handdator

Visa fullständig version : fotskada och viktnedgång samtidigt


Nate
2003-02-03, 10:39
Efter ett långpass på 22km (nästan två timmar löpning) innan jul fick jag en alldeles blå tå med avliden nagel samt ont i knölen innan stortån. Hallux valgus eller vad den nu heter. Ignorerade och väntade på att det skulle gå över. Efter två veckors vila och endast accelererande smärta uppsökte jag läkaren. Röntgade, kollade sänkan och allt det där - de hittade ingenting och antog att det var en inflammation. Fick antiinflammatoriskt utskrivet.
Efter två veckorskuren var det bra igen men har efter det sakta smugit sig på ännu en gång. Kontaktade läkaren igen, fick en remiss till ortopeden för operation av knälen (har en sån utåtstående knäl på ena foten) eftersom att det troligtvis var den som orsakade inflammationerna då det blev en massa tryck där. Men kötiden är ett år. Fick även ett starkare antiinflammatoriskt medel utskrivet.

Hur länge ska jag vänta innan jag sätter igång med löpningen igen? Måste jag vänta tills efter operationen eller räcker det med att jag väntar tills inflammationen har gått över och jag slutat ha ont?

Känns verkligen som tillbaka till ruta ett igen... och jag som hade tänkt satsa på sthlm marathon i år. Verkar dock inte bli så... :insane:

Har dessutom ruskigt lätt för att gå upp i vikt. Med all träning som jag vanligtvis sysslar med ligger jag still i vikt. Promenader, löpning osv för ca 36540 kJ per vecka. Och då äter jag ändå inga ruskiga mängder mat utan hamnar oftast på ca 6300 kJ per dag. Räknade på det hela och kom fram till att om jag inte drar ned på maten så skulle jag gå upp ett kilo i veckan ungefär. Har redan ökat med ca 5 kilo sedan innan jul då viloperioden började... känns lite panikskapande för att vara ärlig. Råd någon?

Hade inplanerat test av ketodiet längre fram mot våren, mest för att jag var nyfiken (är ruskigt intresserad av näringslära) men verkar som om jag kommer behöva en jävla trippel diet nu när jag inte ens får röra på mig.

Ok, nu kanske inte alla dessa frågor hör hemma i denna kategori men det var ju faktiskt lite dietfrågor med :)

King Grub
2003-02-03, 11:36
Törs inte svara på hur länge du måste vänta. Frågade du inte ortopeden?

Om du nu måste vila från löpningen finns det väl annan konditionsträning du kan köra under tiden, så du håller dig i form i alla fall. Cykel, simning, mm.

Nate
2003-02-03, 11:50
får inte cykla heller eftersom att foten belastas när jag trampar. Finns inte så mkt man kan träna när fötterna inte fungerar. Får inte gå mer än nödvändigt så varje liten aktivitet man tar för sig (ex simning) tar mkt längre tid än vad det bör göra när man ska vänta in bussen åt båda håll... räknade ut att det skulle ta mig tre timmar bara att simma en timme...

Nate
2003-02-03, 11:50
Har inte fått komma till ortopeden ännu utan måste vänta ett år. läkaren visste i princip ingenting...

King Grub
2003-02-03, 12:02
Ett år låter som en helt sanslös väntetid. Hursomhelst är det nog bäst att ta det väldigt lugnt. Ta den tid det tar och riskera inte att skadan blir kronisk bara för att du har bråttom ut i spåret.

js44
2003-02-03, 14:15
Om du får vänta ett helt år på en tid, skulle jag rekommendera att du försöker hitta någon annan läkare. Du har rätt att använda vilken läkare du vill, även om det är ett annat landsting. Iofs är det lite jobbigt att resa för att träffa en läkare, men måste man så måste man...

/J

EiseltUK
2003-02-03, 23:30
Troligen bör du ta det lungt med löpiningen en tid framöver så att du inte skadar dig permanent.

När det gäller viktnedgången så är det generellt sett lättare att gå ned i vikt genom att ändra om kosten än att träna bort skräpmat. Dra ned på kolhydraterna och du går garnaterat ned i vikt. Börja extremt lågt i två veckor då du inte äter något med kolhydrater. Sedan kan du successivt öka intaget lite vecka för vecka tills du kommer till en nivå då du inte längre bränner fett. Vid den mängden kohydrater står du kvar i vikt. Äter du mer klisar så går du upp i vikt och äter du mindre så går du ner i vikt. Det fina med ketogena dieter är att det traditionella "en kalori är en kalori" inte riktigt gäller. När du går på en ketogen diet så kan du i stort sett äta så mycket du vill. Du behöver inte räkna kalorier, bara kolhydrater. Vanligen blir det ändå inte så extrema mängder kalorier eftersom man känner sig tillfredsställd ganska snabbt, rent matmässigt. En ketogen diet minskar även suget efter socker och kolhydrater så det hjälper till bra rent psykiskt. Väl värt att testa!

Mvh
Henrik

stybb
2003-02-04, 10:03
Utmärkt läge att börja gymma på heltid och inte springa runt o skada sig :rolleyes:

Nate
2003-02-04, 17:24
Originally posted by stybb
Utmärkt läge att börja gymma på heltid och inte springa runt o skada sig :rolleyes:

men det är ju såå tråkigt! Vad är ett gympass mot ett två timmars distanspass?! Usch, hemska tanke:smash:

Nate
2003-02-04, 17:27
Originally posted by EiseltUK
Troligen bör du ta det lungt med löpiningen en tid framöver så att du inte skadar dig permanent.

När det gäller viktnedgången så är det generellt sett lättare att gå ned i vikt genom att ändra om kosten än att träna bort skräpmat. Dra ned på kolhydraterna och du går garnaterat ned i vikt. Börja extremt lågt i två veckor då du inte äter något med kolhydrater. Sedan kan du successivt öka intaget lite vecka för vecka tills du kommer till en nivå då du inte längre bränner fett. Vid den mängden kohydrater står du kvar i vikt. Äter du mer klisar så går du upp i vikt och äter du mindre så går du ner i vikt. Det fina med ketogena dieter är att det traditionella "en kalori är en kalori" inte riktigt gäller. När du går på en ketogen diet så kan du i stort sett äta så mycket du vill. Du behöver inte räkna kalorier, bara kolhydrater. Vanligen blir det ändå inte så extrema mängder kalorier eftersom man känner sig tillfredsställd ganska snabbt, rent matmässigt. En ketogen diet minskar även suget efter socker och kolhydrater så det hjälper till bra rent psykiskt. Väl värt att testa!

Mvh
Henrik


Man kan med andra ord äta hur mkt fett man vill, bara man tillgodoser kroppens minimibehov av proteiner, eller finns det någon optimal energiprocentfördelning av fett och proteiner?

Hur länge kan man hålla en ketodiet egentligen innan man bör avbryta?

Spelar fettkvalité lika stor roll?