handdator

Visa fullständig version : Äter jag tillräckligt för min träning?


lisse
2006-10-25, 13:21
Jag skulle behöva lite hjälp när det gäller kosten, många i min omgivning tycker att jag tränar ganska mkt men att jag ibland äter för lite. Tänkte höra med folk här vad ni tycker, och en annan anledning att jag frågar är att jag för några veckor sedan blev oförklarligt trött och orkeslös, va hos läkaren och tog prover men dom visade inget.Efter två veckors vila är jag nu piggare. har funderat lite på om det kan ha koppling till kosten.

Jag spelar innebandy tre ggr i veckan (två träningar+ en match), tränar på gym en gång i veckan i ca en timme sen kör jag ett ibland två (beronende på hur hård innebadyn varit) löppass på mellan 30 och 60 min. Går i skolan på dagarna så där blir det en del stilla sittande.

Och jag äter ungefär så här:
Till frukost två grova mackor en med ägg och kaviar och en med ost och gurka och en apelsin till det.
Mellanmål:en frukt
Lunch i skolan oftast en portion ungefär enligt tallriksmodellen
Mellanmål: frukt eller en smörgås beroende på om luchen varit god
Middag: Samma som lunchen
Kvällsmål vid träning en smörgås eller lite fil och müsli annars bara en frukt
Jag äter mkt frukt och grönsaker, älskar nämligen det och på helgerna slinker det oftast ner endel godis men sällan skräpmat.

Jag är en tjej på 17 år 158 cm lång och väger 57-58 kg
Hur mkt mat kan jag behöva?

Ello
2006-10-25, 13:43
Om du inte går ner i vikt så äter du tillräckligt mycket.

pragmatist
2006-10-25, 13:58
Du äter bättre än 98% av alla 17-åriga tjejer så det tror jag är osannolikt. Möjligen kan du behöva se över intaget av järn.

Guddi
2006-10-25, 14:37
Du verkar sköta kosten väldigt bra, din vikt är idealisk också så det verkar inte som att du får i dig för lite. Testa med att äta lite mer kolhydrater, kanske är så att du återhämtar dig dåligt mellan passen pga av det.

Järn kan också vara en orsak men det hade dem märkt vid blodprovet du tog. Skadar ju inte att se över det ändå då du tränar en hel del.

Klein
2006-10-25, 19:15
Det är individuellt vad som är optimala blodvärden med betoning på järn. Det finns inga standardvärden som kan säga om *du* har brist. Ät mer kött och fett om du känner dig trött och orkeslös. Där finns allt du behöver för att må bra.

Tolkia
2006-10-25, 20:17
Ang. järnbrist eller inte så KAN det vara så att du har ett högt Hb "genetiskt" (det brukar gå i familjen). I så fall kan ju ett värde som ser normalt ut på papperet vara lite lågt för dig, eftersom du i normala fall skulle ha ett högre värde. Men vilken effekt det har i praktiken på hur du känner dig är jag inte säker på.