41
Varför tror ni det är på det sättet då? Varför har person A lättare att uppleva kärlek än person B?

Jag skulle tro det är en inställningsfråga hos personen i fråga. Är man öppen för det, och försöker hitta den så kommer den. Sen kanske inte alla får uppleva den där kärleken man läser om i böcker, men den finns nog bara just där... i böcker...
Jag kanske är lite cynisk, men kärlek för mig är att man bryr sig om varandra, tar hand om varandra, och står ut med varandra i vått och torrt :) ...plus att man har sex :naughty:

Tricklev
2006-10-26, 11:46
The answer is NO!

*innocent*

Nina, vad i helvete.

Gör om, gör rätt. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80884)

Kwon
2006-10-26, 12:00
Vad menade du med simmande gubben Nina?

Hades
2006-10-26, 12:07
Vad menade du med simmande gubben Nina?
There's plenty o' fish in the sea, but if you swim like a fukin' retard you ain't gonna catch none.

Papi
2006-10-26, 12:27
Självklart inte!
Person A är snyggare än Person B och har således större chans att få uppleva äkta kärlek.
Sjukt, men sant.

Diana
2006-10-26, 12:28
Era oromantiska fän! *slap* :D klart som tusan alla har lika möjlighet att
få uppleva det :naughty: bara man håller ögonen öppna och inte
bygger upp div. murar samt lär sej att man kan hitta kärleken på
ställen man minst anar; mellan vänner, på jobbet, på
läkarmottagningen, på busshållplatsen [lång lista...]

En annan miss folk gör då och då, som definitivt hindrar dem från att
uppleva äkta kärlek, är att stanna i/inleda förhållanden som
egentligen inte baseras på äkta kärlek utan på andra saker [pengar, behov
av olika slag, enbart fysisk attraktion, status mm.]

Är det äkta kärlek så stannar partnern hos dej trots att du blir
gravt deformerad i en bilolycka, pank och hemlös ungefär.

There's plenty o' fish in the sea, but if you swim like a
fukin' retard you ain't gonna catch none.
haha :D

Slartibartfast
2006-10-26, 12:28
Självklart inte!
Person A är snyggare än Person B och har således större chans att få uppleva äkta kärlek.
Sjukt, men sant.

Är det verkligen så?

Kwon
2006-10-26, 12:29
There's plenty o' fish in the sea, but if you swim like a fukin' retard you ain't gonna catch none.

Ah very nice, måste ha missat texten! :thumbup:

Diana
2006-10-26, 12:39
Självklart inte!
Person A är snyggare än Person B och har således större chans att få uppleva äkta kärlek.
Sjukt, men sant.
En snygg har (oftast)bättre självförtroende ja och lättare att ta
kontakt med folk men att få någon att älska en för den man är
(och inte formen på fejja/gluteus/bröst/biccar)är lika svårt/lätt för
en snygg som för en ful. För det är ju trots allt det som är äkta kärlek. *popcorn*

Yes
2006-10-26, 12:43
Fejja/gluteus/bröst/biccar är väl en del av personen också?

sammy1
2006-10-26, 12:45
Inte om man är ugly :D

Kwon
2006-10-26, 12:48
Om man är ugly i fejjan finns alltid gluteus.

Diana
2006-10-26, 12:48
Fejja/gluteus/bröst/biccar är väl en del av personen också?
Nej det är obeständiga ting, kommer du älska henne mindre när hon blir äldre och fulare då? Äkta kärlek ska sitta i hjärtat och inte vara beroende på hur fit personen håller sej.

Men visst det finns säkert människor som mår hur bra somhelst av att ha förhållanden baserade på enbart fysisk attraktion. Men det är inte äkta löve. :krampus

Diana
2006-10-26, 12:49
Om man är ugly i fejjan finns alltid gluteus.
Och papperspåsar *popcorn*

melancoolio
2006-10-26, 13:06
Världen och samhället är inte rättvist. Varför skulle kärlek vara ett undantag?

Hades
2006-10-26, 13:15
Nej, jag tror inte att alla har lika chans. En person med vackert yttre och inre kommer att lära känna många fler fina människor än en ful och tråkig person. Således har den trevligare personen många fler chanser att hitta "den rätta" (jag tror i och för sig inte att det bara finns en person, utan att man är kompatibel med en hiskelig massa människor). Den förstnämnda personen är antagligen mer benägen att nöja sig med något som kanske inte är helt rätt, men ändå hyfsat.

