handdator

Visa fullständig version : Varmt ute - varm dryck? Kallt ute - kall dryck?


Calleman
2006-10-26, 08:45
Stämmer följande påståenden:

1. Det är varmt ute, då bör man dricka ngt varmt för då ställer kroppen in sig på nerkylning?

2. Det är kallt ute, då bör man dricka ngt kallt för då ställer kroppen in sig på värme?

3. Man är varm och svettig av träning, bör man då dricka ngt varmt för att kroppen under träningen ska kyla ner sig?

Vad säger ni? Kom gärna med referenser också...

Mental
2006-10-26, 08:49
Låter dumt tycker jag, ska jag ut i kylan dricker jag något varmt innan jag går ut, dricker jag något varmt på sommaren så tycker jag då inte kroppen kyler bättre, snarare tvärt om.

Calleman
2006-10-26, 08:53
Låter dumt tycker jag, ska jag ut i kylan dricker jag något varmt innan jag går ut, dricker jag något varmt på sommaren så tycker jag då inte kroppen kyler bättre, snarare tvärt om.

Jag håller med dig, men har hört att det i alla fall ska vara mer avkylande för kroppen med varm dryck när det är varmt ute. Men visst fan låter det dumt!

Blev bara nyfiken på sanningen i dessa påståenden.

Mental
2006-10-26, 09:01
Om jag häller vätska som är svalare än kropstemperaturen i magen så kyler jag ned mig, tvärt om så värmer jag mig. Dricker man kallt på tom mage kan man ju känna kylan sprida sig med blodet nästan omedelbart efter att det landat i magen :D

Dricker jag en halvliter kall saft en varm sommardag så känner jag mig betydligt mer avsvalkad än om jag bälgar samma mängd kaffe.

Calleman
2006-10-26, 09:09
Om jag häller vätska som är svalare än kropstemperaturen i magen så kyler jag ned mig, tvärt om så värmer jag mig. Dricker man kallt på tom mage kan man ju känna kylan sprida sig med blodet nästan omedelbart efter att det landat i magen :D

Dricker jag en halvliter kall saft en varm sommardag så känner jag mig betydligt mer avsvalkad än om jag bälgar samma mängd kaffe.

Som sagt, jag tycker också det känns så, men frågan är om det verkligen är så?

Calleman
2006-10-26, 15:07
Ingen?

adis
2006-10-26, 15:19
Jag tycker att en god varm te värmer mycket mer på vintern än en iskall cola :)

Så "skit i" vad du än läst, gör det som känns bättre.

shut teh face
2006-10-26, 16:23
Om man under varmsommaren dricker kalla saker hela tiden och tar kalla duschar kmr du uppleva värmen starkare. Om man istället dricker kaffe eller te och duschar varmt så kommer du INTE känna värmen lika mycket, men framförallt så är din kropp mer villig att vistas i värmen. :)
Testade detta och det funkade utmärkt i sommaren!

På vintern vetttusan!

aliquis
2006-10-26, 16:53
Klart man skall dricka kallt om man vill kyla sig och varmt om man vill värma sig.