handdator

Visa fullständig version : "Knak", vad det är och åtgärder


Bondlurk
2006-10-25, 20:03
Jag har under en längre tid funderat på vad det är som orsakar det "knakande" ljud man kan få t.ex. vid överdriven extension av fingrarna eller konstiga axelrörelser.

Dessutom har jag över tiden snubblat över en hel del förklaringar på vad knakandet orsakas av, t.ex. "det är fingrarna som hoppar ur led så det bildas tryck från brosk" eller "Det är små bubblor som spräcks". Både dessa framstod som helt vanlig pseudo-vetenskaplig pretentiös smörja.

Så min första fråga är, vad är det som egentligen orsakar dessa knakningar, följdfrågan lyder troligen; är det skadligt?

Min andra fråga var om det är en bra idé att utföra övningar på gymmet som gör att det knakar, eller om dessa enbart förvärrar fallet? Exempel på dessa i mitt fall är handledscurl, platecurl, wristroller(handledens flex muskler) och axelpressar(av olika slag).

Tacksam för svar.

johan340
2006-10-25, 20:17
Jag har mycket knak i handleder,armbågar och i axlarna. och det räcker att jag anstränger lederna lite så börjar det att knaka. vet dock själv inte vad det är som gör att det knakar..

King Grub
2006-10-25, 20:20
Vad gäller fingerknak:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=842649&postcount=3

Scratch89
2006-10-25, 20:33
Vad gäller fingerknak:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=842649&postcount=3
Aj då. Jag som propagerat för att det inte är farligt att knäcka med fingrarna. Det har t.om stått i någon bok med myter, att det inte är det.

Bondlurk
2006-10-25, 20:41
Vad gäller fingerknak:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=842649&postcount=3

Intressant fakta, vad säger du om att utföra övningar som innebär att det knakar?

King Grub
2006-10-25, 20:45
Det där gäller alltså fingrar som knakar när man drar i dom. En axel som knakar när du tränar kan ha helt andra orsaker.

Bondlurk
2006-10-25, 20:52
Okej, då träffade det förvisso inte vad jag sökte efter.. Men det var fortfarande intressant läsning! Någon annan som kan ge mig lite kött på benen?

Guddi
2006-10-25, 22:43
Det är ingen som säkert vet varför leden knakar och inte heller någon som säkert vet effekten av det. Den mest troliga orsaken till att leden knakar/poppar finns beskriven i posten som King Grub länkade till (bubblorna ;) ).

Kliniskt så bryr man sig inte om en led klickar då det klickar i både friska och skadade leder. Om det inte gör ont i samband med klickandet så är det inget att bry sig om.

Det man vet är att när det klickar så leder det till att man får en ökad rörlighet i leden och ofta är det associerat med en känsla av "lättnad" i leden. Eventuella sidoeffekter av att klicka sina leder konstant är inte kända.

Is articular release necessary to maintain joint health?
There are two possible answers to this question. A person who
undergoes habitual cracking does so for the feeling of relief and
greater motion in the involved joint. If one were to consider the
anatomic and physiologic models solely, one could assume
that maintaining motion throughout the joint could lower the
likelihood of developing osteoarthritis. On the other hand, the
excessive use of a joint could lead to laxity of the ligaments supporting
the joint, causing hypermobility or introducing an
unnecessary stress that could eventually cause dysfunction.
Protopapas MG, Cymet TC. Joint cracking and popping: understanding noises that accompany articular release. J Am Osteopath Assoc. 2002 May;102(5):283-7. Review.

Hela artikeln är tillgänglig gratis här http://www.jaoa.org/cgi/reprint/102/5/283.pdf. Den tar även upp de undersökningarna som King Grub hänvisade till.

Notera att allt här ovan utgår ifrån att det verkligen är i leden det klickar. Det finns många andra saker som kan göra så att det låter som ett klicka från leden fast i själva verket så beror det på att ligament eller muskler dras fram och tillbaka över ben (snapping hip, löparknä osv). Dessa brukar däremot göra ont.

tano
2006-10-26, 07:20
Notera att allt här ovan utgår ifrån att det verkligen är i leden det klickar. Det finns många andra saker som kan göra så att det låter som ett klicka från leden fast i själva verket så beror det på att ligament eller muskler dras fram och tillbaka över ben (snapping hip, löparknä osv). Dessa brukar däremot göra ont.

Jag tror jag har en sena som hoppar sådär i knät. Man kan hålla handen på knät nrä jag går i en djup böj, och då känner man hur det rör sig.
Det hoppar dock inget om jag bara drar foten till rumpan eller liknande, bara vid belastning i till exempel en benböj. Det går helt enkelt inte göra en benböj utan at det snäpper till.

Är dettta något att kolla upp? Det gör inte ont, men lite obehagligt kan det kännas.

Den kommer enbart när man böjer knät,

Guddi
2006-10-26, 10:31
Om det är på utsidan som du känner det så är det tractus iliotibialis som dras över kondylen på femur. Det är en påbörjan till löparknä som du har i så fall. Om det bara känns när du gör knäböj och inte gör ont så är det inget som du behöver kolla upp. Det är dock en bra ide om du börjar stretcha då det annars kanske bli värre.

Övning 2,3,5 och 8 här (http://www.ryggochmuskelakuten.se/fotboll.asp) är bra alternativ. Särskilt nr 8 då som går på senan direkt, men även 2,3 är viktiga då senan fäster in i dem musklerna. 5an är helt enkelt en bra övning för de flesta :)

tano
2006-10-26, 12:22
Om det är på utsidan som du känner det så är det tractus iliotibialis som dras över kondylen på femur. Det är en påbörjan till löparknä som du har i så fall. Om det bara känns när du gör knäböj och inte gör ont så är det inget som du behöver kolla upp. Det är dock en bra ide om du börjar stretcha då det annars kanske bli värre.

Övning 2,3,5 och 8 här (http://www.ryggochmuskelakuten.se/fotboll.asp) är bra alternativ. Särskilt nr 8 då som går på senan direkt, men även 2,3 är viktiga då senan fäster in i dem musklerna. 5an är helt enkelt en bra övning för de flesta :)

Iof har jag varit ganska stel i gluteus, höft delen, men har jobbat upp en rörlighet där. :)
Men det är inte på utsidan av knät det hoppar, tvärtom insidan. :( Alldeles där den inre muskeln (kan tyvär inga namn på främre lårmusklerna så hoppas du förstår) fäster vid knäskålen. Alltså muskeln som har lite sfärisk form.

Testade nu igen, det räcker med att jag går ner i 90 graders vinkel för att det ska hoppa till. Skulle tänka mig det är en sena som ligger fel, det är så det känns. Men är det möjligt? och hur hände det i så fall?
Kanske ska tillägga att jag haft det såhär i flera månader eller längre.

illitch77
2006-10-26, 15:00
Att "knäppa" i en led innebär också att det frigörs kväveoxid vilket i vartfall teoretiskt kan leda till en ökad endorfinnivå. Skulle i så fall vara ytterligare en anledning till att de flesta som en gång börjat knäcka i leder fortsätter.

Bondlurk
2006-10-26, 16:21
Tack för alla svaren Guddi och grub!

tano
2006-10-27, 10:11
Antar att ingen vet vad det är för problem jag har så det får väl bli en tur till sjukgymnasten.