Edit: Håller med Diana om att äkta kärlek antagligen inte har så mycket med utseende att göra, men jag vill påstå att utseende (och givetvis personlighet) har en hel del att göra med hur stora chanser man har att finna äkta kärlek. Alla har alltså inte lika stor möjlighet.

Cerberus
2006-10-26, 13:15
lika? nej, inget är rättvist. Möjlighet? Utan tvekan.

sammy1
2006-10-26, 13:18
Om man är ugly i fejjan finns alltid gluteus.


Sant! jag är ful men har muskler :hbang:

fick aldrig brudar innan jag började träna *flex*

L-Sami
2006-10-26, 13:20
Varför tror ni det är på det sättet då? Varför har person A lättare att uppleva kärlek än person B?

Jag tror det har med livets erfarenheter av att göra.

ett exempel

Person A: Fick mycket kärlek och värme när den var barn
Person B: Fick en kall uppväxt utan kärlek som barn

=

Person A har lättare för att visa sina känslor och kärlek för en annan person det leder i sin tur till att en annan person börjar tycka om Person A

Person B har jätte svårt att öppna sig, visa känslor och kärlek därmed har en annan person svårare att bli kär i Person B. Därför kan den här människan få det svårare att uppleva kärlek.

Yes
2006-10-26, 13:21
Nej det är obeständiga ting, kommer du älska henne mindre när hon blir äldre och fulare då? Äkta kärlek ska sitta i hjärtat och inte vara beroende på hur fit personen håller sej.

Men visst det finns säkert människor som mår hur bra somhelst av att ha förhållanden baserade på enbart fysisk attraktion. Men det är inte äkta löve. :krampus
Personlighet kan också förändras med tiden.

Det handlar inte om att kärleken skulle vara beroende av utséendet eller inte. Jag vill snarare mena att kärleken handlar om hela personen, inte bara valda delar. Sen får man välja hur stor och vilken betydelse de olika aspekterna har.

Personligheten påverkar i viss utsträckning utséendet också. En slö soffpotatis ser lätt ut som just en slö soffpotatis. Uppskattar man då inte slöa soffpotatisar kan det vara en bra idé att undvika personer med det utséendet. Väldigt förenklat förstås, poängen är att utséende, kroppsspråk m.m skickar signaler om vad det är för typ av person. Att ignorera det är att bludna för vem den personen verkligen är(fast givetvis kan man få en mycket bättre och mer nyanserad bild genom att faktiskt lära känna personen också).

Att sätta upp krav som att personen måste vara skitsnygg är förstås irrationellt och handlar enbart om fysisk attraktion, inte kärlek. För min del skulle jag inte dock inte kalla det kärlek om jag inte på ett eller annat sätt också älskade personens utséende. Men det kan handla om mycket mer subtila saker än kurviga former och vackert ansikte. Det måste väl alla lagt märke till som varit förälskade någon gång?

AFanatic
2006-10-26, 13:24
Nej, jag tror inte att alla har lika chans. En person med vackert yttre och inre kommer att lära känna många fler fina människor än en ful och tråkig person. Således har den trevligare personen många fler chanser att hitta "den rätta" (jag tror i och för sig inte att det bara finns en person, utan att man är kompatibel med en hiskelig massa människor). Den förstnämnda personen är antagligen mer benägen att nöja sig med något som kanske inte är helt rätt, men ändå hyfsat.

Edit: Håller med Diana om att äkta kärlek antagligen inte har så mycket med utseende att göra, men jag vill påstå att utseende (och givetvis personlighet) har en hel del att göra med hur stora chanser man har att finna äkta kärlek. Alla har alltså inte lika stor möjlighet.


Du menar den sistnämnda personen va? Annars får du nog utveckla lite.


Jag inbilar mig att äldre personer har mer erfarenhet och lättare kan skilja på äkta och oäkta och därmed lättare hittar rätt i havet. Fast det är ju ganska avhängigt vad man har i bagaget, och vilken disposition man fått att kunna hantera/ta till sig kärlek.

Edit: Ungefär som L-sami menar.

Hades
2006-10-26, 13:29
Du menar den sistnämnda personen va? Annars får du nog utveckla lite.
Ja, precis. Jag trodde att jag skrev i omvänd ordning. Det går även att byta ut "mer" mot "mindre".

