handdator

Visa fullständig version : Idrottande tjejer som inte vill ha muskler


jenny
2006-10-26, 10:27
Hittade två reportage på DN som bla handlar om hur jobbigt en del idrottande tjejer tycker det är att få muskler och går igenom en identitetskris och tom slutar sporta pga av detta. Det är väl inte direkt ett problem för tjejer som styrketränar eftersom de rimligtvis borde ha valt att skaffa muskler. Men jag tyckte ändå att det var intressant att många tänker så.
Så nu undrar jag om det är ett vanligt fenomen? Är det någon som känner tjejer som har slutat med sporter för att undvika muskler?


Länk till artikeln
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=583640&previousRenderType=6

z_bumbi
2006-10-26, 10:37
Så nu undrar jag om det är ett vanligt fenomen? Är det någon som känner tjejer som har slutat med sporter för att undvika muskler?

Jag vet de som inte har optimerat sin fysträning för att de är rädda för att få muskler, det kan vara svårt att vara 16-17 år och vilja passa in i normen mer än vad man vill bli bra på sin idrott.

Mantus
2006-10-26, 10:47
Är inte det mer regel än undantag? Alltid ett sabla gnäll på vissa tjejer på gymet som alrig vill lägga på mer vikt pga att de kanske skulle kunna lägga på sig muskler.

jenny
2006-10-26, 10:49
Är inte det mer regel än undantag? Alltid ett sabla gnäll på vissa tjejer på gymet som alrig vill lägga på mer vikt pga att de kanske skulle kunna lägga på sig muskler.

Det är ju iofs ännu mera konstigt. Okej om man inte vill ha muskler om man spelar fotboll. Men vad gör man i gymmet och man är livrädd för muskler?

Semiramis
2006-10-26, 10:49
Det är tyvärr hur vanligt som helst att tjejer undviker att träna för att de är rädda för att få muskler. Som om det vore så enkelt! Jag vet tjejer som undviker Bodypump för att inte bli "för stora" och enligt killarna på mitt gym är det en återkommande fråga. Artiken handlade ju om tjejer som har en utvecklad fysik och hur de upplever det men jag tror att det allra vanligaste är "vanliga" tjejer som undviker att träna för att de tror att de omedelbart ska utveckla "för mycket" muskler och/eller gå upp i vikt. Trist tycker jag.

Sunesha
2006-10-26, 11:02
En tjejkompis som tränade spinningen för att tappa vikt slutade pga av hennes lårmuskler blev större. *suck*

AFanatic
2006-10-26, 11:46
Jag har fått uppfattningen att vissa tjejer egentligen är rädda för att gå upp i vikt/bli större (oavsett vad den massan består av) och att det nödvändigtvis inte är just muskler de är rädda för. Därför att de inte inser att när de lägger på sig muskler och inte gör sig av med den extra isoleringen som kommer därmed, så ser de automatisk bara större ut och "luras" då att tro att man blir bara "stor och fet" av att få muskler.

Idealet är (väl?) att vara slank och det blir man inte om man tror att man blir "stor och fet" av att lägga på sig muskler...

...Annars leker jag med tanken att många tjejer tycker exempelvis BF-tjejer både off och on är sketasnyggt.

Slartibartfast
2006-10-26, 11:52
...Annars leker jag med tanken att många tjejer tycker exempelvis BF-tjejer både off och on är sketasnyggt.

"många" är ju relativt.

Jag tror de allra flesta, typ 95% av alla tjejer, skulle säga att BF-tjejer är på tok för muskulösa.

AFanatic
2006-10-26, 11:57
"många" är ju relativt.

Jag tror de allra flesta, typ 95% av alla tjejer, skulle säga att BF-tjejer är på tok för muskulösa.


Ibland tvivlar jag på din läsförståelse.

Slartibartfast
2006-10-26, 11:59
Ibland tvivlar jag på din läsförståelse.

Varför blir du alltid så ilsk och går till personangrepp då jag inte håller med dig?

jesse
2006-10-26, 12:06
Ibland tvivlar jag på din läsförståelse.


Han är finne *slap*

AFanatic
2006-10-26, 12:07
Varför blir du alltid så ilsk och går till personangrepp då jag inte håller med dig?

Jag tror inte du hade skrivit så om du förstått vad jag skrev - därför tvivlar jag på din läsförståelse. Att jag tvivlar på den anser jag inte vara ngt personangrepp.



Edit: jesse: true true.

