handdator

Visa fullständig version : Ryggen orkar men inte händerna


kyla
2006-10-25, 16:26
Har ett problem nu när jag vill lägga på mer vikt i marklyft. Ryggen och hela överkroppen får inga problem med lyftet men jag tappar nästan greppet med händerna om stången, hur ska jag på ett enkelt sätt träna händerna för att orka hålla stången?

Jag har läst i greppträningslänkarna, men inte uppfattat/hittat hur jag ska träna med detta specifika mål.

flenders
2006-10-25, 16:28
Har ett problem nu när jag vill lägga på mer vikt i marklyft. Ryggen och hela överkroppen får inga problem med lyftet men jag tappar nästan greppet med händerna om stången, hur ska jag på ett enkelt sätt träna händerna för att orka hålla stången?

Jag har läst i greppträningslänkarna, men inte uppfattat/hittat hur jag ska träna med detta specifika mål.

Det finns dragremmar.

nemd
2006-10-25, 16:32
Ett bra sett att träna upp händerna och underarmarna för att orka mer i marklyften är att lasta på vikt och sen på en skivstång och stå och hålla det i ca 10-15 sek. Jag har börjat med det och styrkan har ökat bra till marklyften redan på bara några veckor. Undertiden kan du köra med dragremmar när du tränar.

Mattias Hallberg
2006-10-25, 16:33
Det finns dragremmar.
så att han kan få ännu klenare grepp menar du?

kyla
2006-10-25, 16:34
Ja, men jag vill ju att händerna ska bli förhållandevis lika starka som resten av kroppen. Eller något sånär iaf... Dragremmar löser ju inte "problemet"..

kyla
2006-10-25, 16:35
okej, det verkar rätt drygta att stå och hålla en stång.. men jag ska prova, köra det dom passen jag inte kör marklyft?

bertbert
2006-10-25, 16:45
Har haft liknande problem. Har löst genom att träna flera underarmsövningar, främst


Pronation/supination
Platewristcurl
Pinch
Omvända bicepscurl med rak stång


Observera att ovanstående tränar hela underarmen inte bara greppet. Sen är det naturligtvis en god idé att låta bli dragremmarna om du vill få starkare händer.

/BB

flenders
2006-10-25, 16:50
Uppmanade inte honom att skita i problemet med hans för klena grepp utan syftade mer på att han kunde använda dragremmar till just marklyft. Kan inte tänka mig att det finns särskilt många som kan totalt döda sin rygg genom marklyft och köra utan remmar - hur starkt grepp de än har.

Bondlurk
2006-10-25, 17:35
Kör rena barholds/rolling thunder för att träna greppet specifikt för att klara marklyft, sekundärt skadar det inte med grippers träning(Super gripper förespråkar jag personligen då den ger jämn träning till alla fingrar).

Bertbert's schema är bra för allmän underarms/handledsstyrke tillväxt fast jag anser att det saknar övningar för att lösa ditt problem

Yes
2006-10-25, 17:54
Det kan eventuellt hjälpa att greppa stången på ett bättre sätt också - t.ex. genom att pressa på med tummen över pek- och långfinger. Om du inte redan gör det förstås.

petersson
2006-10-25, 17:59
Det kan eventuellt hjälpa att greppa stången på ett bättre sätt också - t.ex. genom att pressa på med tummen över pek- och långfinger. Om du inte redan gör det förstås.

Tvärtom menar du va? Lägga tummen under, tumlås.

Yes
2006-10-25, 18:10
Tvärtom menar du va? Lägga tummen under, tumlås.
Nej. Tumlås är säkert bättre, men mer smärtsamt.

Det jag menar är bara en enkel grej jag upptäckte sist jag tränade. Har haft lite problem med greppet på senare tid, men sist lade jag verkligen tummen över fingrarna och pressade vilket gjorde att greppet höll hur bra som helst. Alltså, bara en liten detalj som verkar hjälpa.