AFanatic
2006-10-26, 13:50
Det går även att byta ut "mer" mot "mindre".

Ja, man kan aldrig veta i förväg. Slartis tjejs kollega var ju ett bra exempel om man tar Scratch's kommentar om dagens 17-åringars erfarenheter (i tråden om könsskillnader i synen på otrohet) att jämföra med.

Hades
2006-10-26, 14:19
Ja, man kan aldrig veta i förväg. Slartis tjejs kollega var ju ett bra exempel om man tar Scratch's kommentar om dagens 17-åringars erfarenheter (i tråden om könsskillnader i synen på otrohet) att jämföra med.
Jag tror du missförstod mig. Jag menade att man kan byta ut "mer" mot "mindre" i mitt inlägg där jag skrev fel.

Håller dock med om att det antagligen är större chans att man hittar äkta kärlek när man blir lite äldre. Som ung (och jag utgår ifrån mig själv här) känner man inte sig själv tillräckligt väl för att kunna bedöma andra korrekt.

AFanatic
2006-10-26, 14:37
Jag tror du missförstod mig. Jag menade att man kan byta ut "mer" mot "mindre" i mitt inlägg där jag skrev fel.

Håller dock med om att det antagligen är större chans att man hittar äkta kärlek när man blir lite äldre. Som ung (och jag utgår ifrån mig själv här) känner man inte sig själv tillräckligt väl för att kunna bedöma andra korrekt.

Jag läste igenom inlägget ett par gånger för att göra mig säker om att det var mitt och inte ditt inlägg du syftade på hahaha.

Jacksatan
2006-10-26, 14:57
Kärlek är ett ostadigt tillstånd med paranoida drag. Folk har olika lätt att nå detta stadium.

regus
2006-10-26, 16:18
Varför tror ni det är på det sättet då? Varför har person A lättare att uppleva kärlek än person B?

För A är mer attraktiv än person B.

Diana
2006-10-26, 16:42
Definitivt beror det, som L-sami skrev, mkt på personlig värme vem man attraherar, men det betyder inte att de kalla känslokalla inte kan hitta en som matchar dem lika ofta som varma hittar sina varma partners att matcha. Jag vet kalla/känslosparsamma som inte ens vill ha varma/känslosamma människor till partners heller. Och det finns varma människor som attraheras lättare av kalla(man vill ha en motpool). Så värme behöver inte alls alltid vara en fördel partnerfinnarwise.

Nej, jag tror inte att alla har lika chans. En person med vackert yttre och inre kommer att lära känna många fler fina människor än en ful och tråkig person. Således har den trevligare personen många fler chanser att hitta "den rätta" (jag tror i och för sig inte att det bara finns en person, utan att man är kompatibel med en hiskelig massa människor). Den förstnämnda personen är antagligen mer benägen att nöja sig med något som kanske inte är helt rätt, men ändå hyfsat.

Edit: Håller med Diana om att äkta kärlek antagligen inte har så mycket med utseende att göra, men jag vill påstå att utseende (och givetvis personlighet) har en hel del att göra med hur stora chanser man har att finna äkta kärlek. Alla har alltså inte lika stor möjlighet.
Precis ett snyggt yttre gör ju tveklöst en person mer självsäker så att kontakten med andra underlättas men å andra sidan lär den snygge oftare 'råka på' folk som tycker om den till för stor del pga det yttre för att det ska kvalificeras som äkta kärlek. - Världen består av olika människor som älskar på olika vis, vissa blir kära i ett utseende till större del än personligheten, pga att ett snyggt utseende hos en partner automatiskt höjjer det egna självvärdet i andras och egna ögon. Andra blir kär i en person -en helhet- så till den grad att förhållandet inte tar slut om den 'snygga' skulle råka gå och bli 'ful'. Snygga har således större chans att bli föremål för förstnämnda typen av 'kärlek' -icke äkta. Därför tror jag att kärleksfinnar-oddsen för snygga vs. fula jämnas ut hyffsat då fula i sin tur oftare hittar den äkta typen av kärlek när de väl finner den.

shadowfire
2006-10-26, 16:47
Nah, klart man kan leva ett liv utan att stöta på äkta kärlek.

Diana
2006-10-26, 16:54
Personlighet kan också förändras med tiden.