Hades
2006-10-26, 12:10
Jag tror inte du hade skrivit så om du förstått vad jag skrev - därför tvivlar jag på din läsförståelse. Att jag tvivlar på den anser jag inte vara ngt personangrepp.



Edit: jesse: true true.
Vad menade du då? Jag tänkte likadant som Slarti.

Edit: Vad gäller BF-tjejer alltså.

shut teh face
2006-10-26, 12:10
En tjej är som finast när det inte är för mycket muskler eller fett. Hellre mer fett än muskler än att sakna både och. Men smaken är som baken; bakkörd. Men det är klart vissa tjejer utvecklar snygg fysik med lite muskler.....

Slartibartfast
2006-10-26, 12:10
Jag tror inte du hade skrivit så om du förstått vad jag skrev - därför tvivlar jag på din läsförståelse. Att jag tvivlar på den anser jag inte vara ngt personangrepp.



Edit: jesse: true true.

Nångång tänkt att det kanske är du som skriver otydligt?

Nån annan får gärna förklara vad Afan menar, om ni förstår det bättre.

jim
2006-10-26, 12:13
Nångång tänkt att det kanske är du som skriver otydligt?

Nån annan får gärna förklara vad Afan menar, om ni förstår det bättre.

Nope jag tolkade det likadant, Afan får nog förklara själv.

AFanatic
2006-10-26, 12:17
Vad menade du då? Jag tänkte likadant som Slarti.

Edit: Vad gäller BF-tjejer alltså.


Men för helveeettte jag flippar. (insert: valfri smiley)

Det är ju jag som leker med tanken, ingen annan. Klart att jag tror (önsketänkande - ja därav leker med tanken) att många tjejer tycker BF är sketasnyggt, då jag knappast tillhör det vanliga Svenssontänket.


Slarti: Varför ska ngn annan förklara? Eller vänta, du kanske trodde jag hävdade att jag satt inne med sanningen? Smickrande.

jenny
2006-10-26, 12:20
En tjej är som finast när det inte är för mycket muskler eller fett. Hellre mer fett än muskler än att sakna både och. Men smaken är som baken; bakkörd. Men det är klart vissa tjejer utvecklar snygg fysik med lite muskler.....

Är ju inte direkt förvånad över att vi kom in på vad killar gillar.
Men just det tycker jag själv är rätt så ointressant. Dock tycker jag det är skrämmande att tjejer slutar/funderar på att sluta med sporter som de gillar för att de inte kan ta att deras kroppar ändras.
Undra om det finns killar som har tänkt på samma sätt? Jag skall inte bli maratonlöpare för då blir jag tunn och tanig och inga tjejer vill ha mig?

Pez
2006-10-26, 12:22
Nångång tänkt att det kanske är du som skriver otydligt?

Nån annan får gärna förklara vad Afan menar, om ni förstår det bättre.
Den centrala frågeställningen:
Är det någon som känner tjejer som har slutat med sporter för att undvika muskler?
Det är lite ämnesglidning i att gå in på BF-tjejer då, även om det går att relatera till extremer även här. Men då bör man nog ha ett vidare resonemang.

AFanatic
2006-10-26, 12:25
Är ju inte direkt förvånad över att vi kom in på vad killar gillar.
Men just det tycker jag själv är rätt så ointressant.

Undra om det finns killar som har tänkt på samma sätt? Jag skall inte bli maratonlöpare för då blir jag tunn och tanig och inga tjejer vill ha mig?


...Men för att ge en kommentar om det sista där iaf så om du frågar killarna här, kan jag tänka mig att det finns flera killar som svarar ja på den frågan.

Slartibartfast
2006-10-26, 12:25
Slarti: Varför ska ngn annan förklara? Eller vänta, du kanske trodde jag hävdade att jag satt inne med sanningen? Smickrande.

Eftersom jag ville ha en objektiv bedömning av vad du kunde tänkas mena, eftersom jag antog att alla andra också uppfattade det du skrev på samma sätt som jag gjorde. Ville helt enkelt undvika att klumpa till det ännu mera.

AFanatic
2006-10-26, 12:29
Den centrala frågeställningen:

Det är lite ämnesglidning i att gå in på BF-tjejer då, även om det går att relatera till extremer även här. Men då bör man nog ha ett vidare resonemang.

Jag gled mer in på trådtiteln och inte den avslutande frågan i första posten.

