handdator

Visa fullständig version : deff med färdigrätter


opox
2006-10-26, 08:44
Tjo

Jo som topic säger. Hur bra är det att deffa genom att nästan bara äta färdigrätter från exempelvis findus och daggård och allt vad de heter?
Får man i sig det mesta i vitamin och mineralväg om man blandar kosten genom att ta olika?
Är det rekomenderat att komplettera dessa med något för att få en "bra" deff diet?

Tanken är att de i runda slangar innehåller 500kcal och det är väldigt lätträknat. Dock så kommer man väl spy efter 4-5 dagar när man vant sig vid den fesljuma smaken :thumbup:
Men tanken är god, eller???

jim
2006-10-26, 08:47
De flesta färdigrätter jag vet ger dig nog lite väl mycket mättade fetter för att passa in i en deffdiet. Men annars är det väl ganska bra råvaror i de flesta.

Mental
2006-10-26, 08:59
Det funkar ju helt klart, men kompletera för guds skull, annars kommer du gå hungrig stor del av tiden. Jag slutade med att gå ut och äta lunchbuffé för att det blev dyrt och gärna lite för stora portioner. Men en findusportion är å andra sidan lite för lite, så frukt och bröd och extra sallad för att balansera ordineras

opox
2006-10-26, 09:15
Så med lite extra protein runt träningen och lite frukter och fullkornsbröd efter varje måltid så fungerar det ok?

RassK
2006-10-26, 09:17
Jag skulle inte ens äta dem när jag bulkar.

King Grub
2006-10-26, 09:19
Så med lite extra protein runt träningen och lite frukter och fullkornsbröd efter varje måltid så fungerar det ok?

Ja, det går utmärkt.

blekfet2
2006-10-26, 09:58
men törs man fråga varför ?

opox
2006-10-26, 10:09
men törs man fråga varför ?

Hade bara tanken på det när jag åt en häromdan.
Dock skulle jag förmodligen aldrig klara det längre än max en vecka pga den speciella smaken. Men det är ju ett väldigt lätträknat alternativ dock. :eating:

Mental
2006-10-26, 10:25
Ersätta alla måltider är bara tröttsamt, men de är ju relativt billiga, 5 för 85kr här, samt att det fins andra märken än bara findus wärdshus.

Jag ersatte lunchen med en låda, middag och frukost lagar jag som vanligt. Lätt att ta med sig på jobbet, lätt att värma i micro, och lätt att hålla koll på kalorier och näringsvärde.

blekfet2
2006-10-26, 10:41
Hade bara tanken på det när jag åt en häromdan.
Dock skulle jag förmodligen aldrig klara det längre än max en vecka pga den speciella smaken. Men det är ju ett väldigt lätträknat alternativ dock. :eating:

Ok.

muffe85
2006-10-26, 17:41
är det inte så att många vitaminer oxideras vid frysning? med tanke på att mycket färdigmat fryses så är väl det ett relativt "dåligt" alternativ när man ändå får i sig för lite mat pga diet?

Bara en tanke:P

muffe85
2006-10-26, 17:41
nu senaste veckan har jag testat att typ bara äta färska grönsaker och så, man känner sig MYCKET mer pigg och fräsch än med frysta.

FreCKo
2006-10-26, 18:10
är inte dom där portionsgrejerna jättemesiga när det gäller näringsinnehåll? Kommer ihåg när jag sommarjobbade för 4-5 år sen och käkade bara såna där till lunch... När man ätit så magen var full så skrek kroppen efter mer näring, redan efter en timma ville man länsa kakburken :D

LadyG
2006-10-26, 19:54
Findus Fiskfilé med pepparrotssås 380g
Innehåll:
Renskurna fileér av sej 24%, skummjölk, morötter, vatten, potatis, grön sparris 6%, palsternacka, grädde, smör, lök, tomater, salt, pepparrot, modifierad stärkelse, gräslök, druvsocker, stabiliseringsmedel (E410, E440, E471, E450, E509), mjölkprotein, mjölksyrakultur, socker, jästextrakt, vegetabilisk olja, persilja, vitlök, grönsaksextrakt (morot, purjolök, persilja), kryddextrakt (bl a muskot) och maltodextrin. Salthalt: 0.6%. En portion (380 g) ger dig 120 g grönsaker och rotfrukter. Läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats.

Näringsvärde per 100g:
Energi 360kJ/85kcal, Protein 6.5 g, Kolhydrat 8 g varav sockerarter 2.5 g, Fett 3 g varav mättat fett 1.9 g, Kostfibrer 1.5 g, Natrium 0.2 g, Vitamin A 130 µg, Vitamin C 3 mg

Findus Pizza Capricciosa 270g
Innehåll:
Vetemjöl, vatten, mozzarellaost 9.5%, krossade tomater, kokt sammanpressad skinka 6% [griskött, vatten, salt, stabiliseringsmedel (E451, E452), mjölksocker, druvsocker, mjölkprotein, rökarom, antioxidationsmedel (E301), konserveringsmedel (E250)], paprika, champinjoner, tomatpuré (av bl a soltorkade tomater), vegetabilisk olja, salt, jäst, modifierad stärkelse, druvsocker, socker, kryddor (bl a basilika, oregano, vitlök), skummjölkspulver, aromämnen, jästextrakt, tomatpulver, vinäger, ostpulver, emulgeringsmedel (sojalecitin). Salthalt 1.5%. Läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats.

Näringsvärde per 100g:
Energi 860kJ/210kcal, Protein 10 g, Kolhydrat 32 g varav sockerarter 4 g, Fett 4 g varav mättat fett 1.7 g, enkelomättat fett 1.7 g, fleromättat fett 0.6 g, Kostfibrer 3.5 g, Natrium 0.6 g, Vitamin E 0.8 mg, Kalcium 155 mg

Det beror nog på vilka rätter man väljer också (jfr ovan), men med grovt bröd och grönsaker klarar man sig bra länge.

Pepparkakssmurfen
2006-10-27, 14:19
är det inte så att många vitaminer oxideras vid frysning? ...

Vad betyder det?

muffe85
2006-10-27, 15:42
Vad betyder det?

Oxidation är en kemisk process där ett ämne avger elektroner till omgivningen. I processen höjs ämnets oxidationstal och det omgivande ämne som tar upp elektronerna reduceras.

Oxidation och reduktion är så nära sammankopplade att man ofta talar om en redoxreaktion.

I vardagligt språkbruk avses med oxidering en process där ett ämne reagerar med syre.

När vissa vitaminer reagerar med syre oxideras dem och vitaminerna blir värdelösa. t.ex. på ett äpple som man tagit ett tugga på och lämnat en stund, blir brunt på utsidan men är fortf normalfärg längre in. Den bruna äppelmassan är oxiderad vilket betyder att vitaminerna är värdelösa men innehåller fortf. kolhydraterna.

Nu är jag enormt osäker på vilka av vitaminerna som oxideras men det finns en lång lista som jag inte alls kan, det enda jag kan är att många av dem oxideras.

Oxidation sker även vid frysning för vissa vitaminer till en viss gras (många har jag för mig)