Det handlar inte om att kärleken skulle vara beroende av utséendet eller inte. Jag vill snarare mena att kärleken handlar om hela personen, inte bara valda delar. Sen får man välja hur stor och vilken betydelse de olika aspekterna har.

Personligheten påverkar i viss utsträckning utséendet också. En slö soffpotatis ser lätt ut som just en slö soffpotatis. Uppskattar man då inte slöa soffpotatisar kan det vara en bra idé att undvika personer med det utséendet. Väldigt förenklat förstås, poängen är att utséende, kroppsspråk m.m skickar signaler om vad det är för typ av person. Att ignorera det är att bludna för vem den personen verkligen är(fast givetvis kan man få en mycket bättre och mer nyanserad bild genom att faktiskt lära känna personen också).

Att sätta upp krav som att personen måste vara skitsnygg är förstås irrationellt och handlar enbart om fysisk attraktion, inte kärlek. För min del skulle jag inte dock inte kalla det kärlek om jag inte på ett eller annat sätt också älskade personens utséende. Men det kan handla om mycket mer subtila saker än kurviga former och vackert ansikte. Det måste väl alla lagt märke till som varit förälskade någon gång?
Precis, faktum är ju att ingen förblir densamma i personligheten sett till längre tidsperspektiv.

Älskar man någon på riktigt så älskar man både personens tillgångar och brister. En brist i personligheten; våldsamhet, enorm egoism osv skrämmer ju snarare iväg den andra partnern pga självbevarelsedrift - man vet att man kommer må dåligt om man lever ihop med en sådan. Medans en brist i det yttre skrämmer iväg pga 'vad ska andra tycka om mej om jag ses ihop med denna (när jag kan få en hetare..)' - syndromet :D dvs hävdelse/bekräftelsebehovet styr i den typen av 'kärlek'. Och då jag inte anser att hävldelse/bekräftelsebehov har någon som helst plats i begreppet äkta kärlek så är det i mitt tycke mer acceptabelt att lämna någon pga tex begynnande våldsamt beteende/egoism/känslokyla än pga tex fetma/ålder/förfall/olycka som vanställer det yttre. Men somsagt jag säger inte att det inte är 'kärlek' att vara kär i ett yttre till stor del, men ur psykologiskt perspektiv har det mer med bekräftelsebehov att göra än äkta kärlek.

Men tänk på att för varje manlig soffpotatis finns det en kvinnlig.. :Virro :D

För min del skulle jag inte dock inte kalla det kärlek om jag inte på ett eller annat sätt också älskade personens utséende.

Så du skulle inte vara kär längre om personen 'blev ful' på ett eller annat vis? Jag skulle inte vilja leva med en person jag inte är beredd att stanna hos oavsett vad som skulle ske med vederbörandes yttre(olycka/ålder osv) för då är det helt enkelt inte äkta från min sida - dags att leta vidare.

wintersnowdrift
2006-10-26, 17:31
Nä, absolut inte.

För det första tycks olika personer ha olika lätt för att bli förälskade. Endel kärar ner sig var och varannan vecka, andra bara en gång i livet. Vad som triggar igång "kärlekskänslorna" tycks också variera. För några räcker fysisk attraktion för att de ska bli upp över öronen kärleksrusiga, ytterligare några kan falla pladask utan att ens ha sett sin käresta i verkligheten (!) och en tredje sort måste gå igenom ett antal utdragna "lära känna"-processer innan de trillar dit.

Beroende på vilken typ man är (och med "typ" menar jag inte uppdelningar ā la Aftonbladet eller Veckorevyn: "Vilken kärlekstyp är du? Gör vårt test och se om du är A: Lättfotade Lisa, B: Svårflörtade Sara eller C: Pryda Petra"; hur och varför man blir kär är lika individuellt som personligheten själv) så tror jag att man har olika lätt/svårt att finna "äkta" kärlek. Personligen inbillar jag mig att man statistiskt sett borde ha större chans att hitta Mr/Mrs Right om man har lätt för att bli kär - lite trial and error så att säga. Tyvärr så tror jag inte att man riktigt kan "välja" vilken typ man är heller - sina känslor kan man som bekant oftast inte styra över... (Och om man kan det; är det då "äkta kärlek"?)