Mattias Hallberg
2006-10-25, 18:41
Kan inte tänka mig att det finns särskilt många som kan totalt döda sin rygg genom marklyft och köra utan remmar - hur starkt grepp de än har.

Ja du... För egen del har greppet aldrig varit något problem, vare sig på hög vikt eller på repetitionslyftande och de flesta lyftare jag känner har inga direkta problem med det heller. Beror nog mest på om man någonsin börjat "fuska" med greppet eller ej. Greppstyrkan kommer ikapp om man bara ger den lite tid.

Grisen
2006-10-25, 18:43
Jag har stora problem att hålla vikten i marklyft om jag tränar utan magnesium. Med har inga vikter, orsakat några problem än så länge.

Allan
2006-10-25, 19:15
Man får inte sämre grepp av att köra med dragremmar. Däremot orkar man träna ryggen hårdare. Grepp- och underarmsträning är en sak, ryggträning är en annan. Dragremmar används både inom SL och OL - så varför inte inom byggning?

allan

Diggler
2006-10-25, 19:42
Mitt tips är remmar. Kör all uppvärmning utan-med båda händerna åt samma håll, sen på med remmarna för dina träningsset och avsluta med några extra set på lättare vikt-utan remmar.

När du är klar med marken har du då fått bra ryggträning och lite greppträning som bonus.

Cinna
2006-10-25, 19:48
Greppstyrkan kommer ikapp om man bara ger den lite tid.

Och undertiden ska ryggträningen få lida eller?

z_bumbi
2006-10-25, 19:50
Och undertiden ska ryggträningen få lida eller?

Lida och lida, kör du submaximala vikter i marklyft med rätt upplägg blir du stark.

bertbert
2006-10-26, 16:17
Man får inte sämre grepp av att köra med dragremmar. Däremot orkar man träna ryggen hårdare. Grepp- och underarmsträning är en sak, ryggträning är en annan. Dragremmar används både inom SL och OL - så varför inte inom byggning?


Så länge träningen funkar och man inte skadar sig kan man köra vilken metod som helst, tycker jag.

Jag håller däremot inte med om att man inte får sämre grepp av att köra med dragremmar, för det är precis vad jag råkade ut för när jag använde dragremmar. Efter att ha låtit bli och dessutom börjat träna underarmar och händer är inte greppet begränsnade längre.

Många som hobbybygger kör ju i princip ingen specifik underarmsträning alls, och använder man då dragremmar ökar ryggstyrkan mycket mer än underarmstyrkan - dåligt.

/BB

Deceiver85
2006-10-26, 16:43
Remmar när greppet sviker, helt klart.

kyla
2006-10-26, 16:48
Nej, jag vill träna upp greppstyrkan. Man tränar ju för att bli stark. Frågan är om man ska köra ryggresningar ett tag medans man kommer ifatt med greppstyrkan. Eller tror ni det räcker att slänga in greppträningne i passet utan marklyft?

För övrigt fn kan ni se mitt program på tråden bredvid:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81552

z_bumbi
2006-10-26, 17:00
Jag skulle köra grepp samma pass som marklyftet, kör så tungt du klarar av i marken (Fokusera på teknik och fart istället för maxvikter.) och sen när du är klar med hela passet så lastar du på mer vikt och håller i 10-20 s. Då har greppet fått vila ett tag också.

Liten Men Fet
2006-10-26, 17:06
Nej, jag vill träna upp greppstyrkan. Man tränar ju för att bli stark. Frågan är om man ska köra ryggresningar ett tag medans man kommer ifatt med greppstyrkan. Eller tror ni det räcker att slänga in greppträningne i passet utan marklyft?

För övrigt fn kan ni se mitt program på tråden bredvid:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81552

Om du inte redan gör det så ställ ner vikten mellan varje rep och börja från början. Då har du möjlighet att ta nytt grepp och då borde det hålla.