handdator

Visa fullständig version : Köra ett lugnt pass i veckan?


sleep is the enemy
2006-10-25, 13:52
Det här upplägget har ja kört i strax över en månad nu: Tre dagar i veckan helkropsspass med 6 övningar (uppvärmingsset + 4 set i pyramid, ca. 16-10 reps). En dag i veckan armar och cykla motionscykel.

Jag försöker öka från pass till pass. Detta börjar bli jobbigt nu, mest mentalt tror jag. Kan det vara en fördel att i ett av helkroppsspassen inte ta ut sig max utan avsluta ett par reps innan failure. Som jag kör nu kör jag tills jag känner att jag inte orkar ett rep till i princip i varje set.

Jacksatan
2006-10-25, 14:19
Jag försöker öka från pass till pass. Detta börjar bli jobbigt nu, mest mentalt tror jag. Kan det vara en fördel att i ett av helkroppsspassen inte ta ut sig max utan avsluta ett par reps innan failure. Som jag kör nu kör jag tills jag känner att jag inte orkar ett rep till i princip i varje set.

Att försöka öka från pass till pass är ett utmärkt sätt att gå totalt in i väggen. Släpp upp och tillåt kroppen att återhämta sig ibland också.

pragmatist
2006-10-25, 15:00
Helkroppspass tre gånger i veckan och failure-träning funkar inte ihop, inte någon längre tid i alla fall. Man kan träna ofta eller man kan träna till failure regelbundet men man kan inte göra bägge delarna samtidigt.

Därmed inte sagt att man ska fisträna, det finns många sätt att utmana sig själv på förutom att träna till failure.

sleep is the enemy
2006-10-25, 15:47
Vad menar ni med failure nu? För mig betyder det att man kör tills det tar stopp. Så tränar inte jag, kanske skrev otydligt. Jag gör ett lätt uppvärmningsset. Första setet med vikt går jag till jag börjar bli trött, nästa set ökar jag vikten och går ungefär lika långt som förra, kanske lite längre, nästa set höjer jag vikt igen och går så långt jag kan. Dock inte så jag missar sista. Men jag får kämpa för den, och oftats fuska lite. Sista setet sänker jag vikten och kör ganska lugna strikta. Är detta att gå för långt tycker ni? Och i så fall, borde jag sänka nivån för samtliga pass. Eller t.ex. ett hårt pass, ett ganska lätt pass, och sen ett mellan pass?