För vad som egentligen är "äkta" kan ju också ifrågasättas. Känns kärlek lika för alla? Har den som blir kär sällan starkare känslor än den som blir kär oftare - och är den kärleken i så fall mer äkta? Nu är jag påväg ut i universum här känner jag, men frågan verkar så enkel och är så komplicerad... :) Eller så är det jag som komplicerar något som faktiskt ÄR enkelt, vad vet jag?

//Kristin

L-Sami
2006-10-26, 17:51
Definitivt beror det, som L-sami skrev, mkt på personlig värme vem man attraherar, men det betyder inte att de kalla känslokalla inte kan hitta en som matchar dem lika ofta som varma hittar sina varma partners att matcha. Jag vet kalla/känslosparsamma som inte ens vill ha varma/känslosamma människor till partners heller. Och det finns varma människor som attraheras lättare av kalla(man vill ha en motpool). Så värme behöver inte alls alltid vara en fördel partnerfinnarwise.



men de som inte är känlosamma har större sannoklikhet att bli ensamvargiga av sig än de som har upplevt mycket värme genom åren. På det sättet vill de kanske inte ens ha en partner, därför blir det svårare för dem att uppleva kärlek.

shadowfire
2006-10-26, 18:21
...Så du skulle inte vara kär längre om personen 'blev ful' på ett eller annat vis? Jag skulle inte vilja leva med en person jag inte är beredd att stanna hos oavsett vad som skulle ske med vederbörandes yttre(olycka/ålder osv) för då är det helt enkelt inte äkta från min sida - dags att leta vidare.
Har man väl blivit ett par och man utvecklats/levt ihop, så väcks andra känslor och det skapas andra band mellan varandra. En relation är inte så enkelt att det bara är ett fåtal trådar som för ihop två människor. Därav kan man tycka om en person fast att denne fått sitt utseende vanställt tex, däremot är det svårare att falla för en sådan person straight forward typ...

Jag vet å andra sidan flera personer som har dumpat sin partner efter en trafikolycka där partnern blivit gravt handikappad. De har sökt en ny partner för att det gett mest lycka. Egoistiskt, ja, men på ett sätt även förståerligt.

Fjod0r
2006-10-26, 18:32
Nä, absolut inte.

För det första tycks olika personer ha olika lätt för att bli förälskade. Endel kärar ner sig var och varannan vecka, andra bara en gång i livet. Vad som triggar igång "kärlekskänslorna" tycks också variera. För några räcker fysisk attraktion för att de ska bli upp över öronen kärleksrusiga, ytterligare några kan falla pladask utan att ens ha sett sin käresta i verkligheten (!) och en tredje sort måste gå igenom ett antal utdragna "lära känna"-processer innan de trillar dit.

Beroende på vilken typ man är (och med "typ" menar jag inte uppdelningar ā la Aftonbladet eller Veckorevyn: "Vilken kärlekstyp är du? Gör vårt test och se om du är A: Lättfotade Lisa, B: Svårflörtade Sara eller C: Pryda Petra"; hur och varför man blir kär är lika individuellt som personligheten själv) så tror jag att man har olika lätt/svårt att finna "äkta" kärlek. Personligen inbillar jag mig att man statistiskt sett borde ha större chans att hitta Mr/Mrs Right om man har lätt för att bli kär - lite trial and error så att säga. Tyvärr så tror jag inte att man riktigt kan "välja" vilken typ man är heller - sina känslor kan man som bekant oftast inte styra över... (Och om man kan det; är det då "äkta kärlek"?)

För vad som egentligen är "äkta" kan ju också ifrågasättas. Känns kärlek lika för alla? Har den som blir kär sällan starkare känslor än den som blir kär oftare - och är den kärleken i så fall mer äkta? Nu är jag påväg ut i universum här känner jag, men frågan verkar så enkel och är så komplicerad... :) Eller så är det jag som komplicerar något som faktiskt ÄR enkelt, vad vet jag?

//Kristin


Grymt inlägg.

Yes
2006-10-26, 18:37
Precis, faktum är ju att ingen förblir densamma i personligheten sett till längre tidsperspektiv.