Det var ju dock bara en lek med tanken jag gjorde med glimten i ögat, fast utan de vanliga flinosarna verkade det ha undgått flera.

tano
2006-10-26, 12:30
5 svar innan det började handla om Bf , rekord?

jenny
2006-10-26, 12:30
...Men för att ge en kommentar om det sista där iaf så om du frågar killarna här, kan jag tänka mig att det finns flera killar som svarar ja på den frågan.

Hm, verkligen? Men när jag tänker efter så kan det nog vara så. Dels kan jag tänka mig att det är svårt för killar att välja en sport där man får ett omanligt utseende och dels sporter som anses omanliga som t.ex. balett (där man iofs får en riktigt snygg kropp) Vad säger killarna?

Dock är det ju få sporter som ger ett omanligt utseende. Det finns desto fler som ger ett okvinnligt utseende.

Whistler
2006-10-26, 12:36
Vet inte riktigt vad jag ska försöka få ut av att skriva. Får ångest av det här ämnet, då mitt ex och jag hade den här diskussionen jämt och ständigt. Hon tränar kampsport på elitnivå, och har löjligt lätt att lägga på sig muskler. Hon såg dock bara siffror på vågen och fattade inte att muskler väger mer än fett, och att det nödvändigtvis inte är dåligt att väga över 60kg när man är vältränad.

Numera rör jag inte vid en tjej som inte har muskler. Det är det finaste jag vet (till en viss gräns) och det finns inga nackdelar. Jag tål verkligen inte smalfeta tjejer (finns en tråd om det) och klena tjejer som sminkar sig på gymmet och inte tar tunga vikter för att "då svettas man ju", borde ju inte få tillträde till stället över huvud taget.

Man ska aldrig göra något halvdant...


Undra om det finns killar som har tänkt på samma sätt? Jag skall inte bli maratonlöpare för då blir jag tunn och tanig och inga tjejer vill ha mig?

Självfallet... Skulle jag springa maraton skulle jag ju tappa muskelpotential, och det funkar ju inte. Svår balans dock, eftersom jag är kampsportare vill jag ju ha så mycket som möjligt av alla tre värdena (volym, styrka, kondition). Men självfallet så väljer man bort vissa aktiviteter i ens liv för att de inte är optimala.

tano
2006-10-26, 12:38
Hm, verkligen? Men när jag tänker efter så kan det nog vara så. Dels kan jag tänka mig att det är svårt för killar att välja en sport där man får ett omanligt utseende och dels sporter som anses omanliga som t.ex. balett (där man iofs får en riktigt snygg kropp) Vad säger killarna?

Dock är det ju få sporter som ger ett omanligt utseende. Det finns desto fler som ger ett okvinnligt utseende.

Jo det snackas ju en del om "pojkflickor" men det beror nog främst på attityden. Inte så myeckt på kroppen/utseendet. Innan man kommit ur tonåren kan jag inte tänka mig att man skulle bli okvinnlig(tjejig) på något sätt. Då måste man ha ofantligt snäv syn på hur en tjej ser ut. För egen del tycker jag inte om bf utseendet men inget snack om bf nu... fy mig... (ingen tjej har bf utseendet i tonåren)

Det är ju synd att det är så för tonårstjejerna, men betänk att det är mycket som är så i tonåren. Många stadier som gås igenom och självförtroendet ofta i botten. Så det är inte svårt att tänka sig att det är lika vanligt att tjejer slutar med idrotter som att de blir anorektiker och liknande.
Men vad jag märkt slutar tjejer också ofta med idrotter för att de får andra intressen som de lägger större vikt vid. Killarna brukar för det mesta hålla kvar vid idrotten något år längre (men så brukar ju tjejerna mogna snabbare också).

Pez
2006-10-26, 12:41
Jag gled mer in på trådtiteln och inte den avslutande frågan i första posten.

Det var ju dock bara en lek med tanken jag gjorde med glimten i ögat, fast utan de vanliga flinosarna verkade det ha undgått flera.
Ämnesglidning är ju snarare regel än undantag här på kollo.. så..
Sen vet jag inte riktigt var trådskaparen själv vill komma med diskussen, då det i första posten saknas en ordentlig fråga att problematisera/diskutera runt. :D
Det här är en sån där diskussion jag skulle vilja lägga upp identiskt på lite olika forum - tex Kolozzeum, ett ridsportsforum, ett modeforum samt ett forum om teknik/prylar/datorer. Bara för att få se hur diskussionen utvecklas.