handdator

Visa fullständig version : Döpa om CD-drive


PowPow
2006-10-25, 22:08
Ännu en dator-fråga.

Om man i utforskaren högerklickar på en hårddiskpartition, så kan man ju välja "rename". Men när jag högerklickar på en CD-drive (både virtuella och fysiska) så kommer inte detta alternativ upp. Går det inte att döpa om en cd-drive , så att denne heter något annat (när ingen skiva är i)?

LadyG
2006-10-25, 22:17
Windows XP antar jag?

Isf: gå till Startmenyn-kontrollpanelen-administrativa verktyg-datorhantering

Gå in under diskhantering, leta rätt på din CD Rom och välj "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar".

PowPow
2006-10-25, 22:39
Windows XP antar jag?

Isf: gå till Startmenyn-kontrollpanelen-administrativa verktyg-datorhantering

Gå in under diskhantering, leta rätt på din CD Rom och välj "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar".

Där kan jag bara välja vilken bokstav den ska ha /=
Om jag högerklickar och väljer "Change letter and Path" och sen väljer "Change" så finns bara alternativet "Assign the following drive letter:" E: (ex).

LadyG
2006-10-26, 01:10
Klicka på "Ändra enhetsbeteckning eller sökväg" (som ovan) och välj din enhet. Därefter klickar du på knappen "Ändra..." (Mitt emellan "Lägg till..." och "Ta bort"). Du ska få upp en lista med lediga bokstäver i en dropdown meny till höger.

PowPow
2006-10-26, 01:13
Klicka på "Ändra enhetsbeteckning eller sökväg" (som ovan) och välj din enhet. Därefter klickar du på knappen "Ändra..." (Mitt emellan "Lägg till..." och "Ta bort"). Du ska få upp en lista med lediga bokstäver i en dropdown meny till höger.

Ja, det är det jag gör (fast på engelska).
Det enda man (eller iaf jag) kan ändra där är enhetsbokstaven, inte namnet - det som syns i utforskaren t.ex. Vill alltså inte att det ska stå "CD-Drive (E: ), utan något helt annat. Exempelvis "Virtual drive (E: )".

LadyG
2006-10-26, 01:16
Aha, ja du det är en helt annan femma.

Det enda jag läst att man skulle kunna göra är det här: Rename drive (http://www.winguides.com/registry/display.php/912/)

Men jag har inte testat och vet inte om det fungerar, mickla med registret gör jag ogärna.

Glöm inte skapa en system restore point först! :)

PowPow
2006-10-26, 01:18
Aha, ja du det är en helt annan femma.

Det enda jag läst att man skulle kunna göra är det här: Rename drive (http://www.winguides.com/registry/display.php/912/)

Men jag har inte testat och vet inte om det fungerar, mickla med registret gör jag ogärna.

Glöm inte skapa en system restore point först! :)

Shit vilket meck!
Då hoppar jag nog över det (=

Förstår inte varför de gör det så svårt.. hårddiskar kan man ju döpa om hur lätt som helst /=