Älskar man någon på riktigt så älskar man både personens tillgångar och brister. En brist i personligheten; våldsamhet, enorm egoism osv skrämmer ju snarare iväg den andra partnern pga självbevarelsedrift - man vet att man kommer må dåligt om man lever ihop med en sådan. Medans en brist i det yttre skrämmer iväg pga 'vad ska andra tycka om mej om jag ses ihop med denna (när jag kan få en hetare..)' - syndromet :D dvs hävdelse/bekräftelsebehovet styr i den typen av 'kärlek'. Och då jag inte anser att hävldelse/bekräftelsebehov har någon som helst plats i begreppet äkta kärlek så är det i mitt tycke mer acceptabelt att lämna någon pga tex begynnande våldsamt beteende/egoism/känslokyla än pga tex fetma/ålder/förfall/olycka som vanställer det yttre. Men somsagt jag säger inte att det inte är 'kärlek' att vara kär i ett yttre till stor del, men ur psykologiskt perspektiv har det mer med bekräftelsebehov att göra än äkta kärlek.

Men tänk på att för varje manlig soffpotatis finns det en kvinnlig.. :Virro :D
Nu förstår jag inte riktigt hur du kom in på bekräftelsebehov och grejer.

Har du varit kär i någon och kanske tänkt på saker som hur personen ler, rör på sig, tittar på dig m.m? Små detaljer. Den där fula krokiga näsan kanske blir helt perfekt på just honom. Skäggstubben gör att han ser ut som en pirat, men du gillar det.

Ja, du förstår säkert. Något åt det håller är vad jag skulle säga att vara kär i det yttre.



Så du skulle inte vara kär längre om personen 'blev ful' på ett eller annat vis? Jag skulle inte vilja leva med en person jag inte är beredd att stanna hos oavsett vad som skulle ske med vederbörandes yttre(olycka/ålder osv) för då är det helt enkelt inte äkta från min sida - dags att leta vidare.
Jag tror inte något skulle förändras, men det är svårt att sätta sig in i de mer extrema situationerna. Klart att jag skulle väl fortfarande älska personen, fast det vore onekligen en svår situation om det knappt går att kolla på henne.

Mer generellt skulle jag säkert fortfarande gilla hur hon ser ut. Hon kanske t.om. blir ännu finare med åren, och ärren efter den där olyckan är väl inget att hänga upp sig på.

Slartibartfast
2008-07-06, 14:41
faen vilken ghey tråd jag skapat nångång! Måste bumpa.

En av mina bästa vänner var i ett förhållande i åtta år och sedan singel i kanske 1,5 år. Han var övertygad om att han aldrig skulle gifta sig, och hade väldigt svårt att utveckla några djupare känslor för tjejer han träffade under sin singelperiod (dom var en hel del). Men så träffade han henne. Efter tre-fyra månader hade de köpt ett radhus och i lördags gifte dig sig. Mindre än ett år efter att de träffats.

Min andra väldigt goda vän är påväg att gå samma öde till mötes. Kan faktiskt gå ännu snabbare i hans fall. Han har varit världens kvinnokarl, men är nu som förbytt.

Min syrra sa att hon och hennes man visste efter att ha känt varann i två veckor att de skulle vara tillsammans resten av livet.

Helt sjukt hur det lossnar för vissa ibland. Folk som man inte trodde det om.

Glad som fan är jag för dem alla såklart. :) Blir fest på lördan :hbang:

Björkvedens mästare
2008-07-06, 15:17
Nej nu är ni helt utseende fixerade och ytliga, jag är inte snygg men har ändå hittat någon att dela livet med och jag skulle nog vilja säga att hon kunde fått en mycket snyggare man än mej. Jag vet massor av fulingar som har fasta och trevliga förhållanden. Utseendet spelar ingen roll.

Däremot folk med handikapp eller psykopater kan ju få problem.

mini
2008-07-06, 15:46
Nja. Jag tror mer det handlar om att identifiera möjligheter och ta tillvara på chanser. Vissa är bättre än andra på det. Det har inte med utseende eller någon kosmisk rättvisa att det finns X antal rätt personer till alla.

Sedan kan man ju diskutera vad som definierar äkta kärlek.

Slartibartfast
2009-01-15, 14:16
Bumpar pga att jag slogs av en tanke just.

Jag vet massor av fulingar som har fasta och trevliga förhållanden. Utseendet spelar ingen roll.


Ser man en snygg person på stan så tänker folk oftast att han/hon måste ju vara upptagen, som ser så bra ut. Men är det inte snarare helt tvärt om? En snygg människa har "råd" att vara singel. Han/hon kommer alltid att ha intressenter. Fulingar däremot tar första bästa som visar intresse och gifter sig.

Mescreant
2009-01-15, 14:18
Stämmer. Därför jag är singel.

Jay-Z
2009-01-15, 14:20
Stämmer. Därför jag är singel.

Lol.

Yes
2009-01-15, 14:27
Fulingar däremot tar första bästa som visar intresse och gifter sig.
Eller gör sig snygga alternativt attraktiva på andra sätt...

maaherra
2009-01-15, 14:33
Snygga människor anstränger sig i regel mindre, eftersom de inte tror att det behövs.

jwzrd
2009-01-15, 14:35
Bumpar pga att jag slogs av en tanke just.



Ser man en snygg person på stan så tänker folk oftast att han/hon måste ju vara upptagen, som ser så bra ut. Men är det inte snarare helt tvärt om? En snygg människa har "råd" att vara singel. Han/hon kommer alltid att ha intressenter. Fulingar däremot tar första bästa som visar intresse och gifter sig.

Jag har den angenäma förutfattade meningen om snygga människor att de är otrevligare och tråkigare att umgås med. Så de är oftare singel. Att de skulle ha råd är en konstruktion de själva far med för att förklara varför så många tröttnar på deras later så snabbt och ofta.

Stoltz
2009-01-15, 14:36
Jag har den angenäma förutfattade meningen om snygga människor att de är otrevligare och tråkigare att umgås med. Så de är oftare singel. Att de skulle ha råd är en konstruktion de själva far med för att förklara varför så många tröttnar på deras later så snabbt och ofta.

Jag har spekulerat kring samma tanke. En väldigt grov generalisering, men jag tror att det ligger något i det.

maaherra
2009-01-15, 14:38
Jag har den angenäma förutfattade meningen om snygga människor att de är otrevligare och tråkigare att umgås med. Så de är oftare singel. Att de skulle ha råd är en konstruktion de själva far med för att förklara varför så många tröttnar på deras later så snabbt och ofta.

Mina empiriska fältstudier av alla tjejer jag dejtat tyder på samma sak.

jwzrd
2009-01-15, 14:38
Jag har spekulerat kring samma tanke. En väldigt grov generalisering, men jag tror att det ligger något i det.

Jag säger det mest för att jag själv är jävligt ful =)

Stoltz
2009-01-15, 14:41
Det är alltid lättare att försöka förändra någon annan än att förändra sig själv, så just att använda konstruktionen 'jag har råd med det' tror jag är mer än lite förekommande. Dock inte uteslutet till enbart sådana som är enligt samhället erkänt snygga, utan bland väldigt många. Någon som någonsin undrat varför vissa kan bli så satans dryga när de äntligen får pojkvän/flickvän - Jo, de har råd med det ;)

Jag säger det mest för att jag själv är jävligt ful =)

Du och jag, Jwzrd... du och jag...

Snafu
2009-01-15, 14:44
Jag har inget smart att tillägga men jag blir alltid jävligt självkritisk när jag hör om par som träffat varandra och helt plötsligt direkt blir dötsförälskade och soulmejts. Jag inser att jag egentligen borde vara singel och dissa alla som inte verkar perfekta - men jag är ju jävligt kåt av mig så jag har fan inte råd att göra det.

De enda tjejer jag någonsin träffat som kännts helt perfekta är de som slank undan (det kanske bara handlar om "the one that got away" psykologi, eller så insåg tjejerna att jag inte var hard to get och tappade intresset).

Uäääh vääää.

Yankeee
2009-01-15, 14:46
Eller gör sig snygga alternativt attraktiva på andra sätt...

That's just ugly-talk.

Chaaarles
2009-01-15, 14:46
Jag tror på att alla kan finna samma kärlek oavsett förutsättningar. Det kan absolut vara olika svårt beroende på förutsättningar. Det intressanta är väl vad som attraherar oss både fysiskt och psykiskt. Jag tror att man ser någon form av idealbild av en människa i dom man blir intresserad av. Denna idealbild speglar ofta ens egen. Att motsatser attraherar människor känns som en skröna, även om det självklart händer att totalt olika människor blir kära så är det betydligt vanligare att två personer som är lika varann attraheras av varann.

Xealswe
2009-01-15, 14:49
Att man har fritidsintressen eller vänner som tar upp mycket tid och inte ger utrymme för att dejta

Att man dejtar men är för desperat och får nobben

En äldre person jag kände en gång hade alltid svar och förklaringar på det mesta. Han berättade att den människa som kan leva ensam, är redo för ett förhållande. Jag förstod inte riktigt då vad han menade.
Vissa människor kanske är livrädda för att leva ensamma och att detta märks på deras sätt gentemot det andra könet?

Slartibartfast
2009-01-15, 14:53
Jag har den angenäma förutfattade meningen om snygga människor att de är otrevligare och tråkigare att umgås med.

Det har jag också märkt i viss utsträckning.

That's just ugly-talk.

+1

Mescreant
2009-01-15, 14:55
Stämmer. Därför jag är så tråkigJ GODSNJKGNJSDKNDJK

maaherra
2009-01-15, 14:56
Jag tror på att alla kan finna samma kärlek oavsett förutsättningar. Det kan absolut vara olika svårt beroende på förutsättningar. Det intressanta är väl vad som attraherar oss både fysiskt och psykiskt. Jag tror att man ser någon form av idealbild av en människa i dom man blir intresserad av. Denna idealbild speglar ofta ens egen. Att motsatser attraherar människor känns som en skröna, även om det självklart händer att totalt olika människor blir kära så är det betydligt vanligare att två personer som är lika varann attraheras av varann.

Jag tror att det är känslorna för personen som gör att man idealiserar den, inte idealiseringen som väcker känslorna.

Slartibartfast
2009-01-15, 14:59
Han berättade att den människa som kan leva ensam, är redo för ett förhållande. Jag förstod inte riktigt då vad han menade.


Detta är väldigt viktigt för min egen del. jag vill inte känna att nåt "fattas" i mitt liv om jag inte hittar "den rätta". Att gå omkring å vilja ha nåt som man kanske inte får och inte har nån kontroll över, vore ju jävla drygt.

Yes
2009-01-15, 15:19
That's just ugly-talk.
Nej, det är bara konstaterandet att man faktiskt kan göra något åt saken istället för att som en loser välja första bästa som visar intresse.

Durre
2009-01-15, 15:33
Jag tror alla kan hitta kärleken, beror helt på inställning. Man accepterar att vem som helst kan man bli kär i och är öppen som person, vipps så kommer kärleken säkert.

Ignatius72
2009-01-15, 16:03
Att man har fritidsintressen eller vänner som tar upp mycket tid och inte ger utrymme för att dejta

Att man dejtar men är för desperat och får nobben

En äldre person jag kände en gång hade alltid svar och förklaringar på det mesta. Han berättade att den människa som kan leva ensam, är redo för ett förhållande. Jag förstod inte riktigt då vad han menade.
Vissa människor kanske är livrädda för att leva ensamma och att detta märks på deras sätt gentemot det andra könet?

De blir väl desperata och desperation är inte så klädsamt när man ska ragga.

Yankeee
2009-01-15, 17:05
Nej, det är bara konstaterandet att man faktiskt kan göra något åt saken istället för att som en loser välja första bästa som visar intresse.

Om man utgår från det jwzrd skrev ovan måste du vara förbannat jävla snygg.

Ignatius72
2009-01-15, 17:06
Nej, det är bara konstaterandet att man faktiskt kan göra något åt saken istället för att som en loser välja första bästa som visar intresse.

Singel?

joriice
2009-01-15, 19:17
Jag blir snarare panikslagen och lite deppig när man är kär, än euforisk och glad.

Eller så växlar det hastigt.

Yes
2009-01-15, 21:03
Om man utgår från det jwzrd skrev ovan måste du vara förbannat jävla snygg.
Tja, beror ju på vem man frågar men...

Singel?
Gäääääsp....

userfriendly
2009-01-15, 21:34
Jag tror att vi har en bild av vad kärlek är - en bild vi har fått av sagor och media - som gör att vissa människor aldrig kommer uppleva äkta kärlek. För går man runt och tror att ett förhållande/kärlek ska vara på det sättet så kommer man ständigt att bli besviken.

Men om alla kan bli kära: ja absolut. Om alla någon gång upplever besvarad kärlek: tveksamt.

sundvall
2009-01-15, 21:42
Definiera kärlek.

Alla människor har förmågan att bli förälskade (nåja, det finns alltid några enstaka undantag).